Re:Europese grondwet Ja/Nee

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

R@coon

Bericht door R@coon » zo mei 22, 2005 2:39 pm

Pimiento schreef:
Hey Racoon,

Best dat je vind dat het kabinet er een zootje van maawkt met betrekking tot de info voorziening, maar wat vind jij van de Europese Grondwet?

Stem dus voor of tegen. Uit principe stemmen (of niet) heeft nog nooit iemand geholpen.

.....zoals in het stuk staat, geen mening over het onderwerp. Waarom moet iedereen altijd ergens een mening over hebben...alsof alles zwart of wit is. Lijkt me niet.

Pimiento

Bericht door Pimiento » zo mei 22, 2005 3:34 pm

cHoc schreef:

de punten die jij naar voren brengt verschillen anders niet met de propaganda die ik vandaag in de brievenbus vond.
en die zetten mij niet aan om ja te gaan stemmen

Tjah als je voldongen feiten als propaganda gaat zien, moet je het zelf maar weten... :?

En: Muhahaha, dat argument dat heel Polen hier steun komt trekken, is wel het meest lachwekkende wat ik tot nu toe heb gehoord, Matthijs. Zo"n vaart loopt het echt niet. Ten eerste is Polen, net als de 12 andere nieuwe lidstaten, nog lang geen volwaardig lid van de EU. Zij hebben dus beperkte mogelijkheden, en kunnen hier dus geen steun komen trekken. Ten tweede gelden hier zoals reeds eerder gezegd strenge regels ten aanzien van werkloosheid en ouderdoms voorzieningen...

@ Den Wiskeymaker: Cultuur is niet alleen frietekramen en moskees. Het is ALLES wat zich in een een land bevind en beweegt. Jij dus ook. Als er een moskee staat, betekent dat dat die moskee onderdeel is van de cultuur van dat land. Cultuur is constant aan verandering onderhevig. Zie het als een kans, niet als een bedreiging.

Den Wiskeystoker

Bericht door Den Wiskeystoker » zo mei 22, 2005 4:53 pm

Pimiento schreef:
@ Den Wiskeymaker: Cultuur is niet alleen frietekramen en moskees. Het is ALLES wat zich in een een land bevind en beweegt. Jij dus ook. Als er een moskee staat, betekent dat dat die moskee onderdeel is van de cultuur van dat land. Cultuur is constant aan verandering onderhevig. Zie het als een kans, niet als een bedreiging.

Dat klopt.. En het is ook een goede zaak dat de culturen van geheel europa meer met elkaar in contact komen.. zeker als we daarmee een steeds grotere eenheid! kunnen vormen

maarrr... (zoals ik wilde aangeven, wat overigens nog niet eens zoveel met de nieuwe grondwet te maken heeft)
zoals dat in Nederland gebeurt vind ik het niet echt "uitwisselen" van cultuur.. er komen hier bepaalde gemeenschappen in ons land, die hun cultuur midden in de onze zetten, zonder daarbij onze regels te respecteren
Hierbij denk ik aan simpele dingen als hoofddoekjes op scholen (wij mogen ook geen petten dragen), slachten van dieren (terwijl dit volgens de wet verboden is), beetje de hele dag rondbonjouren en toch een uitkering opstrijken....!zonder hierbij te generaliseren, want dit is natuurlijk niet altijd t geval!

Om dit dan toch even in verband te brengen met de nieuwe grondwet::::
>> Landen als Turkije hebben hele andere idealen, manieren van leven en denken...
deze past gewoonweg in vele opzichten niet bij de Westerse normen en waarden, en manieren van denken! Daarom is het gewoon niet verantwoord zulke landen zoveel verantwoordelijkheid te geven tov de onze

Mathijs

Bericht door Mathijs » zo mei 22, 2005 6:11 pm

Pimiento schreef:

En: Muhahaha, dat argument dat heel Polen hier steun komt trekken, is wel het meest lachwekkende wat ik tot nu toe heb gehoord, Mathijs. Zo"n vaart loopt het echt niet. Ten eerste is Polen, net als de 12 andere nieuwe lidstaten, nog lang geen volwaardig lid van de EU. Zij hebben dus beperkte mogelijkheden, en kunnen hier dus geen steun komen trekken. Ten tweede gelden hier zoals reeds eerder gezegd strenge regels ten aanzien van werkloosheid en ouderdoms voorzieningen...

Het is inderdaad wat overdreven. Maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Niet heel Polen of een ander land met mindere sociale voorzieningen zal leeg lopen. Maar het is niet geheel uitgesloten dat er een groep (uit welk land dan ook) hiernaartoe zal komen om te profiteren van de sociale zekerheid.
Mensen uit de oostelijke europese landen hebben we inderdaad wel nodig om de banen uit te voeren die NL"ers niet willen doen. Maar IMHO moeten mensen in deze tijd ook niet te kieskeurig zijn qua baantjes. Niet dat je als aan de universiteit afgestudeerde stratenmaker moet worden ofzo. Maar als je geen werk hebt, en het ziet er ook niet naar uit dat je snel weer aan een baan bij jouw opleiding etc past kan je best wel iets anders doen, of je eerst om laten scholen. Zo ben je uit de bijstand / WW en je hebt ook weer wat te doen.

Maar we dwalen een beetje af van het onderwerp. De europese grondwet ging het over.....

Ondanks dat jullie met goede argumenten vóór de grondwet komen blijf ik tegen. Ik ben niet echt een voorstander van iets wat neigt naar de Verenigde Staten van Europa.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo mei 22, 2005 8:47 pm

Mathijs schreef:
Ondanks dat jullie met goede argumenten vóór de grondwet komen blijf ik tegen. Ik ben niet echt een voorstander van iets wat neigt naar de Verenigde Staten van Europa.

Waarom niet? Vervaging van de cultuur? Zelfs in de USA zijn er nog cultuurverschillen tussen staten (neem texas en florida, of hawaii) en die zijn toch al redelijk lang samen één...

Mathijs

Bericht door Mathijs » zo mei 22, 2005 9:20 pm

Daar heb je zeker gelijk in. Maar ik vind dat we als land zelf goed genoeg functioneren. Kunnen onze eigen beslissingen nemen etc. Binnen een verenigd europa is dat waarschijnlijk ook nog wel gedeeltelijk van toepassing, maar ik vind dat we zelf moeten kunnen bepalen of we ons leger ofzo ergens naartoe sturen en niet dat het leger voor heel Europa optreed.

cHoc

Bericht door cHoc » ma mei 23, 2005 9:54 am

eens op deze kieswijzer mijn meningen ingevult, en kan nu met een gerust hart nee stemmen ;D
http://toni.technetium.be/europa/

ik had 72% tegen en 28% voor de europese grondwet

en dit is tenminste een onafhankelijke kieswijzer,
met handige linktjes naar de betreffende stukjes in de grondwet

de meest bekende over de europese grondwet die shoemelen ermee,
wat je ook invult de uitkomst is altijd dat je voor de grondwet bent.

hoezo er word ons niks door de strot gedouwt........

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma mei 23, 2005 10:04 am

Nu gaat ook het gerucht dat Frankrijk bij een lichte meerderheid van tegenstemmers, zich hieronderuit wil praten...

Dat is wederom een voorbeeld dat "men" niet doet wat de burger / het volk wil... kortom: propaganda / volksverlakkerij / zelfverrijking.

Komt er in de grondwet ook iets over criminele praktijken op witte boorden niveau...? :-X

Giedo

Bericht door Giedo » ma mei 23, 2005 12:36 pm

Ben erg geschrokken van de uitslag van de kieswijzer, aan de hand van eigen onderzoek kwam ik tot de conclusie dat ik op het randje van ja/nee stond met een klein voordeel voor nee. Maar uit de kieswijze komt toch 76% tegen...

zhb_joshua

Bericht door zhb_joshua » ma mei 23, 2005 2:21 pm

en terecht lekker weg wezen met dat euro gedoe. wij nederlanders hebben er geen ruk aan en gaan er niks op voor uit.
wie voor wil stemmen moet dat lekker doen maar ik stem echt tegen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma mei 23, 2005 5:42 pm

[qoute]
Hierbij denk ik aan simpele dingen als hoofddoekjes op scholen (wij mogen ook geen petten dragen)!

wat een gelul. hier in rhenen dragen veel vrouwen een rok, dat zou in de bijbel staan. en daar hoor ik nooit iemand over! in de islam staat dat een vrouw een hoofddoek moet dragen. beide zijn overigens niet waar. (tot dat er gastarbeiders naar nederland kwamen droegen veel vrouwen hier een hoofddoekje)
Hier ging het niet over. Terug on topic

De EU grondwet is een betere basis voor dit europa. Europa is al een echter zonder grondwet waardoor er veel gestegel is tussen landen.
Samen werken in europa is absoluut noodzakelijk om bijvoorbeeld de VS voldoende "tegenstand" te kunnen bieden. Een grondwet is hiervoor een goede basis.

Ik ben er overigens nog niet uit over Ja of Nee

Mathijs

Bericht door Mathijs » ma mei 23, 2005 6:19 pm

cHoc schreef:
eens op deze kieswijzer mijn meningen ingevult, en kan nu met een gerust hart nee stemmen ;D

Hier komt er bij mij ook 72 % tegen. Op www.referendumwijze.nl kwam er bij mij ook al tegen uit, wel in iets mindere mate. Terwijl er op [www.referendumwijzer.nl bij mij uitkwam dat ik vóór was. Wel vreemd. In de Metro van vorige week was er ook ff getetest welke de beste was. Daar kwam www.referendumwijze.nl als beste "uit de test". Die wijzer van referendumwijzer.nl bleek daar inderdaad zo te zijn dat ie je in een bepaalde richting stuurde.

Crash

Bericht door Crash » ma mei 23, 2005 6:28 pm

ik stem op de meest rechtse ;D

cHoc

Bericht door cHoc » ma mei 23, 2005 7:26 pm

Mathijs schreef:
[
cHoc schreef:

Hier komt er bij mij ook 72 % tegen. Op www.referendumwijze.nl kwam er bij mij ook al tegen uit, wel in iets mindere mate. Terwijl er op [www.referendumwijzer.nl bij mij uitkwam dat ik vóór was. Wel vreemd. In de Metro van vorige week was er ook ff getetest welke de beste was. Daar kwam http://www.referendumwijze.nl als beste "uit de test". Die wijzer van referendumwijzer.nl bleek daar inderdaad zo te zijn dat ie je in een bepaalde richting stuurde.

op http://www.referendumwijze.nl ben ik ook geweest,
daar was mijn score ook wat minder, net als bij jou, maar ook nog steeds nee.

Den Wiskeystoker

Bericht door Den Wiskeystoker » ma mei 23, 2005 8:02 pm

Jurriaan schreef:
[qoute]
Hierbij denk ik aan simpele dingen als hoofddoekjes op scholen (wij mogen ook geen petten dragen)!

wat een gelul. hier in rhenen dragen veel vrouwen een rok, dat zou in de bijbel staan. en daar hoor ik nooit iemand over! in de islam staat dat een vrouw een hoofddoek moet dragen. beide zijn overigens niet waar. (tot dat er gastarbeiders naar nederland kwamen droegen veel vrouwen hier een hoofddoekje)
Hier ging het niet over. Terug on topic

Het ging er hier over... dat we culturen meer samen moeten brengen en dat een europese grondwet een eerste stap hiervoor zou zijn!

Ik wilde zeggen dat het goed is om culturen met elkaar kennis te laten maken,, en dat het zeker goed is dat allochtonen hun cultuur ook in ons land voort kunnen zetten MAAR dat dat niet tenkost van ons moet moet gaan en dat is nu wel het geval.. Wie betaald bijvoorbeeld al die moskeeën is ons land?

Dat van die hoofddoekjes is een simpel voorbeeld... Als dat dan opeens verboden wordt in Frankrijk.. Jullie weten de gevolgen..
Hieruit blijkt alleen dat hun cultuur zoo anders is dat die gewoon niet in z"n geheel bij de onze past!!!

Het is dus zeker geen gelul

Pimiento

Bericht door Pimiento » ma mei 23, 2005 8:39 pm

Volgens referendumwijze.nl ben ik 57% voor. En met het dubbeltellen 58%.

Op referendumwijzer.nl 84% vóór.

Gemiddeld dus ongeveer 70% voor de EG :)

Sjef

Bericht door Sjef » ma mei 23, 2005 9:35 pm

cHoc schreef:

...

Ik kreeg hier ook een veel negatievere score dan bij de "officiële" stemwijzer. Maar ik vond de vragen ook zwaar suggestief. Maar goed, ik was ondertussen redelijk overtuigd van mijn ja, daar ben ik toch weer aan aan het twijfelen. Mede dankzij de discussie hier. Er worden veel non-argumenten gebezigd, maar hier en daar wordt er toch ook wel goed gezegd waar het op staat. Politieke discussie op prima niveau, en dat op een mountainbike forum, hulde!

Luc

Bericht door Luc » di mei 24, 2005 9:02 am

Den Wiskeystoker schreef:
Wie betaald bijvoorbeeld al die moskeeën is ons land?

Die betaal jij gedeeltelijk met je belastinggeld, net zoals je dat ook doet voor allerlei andere religieuze gebouwen van al de andere erkende godsdiensten. Waarom zeur je daar dan ook niet over? En zoals eerder aangehaald gaat een grondwet over een aantal basisbeginselen van een "staat". Vrijheid van godsdienst is er daar normaal gezien één van en maar goed ook.

Je mag van de grondwet en de manier waarop ze aan de man gebracht wordt denken wat je wil, maar als Europa politiek en economisch écht sterk wil staan tegen grootmachten als de USA en komende grootmachten als China, India ... dan is meer eenheid en samenwerking echt wel nodig.

Ik heb vanmorgen op Studio Brussel trouwens nog maar eens de bevestiging gehoord dat er zeker en vast een grondwet komt. Het is dus niet een kwestie van "of" maar van "wanneer". Eerste Minister Verhofstadt heeft de Nederlanders dus ook opgeroepen om voor te stemmen en in 1 adem laten weten dat er al gesprekken zijn om de grondwet ook in te voeren bij een meerderheid van ja-stemmen, niet enkel bij een unaniem resultaat.

keano16

Bericht door keano16 » di mei 24, 2005 10:17 am

ik neig naar ja!

samen sta je sterk zeg ik altijd en uiteindelijk zal dat in dit geval ook zo zijn.
Dat is inderdaad niet zeker (voor de NEE stemmers ;D) maar voor zo"n grondwet helemaal goed werkt duurt wel een aantal jaar.

ik vind vooral dat de nee stememrs zich beter moeten informeren want de meeste stemmen nee om heel stomme redenen die er niks mee te maken hebben.

ik begrijp ze wel omdat het in nederland nu allemaal niet zo best gaat dan is het makkelijker om nee te stemmen en zijn mensen niet echt in voor verandering.

en ik denk ook nog steeds zo dat wanneer Nederland Ja stemt en het blijkt achteraf slecht te zijn, dan is er altijd de mogelijkheid om er weer uit te stappen.

Loki

Bericht door Loki » di mei 24, 2005 3:42 pm

Ook ik ben er nog niet uit..
Eerst wou ik voor nee gaan omdat het me allemaal niet aanstaat zoals het gaat. Liever eerst nederland op orde voor we ons weer in zoiets storten. Maar ze hebben die grondwet niet voor nix zo gemaakt. Het is niet een stukje text van 1 a4 ofzo. Echt serieus veel tekst, als je dan bedenkt dat elk land zijn eigen grondwet heeft is het lastig om te kijken of je iemand in een ander land ook nog aan kan pakken (om eens wat te noemen, kdenk dat dit de gedachte erachter is).

Economisch heb ik zoiets van, tja strax allemaal dikke concurrentie van die lage lonen landen.. maar dat komt (is) er zowieso wel denk ik. Zal wel duren tot alles daar ongeveer op het gemiddelde niveau is als in heel Europa..

Maargoed, kheb misschien wat gemist maar als ze nu gewoon duidelijk de voor en nadelen presenteren aan het volk dan zullen die echt wel de juiste keuze maken. Nu heb ik zoiets van: hun vinden dat je ja moet stemmen..

keano16

Bericht door keano16 » di mei 24, 2005 3:57 pm

Loki schreef:
Economisch heb ik zoiets van, tja strax allemaal dikke concurrentie van die lage lonen landen.. maar dat komt (is) er zowieso wel denk ik. Zal wel duren tot alles daar ongeveer op het gemiddelde niveau is als in heel Europa..

ja dat denk ik dus ook. die concurrentie is er nu toch ook, of heb ik het mis?
volgens mij met de grondwet is het juist de bedoeling dat dit beter wordt. dit zal onder meer gebeuren doordat 1 europa welvarender wordt en dus de lonen omhoog gaan zodat het minder interessant wordt om mensen uit lagelonen landen (binnen EU) aan te nemen.

correct me if i"m wrong!

ik moet er ook bij zeggen dat hoe meer nee-stemmers ik hoor hoe meer ik geneigd ben om ja te gaan zeggen. vaak slaan die argumenten echt nergens op.
ze hebben veelal argumenten die of niets met de grondwet te maken hebben, of ze zeggen dat dingen slecht zijn die er nu ook al zijn (dus door nee te stemmen gaan ze niet weg) en vaak zeggen ze ook dingen over de toekomst waarvan het niet zeker is of ze gebeuren, ik vind dit laatste soms een beetje erg doemdenken.

ik wil niet zeggen dat ik echt voor ben. de voorstemmers zien soms de toekomst misschien te rooskleurig in. maar ik denk dat een verenigd europa van elkaar kan profiteren in de toekomst, en dit zal echt niet na 1 a 2 jaar al gebeuren.

en zoals ik al eerder zei, als het nederland niet bevalt dan kunnen ze er altijd uitstappen, toch? of zitten hier consequenties aan die ik niet weet?

en zeg nu niet dat er waarschijnlijk een boete opstaat want waarschijnlijk heb ik niks aan ik wil feiten

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mei 24, 2005 7:20 pm

Feit blijft dat Zwitserland al jaren niet in de EU zit en het nog steeds meer dan goed doet, zowel op sociaal - economisch vlak als op milieu vlak...
En je laten leiden door nee stemmers die geen argumenten inbrengen en het tegenovergestelde stemmen, is hetzelfde als je laten leiden door alle politieke druk om toch maar alsjeblieft ja te gaaan stemmen.

Mathijs

Bericht door Mathijs » di mei 24, 2005 8:11 pm

Inderdaad, Zwitserland is nog altijd op zichzelf, en daar gaat het toch ook goed mee? Als je de zaken zelf goed regelt is het niet nodig om samen te werken. Maar samen sta je wel sterker.

Zag vandaag of gister in de krant, weet niet meer welke. Dacht dat het in de Metro stond, een lijstje van de voor en nadelen van de grond wet. Zal eens ff kijken of ik die nog ergens kan vinden..........

Edit:// Het genoemde overzicht zo snel niet kunnen vinden, maar hier wat links naar info voor/tegen/over de europese grondwet:

http://www.grondwetnee.nl/
http://www.grondweteu.nl/samenvatting
http://www.grondweteu.nl/top10
[url=http://www.grondweteu.nl/mythes[/url
http://www.grondweteu.nl/mythes[/url
[url]http://www.grondweteu.nl/vraag_en_antwo ... n_antwoord
]

Heb het allemaal ff doorgelezen, begin toch weer een beetje te twijffelen.
Voordat ik de stemwijzers ging invullen was ik (zonder me te informeren) vóór de grondwet. Toen had ik ff meerder stemwijzers ingevuld die negatief uitkwamen, maar na het lezen van deze site"s begin ik weer wat meer vóór te worden. Ga me er nog wat meer in verdiepen, voordat ik met een definitief standpunt kom.

Edit2:// De Europese Grondwet is meer een verdrag dan een grondwet. IMHO hadden ze het ook beter geen grondwet kunnen noemen. Want dat schetst een beeld van een Europese staat. Denk dat als het gewoon een verdrag was geweest de meningen al anders waren.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo mei 25, 2005 7:59 am

Is stem blanco.
Ik vind dat dat hele referendum nóóit gehouden had moeten worden.
Voor iemand die geen politicologie, rechten oid heeft gestudeerd is helemaal niet te overzien wat de consequenties van de grondwet zijn.
Veel mensen zullen bij wijze van spreken hun frustraties over de hoge prijzen in de horeca af gaan reageren op die Europese Grondwet.
Daar heb ik geen zin in, maar ik heb ook geen zin om voor te stemmen.
Thuisblijven getuigt van desinteresse, en dat wil ik ook niet.
Een blanco stem als protest dus :)

Mathijs

Bericht door Mathijs » wo mei 25, 2005 6:54 pm

Om tegen te stemmen vanwege de hoge prijzen (niet alleen in de horeca) vind ik ook een beetje vaag. Heeft idd niks met de grondwet te maken.
Had het er vandaag ook nog ff over met een medestudent, die ging tegen stemmen omdat de grondwet is bedacht door de zelfde mensen die ook de euro hebben "uitgevonden". Hij had zich verder niet in de voor- en nadelen verdiept. Maar stemde gewoon tegen vanwege de makers.

Vandaag nog ff nagedacht in de trein, misschien wordt het toch wel voor. Niet omdat er veel mensen hier JA roepen, maar omdat die mensen wel met goede punten komen. Maar jullie maken het mij er niet makkelijker op. Ik dacht dat ik er al uit was...

Plaats reactie