Re:Trek start onderzoek naar Quickreleas/schijfrem combinati

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
Trek start onderzoek naar Quickreleas/schijfrem combinatie

Bericht door BLRacing » vr jun 06, 2003 8:35 pm

http://www.singletrackworld.com/article.php?sid=1005

Effe in het engels.
""Trek have today announced that they will be looking into the safety of QR skewers when used with disc brakes.

Many of you will be familiar with the awful news that mountainbiker and Singletrack regular Russell Pinder has suffered permanent paralysis after a major fall from his bike, but what you may not know is that his accident seems to have sparked off a growing suspicion that the combination of QR skewers and disc brakes may have contributed to his and perhaps other similar accidents.
The forum was rife with speculation and comment a few weeks ago in light of the comments by Japan based environmental scientist, James Annan on his website, where he calls into question the suitability of QR skewers to cope with the forces acting on them by disc brakes. His arguments and maths can be seen here.""

Op dit moment zijn er onderzoeken gaande door verschillende fork, fiets fabrikanten, of de quick releases die tegenwoordig gebruikt worden wel zo geschikt zijn bij montage van schrijfremmen.
Het wheel pop-out effect kan zoiezo voorkomen worden door de QR zeer strak vast te zetten.
Schijnbaar doen veel mensen dit dus verkeerd. Maar omdat er tegenwoordig schijremmen op fietsen zitten is er zich dus een discussie aan het onstaan tussen verschillende wetenschappers en techici of QR"s wel samen kunnen gaan met schijfremmen vanwege de zeer grote krachten die op een heel klein gebied werken nl. de bout oppervlak en de dropouts.
Vooral titanium QR"s zijn berucht.

Wat je dus niet moet doen is de QR"s te slap monteren maar zeer strak vastzetten (DUHHH weten we ook wel, maar dus echt super strak) zodanig dat er afdrukken in de dropouts komen van de geribbelde bouten.

Jongens ik denk dat er een nieuw tijdperk zit aan te komen nl. van thru axles op XC fietsjes want als grote amerikaanse fietshandelaar wil je natuurlijk niet gesued worden voor tientallen miljoenen dollars omdat iemand een QR te slap had vastgezet toch!!

Volg het nieuws dus in bovenstaande link.

Happy trails ppl ;)

cHoc

Bericht door cHoc » vr jun 06, 2003 9:17 pm

lijkt mij ook logisch, met schijfremmen "moest" je al speciale wielen die op die krachten berekent waren dus waarom de QR niet....

zelf ook een keer gehad, een brekende QR (nieuw) met gebruik van schijfremmen

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za jun 07, 2003 10:06 am

Beetje onzin, met bouten kun je niet per definitie harder klemmen als met qr, zeker shimano qr"s zijn gewoon goed en kun je fatsoenlijk vastzetten.

Daarnaast heeft veel ook te maken met de richting van je dropout. Indien deze schuin naar achter wijst (zoals bij starre vorken voorkomt) dan kan het heel goed voorkomen dat de as daarlangs uitschuifttijdens bruusk remmen met schijnrem. Uitvalpad naar voren zou veel beter zijn.

BLRacing

Bericht door BLRacing » za jun 07, 2003 2:29 pm

Shimano"s QR"s zijn heel goed en betrouwbaar maar er zijn helaas ook QR"s die een slecht werkende excentriek mechanisme hebben en soms werken ze helemaal niet (dat schijnt bij X-lite zo te zijn).
Er is namelijk nog een punt waar misschien niet rekening mee wordt gehouden. Als je remt, met een schijfrem welteverstaan, zal de linker vorkpoot altijd torderen (SID ;D). Hierdoor kan de QR boutoppervlak niet helemaal vlak aanliggen met de dropout en krijg je een puntbelasting op het oppervlak, plus een trekkracht op de QR as en een moment op de as. Stel dat het schroefdraad op de as niet gerold is maar gesneden dan kan je helemaal problemen verwachten want dat is een zwak punt in het hele systeem. Patsssss zegt de as en jouw voorwiel vliegt ervan af.
Wat ook belangrijk is is het materiaal waar de dropout van gemaakt is. Heb je aluminium, kan je flink indeuken. Heb je staal gaat ook nog maar is natuurlijk wel een stuk harder. Heb je titanium, tja dan kun je wel eens wielslip in de dropout hebben gewoon omdat er te weinig wrijving is tussen de bout en de dropout om hem vast te houden.

Daarom denk ik dat een ander klemsysteem zekers geen overbodige luxe is. Voor het betere gooi en smijtwerk is het zoiezo aan te raden om met Steekas te rijden en veel mensen doen dat ook (slim).

Ps: Ik wil van een mug geen olifant maken hoor ;D ;D

Ruff Ryder

Bericht door Ruff Ryder » za jun 07, 2003 2:43 pm

Hmm, beetje achterhaald idd..
Als ze dat nou eens testen wanneer ze schijfremmen op de markt brengen, dan had het nog enigzins nut gehad.. :-X

cHoc

Bericht door cHoc » za jun 07, 2003 4:11 pm

Bikeroo schreef:
Shimano"s QR"s zijn heel goed en betrouwbaar maar er zijn helaas ook QR"s die een slecht werkende excentriek mechanisme hebben en soms werken ze helemaal niet (dat schijnt bij X-lite zo te zijn).
Er is namelijk nog een punt waar misschien niet rekening mee wordt gehouden. Als je remt, met een schijfrem welteverstaan, zal de linker vorkpoot altijd torderen (SID ;D). Hierdoor kan de QR boutoppervlak niet helemaal vlak aanliggen met de dropout en krijg je een puntbelasting op het oppervlak, plus een trekkracht op de QR as en een moment op de as. Stel dat het schroefdraad op de as niet gerold is maar gesneden dan kan je helemaal problemen verwachten want dat is een zwak punt in het hele systeem. Patsssss zegt de as en jouw voorwiel vliegt ervan af.
Wat ook belangrijk is is het materiaal waar de dropout van gemaakt is. Heb je aluminium, kan je flink indeuken. Heb je staal gaat ook nog maar is natuurlijk wel een stuk harder. Heb je titanium, tja dan kun je wel eens wielslip in de dropout hebben gewoon omdat er te weinig wrijving is tussen de bout en de dropout om hem vast te houden.

Daarom denk ik dat een ander klemsysteem zekers geen overbodige luxe is. Voor het betere gooi en smijtwerk is het zoiezo aan te raden om met Steekas te rijden en veel mensen doen dat ook (slim).

Ps: Ik wil van een mug geen olifant maken hoor ;D ;D

hoe zijn Shimano QR"s daarin betrouwbaar dan, wat jij aangeeft is precies toen mij overkomen, en dat was met een XT QR, en nog geen maand oud

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma jun 09, 2003 10:10 pm

Hoeveel extra gewicht legt 20mm steekas in de schaal t.o.v. qr eigenlijk?
Denk namelijk dat een SID daar wel wat mee geholpen zou zijn bijvoorbeeld...

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » di jun 10, 2003 8:08 am

Dat pop out is een logisch verschijnsel met Disc"s.

Zet je krachten vectoren op papier en je weet wat je moet doen om je wiel tegen de dynamische gewichtsverplaatsing in uit je drop-out te remmen. Je hoeft er niet eens hard voor te remmen. Als dan je QR ietwat slap zit [wie heeft dat niet gehad.............]

Ik heb zelf geen ervaring ermee, altijd steek.

E

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di jun 10, 2003 8:47 am

Richt gewoon de dropout ietsje meer naar voren. Of inderdaad allemaal aan de steekassen.

XANonimous
Contacteer:

Bericht door XANonimous » di jun 10, 2003 2:22 pm

als er meer (betaalbare) vorken met 20mm as komen zou het kunnen slagen, maar zolang de meeste vorken met 20mm as voor dh-gebruik zijn en dus heel duur zijn blijven de meeste bikers toch met qr rijden.
en er zouden meer steekas naven op de markt moeten komen (marzocchi bv heeft een goedkopen steekas naaf in t assortiment, al voor 35€ geloof ik)
tot die tijd gewoon QR ;)

mE

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di jun 10, 2003 2:41 pm

Ik zorg gewoon altijd dat t ding goed vast zit, khoop dat het voldoende is, Toch lullig als ie eruit popt terwijl jij aan t rondjakkeren bent. :?
Ik heb zelf 1 keer gehad dat t wiel ineens heel los zat, dat was met mijn oude giant , k denk dat dat aan mij lag en dat ik hem niet strak genoeg had gedraait maar zeker weten doe ik dat niet, sindsdien vergeet ik eigenlijk nooit eff te checken of t wiel goed vast zit.

TheDick

Bericht door TheDick » di jun 10, 2003 2:57 pm

Achter rem ik hem iedere keer los, hoe vast ik hem ook zet.

Voor steekas vanzelf.

E

BLRacing

Bericht door BLRacing » di jun 10, 2003 6:44 pm

Dat bedoel ik dus. Het kan ook achterop.

pZyteX

Bericht door pZyteX » vr jun 13, 2003 10:33 am

ook wel eens gehad, tijdje niet getsjekd of me achterwiel goed vast zat en op een schansje kwam ie er een beetje uit, dat was een interssante landing :?

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » za jun 14, 2003 1:35 pm

en zoveel frames met vaste achteras ken ik niet. behalve de tankass dan.
vanachter heb ik nog niet veel problemen geweten eigelijk.

en een geboute as (zoals de dmr revolver) help wel volgens mij. je moet weten, dat je niet op je qr rijdt, maar op 2 kleine uitsteekseltjes op je naaf, de qr zorgt er enkel voor da die 2 dingetjes contact houden met je vork/frame.
bij een geboute naaf daarentegen rij je wel effectief op de volledige assen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jun 17, 2003 10:35 pm

veel qr hebben een plastik opvul ringetje, het gevaar hier van is als dit plastic opvulstukje aan de kant van de schijfrem zit is da thet warm wordt en zelfs zou smelten. en dan zit je qr dus los.
mijn idee: steekas voor, en achter shimano. geen steekas dan zeker ook voor shimano.

Mave

Bericht door Mave » wo jun 18, 2003 7:52 am

Ik betwijfel of dat plastic ringetje gaat smelten. Veelgebruikte kunststoffen beginnen pas vanaf zo"n 160 graden te smelten. Je schijf wordt warmer, maar ter plaatse van je naaf is de temperatuur vele malen lager.......

Sven

Bericht door Sven » wo jun 18, 2003 8:13 am

Als magura al waarschuwt dat de warmte van de rem de werking van de vork kan beinvloeden, waarom zou die kunstof ring dan niet gaan smelten?

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo jun 18, 2003 8:29 am

er is nog een verschil tussen olie een beetje doen opwarmen (waardoor ze dunner wordt) en een harde plastieken ring smelten gelijk ne marshmellow in een kampvuur he.

SexXxy Boy

Bericht door SexXxy Boy » wo jun 18, 2003 12:26 pm

Jurriaan schreef:
veel qr hebben een plastik opvul ringetje, het gevaar hier van is als dit plastic opvulstukje aan de kant van de schijfrem zit is da thet warm wordt en zelfs zou smelten. en dan zit je qr dus los.
mijn idee: steekas voor, en achter shimano. geen steekas dan zeker ook voor shimano.

Een veel mooier en heel sterk alternatief voor de shimano qr zijn natuurlijk de Salsa Flip offs qr. Wel wat duurder maar dan heb je ook wat

Pino

Bericht door Pino » wo jun 18, 2003 12:39 pm

SexXxy Boy schreef:
[
Jurriaan schreef:

Een veel mooier en heel sterk alternatief voor de shimano qr zijn natuurlijk de Salsa Flip offs qr. Wel wat duurder maar dan heb je ook wat

Als je het hebt over absoluut waardeloze meuk, dan zijn het wel Salsas en andere Ringle troep.

Pino

Bericht door Pino » wo jun 18, 2003 12:40 pm

Oplossing zou kunnen zijn de caliper aan de voorkant van de vorkpoot te bevestigen.

The Flying V

Bericht door The Flying V » wo jun 18, 2003 2:24 pm

Is het ook niet slecht als je de QR TE strak zetten i.v.m. je naaf?
Met die mavic QR"s is het helemaal makkelijk, het laatste stukje klikken ze zichzelf vast, die schieten niet zomaar los!

V.

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo jun 18, 2003 8:47 pm

Pino schreef:
Oplossing zou kunnen zijn de caliper aan de voorkant van de vorkpoot te bevestigen.

Dat zou geen bal uitmaken waar die zit.

aardvark

Bericht door aardvark » do jun 19, 2003 9:20 am

Bikeroo schreef:
[
Pino schreef:

Dat zou geen bal uitmaken waar die zit.

Maakt wel uit, bij de huidige plaatsing van de caliper staat de kracht door het remmen zo gericht dat die kracht een wiel schuin naar beneden/achteren probeert te duwen. Een beetje in de richting van de opening van de vork. Bij een voor de vork geplaatste caliper staat de kracht meer naar achteren, en daar heeft geen enkele vork de opening.

Plaats reactie