Identificatieplicht

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Tall Boy Bram
Re:Identificatieplicht

Bericht door Tall Boy Bram » di jan 04, 2005 10:46 pm

Waar blijft de post van onze eigen DP agent: mr. nullipup uit A"dam?

Ben benieuwd wat hij ons als biker EN als oom agent adviseerd...

TBB

Lex P.

Bericht door Lex P. » di jan 04, 2005 10:51 pm

iig een handige tip 8): gelijk oversteken

Sven

Bericht door Sven » di jan 04, 2005 10:56 pm

Lex P. schreef:
iig een handige tip 8): gelijk oversteken

Als voldoende mensen, zodra om hun papieren wordt gevraagd, antwoorden met: "Gelijk oversteken!", dan zullen onnodige identiteits-controles minder vaak plaatsvinden wantÂ…

de procedure kost dan al gauw twee keer zoveel tijd;
de diender ondervindt zelf hoe vervelend het is zijn of haar naam te moeten geven aan een onbekende;
bij controles met een racistisch of politiek motief en controles die niets meer zijn dan een pesterijtje kan tegen de agent in kwestie, met naam en toenaam, een klacht worden ingediend.
Als een agent, die jou staande houdt, weigert zich te legitimeren, neem dan zo snel mogelijk contact op met de plaatselijke politie. Als de agent zich per auto verplaatste, onthoud dan het nummerbord. Vraag naar de hoogste in rang en probeer alsnog achter de naam van de agent te komen. Dien vervolgens een klacht tegen hem of haar in. Als je geen naam loskrijgt, dien dan een klacht over de hele gang van zaken in bij de plaatselijke korpschef. En laat het ons ook even weten: klachten@gelijkoversteken.org. Wij willen van misstanden melding maken op deze website.

Waan-zin.
Dit gaat gewoon over een hersenspinsel dat agenten onnodig, zonder aanleiding gaan vragen om je ID. Zou de maker hiervan zich bewust zijn? Een beetje onzin, deze link...

camouflage

Bericht door camouflage » di jan 04, 2005 11:11 pm

Waar men dan al niet een topic over durft maken....

Alsof daarover naar huis te schrijven valt ! ::)

Je mag van geluk spreken dat de Nederlandse regering niet het "strakke" beleid van de amerikanen overneemt...

Jullie maken van een mug een olifant .

Cut tha crap , and start biking !! :D ;D :-*

-camou-

PS.: Wat had je dan liever gewild , een barcode of chip in de nek ?? :P ;D ;)

cHoc

Bericht door cHoc » di jan 04, 2005 11:40 pm

camouflage schreef:
Waar men dan al niet een topic over durft maken....

Alsof daarover naar huis te schrijven valt ! ::)

Je mag van geluk spreken dat de Nederlandse regering niet het "strakke" beleid van de amerikanen overneemt...

Jullie maken van een mug een olifant .

Cut tha crap , and start biking !! :D ;D :-*

-camou-

PS.: Wat had je dan liever gewild , een barcode of chip in de nek ?? :P ;D ;)

sja, maar het gaat zo langzamerhand wel die kant op, dit is gewoon weer een stapje in de richting
wanneer wilde jij er dan ophef over gaan maken, pas als ze met die barcode of chip gaan beginnen??
ben je dan niet een beetje aan de late kant...........

camouflage

Bericht door camouflage » wo jan 05, 2005 10:23 am

Geef mij dan zo een barcode die alleen onder van die blauwe lampen
tezien is , pretty cewl ! ;D :-X :-*

-camou-

Luc

Bericht door Luc » wo jan 05, 2005 11:37 am

The Pyreneeën King schreef:
wie stout is geweest draagt die ID kaart (niet lijkt mij).

Wie ze niet op zak heeft is sowieso stout ...

[
The Pyreneeën King schreef:
er veranderd dus wezelijk niks, behalve dan dat "onschuldige" burgers nu in eens 2 boetes krijgt bij een overtreding.

Zoals hierboven: zonder kaart op zak ben je dus al geen "onschuldige" burger meer. Heb je bovendien iets op je kerfstok, krijg je terecht 2 boetes.

rene

Bericht door rene » wo jan 05, 2005 11:42 am

camouflage schreef:

Ben ik ook, en daarom ben ik het ook oneens met deze verplichting tot ID bij je hebben. Gaat me teveel die kant op. "Tuurlijk, als ik auto rijdt heb ik m"n rijbewijs (meestal) bij me, dus ook m"n paspoort. Vind het alleen een beetje jammer dat ik, terwijl de omstandigheden er (binnen redelijke verwachtingen) niet om vragen ik verplicht ben een (door mij duur gekocht) paspoort bij me te hebben, wat ik ook nog es duur mag gaan betalen als ik "m kwijt raak / als "ie gestolen wordt. Oh en met een kopietje rondlopen mag ook niet . . .
In feite kan ik me voorstellen dat mensen nu een paspoort moeten kopen, enkel en alleen om zich te kunnen identificeren. Beetje jammer.
Ik denk dat ik de tussenweg maar bewandel en een kopietje bij me heb met uitgaan enzo, en helemaal nix met biken. Dan krijg ik maar een boete. Is goedkoper dan iedere 3 ritten een nieuw paspoort ;)

Sven

Bericht door Sven » wo jan 05, 2005 12:29 pm

camouflage schreef:

-camou-

Niet iedereen is fan van zo"n tattoo, en zo"n chip weet ik ook nog niet of ik dat wil...

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » wo jan 05, 2005 12:52 pm

[
camouflage schreef:

-camou-

stoer in de dico met al die blacklights :P

Luc

Bericht door Luc » wo jan 05, 2005 3:32 pm

rene schreef:
Ik denk dat ik de tussenweg maar bewandel en een kopietje bij me heb met uitgaan enzo, en helemaal nix met biken. Dan krijg ik maar een boete. Is goedkoper dan iedere 3 ritten een nieuw paspoort ;)

Ik weet niet waar je dat haalt hoor. In 20 jaar fietsen (zowel on- als offroad) heb ik ALTIJD m"n portefeuille bij, met alles erin (geld, rijbewijs, identiteitskaart ... de hele reutemeteut) en ben nog NOOIT iets kwijtgeraakt. De zaak dus vooral niet overroepen en van een mug een olifant maken ...

En daarbij, VOORAL bij het biken zou ik zorgen dat je fatsoenlijke identificatiepapieren bij je hebt in geval van een ernstig ongeluk, is wel zo handig voor de hulpdiensten ...

rene

Bericht door rene » wo jan 05, 2005 3:43 pm

Luc schreef: En daarbij, VOORAL bij het biken zou ik zorgen dat je fatsoenlijke identificatiepapieren bij je hebt in geval van een ernstig ongeluk, is wel zo handig voor de hulpdiensten ...
Daar zit dan weer wat in :P Pest is alleen dat ik een paspoort heb, geen ID kaart, en die past dus echt niet in m"n portemonaille. Net zomin als m"n rijbewijs trouwens...
Zowel portemonaille als rijbewijs passen weer niet lekker in m"n fiets shirt. Daarom neem ik meestal alleen een bankpas mee . . . Staat ook m"n naam op. Verdere bijzonderheden zijn er niet echt, en dingen als bloedgroep enzo staan ook niet op je ID ::)
Ben ook niet van plan om alleen voor ID plicht een ID kaart aan te schaffen. Los van het feit dat ik het pertinent oneens ben met het vermeende criminaliteit-terugdringend effect van een ID verplichting, ben ik van mening dat, als de overheid een verplichting tot het bezitten van zo"n ding instelt, ze ze ook gratis zou moeten verstrekken.... Maar goed, misschien denk ik daarin wat te links of juist te conservatief. Ik ben ook niet zo"n voorstander van cameratoezicht of andere "Big Brother" toestanden . . .

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » wo jan 05, 2005 3:55 pm

Nou dan heb ik geluk dat ik nog geen 14 ben 8) ::) ;D

Luc

Bericht door Luc » do jan 06, 2005 3:47 pm

rene schreef:
[
Luc schreef:
En daarbij, VOORAL bij het biken zou ik zorgen dat je fatsoenlijke identificatiepapieren bij je hebt in geval van een ernstig ongeluk, is wel zo handig voor de hulpdiensten ...

Daar zit dan weer wat in :P Pest is alleen dat ik een paspoort heb, geen ID kaart, en die past dus echt niet in m"n portemonaille. Net zomin als m"n rijbewijs trouwens...
Zowel portemonaille als rijbewijs passen weer niet lekker in m"n fiets shirt. Daarom neem ik meestal alleen een bankpas mee . . . Staat ook m"n naam op. Verdere bijzonderheden zijn er niet echt, en dingen als bloedgroep enzo staan ook niet op je ID ::)
Ben ook niet van plan om alleen voor ID plicht een ID kaart aan te schaffen. Los van het feit dat ik het pertinent oneens ben met het vermeende criminaliteit-terugdringend effect van een ID verplichting, ben ik van mening dat, als de overheid een verplichting tot het bezitten van zo"n ding instelt, ze ze ook gratis zou moeten verstrekken.... Maar goed, misschien denk ik daarin wat te links of juist te conservatief. Ik ben ook niet zo"n voorstander van cameratoezicht of andere "Big Brother" toestanden . . .

Je kan een mening hebben zoveel je wil, de plicht is nu eenmaal een feit ... dus op langere termijn zal je er niet meer onderuit kunnen. Enige overblijvende mogelijkheid is dan via de politiek de zaken gaan veranderen, "from the inside" dus ...

Dat betalen voor iets wat de overheid oplegt, daar kan ik je persoonlijk in volgen, maar spijtig genoeg hebben jullie daar dus ook tot nader order niks in de pap te brokken, tenzij je dus zelf ... (zie hierboven). Maar ook hier in België gaat het zo. Er is hier onlangs beslist om een ID kaart met chip in te voeren, die zal zo ongeveer het dubbele gaan kosten van de huidige versie ...

De discussie over het terugdringen van de criminaliteit laat ik open, maar een ID kaart vereenvoudigt wel een aantal administratieve politietaken, zoals ik eerder al heb uitgelegd, met ook de nodige voordelen voor de gewone burger. Dit geldt ook voor andere administratieve procedures. Je hebt bvb. een of ander gemeentelijk document nodig waarvoor je identiteit moet vastgesteld/bewezen worden ... nu kan dat op eenvoudig vertoon van je ID kaart en moet dat niet alsnog gebeuren via een of andere extra administrieve procedure.

Wat het biken betreft, je zou ervoor kunnen kiezen om bvb. een geplastificeerd papiertje te maken met alle relevante gegevens op, maar of de hulpdiensten dan zullen overtuigd zijn van de correctheid van die gegevens ... het lijkt mij het beste van dan toch een of ander officieel document (of documenten) bij te hebben met de nodige gegevens op vermeld.

Passen in portefeuille lijkt mij in jullie geval een kwestie van marktaanbod. Hier in België is er geen enkel probleem om een protefeuille te vinden waar je officiële documenten in passen. Bij jullie is dit een nieuw gegeven en is het misschien even de reactie van de portefeuillemarkt afwachten.

rene

Bericht door rene » do jan 06, 2005 4:20 pm

Luc schreef:Bij jullie is dit een nieuw gegeven en is het misschien even de reactie van de portefeuillemarkt afwachten.

LOL! ;D Probleem blijft echter dat je dan met een portefeuile rondsjouwt, in plaats van een portemonaille. De laatste past wel in je broekzak, de eerste niet :-*
Misschien dus ook maar de reactie van de broekenmarkt afwachten ;) (Of in hiphop-baggy-skate-style broeken gaan lopen; NOT)

Luc

Bericht door Luc » do jan 06, 2005 11:06 pm

Een modale portefeuille past normaal gezien toch wel in de achterzak van elke modale jeansbroek. Dat is bij mij toch al ettelijke jaren zo. En de nieuwe ID kaarten in België krijgen naar verluid ook het formaat van een bankkaart, als dan het rijbewijs ook nog meewil kan alles weer wat kleiner worden, dus nog makkelijker passen in die broekzak.

Ik heb het net effe nagemeten: mijn huidige portefeuille meet ongeveer 12,5 x 10 x 3 cm. en past absoluut probleemloos in m"n achterzak. Inhoud bestaat uit een hoop papieren en papiertjes (visitekaartjes e.d.), wat papiergeld, 4 bankkaarten, identiteitskaart, rijbewijs, vergunning voor taxichauffeur, assistentiekaart van de bedrijfswagen, disco lidkaart, kaart sociale zekerheid, inschrijvingskaart in een Antwerps ziekenhuis, kaart van hospitalisatieverzekering, lidkaart vakbond, kortingkaart in een tijdschriftenwinkel en een World Assistance kaart ...
Dat lijkt misschien veel, maar omdat ik het zo gewoon ben, voel ik "m absoluut niet zitten, het is dus zeker niet storend.

Munten hou ik gewoon los in een van m"n broekzakken, samen met de GSM.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za jan 08, 2005 8:45 am

De politie in Wijk en Aalburg heeft ook weer laten zien hoe het dus niet moet met de id-kaart. Dit krijg je dus he met deze maatregelen he. Ik was er al bang voor. Nederland wordt dus klaarblijkelijk een echte politiestaat met alle toeters en bellen. Ga toch echte boeven vangen inplaats van onschuldige brugpiepers op te sluiten. Dit lijkt verdacht veel op stasi-praktijken ::)
http://frontpage.fok.nl/nieuws/50042

Sven

Bericht door Sven » za jan 08, 2005 3:51 pm

Volgens politiewoordvoerder Rienk van Kuik had de ME al de hele nacht grote problemen met een groep terugkerende jongeren in Wijk en Aalburg, waar het meisje werd aangehouden. Daarom werd besloten tot het toepassen van de legitimatieplicht.

Dat zegt mij alweer genoeg.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » do jan 13, 2005 10:16 pm

Afbeelding

;D

zhb_joshua

Bericht door zhb_joshua » do jan 13, 2005 10:54 pm

tis nu maar een klein kaartje, dus kleine moeite om hem bij je te houden. ik probeer hem toch niet te vergeten.
op schevaningen vragen ze je legetimatie als je aan het fietsen ben en als je dat dan 50 eupo kost is dat een duur ritje. :"(

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » do jan 13, 2005 10:56 pm

wel als je een id pas hebt jah ;D
maar laat ik nou net alleen een paspoort hebben... en die is een stuk groter >:(

zhb_joshua

Bericht door zhb_joshua » vr jan 14, 2005 3:09 pm

dan moet je een id aanvragen ;)

Plaats reactie