Re:Het niveau van onze sport.

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

G.T.T.
Het niveau van onze sport.

Bericht door G.T.T. » di jun 08, 2004 9:17 pm

Gegroet allen,

Deze enthousiaste newbie gaat eens wat onrust stoken. Nou ja, onrust stoken, eigenlijk meer eens kijken of een serieuze discussie mogelijk is.
Ik kom al jaren hier de posts lezen en ben me steeds meer gaan afvragen of er ook mensen zijn die echt serieus met hun sport bezig zijn.
Ik val niemand aan ofzo, maar ik zie eigenlijk weinig mensen die bezig zijn met de sport zoals bv een Ryan Senechal of Morley Wilkins. Heel goeie rijders die veel moeite doen om ook de beginners en andere minder getallenteerde goden een hand te rijken.
Sterker nog, toen dat hier gebeurde met ene Anneke B. werden er als dank alleen maar sexueel getinte opmerkingen naar d"r gegooit!

Street, downhill, freeride, en (street)trials, worden naar mijn zin veel te veel in het hoekje "Jackass" gestopt en dat vind ik persoonlijk erg jammer. Nou wordt (top)sport in z"n algemeen in Nederland amper serieus genomen, maar hier lijkt het vaak alsof er alles aan gedaan wordt om het maar zo jackass mogelijk te laten lijken. Er lijken weinig mensen te zijn die serieus proberen om echte kennis te ontwikkelen van hun sport en dat te delen met anderen.

Nogmaals ik val niemand aan ofzo, dit is puur bedoeld om eens een serieuze discussie te starten over onze sport. Ik vind het jammer dat als je zegt dat je net zo goed wil worden als Ryan Leech of Jeff Lenosky, je bij voorbaat al voor gek verklaard wordt. Hoe moet je in hemelsnaam het (belabberde) niveau van de Nederlandse mtb-sport opkrikken als je iedereen met een beetje ambitie gaat zitten afzeiken??
De sport wordt naar mijn gevoel van binnenuit klein gehouden en amateuristisch, vaak door afzeiken of grootspraak.

Zijn er mensen die serieus hun techniek analyseren?
Zijn er mensen die hun sport ook echt als sport zien en trainen op details?
Zijn er mensen die videos ook echt analyseren om technieken te vinden voor bepaalde stunts?

Oké, ik weet het! Te lang verhaal! Maar ik probeer in m"n newbie-enthousiasme gewoon eens mensen aan het denken te krijgen. Denk mee, laat los! (Ga alleen geen tijd en ruimte zitten verdoen met zinloze opmerkingen.)

G.T.T.

Sven

Bericht door Sven » di jun 08, 2004 10:06 pm

Uit welk oogpunt vraag je dit? Ik heb namelijk niet het idee dat je beseft dat het overgrote gedeelte dat hier komt, de sport bedrijft voor hun lol / hobby.

En het afzeiken van de personen, die wel ambitie tonen, uit welke hoek komt dat?

Erikje

Bericht door Erikje » di jun 08, 2004 10:18 pm

G.T.T. schreef:
Zijn er mensen die serieus hun techniek analyseren?
Zijn er mensen die hun sport ook echt als sport zien en trainen op details?
Zijn er mensen die videos ook echt analyseren om technieken te vinden voor bepaalde stunts?

En jij?

THORAX

Bericht door THORAX » wo jun 09, 2004 12:08 am

JIJ WEL?????

Fiets nou maar (en laat ons de foto"s maar zien!!)

Peace THORAX

Fry

Bericht door Fry » wo jun 09, 2004 12:20 am

geloof mij, er zijn in belgie en nederland getalenteerde street en dirt riders, in belgie ken ik er genoeg, wees maar zeker daarvan, alleen verdoen die hun tijd niet op forums als deze. ze hebben meestals zelfs geen msn of geen computer

edit: en tja, anneke beerten, als ze geen sexueel getinte opmerkingen wil, moet ze maar niet zo lekker zijn al heb ik toch zelden sexueel getinte opmerkingen gelezen

Erikje

Bericht door Erikje » wo jun 09, 2004 12:23 am

GT dude schreef:
geloof mij, er zijn in belgie en nederland getalenteerde street en dirt riders, ......., alleen verdoen die hun tijd niet op forums als deze. ze hebben meestals zelfs geen msn of geen computer

Inderdaad, die gasten hier zijn eigenlijk allemaal maar posers ::)

Erikje

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 09, 2004 6:59 am

Erikje schreef:
[
GT dude schreef:
geloof mij, er zijn in belgie en nederland getalenteerde street en dirt riders, ......., alleen verdoen die hun tijd niet op forums als deze. ze hebben meestals zelfs geen msn of geen computer

Inderdaad, die gasten hier zijn eigenlijk allemaal maar posers ::)

Erikje

sterker nog: losers met veels te dure spullen en geen grammetje talent ;)

dussssss©

sunn

Bericht door sunn » wo jun 09, 2004 7:16 am

Er zijn wel degelijk mensen serieus met hun sport bezig, kijk maar naar het bikefestival, het bikepark in Bergschenhoek, en talenten zijn er zeer zeker. Plons heeft enkele workshops gegeven, en dat is ook een goede rijder die andere wat probeert bij te leren.

Waaruit concludeer jij lijkt dat het vaak lijkt alsof er alles aan gedaan wordt om het maar zo jackass mogelijk te laten lijken? Voorbeelden?

>> Er lijken weinig mensen te zijn die serieus proberen om echte kennis te ontwikkelen van hun sport en dat te delen met anderen.
Kijk eens naar de girly day van afgelopen zondag. Kijk eens naar alle topics waar tips worden gegeven over rij en sleutel techniek.

>>Zijn er mensen die serieus hun techniek analyseren?
Ja, hoe wil je anders progressie boeken, alleen wat uitproberen levert niet veel op.

>>Zijn er mensen die hun sport ook echt als sport zien en trainen op details?
Tuurlijk is het een sport, waarom wordt er anders zoveel geld aan uit gegeven. Elke rit is een training, en elke keer probeer je weer een aantal punten te verbeteren.

>>Zijn er mensen die videos ook echt analyseren om technieken te vinden voor bepaalde stunts?
Ja, videos kun je veel van afkijken. Er zijn tevens een hoop forums waarop techniek apart besproken wordt, dus genoeg mensen die hun kennis delen.

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » wo jun 09, 2004 7:41 am

Ik denk dat iedereen hier zo zijn eigen belangen heeft, de 1 is een fanatiek de ander iets minder. Maar er zijn hier zeker wel mensen die erg serieus met hun sport bezig zijn.

rob-ert

Bericht door rob-ert » wo jun 09, 2004 8:23 am

als je naar meeting komt waar een beetje word gedropt en gewheelied en een jaar later is dezelfde meeting en je kijkt wat dezelfde lui dan doen is er zeker weten progressie geboekt, misschien kon het sneller enzo maar het blijft voor de meeste een hobby.

allicht one

Bericht door allicht one » wo jun 09, 2004 9:10 am

In de tijd dat je dit gepost had kon je ook al een truukje geleerd hebben. Dus zo ambitieus ben je zelf ook niet meneer G.T.T.

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » wo jun 09, 2004 9:29 am

je vraag is ook wel een beetje dom. de mannen die goed kunnen biken gaan goed biken, dan ongeveer 10% van alle bikers in nederlabnd en holland, al de rest heeft wel een 5000$ bike, alle bike film maar kunnen zelf ampàer biken.
wie wel biked biked . de ene wat beter dan de andere. maar die gaat daar dan ook nie mee te koop lopen van: kijk wa ik kan. de mentaliteit hier verschilt heel wa met die van in amerika , daar waar iedereen zijn voorbeeld aan neemt.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo jun 09, 2004 10:09 am

ik kan alleen maar voor mezelf spreken:
ik post hier vaak omdat ik op t werk ni kan gaan fietsen....
qua ernst: ja en nee. t is een hobby he, en ik doe t veel en graag. Ik analyseer wa ik doe en probeer te verbeteren, nie da da merkbaar is maar soit.

Onze sport kan helaas bijna uitsluitend op onbegrip rekenen. Grotendeels omdat we vaak ook met onbegrip tegenover elkaar staan. ellenlange discussies over wat REAL is en zo verder. Voor mijn part staat MTBen echt nog niet ver. Vergelijk eens met Motocross, FreestyleMX, BMX, freeride snowboarden....We hebben er meer nodig zoals Palmer, Gracia, Chausson, Klassen, Tremblay, die t naar t volgende nivo tillen.
Maar gelukkig zijn er op alle nivo"s ook gewoon heel veel mensen die t graag doen no matter of ze traag zijn, of ni cool. Gewoon rijden, en minder oordelen over andere Mountainbikers da zou ons veel vooruit helpen.

G.T.T.

Bericht door G.T.T. » wo jun 09, 2004 10:35 am

Hmmm, interessante reacties.
Dn Helle lijkt het goed te snappen door te vragen uit welk oogpunt ik het vraag. Inderdaad, als mensen hier puur voor de hobby komen is mijn verhaal misplaatst.
Mij gaat het om de kloof die er lijkt te zijn tussen de hele goeie rijders en de "zou graag goed willen worden"-rijders. M"n voorbeeld van Ryan Senechal en Morley Wilkins lijkt een beetje gemist te zijn. (Hoewel dat voorbeeld van Plons goed overeenkomt.) Dit zijn gasten die zelf tering goed kunnen rijden, maar tegelijk ook vaak bezig zijn om de mindere goden te motiveren. Zij zijn te vinden op forums, organiseren vernieuwende wedstrijden en proberen de sport interessant te maken voor opkomend talent.

Het gaat er ook helemaal niet om of je goed bent of een tering prutser, het gaat om de motivatie er iets van te maken.
Ik ben echt niet goed ofzo, zeker niet goed genoeg voor indrukwekkende foto"s en filmpjes, maar motivatie heb ik wel. Ik train 3 verschillende sporten(lopen, kracht, mtb) en gemiddeld 6 keer per week. Bij mtb analyseer ik zeker wel degelijk m"n eigen techniek en vergelijk die met die van Lenosky of Leech. Ik vraag mezelf steeds af: "Ik kan zo"n 40cm hoog bunnyhoppen, waarom kan Lenosky een wereldrecord neerzetten van 3 keer dat??" Ik kijk naar enkeltechniek, lichaamspositie, noem maar op. Niet dat ik Lenosky"s wereldrecord ga verbreken, maar ik wil kijken wat ik zelf kan leren, het uiterste uit mezelf halen zelfs al kom ik nooit hoger. Ik kan zo heerlijk genieten van die uitdaging, precisie, perfectie, als ik het niet probeer haal ik het nooit.

Enthousiast of niet? ;)
Dat mis ik hier dus een beetje, terwijl dit nou juist zo"n mooie plek daarvoor is. Als hier enthousiaste nieuwkomers en de top van de sport wat samen zouden komen heb je een perfect platvorm om van daar uit progressief met de sport om te gaan zoals in "het grote voorbeeld" Canada/Amerika.

G.T.T.

Bericht door G.T.T. » wo jun 09, 2004 10:38 am

BF = Chief Wiggum

Die van jou las ik pas na m"n laatste post.....
Erg goed! Zoiets bedoel ik dus! :)

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » wo jun 09, 2004 11:21 am

Ik ben het deels met GTT eens. Echter, belicht hij slechts één kant van de zaak. Dit valt hem ook niet kwalijk te nemen aangezien hij zelf al aangegeven heeft dat hij hier gewoon de posts lees.

Het niveau van de topics hier op DP is soms vrij laag. Er wordt te vaak met modder gegooid. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat veel mensen elkaar niet persoonlijk kennen. Bovendien is het heel makkelijk om hier stoere praat te hebben. Dit kan iemand zeker de indruk geven dat het allemaal maar een hoog jack-ass gehalte moet hebben.

Wat je vergeet GTT is dat er veel mensen via het forum met elkaar in contact zijn gekomen en zijn gaan meeten. De scene in Nederland is niet groot genoeg om een soort landelijke club te hebben (buiten het forum om he!), maar overal zijn kleine groepjes actief. Ik weet uit ervaring dat je binnen zo"n groep ontzettend gestimuleerd wordt om beter te rijden.

Niet alleen in groepjes, maar ook op meetings van DP merk je dit. Ik ben eigenlijk met trial begonnen doordat iemand mij op een meeting uitlegde hoe je moest "hoppen" op je achterwiel.

Conclusie...Talent en het helpen van mindere goden uiten zich niet altijd op een forum, maar daarbuiten zeker wel.

JD

Lynx

Bericht door Lynx » wo jun 09, 2004 11:23 am

Voor mij persoonlijk wil ik elke keer als ik ga rijden "iets" nieuw kunnen, ofwel mijn rijstijl-controle wat verbeteren. Als je dan nog mensen rondom je hebt die je vertellen wat je eventueel beter of anders kan doen gaat het nog beter. Iemand die je filmt is ook altijd handig. Zo kan je zien waar er iets moet veranderen, maar ook mtb-films bekijken helpt in mijn geval, maar dat is maar een aanwijzing van hoe de pro"s het doen en dan moet je het nog in de praktijk kunnen omzetten. Maar alle beetjes helpen en het zorgt ook voor aangenaam sfeertje onder de bikers.
Op het gebied van "online-biken" ben ik ook erg actief, omdat ik me te pletter verveel op mijn werk.
Ik zie MTB"en niet als een sport, maar als een aangename uitlaatklep, zelfs als je wedstrijden zou rijden is het nog eerder een "gezellig dagje uit" dan een competitiesport.

R@coon

Bericht door R@coon » wo jun 09, 2004 11:28 am

Is zo"n forum niet ook grotendeels selectief kijken naar reacties. Toen ik de mtb sport wat serieuzer wilde gaan oppakken vond ik dat ik mn 4 jaar oude, compleet versleten, Giant XtC (toen waren de XtC"s nog FullSus) mocht gaan inruilen voor een nieuwe bike. Maar dan daar begint "t al; Hardtail of FS ? Wat voor vork, wat voor groep.

Kom je bij je LBS zegt ie dat een Airborne Black Widow het summum van klasse is en ookal is het een HT hij zeker geschikt is om marathons mee te gaan rijden. Kom je bij een andere zaak; word je voor gek versleten als je er ook maar over na denkt om met een HT dat soort tochten te gaan rijden.

Probleem dus !! waar haal je je informatie dan vandaan. Toen kwam ik hier, en ben ik toch een stuk wijzer geworden of hoe onderdelen werken; waarom je wat zou moeten kopen en waarom wat niet (ik weet bijv. nu dat ik voor het geld dat ik mn CrossMax XL heb gekocht beter handgemaakte wielen had kunnen kopen) Nou dat soort dingen zal een fietsenmaker je allemaal niet kunnen melden.

Zo dient dit forum als een enorme informatiebron, er is altijd wel iemand die verstand heeft van bepaalde zaken en als je noujuist die reacties eruit pikt kan je heel wat leren van zo"n forum.

Lalmeister

Bericht door Lalmeister » wo jun 09, 2004 12:58 pm

GTT,

Het klinkt een beetje als een bevel, zoiets van "je mag alleen mtb"en alleen als je ook andere aansteekt en traint"...

Ik ben het met je eens dat het goed is dat het goed is om je sport te promoten, maar er zijn ook mensen die graag de underdog willen blijven en eigenlijk niet willen dat (nog) meer mensen gaan freeriden bijvoorbeeld.

Daarnaast, ik ben het met trippel JD eens dat je je met meetings gestimuleerd wordt, maar ook in je eigen groep van bikers. Laatst ben ik samen met drie andere bikers uit mijn woonplaats wezen rijden, aan de ene kant steken zij jou aan om bepaalde dingen te doen, anderzijds stimuleer ik ze om bepaalde dingen te doen. Bij ons gaat het meestal zo: weet jij nog leuke spots, die laten we elkaar zien en rijden maar... ;)

Als laatste wil ik zeggen dat er zo gauw gezegd wordt dat er teveel geposed wordt (bij een meeting), maar helaas kunnen we niet allemaal goed rijden en het betekent ook lang niet altijd dat als je niks doet, dat je niks kan...misschien sta je juist te posen om andermans techniek te checken of zoiets, of sta je stil in respect voor iemands acties...

PS. normaal hou ik me niet zo veel bezig met mensen op de tenen te trappen, maar dit keer wou"k graag wat kwijt :?

G.T.T.

Bericht door G.T.T. » wo jun 09, 2004 1:19 pm

Hahaha, mij trap je daarmee echt niet op de tenen! :D
Het is ook zeker geen bevel, iedereen moet lekker doen waar ie zin in heeft. Heb je geen zin om serieus te doen dan is dat NATUURLIJK goed. (Ik zou niet durven!)
Lees de reactie van BF = Chief Wiggum eens, die vond ik eigenlijk wel goed. Het zou mij persoonlijk gewoon leuk lijken om meer mensen serieus met de sport bezig te krijgen of in ieder geval die mogelijkheid te geven om het te doen. Ik ben dit ook gaan schrijven op te kijken of er mensen zijn die hetzelfde denken, niet om mensen te overtuigen/bekeren. ;)

Misschien komt het omdat ik al jaren lang verschillende top-sporters om me heen heb gehad, de mentaliteit bij die mensen is gewoon heel anders en steekt mij zeker aan. Omdat ik er zelf enthousiast over ben probeer ik dat ook bij andere los te krijgen, lijkt me alleen maar positief!
Zou Ian Moult in Nederland net zo ver zijn gekomen als Canada??

Sven

Bericht door Sven » wo jun 09, 2004 1:38 pm

Even terugkomen op het promoten:
Ik rij meestal met een groepje van 4 man rond hier. Als je dan met nog meer man rondfietst, wordt het op een gegeven moment niet leuk meer...
Niet dat er geen andere mensen in de sport mogen komen, maar het is nogal moeilijk om iemand een intro te geven, sommige dingen promoot je niet in 1 dag...

Gène

Bericht door Gène » wo jun 09, 2004 3:15 pm

Welke tak beoefen jij??
Ben jij wel serieus met conditie, techniek, training, voeding bezig? Wat laat jij allemaal voor je sport, dat eene glas bier of sigaretten of maar vroeg naar bed i.p.v. de kroeg met je vrienden.
En waar rij je? Nederlandse polder op een of ander verlaten zandweg of ga een keer in de maand naar de Ardenne/ Eifel?? Waar rij je op?? Welk merk, welke afmontage en hoe lang heb daarvoor moeten werken of zeueren bij pa & ma??
Kijk serieus is een breed begrip, dat niet alles zegt. Maar wat maakt het uit. Ik doe het voor de competitie en iets te bereiken. Athans ik probeer dat. Als ik dat niet haal jammer dan, maar ik heb het geprobeert. De ander doet het voor het plezier. Het uurtje op iedere zondag morgen met de jongens (en/of meisjes) even een tochtje maken door het bos en daarna op het terras zitten.
Sommige van hier rijden als een sok maar rijden wel weer op duur materiaal. Daar is techniek weer belangrijker als presteren. Maar die dat doet moet even goed dingen ervoor laten. Hij moet ook serieus ermee bezig zijn.
En je moet ook niet alles serieus nemen wat hier op forum staat. Als we allemaal bij elkaar in de straat zouden wonen hoefden we het niet op internet te zetten maar konden we het wel zo zeggen. Maar daarvoor is het een te kleine scene. Kleiner als voetbal iniedergeval.
maar goed, ik vind het wel om zo"n discussie hier over te hebben is weer eens wat anders ;D.
mzzl
Gène

ELVIS

Bericht door ELVIS » wo jun 09, 2004 3:15 pm

sterker nog: losers met veels te dure spullen en geen grammetje talent ;)

dussssss©
Juist en zelfs daar moet ik nog moeite voor doen, zeker met al die webbestellingen uit het buitenland vanwege de exclusiviteit van de spulletjes. ;D

RonSantos

Bericht door RonSantos » wo jun 09, 2004 4:24 pm

Ik vind zelf dat er wel wat posers tussen zitten. Maar de meeste mensen die ik ken zijn allemaal fanatiek bezig alleen is het wel een hobby van de meeste. Ik zelf ben fanatiek bezig en al voor zo"n 8 jaar af en toe naar het buitenland om echt te down-hillen en voor de rest zeker een keer per week hier afdalen en springen. Alleen helemaal me conditie te trainen enzo dat doe ik niet. Maar het is ook een hobby dus het gaat niet om secondes bij mij maar om de lol en de adraline. ;) Je traint en leert wanneer je bezig bent en video"s zijn goed voor de motivatie.

G.T.T.

Bericht door G.T.T. » wo jun 09, 2004 4:32 pm

Hey Gène,

Ik train wel veel, 2 á 3 keer per week lopen(afstanden of tempo"s), 1 á 2 keer per week kracht in de fitness en sinds een paar maanden 2 keer per week op de fiets. Ik ben aan het oefenen voor streettrials, op dit moment nog op m"n santos sds02 maar als het goed is binnenkort op een Giant Team Trials (G.T.T.). ;) Afmontage is niks geweldigs maar bij de Giant zitten al een hoop goeie onderdelen en de rest komt wel als ik geld heb.
Overigens heb ik ook een Intense M1 2003 compleet 2003 afgemonteerd met shiver, dee-max, hope M4, XT, XTR. Helaas nog niet kunnen gebruiken vanwegen een ernstige rugblessure die me vorig seizoen 5 maanden aan de kant heeft gezet en dit seizoen heb ik nog even examens. Maar goed, fiets bederft niet. (Voor m"n M1 heb ik overigens m"n Ducati M900 opgegeven.)

Verder geef ik inderdaad veel op voor al m"n sporten; niet uitgaan, goed slapen, niet roken, amper drinken, zeker gezond eten en ook altijd heel bewust met voeding omgaan. Vanwegen m"n rug en problemen met m"n hamstrings rek en strek ik erg veel en zorg ik dat m"n spierkorset (spieren om je middel) altijd soepel en getraind is.

Meestal rij ik ergens op een rustig plekje op straat (is het niet zo erg als ik op m"n bek ga ;) ) en dan bouw ik allerlij zaken om te helpen techniek te oefenen. bv een soort hoogspring-lat om zij-waardse bunnyhops over te maken of rollende bunnyhops. Ik gebruik stoeprandjes voor evenwicht en tegels om de afstand van sidehops te meten. Gewoon simpel en creatief, maar het geeft een goed inzicht in hoe je techniek is.

Over trainen gesproken, ik moet al weer bijna.(ook met dit weer)
Leuke reactie! :D
Gr. G.T.T.

Plaats reactie