Vol geveerd is beter dan hardtail

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Jurriaan
Vol geveerd is beter dan hardtail

Bericht door Jurriaan » zo aug 31, 2003 2:51 pm

Dat wisten we al maar het is weer bewezen, dit keer door een oude bekende, Thomas Frischknecht
http://www.bike-magazin.de/bko/bike_art ... 1&nodeid=1

big billy

Re:Vol geveerd is beter dan hardtail

Bericht door big billy » zo aug 31, 2003 2:55 pm

ik ken geen duits :(

GTLTS

Bericht door GTLTS » zo aug 31, 2003 4:03 pm

hoeft ook niet,......in de o2 bikers staan ook de drie genius modellen
als we beide bladen moeten geloven is dit een hit voor eind "03 begin "04

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo aug 31, 2003 4:06 pm

Tuurlijk...

feit is dat Scott ieder jaar een nieuw veerconcept heeft wat het beste zou moeten zijn, en dan iedere keer met een compleet nieuw concept verschijnen... hmmm

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo aug 31, 2003 6:03 pm

het ging mij niet om het veerconcept maar om het feit dat iemand op een vol geveerde fiets met 125mm!! veerweg een marathon wint.

Smax
Contacteer:

Bericht door Smax » zo aug 31, 2003 6:08 pm

das idd stoer van die kerel, maar ik veronderstel dat je stelling daar niet op gebaseerd is?

want als ik dan met een m1 en een dorado een marathon win (zal vast niet) dan zeg jij dat de m1 een echte marathon fiets is, en vanaf dan kopen alle marathonfreaks nen m1 met een dorado? :P :-*

Brum.

Bericht door Brum. » zo aug 31, 2003 6:17 pm

Maar dan heb je het ook over 2x8-9" à 20kg. Je moet wel binnen proporties blijven natuurlijk. Het is een gewaagd concept, maar als de anti-bob systemen hun werk doen, dan is het alleen een kwestie van 1à2 kg extra tov de ultralight HT rijders naar boven te slepen en ze in de afdaling allemaal voorbij te stuiven! :P

Gast

Bericht door Gast » zo aug 31, 2003 8:13 pm

Als je de vering goed afstelt kan ik me voorstellen dat je op zo"n fully heel wat minder kapotgerammeld bent op het eind van een marathon. En dan maar gas geven op de afdalingen...

dobbel our zero

Bericht door dobbel our zero » zo aug 31, 2003 8:29 pm

"t maakt helemaal niet uit als je een vol geveerde of hardtail hebt,

de rijder maakt "t verschil ;)

Brum.

Bericht door Brum. » zo aug 31, 2003 9:18 pm

Ja en wat als het nu de Wereldkampioenschappen zijn en alle rijders top zijn, dan maakt de bike het verschil!

grrrrr

Bericht door grrrrr » ma sep 01, 2003 8:15 pm

Een interessant onderwerp. Mijn mening is dat een goede rijder op een hardtail meer kan dan een slechte rijder op een hardtail. stel nou dat beide rijders technisch even goed zijn en ook precies dezelfde conditie hebben, maar de een rijdt hardtail en de ander fully. Dan ligt het puur aan het terrein waarop je fietst. als je het hebt over Nederland (weinig rotsen of afdalingen met hoge snelheden). dan is een hardtail in mijn opzicht in het voordeel (dat merkte ik wel toen ik mijn fully verruilde voor een hardtail). In bergachtige gebieden met rotsachtige ondergrond is een fully in het voordeel. Niet allen vanwege de betere grip, maar ook omdat de vering een deel van de schokke opvangt en waardoor je lichaam minder vermoeid raakt. Iemand het daarmee eens of niet?

Morphineman

Bericht door Morphineman » ma sep 01, 2003 8:25 pm

Uh.... tja ik had een box 2 :-[ nu een banshee morphine en tja het schud wel meer maar een kitneybelt scheelt heel veel ik heb er sinds kort een maar het ondersteunt je ingewanden en rug dus je vermoeit een stuk minder. verder de naam van "Vol geveerd is beter dan hardtail" is niet goed want dan moet er een parcour bij want straks zit je met trial in je kop en ga je dit lezen. :? maar ik vind zelf HT beter.

Oz

Bericht door Oz » ma sep 01, 2003 9:22 pm

Feit is dat een race-fully in bijna alle gevallen sneller is; ook hier in NL. Alleen op hele vlakke paden niet.

Ook in Kaprun 2 jaar geleden waren nummer 1 (Cadel Evans meen ik; op Cannondale Scalpel) én nummer 2 (ja.ja; Thomas Frishknecht; Scott Strike) beide in het bezit van een fully.

Het loopt allemaal net wat rustiger. De discussie fully of harddtail is hetzelfde als een jaar of 10 geleden; rigid of geveerde voorvork. Vroeg of laat wordt de nieuwe techniek zo geavanceerd en doorontwikkeld dat de oude techniek (nagenoeg) geen voordelen meer heeft (koets-auto; lp-cd; video-dvd; etc).

Ik denk dat op niet al te lange termijn de race-fully"s niet alleen aanzienlijk lichter, maar ook aanzienlijk goedkoper (lees betaalbaarder) worden. Je zit nu al dat er fully"s zijn van onder de € 2000,- die echt heel OK zijn!

Dus...nog een paar jaartjes en (helaas) ook de hardtail wordt zeldzaam. Doordat de kleine merken steeds meer verdwijnen (of worden opgekocht door de grote jongens) ontstaat daarnaast een schaalvoordeel wat ook de prijs drukt (wat van de grote aantallen).

Oz

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma sep 01, 2003 11:34 pm

we hebben het hier wel over cross country. als je gaat voor de overwinning dan is een fully wrs wel beter, op de meeste terreinen.

en iedereen weet dat voor downhill racing de fully net dat kleine beetje sneller en comfortabeler is.

maar wat voor dual slalom? er zijn niet echt shokken te dempen, en met een ht kan je je beter afzetten in de landing, terwijl je met een fully energie verliest. afwachten...

voor street: hard tail, geen twijfel

voor urban: hangt af van jou voorkeur

dirt: hard tail

freeride, zoals northshores, drops, padjes: bij voorkeur fully tenzij voor de diehards of de minder gefortuneerde.

trial: fully van 30kilo.

posing: ast maar een merk is.

dus: ht heb nog niet afgedaan hoor.

Morphineman

Bericht door Morphineman » di sep 02, 2003 7:34 am

ik doe liever een NS drop met mijn hardtail (daar is hij ook getest) ik vind het prettiger landen ik zak toch heel ver door dus het meeste vang ik met mijn benen op. kwestie van smaak

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di sep 02, 2003 10:34 am

2 seconden achter tommy finishte bart brentjens, volgens mij reed hij wel op een ht, dus zoooooo veel verschil maakt "t nou ook weer niet. De snelste wint gewoon nog ouwerwets.

El Florio

Bericht door El Florio » di sep 02, 2003 11:30 am

Oz schreef:
Vroeg of laat wordt de nieuwe techniek zo geavanceerd en doorontwikkeld dat de oude techniek (nagenoeg) geen voordelen meer heeft (koets-auto; lp-cd; video-dvd; etc).

En toch zijn LP"s beter dan CD"s. Een LP levert 99% van je geluid, een CD zit daar toch makkelijk 10% onder. Maar dat is een heel andere discussie. ::)

grrrrr

Bericht door grrrrr » di sep 02, 2003 5:29 pm

El Florio schreef:
[
Oz schreef:
Vroeg of laat wordt de nieuwe techniek zo geavanceerd en doorontwikkeld dat de oude techniek (nagenoeg) geen voordelen meer heeft (koets-auto; lp-cd; video-dvd; etc).

En toch zijn LP"s beter dan CD"s. Een LP levert 99% van je geluid, een CD zit daar toch makkelijk 10% onder. Maar dat is een heel andere discussie. ::)

Maar heb jij ook een platenspeler in je auto? Leuk bij drempels. Dan geeft je plaat daarna nog 0% geluid

El Florio

Bericht door El Florio » di sep 02, 2003 6:35 pm

"t Is zelfs zo erg dat ik even traag als een Johny met een verlaagde Ibiza over een drempel moet bollen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di sep 02, 2003 9:55 pm

El Florio ;D

doe mij maar een fully voor posing. alhoewel ik met mijn rotwild nog niet in het vondelpark in a"dam ben geweest, de plek om je, bijvoorkeur veel te dure cannondale, te laten zien.

Fred mtb-sport

Bericht door Fred mtb-sport » wo sep 03, 2003 7:45 am

Tja, de eeuwig durende discussie.
Zelf al een aantal jaren om naar fully en ik wil echt niets anders meer. Met m"n huidige fully (of softtail zoals sommige hem kwalificeren) denk ik persoonlijk beter af te zijn dan een hardtail.
Voorwaarde voor een fully te rijden is dat je er open voor moet staan.
Op een aantal gereden marathons dit jaar was ik maar wat blij met achtervering als ik denk aan de Erbeskopf en het EK in Graz. Ook bij het klimmen over erg ongelijke paden de vering aan laten staan (lockout niet gebruikt) om betere grip te houden. Om maar te zwijgen van sommige afdalingen daar!!!
Anderzijds tijdens m"n laatst verreden marathon in Grafshaft heb ik de bike de volle 115 km achter hard laten staan omdat dit vrijwel alleen maar grindpaden waren. Zelfde ook bijvoorbeeld in Willingen wat ook zo"n racebaan is.

In Nederland en de crosscountry wedstrijden heb je vering niet echt nodig, maar is gewoon wat comfortabeler.

Verder als het straks winter is pak ik gewoon weer m"n Jekyll die een stuk comfortabeler is als het bijvoorbeeld hard gevroren heeft en het wedstrijdseizoen toch op z"n gat ligt.

XANonimous
Contacteer:

Bericht door XANonimous » wo sep 03, 2003 9:50 am

hardtails blijven altijd in de picture met dirt, trial, street enzovoorts, voor de rest -xc,dh,fr- zal de fully meer opkomen denk ik. een downhill rijden zonder fully kan, maar is niet echt prettig. een ns parcours rijden zonder fully kan tot op zekere hoogte en voor xc heb je het volgens mij niet nodig maar er zijn mensen die er anders over denken..

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo sep 03, 2003 10:05 am

Het is dus gewoon afhankelijk wat je doel is en hoe je er zelf over denkt. De stelling is dus niet correct, moet uitgebreidt worden met het speciefieke doel, dus:

Vol geveerd is beter dan hardtail voor rijders die niet kunnen sturen en zere armpjes krijgen van kiezels op het pad.

Dit is natuurlijk een fictief voorbeeld. De stelling "Vol geveerd is beter dan hardtail" an sich klopt dus van geen kant.

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo sep 03, 2003 10:37 am

citaat: "elk nadeel hep zen voordeel"

Johan Cruyff

surfstad

Bericht door surfstad » wo sep 03, 2003 12:24 pm

...moet de eerste nog zien die op een fully de pool/halfpipe in dropt...

Plaats reactie