Beginnen
Moderator:Beheerders
Hallo iedereen,
Ik heb al een tijdje op dit forum zitten rondkijken en heb een hoop mooie dingen voorbij zien komen. Nu heb ik al 2 jaar ofzo rondgemountainbiked hier in nederland, gewoon op een hardtail, maar wil nu toch wel een beetje de ruigere kant op. Je weet wel, je ziet filmpjes op youtube en dat ziet er gewoon echt vet uit.
Dus ik wil een beetje de kant van het downhill/freeride op. Hoe zijn jullie hier mee begonnen. Is het verstandig om een downhill bike te kopen, een freeride bike of juist een beetje een combinatie hiervan? En ook zie ik dingen voorbijkomen als XC enzo, wat houd dit precies in.
Maar hoe zijn jullie een beetje begonnen? Mij leek het wel juist om gewoon een beetje naar parken zoals Winterberg te gaan. Is dit goed, en wat voor bike heb je hiervoor nodig? Ik zag zelf al een aantal specialized demo's voorbij komen, is dit wat?
Ben trouwens 16, is dat te vroeg om hiermee te beginnen?
Hoop dat jullie wat tips voor me hebben.
Joost
Ik heb al een tijdje op dit forum zitten rondkijken en heb een hoop mooie dingen voorbij zien komen. Nu heb ik al 2 jaar ofzo rondgemountainbiked hier in nederland, gewoon op een hardtail, maar wil nu toch wel een beetje de ruigere kant op. Je weet wel, je ziet filmpjes op youtube en dat ziet er gewoon echt vet uit.
Dus ik wil een beetje de kant van het downhill/freeride op. Hoe zijn jullie hier mee begonnen. Is het verstandig om een downhill bike te kopen, een freeride bike of juist een beetje een combinatie hiervan? En ook zie ik dingen voorbijkomen als XC enzo, wat houd dit precies in.
Maar hoe zijn jullie een beetje begonnen? Mij leek het wel juist om gewoon een beetje naar parken zoals Winterberg te gaan. Is dit goed, en wat voor bike heb je hiervoor nodig? Ik zag zelf al een aantal specialized demo's voorbij komen, is dit wat?
Ben trouwens 16, is dat te vroeg om hiermee te beginnen?
Hoop dat jullie wat tips voor me hebben.
Joost
Het is nooit te vroeg om te beginnen, maar bedenk je wel dat het een dure hobby is. Deze is niet voor alle 16-jarigen te betalen.
Daarnaast ben je afhankelijk van mensen met vervoer (je ouders, bike-maatjes) om je op plekken te krijgen om te freeriden.
Dat maakt dat de sport vaak door wat ouderen wordt beoefend. Maar neemt niet weg dat het niet zou kunnen!
Daarnaast ben je afhankelijk van mensen met vervoer (je ouders, bike-maatjes) om je op plekken te krijgen om te freeriden.
Dat maakt dat de sport vaak door wat ouderen wordt beoefend. Maar neemt niet weg dat het niet zou kunnen!
Ik ben ook 16 en het is natuurlijk nooit te vroeg om mee te beginnen ik heb alleen wel het geluk dat mijn vader ook mountainbiked en hij het niet erg vind om met mij naar bikeparks te gaan. En het is natuurlijk niet echt goedkoop want je rijd toch wel ooit iets kapot en voor een dag fietsen betaal je al vlug 25 euro in het buitenland. Ik zou als ik jou was is een keer naar Filthytrails gaan en daar een fiets huren en kijken of je het leuk vind of als het seizoen weer begint naar winterberg gaan daar heb je meteen een lift
-
Ik ben zelf begonnen toen ik 15 was. En je maakt het zelf zo duur als je wil.
Daarnaast kan je met een hardtail ook goed uit de voeten kan in Winterberg of Filthy Trails. Als je toch een freeride of downhill wil aanschaffen, huur er een keer een en kijk hoe het bevalt.
Daarnaast kan je met een hardtail ook goed uit de voeten kan in Winterberg of Filthy Trails. Als je toch een freeride of downhill wil aanschaffen, huur er een keer een en kijk hoe het bevalt.
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!
thanks voor de reacties allemaal
Als je een paar avonden per week bij de c1000 werkt wordt dat goed betaalt hoor
Maar ik zal inderdaad niet iemand zijn die na 1 seizoen al een nieuwe bike koopt, ik wil dus graag eentje die langer meegaat. Nu zag ik een specialized demo 8, die niet super duur is, maar is dit een beetje duurzaam? En is dit een goede om als fully mee te beginnen?
Als je een paar avonden per week bij de c1000 werkt wordt dat goed betaalt hoor

Maar ik zal inderdaad niet iemand zijn die na 1 seizoen al een nieuwe bike koopt, ik wil dus graag eentje die langer meegaat. Nu zag ik een specialized demo 8, die niet super duur is, maar is dit een beetje duurzaam? En is dit een goede om als fully mee te beginnen?
- richard_librium
deze?:JoostB schreef:thanks voor de reacties allemaal
Als je een paar avonden per week bij de c1000 werkt wordt dat goed betaalt hoor![]()
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... um=1&pos=2
weet niet wat ie kosten moet maar dat ziet er goed uit hoor!
ken de eigenaar niet persoonlijk maar wel via via over hem gehoord (hij woont redelijk in de buurt)
maar volgens mij heeft hij er echt niet veel mee gefietst`, zoals hij zelf aan geeft
-
http://www.dirty-pages.com/forum/viewto ... highlight=
Mooie goeie degelijke beginbike voor relatief weinig geld.
Mooie goeie degelijke beginbike voor relatief weinig geld.
''Ga toch fietsen'' zeiden ze, en daar ging ik......
Je kan ook voor veel minder een fiets zonder achtervering kopen (een Hardtail) helemaal in Nederland en Winterberg kan je daar prima mee uit de voeten, desnoods voor die ene keer kan je wel een bike huren.
Al snap ik dat een vette downhill bak mooi en leuk is om te hebben, maar met een fiets van 600 euro (2e hands) kan je met genoeg oefening hard zat de trails af.
Zo kan je de hobby betaalbaar houden!
Al snap ik dat een vette downhill bak mooi en leuk is om te hebben, maar met een fiets van 600 euro (2e hands) kan je met genoeg oefening hard zat de trails af.
Zo kan je de hobby betaalbaar houden!
De hardtail die je nu hebt zal een normale mountainbike zijn, van het kaliber 80-100mm veerweg een geometrie vooral gericht op het klimmen en hard rondfietsen.
Zo'n fiets bedoel ik niet, die zijn ook niet echt geschikt om wat extremer mee te gaan, ik bedoel een fiets met alleen voor vering 100-120mm met een geometrie gericht op springen, controle enz. (Dirt/Street/4x fietsjes)
Maar om vanaf een XC fiets meteen een Downhill bak met 200mm veerweg te kopen is niet de beste manier om goed te leren rijden.
Je moet voor jezelf even duidelijk hebben, hoevaak kan ik per jaar naar een bikepark? Welke bikeparken worden dat? Wil ik ook in Nederland wat plezier kunnen maken op kleine re trails (evt. Dirt/Street?)
Zo'n fiets bedoel ik niet, die zijn ook niet echt geschikt om wat extremer mee te gaan, ik bedoel een fiets met alleen voor vering 100-120mm met een geometrie gericht op springen, controle enz. (Dirt/Street/4x fietsjes)
Maar om vanaf een XC fiets meteen een Downhill bak met 200mm veerweg te kopen is niet de beste manier om goed te leren rijden.
Je moet voor jezelf even duidelijk hebben, hoevaak kan ik per jaar naar een bikepark? Welke bikeparken worden dat? Wil ik ook in Nederland wat plezier kunnen maken op kleine re trails (evt. Dirt/Street?)