Pauselijk gedoe

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Luc
Re:Pauselijk gedoe

Bericht door Luc » wo apr 20, 2005 9:08 am

"De Kerk" is niets !!?? De Kerk is nu net een menselijk instituut dat de bedoeling heeft concreet vorm te geven aan het geloof. Monogamie is wel degelijk iets van de Kerk, net zoals het celibaat trouwens. De Kerk kan wel degelijk dingen opleggen aan gelovige mensen. Want als je gelovig bent, dan zijn bepaalde uitspraken van de Kerk over hoe je behoort te leven van grote waarde en hebben dus een soort van dwingend moreel karakter, heel simpel gezegd: "wat de Kerk zegt is wet"

@ Afterburner: Sir Rides a lot heeft wel gelijk dat geloof op zich geen oorlogen veroorzaakt. Men moet een duidelijk onderscheid maken tussen "geloof" enerzijds en het instituut "Kerk" anderzijds.

Wat de nieuwe paus en zijn conservatieve opvattingen betreft, ik heb er ook mijn bedenkingen bij, maar ik hoorde gisterenavond op het VRT-nieuws een interessante analyse: Ratzinger had tot nu toe de functie van de orthodoxie van het geloof te bewaren. In die functie had hij dus een zeer specifieke rol te spelen en hij heeft dat dus gedaan. Als paus heeft hij een heel andere rol te vervullen, waarbij hij rekening zal moeten houden met al de verschillende strekkingen en tendenzen binnen de Kerk. Daar zijn ook al voorbeelden van bij vroegere pausen. De mogelijkheid bestaat dus dat we vanaf nu een wat andere, meer gematigde Ratzinger te zien krijgen.

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo apr 20, 2005 9:21 am

@ Afterburner: Sir Rides a lot heeft wel gelijk dat geloof op zich geen oorlogen veroorzaakt.

Je kunt je wel afvragen of, met al die oorlogen om geloof, religie geen motivatie vormt....

Net als mein Kampf of het rode boekje vormt de Bijbel op zichzelf, als boek geen gevaar,...maar het kan wel aanzetten tot kwaad aangezien velen het zo kunnen lezen zoals zij dat willen of nodig achten.

Daarbij kun je je afvragen of oorlogen in het westen om het Christendom er niet meer zijn omdat het geloof vredelievender is geworden, of omdat er sprake is van verregaande secularisatie...

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo apr 20, 2005 9:26 am

en trouwens....

wie de connectie tussen de Katholieke Kerk en de nazi"s niet zo leuk vind, moet maar eens wat geschiedenisboeken gaan opentrekken...

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo apr 20, 2005 9:47 am

B@rt schreef:
[
Het wordt wel een non-related fiets item op deze manier....

Ik krijg vaak wel de bibbers als ik verhalen hoor over kinderen die niet ingeent worden omdat de kerk het advies geeft om het niet te doen. De kerk geeft daar op dat moment dus niet echt een vrije keuze in. Maar zo zijn er zo veel voorbeelden te noemen waaruit blijkt dat de kerk, laten we zeggen "sturend" is.

Iedereen heeft recht op een geloof waarin men zich prettig voelt. Wat mij betreft op voorwaarde dat er wel een wederzijds respect is voor het standpunt wat de ander in neemt. Dat zou een hoop gedonder in de wereld schelen.

Blijft er weer meer tijd over om te fietsen! ;D

De kerk is wel een heel groot woord, want er zijn ontzettend veel kerken. In allerlei soorten en daarnaast weer ontzettend veel verschillende geloven (dat is niet altijd aan elkaar gekoppeld!). De kerk geeft een advies, dus heb je als ouder zelf de keus om dat advies aan te nemen. De kerk is in dat geval vaak een priester/dominee die zijn wil wet vind. De gemeente durft daar dan niet tegen in te gaan(bang voor de priester/dominee?), en als er meerdere mensen komen die het ergens niet mee eens zijn, dan word er een nieuwe kerk opgericht.

Mijn mening over het geloof is: Je bent pas een goed gelovige als je andere geloven/gelovigen respecteren, ook al geloven ze sommige dingen anders. Hierbij wil ik wel zeggen dat wat er gebeurt in Irak/Israel niets meer met geloven te maken heeft.

Rinse

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo apr 20, 2005 10:00 am

Exar schreef:
-Amerikaanse Burgeroorlog
-Falklandoorlog
-Oke, verder dan wat onafhankelijkheidsoorlogjes kom ik niet.

Kruistochten ::)

Verder ben ik het eens met Rinse... alleen zie je altijd dat wederzijds respect niet mogelijk lijkt te zijn (gelovig of ongelovig)

urban waste

Bericht door urban waste » wo apr 20, 2005 6:05 pm

sommige mensen geloven, anderen niet, en niemand moet iemand anders bekritiseren, blijf bij je leest

stel dat er geen condooms waren en je had hier en daar rondgeneukt en je had er aids van opgelopen is dat maar je verdiende straf. ik begrijp de paus in zijn beleid tegen condooms.

Fry, spreek je jezelf nu niet een beetje tegen?

Verder vind ik iemand die tegen homoseksualiteit/homohuwelijk/abortus/euthanesie is nogal achterlijk en ouderwets (niet echt vreemd gezien z"n leeftijd ;)).
Onbegrijpelijk dat zo"n bejaarde zoveel "macht" krijgt en dat mensen als blinde schapen achter hem aan zullen lopen.

Crash

Bericht door Crash » wo apr 20, 2005 6:35 pm

Hopelijk is die paus een beetje extreem rechts(zelf ben ik dat ook alleen dan zonder kleding enzo) en komt eens langs in Nederland om de moslims een beetje bij te sturen.

En dat van die hakenkruizen ....

EDITED

Crash: je mening is je mening, maar ze neigt naar strekkingen die bij wet verboden zijn. Je uitspraak kan dus niet blijven staan op dit forum
Spreek me maar persoonlijk aan ivm vrije meningsuiting, maar op DP willen we geen gezooi met de wet.
DeJean

En geen gemauw we zijn in NL daar mogen we zeggen wat we willen dus het zou onzin zijn als er nu een slotje op komt ;)
dan stuur me maar persoonlijk een mail als je me wilt aanvallen over mijn uitspraak.

NL, maybe, maar je bent hier op DP, en daar zijn regels te volgen. DP, of de moderatoren hebben het recht je posts te verwijderen/editen als die niet overeenkomt met de regels of de geest ervan. Dit forum is een prive initiatief vaan de eigenaar de enige is die rechten heeft. Voor mijn part verbiedt die de letter T en mansen met schoenmaat 39,5. T blijft zijn forum

ride

Bericht door ride » do apr 21, 2005 12:16 pm

::) >:( :"(...dit was ooit een bike forum ???

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do apr 21, 2005 12:22 pm

politieke discussies gaan we op DP niet meteen bannen.
Maar we willen hier zeker geen forum zijn van bepaalde strekkingen, zoals extreem rechts.

dus let"s cool it en laten we hier nie ingaan op de discussie ivm extreem rechts en haar "oplossingen"

Crash: je mening is je mening . Maar Dirty-pages kan zwaar in de problemen komen als we dit laten staan.....

ride

Bericht door ride » do apr 21, 2005 12:41 pm

ik zou er niet eens op in moeten gaan maar als DP politieke""meningen" geen probleem vind moet ik toch wat kwijt.

Extreem rechts is nog steeds gekoppeld aan bijzonder veel leed bij diverse groepen mensen die vemoord, onderdrukt of verbannen zijn door hun geloof, huidskleur of overtuiging.
Ik ben van MENING dat dit absoluut niet thuishoort in welk soort openbaar forum dan ook. Ik weet zeker dat er diverse mensen zijn op dit forum die niet voldoen aan deze extreem rechtse voorkeuren zoals; Joden, Moslims, Jehova getuigen, Homosexuelen, non arische personen en nog veel meer "groepen"

We zijn allemaal bikers en mensen...meer niet!

Crash

Bericht door Crash » do apr 21, 2005 1:12 pm

BF = DeJean schreef:
politieke discussies gaan we op DP niet meteen bannen.
Maar we willen hier zeker geen forum zijn van bepaalde strekkingen, zoals extreem rechts.

dus let"s cool it en laten we hier nie ingaan op de discussie ivm extreem rechts en haar "oplossingen"

Crash: je mening is je mening . Maar Dirty-pages kan zwaar in de problemen komen als we dit laten staan.....

Yeah dat is waar als dp in problemen kan komen is niet zo good natuurlijk.
Vanwege die reden kan ik er niet mee zitten dat t is wegehaald.
Maars soms is het zon domme reden blabla dat er een slot op komt ;)

nu gak freeride mannnen latorss

AFTERBURNER

Bericht door AFTERBURNER » do apr 21, 2005 9:05 pm

ride schreef:
ik zou er niet eens op in moeten gaan maar als DP politieke""meningen" geen probleem vind moet ik toch wat kwijt.

Extreem rechts is nog steeds gekoppeld aan bijzonder veel leed bij diverse groepen mensen die vemoord, onderdrukt of verbannen zijn door hun geloof, huidskleur of overtuiging.
Ik ben van MENING dat dit absoluut niet thuishoort in welk soort openbaar forum dan ook. Ik weet zeker dat er diverse mensen zijn op dit forum die niet voldoen aan deze extreem rechtse voorkeuren zoals; Joden, Moslims, Jehova getuigen, Homosexuelen, non arische personen en nog veel meer "groepen"

Ride ik ben het met je eens dat extreem rechts zuigt, maar in je verhaal hierboven vergeet je wel wat: extreem links! Als we het over politiek hebben dan is extreem links net zo fout, vergeet niet dat extreem links minstens zoveel (en zo niet meer) slachtoffers op zijn geweten heeft dan extreem rechts.

cHoc

Bericht door cHoc » vr apr 22, 2005 12:05 am

AFTERBURNER schreef:
[
Sir Rides a Lot schreef:
Ik vind trouwens niet dat het geloof al vele oorlogen veroorzaakt heeft. Niet direct in ieder geval. Geloof is immers iets abstracts, waaraan door de mens vormg gegeven wordt in verschillende vormen. Hierbij treden naar mijn idee veel fouten op, deze fouten leiden vervolgens tot veel conflicten. Maar het geloof draagt hier deels wel aan toe denk ik.

Kun je 5 oorlogen noemen die niets met geloof te maken hebben?

amerikaanse-spaanse oorlog,
WW1
WW2
vietnam oorlog
beide golfoorlogen
zo kan ik nog wel ff doorgaan, plus in veel gevallen van oorlogen waarbij een geloofskwestie naar voren word gebracht,
gaat het toch meestal om een oorlog waarbij het geloof als excuus gebruikt word, bv zoals al gemeld de kruistochten.

[
AFTERBURNER schreef:
De mens is van nature niet monogaam, dus polygaam. Monogamie is vroeger door de kerk (daar heb je hem weer) opgelegd.

monogamie is niet door de kerk opgelegt, maar monogamie heeft een bijbelse grondslag, de kerk en de gemeenteleden nemen dat voor hunzelf over.

de kerk is ook niet iets waarbij je maar klakkeloos aanneemt wat de pastoor/dominee zegt, maar een samen groeien in het geloof. de pastoor/dominee is geen hoofdman van de gemeente.

GTLTS

Bericht door GTLTS » vr apr 22, 2005 8:43 am

AFTERBURNER schreef: [
ride schreef: ik zou er niet eens op in moeten gaan maar als DP politieke""meningen" geen probleem vind moet ik toch wat kwijt.

Ride ik ben het met je eens dat extreem rechts zuigt, maar in je verhaal hierboven vergeet je wel wat: extreem links! Als we het over politiek hebben dan is extreem links net zo fout, vergeet niet dat extreem links minstens zoveel (en zo niet meer) slachtoffers op zijn geweten heeft dan extreem rechts.
Daar mag wat mij betreft wel een kleine kanttekening bij. Ik neem namelijk aan dat jij met het extreem links het communisme bedoeld. Echter het communisme en extreem rechts zijn niet met elkaar te vergelijken op de manier zoals jij nu stelt.
Daarbij neem ik ook aan als jij het hebt over de moorden die zij op hun geweten hebben dat je doelt op de tijden van Stalin en Mao. En daar zit het verschil; Stalin en Mao interpreteerden het communisme op hun manier, waren ook nog eens compleet gek en leden aan achtervolgingswaanzin. Marx en Engels hebben het nooit zo bedoeld, zij zochten naar de puurste vorm van gelijkheid...en dat is de essentie van het communisme.
Daarentegen zoeken mensen die extreem rechts aanhangen niet naar gelijkheid maar naar een heilstaat waarin een ras superieur is.
Hitler heeft nooit bedoeld dat iedereen gelijk moest zijn en zijn aanhangers of mensen die zijn leer volgen bedoelen dat ook.

ride

Bericht door ride » vr apr 22, 2005 10:17 am

@Afterburner. Ik vergeet extreem links absoluut niet! Dit ging nu over rechts en niet over alle (al dan niet foute) politieke overtuigingen. Ik zou inderdaad alles op kunnen noemen maar het ging me er nu om dat iemand heel luchtig doet over iets wat in mijn ogen zeer veel elende veroorzaakt!

Mijn vader is allochtoon, mijn beste vriend jehova, familie van mijn vriendin joods, vrienden moslim enz. Dus ik kan me niet meten aan deze overtuigingen.

Van mij mag iedereen een mening hebben maar als die beledigend kan zijn gooi die dan niet op een openbaar forum. Ik kom op DP voor mijn grote liefde, de fiets! Een lekkere discusie is altijd leuk maar hou het bij de lichte onderwerpen en niet dit soort zware en eindeloze debatten tussen overtuigingen.

Ride On!

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr apr 22, 2005 10:41 am

Het is net of heel veel DP members politicologie of geschiedenis gestudeerd hebben ;D

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » vr apr 22, 2005 12:39 pm

Nokia introduceerd nieuwe Pausmobiel:

Afbeelding

:D

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » vr apr 22, 2005 1:23 pm

pauselijke bling bling ;D

Fry

Bericht door Fry » vr apr 22, 2005 9:23 pm

urban waste schreef:

Verder vind ik iemand die tegen homoseksualiteit/homohuwelijk/abortus/euthanesie is nogal achterlijk en ouderwets (niet echt vreemd gezien z"n leeftijd ;)).
Onbegrijpelijk dat zo"n bejaarde zoveel "macht" krijgt en dat mensen als blinde schapen achter hem aan zullen lopen.

dat denk jij als progressieve nederlander, maar voor gelovigen ligt dat anders, ik kan de katholieke gelovigen daarin begrijpen. Die dingen die je daar opnoemt waar hij tegen is, zijn eveneens bijbels georienteerd dus geen gekke superconservatieve uitspattingen. In nederland kan alles, moraal is er een heeeeeel erg rekbaar begrip. Of dat dat echt zo goed is ......

Xtreem

Bericht door Xtreem » vr apr 22, 2005 10:29 pm

Ja ook ik ben dat hele pausgedoe kotsbeu!
Die kerel staat daar altijd uit zijn nek te lullen over de armoede in
de wereld en zo , awel dat ze da kot volledig met goud en fresco´s
bekleed dan maar snel verkopen en de miljarden opbrengst aan
de armen en echte sukkelaars geven . En als ik dan toch mijn
gedacht mag zeggen, volgens mij is heel die kerkelijke shit nog
corupter en dictatorialer dan de grootste dictator ooit op aarde.
Conclusie: de plons zit er met zijn fotomateriaal nog niet eens zo ver
naast :o

cHoc

Bericht door cHoc » za apr 23, 2005 10:31 am

dat kot hoeven ze daarvoor niet eens te verkopen,
de katholieke kerk is van zichzelf zo rijk dat dat ze landen kunnen kopen,
of de miljarden schuld van amerika kunen afbetalen en het dan nog niet eens merken,
en dat voor het kleinste land ter wereld.....

tank24

Bericht door tank24 » za apr 23, 2005 11:12 am

waarom moet altijd alles veranderen laat die man lekker daar zitten weet je

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » zo apr 24, 2005 5:00 pm

urban waste schreef:

vind ik ook. deze man heeft de macht om het leven van honderduizenden gelovigen te beheersen. volgens mij mag niemand zo"n grote macht hebben.

en vroeger viel het allemaal nog wel mee, maar tegenwoordig met de massacommunicatie weet de hele wereld binnen de week (en voor de overgrote meerderheid binnen uren) en heel precies wat de paus gezegt heeft, en wat zijn mening is. de macht van de paus is over de jaren alleen maar gegroeid, door het aantal gelovigen dat hij kan bereiken.

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo apr 24, 2005 5:54 pm

Inderdaad. Net binnengekomen. De paus schijnt de rechtsgang omtrent het sexueelmisbruik in de katholieke kerk te hebben belemmert. Hij wou graag alle onderzoeken binnen de kerk houden (lees: in de doofpot stoppen) en geheim houden voor de buitenwereld.

Gooi de beerput maar open jongens.
Bron observer.
http://observer.guardian.co.uk/internat ... 55,00.html

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » ma apr 25, 2005 12:15 pm

Tja, het blijft een duitser. Nee, dat is erg kort door de bocht, maar dat kerkelijke achterkamertjes gebeun moet maar eens afgelopen zijn.
Tenslotte werd je door dezelfde kerk in het verleden voor veel minder ook vervolgd of eindigde je op de brandstapel.
Dus heel treffend wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.
Gelijke monnikken gelijke kappen heet dat!!!

Plaats reactie