Iemand met een wielboog?
Moderator:Beheerders
heyhey
ik heb een paar slagen in men achterwiel
nu heb ik een nippelsleutel gekocht , maar ik krijg het langs geen kanten afgestel...:d
iemand van de kempen toevallig met wat tijd op overschot?
mijn fietsenmaker hier , vraagt 35euro per uur
vind ik precies nogal wat
mvg
joff
ik heb een paar slagen in men achterwiel
nu heb ik een nippelsleutel gekocht , maar ik krijg het langs geen kanten afgestel...:d
iemand van de kempen toevallig met wat tijd op overschot?
mijn fietsenmaker hier , vraagt 35euro per uur
vind ik precies nogal wat
mvg
joff
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Voor een vakman vind ik dat een koopje..
Zelf (laten) doen is idd wel goedkoper.
JJ
Zelf (laten) doen is idd wel goedkoper.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
hey thx jj!
heb ne een nieuw appartementje
en kan het geld goed gebruiken ,
ik had zoiets van ik koop de sleutel en regel het zelf...
maar is dus niet echt gelukt , moest ik er trug een tijdje mee bezig zijn , zou ik het uiteindelijk wel kunnen , maar ik wil gewoon gaan rijden
en heb et gevoel dat ik het beter nu kan doen , dan dat ik ga dirten in het bos , zoals hij nu rijdt...
heb ne een nieuw appartementje
en kan het geld goed gebruiken ,
ik had zoiets van ik koop de sleutel en regel het zelf...
maar is dus niet echt gelukt , moest ik er trug een tijdje mee bezig zijn , zou ik het uiteindelijk wel kunnen , maar ik wil gewoon gaan rijden
en heb et gevoel dat ik het beter nu kan doen , dan dat ik ga dirten in het bos , zoals hij nu rijdt...
Heb je hoogte- of zijdelings-slagen???
Ik ga voor het gemak uit van zijdelings-slagen;
Het is iets moeilijker en het resultaat is niet 100% maar je kunt het ook zonder speciale uitricht tool doen;
- Beste is de band+binnenband eraf halen
- Kijken hoe is de slag erin gekomen?=>zitten er grotere deuken erin dan voorzichtig(indien mogelijk) met een zachte hamer eruit tikken.
- Controleren dmv van erop te tikken met een stukje metaal welke spaken misschien niet genoeg gespannen zijn; ze moeten een hoge "ting" geven.
- Wiel in de fiets ronddraaien en dmv vinger of iets zachts bepalen waar de slag zit tov een vast punt op het frame.
- de spaken rechts en links van de slag aan de kant van de slag losdraaien (steeds 1 of 2 slagen tegenlijkertijd en niet meer!!) als deze zeer strak vastzitten. Of de spaken aan de andere kant vastdraaien als deze niet een mooie "ting" geven.
- DIt blijven herhalen totdat je tevreden bent met het resultaat
Succes!!!!

Ik ga voor het gemak uit van zijdelings-slagen;
Het is iets moeilijker en het resultaat is niet 100% maar je kunt het ook zonder speciale uitricht tool doen;
- Beste is de band+binnenband eraf halen
- Kijken hoe is de slag erin gekomen?=>zitten er grotere deuken erin dan voorzichtig(indien mogelijk) met een zachte hamer eruit tikken.
- Controleren dmv van erop te tikken met een stukje metaal welke spaken misschien niet genoeg gespannen zijn; ze moeten een hoge "ting" geven.
- Wiel in de fiets ronddraaien en dmv vinger of iets zachts bepalen waar de slag zit tov een vast punt op het frame.
- de spaken rechts en links van de slag aan de kant van de slag losdraaien (steeds 1 of 2 slagen tegenlijkertijd en niet meer!!) als deze zeer strak vastzitten. Of de spaken aan de andere kant vastdraaien als deze niet een mooie "ting" geven.
- DIt blijven herhalen totdat je tevreden bent met het resultaat

Succes!!!!
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Tja sorry, maar een fietsenmaker zal er geen uur mee bezig zijn. En er is verschil tussen slag in wiel en slag in wiel. Is de velg zelf nog wel recht? Je hebt er zelf aan zitten draaein, en je geeft zelf aan dat ie daar niet beter van is geworden.
Maar je vroeg idd of er iemand in de buurt woont die je kan helpen, succes met zoeken iig!
JJ
Maar je vroeg idd of er iemand in de buurt woont die je kan helpen, succes met zoeken iig!
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
heyhey
thanks for the advice!
wel ik heb zijdelingse speling , en ook opwaards...
de velg zelf is naar mijn zien nog recht , alleen weet ik niet hoe ik de spaken het beste kan afstellen ...
heb al wat toppics doorzocht , maar niet veel wijzer uit geworden , buiten dan dat de rechte kant , waar de tandwielen zijn , strakker moeten staan dan de linkerzijde
de velg rolt mooi , en dan zie ik ten opzichte van men remblok , dat hij naar links komt op een bepaald moment....
vanaf dat de velg het blokje raakt , wat is dan devolgende stap?...
die niples afstellen die onder de rem zitten ofwat?..
thanks for the advice!
de velg zelf is naar mijn zien nog recht , alleen weet ik niet hoe ik de spaken het beste kan afstellen ...
heb al wat toppics doorzocht , maar niet veel wijzer uit geworden , buiten dan dat de rechte kant , waar de tandwielen zijn , strakker moeten staan dan de linkerzijde
de velg rolt mooi , en dan zie ik ten opzichte van men remblok , dat hij naar links komt op een bepaald moment....
Lees mijn uitleg door en je snapt hem of je snapt hem niet en dan moet je toch naar een fietsemaker gaanjoff schreef:heyhey
thanks for the advice!

Maar op het punt waar hij het dichts bij de remblokken staat moet je de spaken die aan die kant van het wiel in de naaf zitten een slagje losdraaien (de spaak rechts en links van de slag of meerdere als de slag heel groot/lang is)
Maar als de spaken al los zijn moet je de spaken van de andere kant van de naaf aandraaien!!
Je moet het gewoon zo zien; de slag is gekomen door een enorme klap. Hierdoor is de velg vervormt. Dit zou je eigenlijk eruit moeten halen door de velg te richten zonder spaken.
Maar helaas kan dit niet zonder speciaal gereedschap en ervaring. Wil je dan toch een slag eruit halen moet je deze eruit trekken dmv de spaken meer of minder spanning te geven.
Als je achter de fiets staat en kijkt tegen de naaf aan heb je links en rechts spaken eraan bevestigd. Als je de spaken rechts aandraait (aan de nippel in de velg
) trekken ze velg naar rechts en als je ze losdraaid laten ze de velg ruimte om naar links te gaan aangezien de spaken links dan eraan trekken.
Daarom is het belangrijk eerst te checken of de spaken genoeg spanning hebben.
Hebben ze dit niet dan komt het daardoor dat de velg krom is/blijft.
Maar helaas kan dit niet zonder speciaal gereedschap en ervaring. Wil je dan toch een slag eruit halen moet je deze eruit trekken dmv de spaken meer of minder spanning te geven.
Als je achter de fiets staat en kijkt tegen de naaf aan heb je links en rechts spaken eraan bevestigd. Als je de spaken rechts aandraait (aan de nippel in de velg

Daarom is het belangrijk eerst te checken of de spaken genoeg spanning hebben.
Hebben ze dit niet dan komt het daardoor dat de velg krom is/blijft.
hey man , thanks for the advice!
heb men achtervelg binnen gegooid , was te hard aan het kloten om ze recht te krijgen :d
gek dat ik v8motoren bouw , sleutel aan amerikaanse wagens , en nog eens niet een stomme velg kan rechten
dus als ik het goed heb , moet ik die nippels waar de velg opzij de blokken raakt aan-of afdraaien?...
ga heb is proberen morgen of vanavond met men voorvelg... zit ook een slagje in
cheerio
joff
heb men achtervelg binnen gegooid , was te hard aan het kloten om ze recht te krijgen :d
gek dat ik v8motoren bouw , sleutel aan amerikaanse wagens , en nog eens niet een stomme velg kan rechten

dus als ik het goed heb , moet ik die nippels waar de velg opzij de blokken raakt aan-of afdraaien?...
ga heb is proberen morgen of vanavond met men voorvelg... zit ook een slagje in
cheerio
joff
Nog één keer
;
Je moet de nippels losdraaien van de spaken die aan dezelfde kant in de naaf zitten als de slag en de spaken aan de andere kant aandraaien als deze te "slap" gespannen zijn (dus de spaken die aan dezelfde kant zitten)!
P.S.; amerikaanse auto's zitten een stuk "dommer" ionelkaar dan onze fietsen, geloof me.....

Je moet de nippels losdraaien van de spaken die aan dezelfde kant in de naaf zitten als de slag en de spaken aan de andere kant aandraaien als deze te "slap" gespannen zijn (dus de spaken die aan dezelfde kant zitten)!
P.S.; amerikaanse auto's zitten een stuk "dommer" ionelkaar dan onze fietsen, geloof me.....

- didadunlop
Nah als je sleutelt aan motoren etc dan hoop ik toch wel dat je wat redelijk mechanisch inzicht hebt. Dus weet wat er gebeurt als je een spaak strakker draait/losser draait.
En een beetje kan zien of het de band is of de velg is die krom is. Lijkt me niet veel moeilijker dan kleppen stellen dan wel ontstekingvervroeging instellen. Hoe controleer jij of je een kromme velg onder je auto hebt of dat de band is vervormd?
http://www.m-gineering.nl/spaak.htm
En een beetje kan zien of het de band is of de velg is die krom is. Lijkt me niet veel moeilijker dan kleppen stellen dan wel ontstekingvervroeging instellen. Hoe controleer jij of je een kromme velg onder je auto hebt of dat de band is vervormd?
http://www.m-gineering.nl/spaak.htm
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.