Re:Waarom rijden we links?
Moderator:Beheerders
Gisteren viel het me weer eens op: mountainbikers rijden heel vaak links op het pad, ook als er een prima spoor aan de rechterkant is (en geen ravijn van 300 meter of een bergwand
) Ik doe het zelf ook en moet mezelf af en toe dwingen om gewoon rechts te gaan rijden. Hebben anderen dezelfde ervaring of beeld ik me iets in? En zou er een verklaring voor dit rijgedrag zijn?

-
Misschien reetfiets aspiraties, die de halve weg opeisen?
Nu zonder gekheid wellicht is je ene hersenhelft meer ontwikkeld als je andere?!?
Bij doet dit fenomeen zich niet voor.
Zit over het algemeen zo veel mogelijk rechts.
Nu zonder gekheid wellicht is je ene hersenhelft meer ontwikkeld als je andere?!?
Bij doet dit fenomeen zich niet voor.
Zit over het algemeen zo veel mogelijk rechts.
Misschien linkshandig? Rechterhersenhelft verantwoordelijk voor het ruimtelijk inzicht?
Tja, ken het verschijnsel niet, ik rij altijd rechts zolang het terrein het toelaat. Het is wel zo handig als iedereen dat doet, want ik heb al meerdere malen meegemaakt dat iemand dus aan de linkerkant (voor diegene) aan het klimmen is terwijl ik dus in de tegenovergestelde richting gewoon aan de rechterkant afdaal! Niet grappig, tegenliggers in een afdaling!
Caramba schreef:
Tja, ken het verschijnsel niet, ik rij altijd rechts zolang het terrein het toelaat. Het is wel zo handig als iedereen dat doet, want ik heb al meerdere malen meegemaakt dat iemand dus aan de linkerkant (voor diegene) aan het klimmen is terwijl ik dus in de tegenovergestelde richting gewoon aan de rechterkant afdaal! Niet grappig, tegenliggers in een afdaling!
Dat lijkt me inderdaad beangstigend .......

Maar uit je reactie blijkt dat er inderdaad meer mensen zijn die links rijden. Ik zie ze in toertochten ook bij bosjes aan de linkerkant rijden. Natuurlijk rijden er ook genoeg rechts, zo erg is het nou ook weer niet ......
Ik zie niet in hoe dat met hersenhelften te maken zou hebben.
Maar goed, hier moet je geen probleem van maken, gewoon op singletrack gaan rijden.
Maar goed, hier moet je geen probleem van maken, gewoon op singletrack gaan rijden.
legion schreef:
Allee, als de planning van coordinatie in een hersenhelft gebeurd dan kan dat er voor zorgen dat je een beetje naar de andere kant (vanwege lateralisatie) gaat hangen, alhoewel het toch waarschijnlijk is dat je hersenen dat zelf wel compenseren.
het links rijden van bikers is me nog nooit opgevallen hier..
Wauw mij ook niet. Komt het misschien door laksheid? Gebrek aan overzicht?
Exar schreef:
[legion schreef:
Allee, als de planning van coordinatie in een hersenhelft gebeurd dan kan dat er voor zorgen dat je een beetje naar de andere kant (vanwege lateralisatie) gaat hangen, alhoewel het toch waarschijnlijk is dat je hersenen dat zelf wel compenseren.
Het verwerken van informatie is gelateraliseerd (ruimtelijk inzicht, spraak dat soort concepten) maar niet de sturing van motoriek of het ontvangen van informatie (tenzij die informatie uitsluitend vanuit 1 richting zou komen).
Wij fietsen waar wij willen he!
En meestal zoek je toch altijd t voor jou meest gunstige pad op he!
Maar normaal gesproken hou ik wel zoveel mogelijk rechts.
En meestal zoek je toch altijd t voor jou meest gunstige pad op he!
Maar normaal gesproken hou ik wel zoveel mogelijk rechts.
Ik rij links omdat ik ALTIJD aan het inhalen ben

haha, goed hoor :P
-
vernander de naam vandit topic in:
waarom rij ik links?
waarom rij ik links?

Space Man Spiff schreef:
vernander de naam vandit topic in:
waarom rij ik links?![]()
Ja, die indruk krijg ik ook. Toch merkwaardig dat ik tientallen mensen bij toertochten links zie rijden en dat kennelijk verder niemand dat ziet, maar goed ......
kijk ook eens op de snelweg om je heen...........
blijven we bijna ook allemaal links rijden!!!
deijss schreef:
kijk ook eens op de snelweg om je heen...........
Nope, dat zijn die duitsers die niet beter weten...

-
- Contacteer:
misschien ligt het eraan of je links of rechts dragent bent van balzak who know"s
-
The General schreef:
misschien ligt het eraan of je links of recht dragent bent van balzak bent who know"s
Nu graag in beter Nederlands !!!
Deed dit weekend een toertocht en betrapte mijzelf erop dat ik al een tijdje links reed. Waarom? geen flauw idee kan alleen maar concluderen dat ik iemand had ingehaald en niet meteen naar rechts kon.
ik blijf nu wel rechts rijden, nog 1x links en een politie ziet me ben ik aan de beurt

DOc schreef:
ik blijf nu wel rechts rijden, nog 1x links en een politie ziet me ben ik aan de beurt![]()
Ja, en als je dan ook nog je identiteitskaart niet bij je hebt ......

- Arnetteman
dubbelop schreef:
Gisteren viel het me weer eens op: mountainbikers rijden heel vaak links op het pad, ook als er een prima spoor aan de rechterkant is (en geen ravijn van 300 meter of een bergwand) Ik doe het zelf ook en moet mezelf af en toe dwingen om gewoon rechts te gaan rijden. Hebben anderen dezelfde ervaring of beeld ik me iets in? En zou er een verklaring voor dit rijgedrag zijn?
Komt door de magnetische aantrekkingskracht van de polen ???
dubbelop schreef:
[DOc schreef:
ik blijf nu wel rechts rijden, nog 1x links en een politie ziet me ben ik aan de beurt![]()
Ja, en als je dan ook nog je identiteitskaart niet bij je hebt ......![]()
dan ben je goed aan de beurt

Arnetteman schreef:
Komt door de magnetische aantrekkingskracht van de polen ???
De polen? Ik dacht dat alleen russen magnetische aantrekkingskracht hadden..