Toekomst MTB

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Steelboy
Contacteer:
Toekomst MTB

Bericht door Steelboy » ma jul 11, 2005 8:04 am

De vraag is simpel: wat denk je dat de ontwikkeling van het mountainbiken is, wat zal over een jaar of 5 a 10 de overheersende trend zijn voor de gemiddelde (!) mountainbiker?

Toelichting:
1) XC: door de bossen crossen met hier en daar technische hindernissen, bergop en bergaf, al of niet in competitieverband
2) Trailrides: toerritten door de bossen, waarbij de nadruk ligt op mooie singletracks, technische afdalingen en klimmen en een hele dag (2 a 3 uur en meer) aan het fietsen
3) BMX for big boys: extreme variant van cross country rijden, waarbij obstakels (natuurlijk of niet natuurlijk) een onderdeel vormen. Competitief gericht, intensief en kortdurend Nog steeds wel met relatief weinig veerweg (4 cross kan hieronder ook geschaard worden)
4) Extreem freeriding: NWD / rampage achtige toestanden. Hoger, steiler, groter, extremer. Fietsen gebouwd voor extreem droppen, waarbij de nadruk ligt op veel veerweg en heavy duty frames.
5) Dirt street en flat: trucjes doen en springen met MTB, feitelijk hetzelfde als wat dirt en street BMX-ers nu doen.
6) Overig: marathons? downhill race? hill climbs? 24 uurs races? singlespeed events?

NB: het gaat er dus NIET om aan te geven wat je zelf het liefst wilt, maar wat je denkt dat de algemene trend over 5 jaar is!
Bij overig graag met toelichting :)

roadkill

Re:Toekomst MTB

Bericht door roadkill » ma jul 11, 2005 8:25 am

Hmm houd het op xc,maar zal waarschijnlijk over een jaar of 20 alleen nog streeten zijn,dan mag je geen bos meer in.....En dan ben ik nog optimistisch

jojo

Bericht door jojo » ma jul 11, 2005 11:13 am

Mijn idee dat alles wel extremer wordt, maar aangezien dat niet allemaal uitvoerbaar is in Nederland zal denk ik de meeste Nederlanders voor trailrides gaan.

Zelf hou ik er momenteel ook van zulke tochten te maken, en dat zal denk ik niet veranderen over 5 jaar. Hoewel ik eigelijk wel 2 antwoorden had willen geven in de poll (ook DH) toch dan maar gekozen voor trailriding.

amigo

Bericht door amigo » ma jul 11, 2005 6:02 pm

ik denk dat het toch een mengelmoes van xc en enduro trailrides zal worden gezien nederland voor andere takken van de sport weinig mogenlijk heid bied.
en gezien iedereen die hier op het forum nu aan mountainbike doet waarschijnlijk over 5 jaar ook nog wel aan het rondhobbellen is .

Zullen ze mischien als ze 5 jr ouder zijn mischien ook wel iets voorzichtiger worden en ook minder risico"s nemen .
dan vallen de extremere varianten automatisch af

Goofy @ Team SoliD
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » ma jul 11, 2005 6:46 pm

ik ben het eens met JoJo, zoals altijd ::)

Hilco

Bericht door Hilco » ma jul 11, 2005 7:13 pm

Ik vermoed dat de techniek niet te stoppen is:
Electronisch derailleur, laagspanning trapkracht versterker (LTV)
Traction Control en ABS. Magnetic full suspension (MFS) etc.(enzovoorts)

Kortom er is geen fuck meer aan!!

Dus ik zie de Single Speed XC tochten de toekomst worden dan wel op antieke
frames uit de vorige eeuw (ca 1990) en met luchtbanden.

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma jul 11, 2005 8:29 pm

Electro aangedreven derailleur bestaat al. Campagnolo is er mee bezig en een paar teams rijden er al mee rond. Schijnt zeer goed te werken. Mavic had het al.
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id= ... campy_elec
Afbeelding

Ik denk dat er niet veel zal veranderen. Zeker niet in Nederland. Misschien als we een paar extra vuilnisbelten om kunnen bouwen tot speeltuin voor fietsers zoals in Nieuwegein nu gebeurd, dat er wat meer aandacht komt voor andere stijlen van mtb"en. Maar ik denk dat het hoofdzakelijk xc en enduro zal worden. Wel denk ik dat marathon steeds populairder gaat worden wat we terug zullen zien in het aantal marathons wat in Nederland georganiseerd zal gaan worden. We hebben net de eerste nk marathon gehad in NL. Een standaard toertochtje van 40-50 km zal gewoon opgerekt worden en meer een marathontoertocht worden. Alleen de landeigenaren he ;).

De techniek. Niet veel veranderingen. 10 speed gaat zoiezo komen (2006) en Campagnolo zal denk ik ook wel weer met een mtb groep komen hoop ik (overigens gaan er geruchten de ronde dat Campagnolo overgaat op het ISIS bracket systeem en dat 12 speed er ook zal komen).
Qua veertechniek zitten ze al op het eind, daar valt weinig aan te verbeteren of het moet de betrouwbaarheid zijn en betere antipomp technieken. Massa van vorken is de laatste jaren van een gemiddelde vork ook alleen maar omhoog gegaan dus daar zal wel wat meer andacht aan besteed worden. Verder denk ik dat carbon en ook magnesium legeringen net zo gewoon worden als aluminium. Gewicht van een fully gaat zeker onder de 2 kilo komen en een hardtail makkelijk onder de 800 grams grens komen, waarschijnlijk nog veel verder. Verder denk ik dat carbon zadeltjes steeds meer te zien zullen zijn. Die kunnen heel comfortabel zijn als op de juiste manier gebouwd, dwz door slim contrueren en lamineren, kun je extreem lichte en comfortabele zadeltjes maken, evt. met bekleding maar dat hoeft niet persé.
Duurdere fietsmodellen zullen alleen maar carbon parts bevatten. Shimano zie ik niet zo snel met deze trend meegaan. Die hebben tientallen zoniet honderden miljoenen geinvesteerd in hun smeed technologiën. Misschien dat ze ook meer giet producten in het high-end segment gaan toepassen en dan voornamelijk magnesium gietlegeringen. Sram gaat natuurlijk mee met de carbon trend, zie 2006 producten.
Ik denk dat we ook steeds meer keramische onderdelen zullen vinden in wiellagers van voornamelijk top wielsetjes van Mavic en andere merken.
Deze zijn nu al als aftermarket bij SKF te bestellen :D.
En vergeet de carbon nanotube technologie niet. Deze doet nu al zijn intrede in producten van easton. Hachelijk duur maar het is een begin.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jul 11, 2005 9:17 pm

Trailrides/ XC for sure, lekker toeren met je beste maten.
Van elke bergje een wedstrijd maken, want boven liggen punten voor de bolletjes trui. Elke grens(gemeente, SBB, PWN oid) wordt om gesprint want daar liggen punten voor de groene trui.
Verder een beetje slap lullen en aan het eind pannekoeken en cola.

Verder denk ik dat classic rides ook steeds vaker zullen plaatsvinden, ik denk dat Dekerf & Unryke nog dozen vol met machtig mooie verhalen hebben voor onder het rijden en tijdens de BBQ,

heerlijk!!!!!!!

dusssss©

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » ma jul 11, 2005 9:26 pm

Ik denk dat er alleen nog maar op aangelegde parcoursen en bikeparks wordt gereden... want tegen die tijd mag je uit milieuoverwegingen niet meer in de vrije natuur fietsen, en streeten is al helemaal uit den boze want daarmee veroorzaak je teveel overlast voor bejaarden (en de vergrijzing zit er echt aan te komen)...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jul 11, 2005 10:05 pm

Leerink schreef:
Ik denk dat er niet veel zal veranderen. Zeker niet in Nederland. Misschien als we een paar extra vuilnisbelten om kunnen bouwen tot speeltuin voor fietsers zoals in Nieuwegein nu gebeurd,

OT: Euh, waar is dat dan precies?

cHoc

Bericht door cHoc » ma jul 11, 2005 10:09 pm

XC blijft de hoofdmoot houden binnen het MTB, en dan ook in de vorm die het nu heeft, mogelijk wat extremer, maar niet veel.
personen die op alle soorten parcours kunnen vlammen en ook een lekker dh stuk in een xc waarderen,
bv gunn rita dahle, roel paulissen ed blijven ook unicums.
Willingen is daar een goed voorbeeld van. een kick-ass beetje rampage achtig dh parcour, en een ook voor xc tam xc parcour.

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma jul 11, 2005 10:44 pm

Ik ben het met Dirt4breakfast eens.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jul 12, 2005 6:50 am

Dirt4breakfast schreef:
Ik denk dat er alleen nog maar op aangelegde parcoursen en bikeparks wordt gereden... want tegen die tijd mag je uit milieuoverwegingen niet meer in de vrije natuur fietsen, en streeten is al helemaal uit den boze want daarmee veroorzaak je teveel overlast voor bejaarden (en de vergrijzing zit er echt aan te komen)...

erg negatief beeld hoor, fietsen is NIET slechter voor het millieu/de natuur dan wandelen, joggen of nordic zwalken.
Hoofdprobleem is dat veel recreanten (lees groen grijze wandelaars) de natuur voor zichzelf claimen omdat zij er eerder waren, vinden dat MTBers asociale honden zijn, denken dat wij de paden meer schade toebrengen dan zijzelf etc etc. Allemaal subjectieve waarnenemingen die niet met feiten onderbouwd kunnen worden of absoluut niet van deze tijd zijn.
Maar de beheerders van de diverse natuurgebieden zijn wel erg gevoelig voor dit soort klagers.

Waar blijft de NTFU met hun MTB medewerker, die gast is al een half jaar in dienst maar ik heb tot dusver NIETS van hem gehoord. En dan zit ik nog redelijk dicht bij het vuur zeg maar..............

Wellicht moeten we met DP maar eens kijken of een IMBA hier in NL niet van de grond te krijgen is, kan allicht beter, sneller & efficienter dan onze NTFU "vrienden".

dussssss©

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jul 12, 2005 7:28 am

Ik heb vrij snel nadat die jongen daar aangenomen was (ben even zijn naam kwijt) contact met hem gehad over deze hele issue. Heb daarin ook aangegeven dat DP in een soort van werkgroep wilde participeren. Hij zou er op terugkomen zodra een aantal zaken van de grond waren. Helaas nog niks gehoord. Ik had er zelf moeten gaan solliciteren ;)

BLRacing

Bericht door BLRacing » di jul 12, 2005 12:06 pm

Steelboy schreef:
[
Leerink schreef:
Ik denk dat er niet veel zal veranderen. Zeker niet in Nederland. Misschien als we een paar extra vuilnisbelten om kunnen bouwen tot speeltuin voor fietsers zoals in Nieuwegein nu gebeurd,

OT: Euh, waar is dat dan precies?

Nederijnse plassen of iets dergelijks. Is nog in ontwikkeling hoor maar een wielerbaan van de club De Volharding ligt er al dacht ik. ;)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jul 12, 2005 12:16 pm

R@coon

Bericht door R@coon » di jul 12, 2005 1:15 pm

De invoering van die technieken als PeteSpeed en de Speedhub van Rohloff, dat lijkt me wel wat. Als ze die in een lager gewicht krijgen (dus dat we niet hoeven in te boeten in vergelijking met de huidige derailleur). Dan lijkt me dat geweldig, geen gekloot meer met schoonmaken, perfect kunnen schakelen onder elke weersomstandigheden, bij elke afstanden.

goofy2
Contacteer:

Bericht door goofy2 » di jul 12, 2005 1:51 pm

Steelboy schreef:
Gevonden:

http://www.nedereindseberg.nl

Ik heb daar een trainings rondje mee gefietst op de racefiets. Erg mooi parcourtje met een leuke variatie. Als ze ook zoveel aandacht steken in het mountainbike parcour moet het wel wat worden.

toekomst in Nederland: meer aangelegde parcoursen en trails.

N I E L S

Bericht door N I E L S » di jul 12, 2005 6:46 pm

Is de vraag nationaal of internationaal gezien?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jul 12, 2005 7:55 pm

internationaal

het gaat overigens niet om ONTWIKKELINGEN op technisch gebied, maar alleen qua rijden... wat gaan we in de toekomst rijden. Wat is mountainbiken over 5 a 10 jaar?

BLRacing

Bericht door BLRacing » di jul 12, 2005 8:26 pm

goofy schreef:
[
Steelboy schreef:
Gevonden:

http://www.nedereindseberg.nl

Ik heb daar een trainings rondje mee gefietst op de racefiets. Erg mooi parcourtje met een leuke variatie. Als ze ook zoveel aandacht steken in het mountainbike parcour moet het wel wat worden.

toekomst in Nederland: meer aangelegde parcoursen en trails.

OMFG :o "t is net een F1 circuit in aanbouw :D
Ziet er inderdaad leuk uit. Kan je daar gewoon fietsen of moet je persé lid zijn van De Volharding? Kan er nergens iets over vinden op hun website.
Afbeelding

R@coon

Bericht door R@coon » di jul 12, 2005 9:57 pm

Steelboy schreef:
internationaal

het gaat overigens niet om ONTWIKKELINGEN op technisch gebied, maar alleen qua rijden... wat gaan we in de toekomst rijden. Wat is mountainbiken over 5 a 10 jaar?

True, nou dan maar naar de mountainbikes zelf kijken, allemaal steeds meer veerweg. Toch echt richting de Trailriding lijkt me.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do jul 14, 2005 6:45 pm

Het rijden zal niet veel veranderen. Dit denk ik omdat (zeker in nederland) het steeds moeilijker wordt om niet op gebaande MTB paden rijden. Blijft de ondergrond het zelfde dan zal de sport voor een groot deel het zelfde blijven. Daarnaast, de meeste mensen beginnen met simpel-XC (tenslotte niet met DH of marathons) fietsen en vele zullen daar in blijven hangen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr jul 15, 2005 9:11 pm

inderdaad rijden zal niet veel veranderen, is de afgelopen jaren ook iet veranderd. de meeste disciplines bestonden al. enkel zijn er veel meer bikers bij gekomen en hebben ze nieuwe namen bedacht voor hetzelfde.

trialrides, hoe komen ze er op na freeride en enduro. eerst was er freeride en toen enduro en nu trailrides.

Sensei

Bericht door Sensei » zo jul 17, 2005 9:07 pm

De marathon als overig is wel erg karig, gezien het aantal deelnemers daar nu in!? Misschien wel de grootste tak van het mtb.

Plaats reactie