Jig (Niet gevonden, maar wel een frame gebouwd)

Plaats hier een bericht wanneer je op zoek bent naar een fiets of onderdeel.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
suravida
Jig (Niet gevonden, maar wel een frame gebouwd)

Bericht door suravida » ma feb 29, 2016 2:21 pm

Wil eens kijken of ik zelf wat in elkaar kan ga zetten qua frames, en weet ook wel hoe ik een eenvoudige jig in elkaar moet zetten. Maar voor ik daarmee begin heeft iemand misschien nog wat voor een klein prijsje liggen. Mag ook in onderdelen en incompleet, hoeft ook geen professionele kwaliteit te zijn, zolang het de onderdelen maar op de goede plek vasthoudt!
Laatst gewijzigd door suravida op di jul 05, 2016 9:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

baron062

Bericht door baron062 » di mar 01, 2016 1:06 pm

Zoek wat van die alu extrusies bij een oud-ijzerboer:

Afbeelding

Als ze recht zijn is dat een zeer redelijke basis. Een Anvil kopen kan altijd nog!

suravida

Bericht door suravida » wo mar 02, 2016 11:03 am

Dergelijke zelfbouwtypes was ik idd ook al op mtbr tegen gekomen. Denk dat ik voor nu zelfs nog 1 stap simpeler ga en het op tafel ga doen. Mocht het bevallen kan ik altijd nog naar een verstelbaar model gaan kijken.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » wo mar 02, 2016 12:28 pm

En je bevindingen hier met foto's delen hé! ;)
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

marten

Re: Jig

Bericht door marten » wo mar 02, 2016 12:40 pm

suravida schreef:Wil eens kijken of ik zelf wat in elkaar kan ga zetten qua frames, en weet ook wel hoe ik een eenvoudige jig in elkaar moet zetten. Maar voor ik daarmee begin heeft iemand misschien nog wat voor een klein prijsje liggen. Mag ook in onderdelen en incompleet, hoeft ook geen professionele kwaliteit te zijn, zolang het de onderdelen maar op de goede plek vasthoudt!
[pedant] zo'n ding heet een Fixture, een Jig is een boormal etc[/pedant]

Je kunt prima een eerste frame op een tafel bouwen, tekening 1:1 er onder en met een winkelhaak uitlijnen. Tekening met blik afdekken om hem niet in de fik te steken.:D

Frame op V blokken of blokken met een halfronde groef leggen, kun je zelf maken uit hout met een verstelbare boor. Achtervork uitrichten met een recht achterwiel
/Marten

suravida

Bericht door suravida » wo mar 02, 2016 1:47 pm

Kijk, als enorme amateur meteen al weer wat geleerd! Plan is nu om een paar plaatjes te laten laseren waarin ik de buizen kan klemmen en middels draadeinden balhoofd, BB en dropouts te fixeren. En dat alles dus idd vastgezet op een dikke plaat multiplex.
Moet nog gaan bestellen en oefenen met de brander, dus de voortgang zal wel even duren.
Plan is om uiteindelijk een mooie 29er ltht met leuke details in elkaar te zetten (tekening ligt al tijden klaar), maar ik ga eerst een eenvoudig raceframe maken ter lering ende vermaek.
Plan is om buizen in te korten, af te tekenen en met dremel of vijl passend te maken. Slaat dat ergens op of zijn er slimmere manieren? (die weinig kosten ;-) )

marten

Bericht door marten » wo mar 02, 2016 7:54 pm

suravida schreef:Kijk, als enorme amateur meteen al weer wat geleerd! Plan is nu om een paar plaatjes te laten laseren waarin ik de buizen kan klemmen en middels draadeinden balhoofd, BB en dropouts te fixeren.
snij de V in de zijkant, zo heb je alles op centerhoogte
Je moet toch eerst de kleinste buis op het bracket solderen, dus het bracket fixeren is maar ingewikkeld als je een goede miter hebt. Balhoofdbuis kun je beter op de omtrek fixeren, tenzij je conussen kunt maken

En dat alles dus idd vastgezet op een dikke plaat multiplex.
MDF? Luchtvochtigheid wel constant houden

Moet nog gaan bestellen en oefenen met de brander, dus de voortgang zal wel even duren.
Plan is om uiteindelijk een mooie 29er ltht met leuke details in elkaar te zetten (tekening ligt al tijden klaar), maar ik ga eerst een eenvoudig raceframe maken ter lering ende vermaek.
Plan is om buizen in te korten, af te tekenen en met dremel of vijl passend te maken. Slaat dat ergens op of zijn er slimmere manieren? (die weinig kosten ;-) )
Dremel is om mee te poetsen.

Maak wat klemblokken in de goede diameter door twee stukken hout op elkaar te klemmen en op de deling door te boren
Neem een dunne blauwe stift en zet een centerlijn op de buis (met een stuk alu hoekprofiel)
Print de contour met tubemiter oid en plak dat op de buis (sticker of pritstift)
Zaag de twee halve manen van de buis
vijl de contour met wat halfronde vijlen in verschillende lengtes (10" zoet, halfzoet), wat constante dia kettingzaag vijlen zijn ook erg practisch

Pas met een stuk buis en controleer de hoek met een zwaai
/Marten

suravida

Bericht door suravida » do mar 03, 2016 10:47 am

Wederom dank! Je geeft niet toevallig beginnerscursussen? ;-)

Tubemiter is briljant, was nu in autocad bezig om 3d lijnen plat te slaan. Geeft uiteindelijk hetzelfde resultaat, maar met wat meer werk.

Ik ben helaas genoodzaakt om in een onverwarmde schuur te werken, dus MDF lijkt me wat kwetsbaar. Vandaar de keus voor watervast multiplex, al dan niet versterkt met een alu profiel.

suravida

Bericht door suravida » vr apr 22, 2016 2:24 pm

Zoals gevraagd bij deze een update. Heb uiteindelijk in autocad een puzzel uitgetekend en die laten laseren uit MDF. Vastgeplakt op een plaat mdf met daarop de tekening. Werkt perfect! Alleen was het minder slim om cirkels in mdf te laseren voor BB en headtube, want die gaan in rook op bij het solderen....Maar goed, weer wat geleerd en de volgende keer doen we die onderdelen in metaal.
Binnenkort wel een afspraak bij Wind cycles om me iets verder te verdiepen in het hardsolderen. Het lukt me redelijk en het frame tot dusver houdt mijn gewicht, maar ik loop nog tegen wat dingetjes aan die ik niet zelf opgelost krijg. (naast het feit dat ik nog meer moet oefenen ;-) )
Maar het is wel machtig mooi werk! Lekker met je handen bezig zijn, beetje vijlen en met gesmolten metaal en roodgloeiende buizen in de weer. :-)
Dit gaat waarschijnlijk niet het enige framepje zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

baron062

Bericht door baron062 » vr apr 22, 2016 7:49 pm

Mooi hoor!

Ik heb zelf nog nooit op dat formaat gebraseerd (vreselijk vlaams woord), maar begreep wel dat je verschillende messingsoorten heb met bijbehorende smeltpunten waarmee je wat meer kan stapelen en dus meer ruimte heb om weg te vijlen.

suravida

Bericht door suravida » za apr 23, 2016 1:38 pm

Dank! Kreeg vandaag balhoofd en stuur binnen (en de verkeerde maat zadelpen) maar heb er dus in de straat lekker op kunnen steppen. En hij bleef zowaar heel! Niet alleen dat, maar ondanks dat hij verre van af is stuurde hij erg lekker en is het frame stijf genoeg dat ondanks de beperkte tyre clearance hij niet aanloopt.
Ben er zelfs in deze ruwe staat eigenlijk al best trots op. :-)

suravida

Bericht door suravida » di jul 05, 2016 9:04 pm

Nog maar weer eens een update. Het frame op de foto hierboven is in stukken gezaagd en als oefenmodel gebruikt.
Uit de as is onderstaande fiets gerezen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

marten

Bericht door marten » di jul 05, 2016 10:28 pm

suravida schreef:Nog maar weer eens een update.
je hebt het lekker te pakken, weinig aan te doen vrees ik :D
/Marten

suravida

Bericht door suravida » wo jul 06, 2016 9:51 pm

Ik ben inderdaad bang dat dit een verslaving gaat worden :lol:

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr jul 08, 2016 3:07 pm

wat een gaaf project!

TBB

Plaats reactie