Eerste keer Winterberg. Advies graag.

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
GertjanB
Eerste keer Winterberg. Advies graag.

Bericht door GertjanB » zo jul 08, 2012 7:48 pm

Hallo forummembers,

Ik zit dit forum al n tijdje in de gaten te houden (zeker t te koop topic) en dacht, t wordt eens tijd me aan te melden.
Ik(36) woon met mn vrouw(30) en zoontje(1,5) in Tilburg. En ben altijd al Downhillminded geweest.....helaas nooit gedaan.

Altijd erg veel gefietst op een Cannondale super V500......en daarna verder op een Cannondale Gemini.
Er moet nog eens een andere voorvork in want,achter kan ik tot 17cm gaan en voor heb ik momenteel maar 10cm. Weten jullie gelijk waar ik op fiets ;) .

Totaal geen downhill ervaring maar zou t in Winterberg als we daar toch op vakantie zijn ,graag eens doen.

Waar ik mee zit:

-Ben gewend aan spd pedalen..Shimano DX,dat wel. Bijna iedereen fietst met normale pedalen. Is er SPD spul in Winterberg...of moet ik eigen pedalen en schoenen meenemen??

-Zijn er verder dingen die ik mee moet nemen (handschoenen weet ik...die heb ik koken neem ik mee)??
Kun je er trouwens ook spullen kopen??

-Is het te doen voor een Newbie in Winterberg en wat zijn jullie adviezen??

Sorry, als ik te veel vraag....maar ik zie Winterberg als n kans om t eindelijk eens te proberen. Ik neem geen eigen fiets mee. :)

Alvast bedankt!! :D

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo jul 08, 2012 8:14 pm

Welkom ik zou in iedergeval een bike met alle protectie huren en een paar goede schoenen met zolen met wat grip meenemen (bergschoenen bv) want de meeste huurbikes hebben flatpedals en je kan daar FR of DH bikes of 4x bikes huren! En flat pedals zijn wel safer voor als het je 1e keer is denk ik! Je kan daar ook spul kopen en in WB zelf zit ook een bikeshop veel plezier!
What goes up must come down(hill)

winnfield

Bericht door winnfield » zo jul 08, 2012 8:20 pm

GertJanB,

Welkom op t forum!
Je kan gemakkelijk in winterberg uit de voeten! Ik zou je het zelfde aanraden. Kan je gelijk kijken of t echt wat voor je is!
Lekker een dagje gaan rijden! Er zijn kaarten te verkrijgen waarop de tracks en de moeilijkheid staan vermeld!

Veel plezier daar!

GertjanB

Bericht door GertjanB » zo jul 08, 2012 10:18 pm

Bedankt voor jullie reacties!

@Flip: Die DX pedalen van mij hebben ook een kooi, zit wel prettig. Maar ik ben gewend om aan de trappers te trekken denk ik. Als ik dan normale flatpaddles heb(zonder SPD)....dan denk ik dat ik bij een sprong ook los kom van de fiets.

Hebben ze daar wel SPD mogelijkheid?? Of moet ik dan mijn eigen trappers meenemen of zo??

@Winnfield: Alleen het idee is al goed.....daar biken helemaal. De echte downhill weet ik nog niet. Roadgaps of echt flinke drops zijn niet aan mij besteed. Dan moet je echt wel ervaring hebben lijkt mij.

joddi

Bericht door joddi » zo jul 08, 2012 10:30 pm

SPD niet doen, wat je zelf al aangeeft is dat je aan de pedalen gaat trekken om te "springen".

Voor mij 2 maanden terug ook het eerste bikepark en prima te doen, gewoon rustig opbouwen en je niet gek laten maken.

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo jul 08, 2012 10:30 pm

GertjanB je kan proberen ze mee te nemen en op een huurbike te laten zetten mischien hebben ze daar ook wel! Maar ik denk dat je niet veel vast wilt zitten maar dat is persoonlijk! De DH is wel te rijden maar is lastig/listig heb m laatst 2x gereden maar heb er uit veiligheid geen 3x achteraan gedaan! Maar pas op dit is ernstig verslavend voor je t weet heb je zelf een full DH of FR bak in de schuur ;)

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » ma jul 09, 2012 6:21 am

Als je spd nodig hebt om te springen heb je een verkeerde techniek. Mooie gelegenheid om de juiste techniek te oefenen op flats ;)

mtberdaan

Bericht door mtberdaan » ma jul 09, 2012 3:16 pm

kijk eens naar de world cup, al die gasten rijden ook met clicks en kijk eens wat voor sprongen die maken. Zegt genoeg denk ik

alain

Bericht door alain » ma jul 09, 2012 3:56 pm

Dus Sam Hill en Ratboy kunnen niet springen?

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » ma jul 09, 2012 4:03 pm

mtberdaan schreef:kijk eens naar de world cup, al die gasten rijden ook met clicks en kijk eens wat voor sprongen die maken. Zegt genoeg denk ik
Dat is puur een effectiviteits kwestie. Je bent met spd vaak sneller maar dat zegt niks over techniek. Die mannen kunnen allemaal gewoon zonder spd springen hoor

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma jul 09, 2012 4:16 pm

Who gives a fuck hoe WC rijders rijden wel of geen SPD t gaat hier om een beginner die voor het eerst naar WB wil gaan!
En persoonlijk zou ik (ook een beginner) niet met clicks rijden als het mn eerste keer dh/fr was, veiligheid gaat dan imo voor alles!
Sherlock heeft gelijk eerst ff leren en het gevoel krijgen en dan zou ik eens gaan kijken wat vast zitten me (meer) brengt!
Maar das mijn menig natuurlijk ;)

stennis

Bericht door stennis » di jul 10, 2012 6:41 am

Na de 1ste keer met klik-pedalen naar beneden te zijn geweest bij Malmedy appolinair heb ik mijn lesje wel even geleerd.
Misschien als ik net zoveel ervaring heb als wc rijders dat ik het wel doe, dat wil zeggen nooit meer!
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met klik en xc-en maar dit is toch meer werk voor flat-pedals.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di jul 10, 2012 8:46 am

Flip van Veen schreef:Sherlock heeft gelijk
Ja duhhhhh ;)

GertjanB

Bericht door GertjanB » di jul 10, 2012 8:38 pm

We zijn inmiddels in Winterberg! Een beginner ben ik zeker...maar omdat ik altijd met spd fiets,dacht ik dat flatpaddles gevaarlijk zou kunnen zijn,ivm mijn gewenning aan spd.

We hebben net 1 dag achter de rug en ik ben nog niet in t Bikepark geweest. Maar ik neem jullie advies zeker ter harte. Het wordt zeker geen spd als iets ga doen. Morgen ff kijken denk ik waar die bikeshop is.
Vanmiddag al wel wat mooi Bergamont spul gezien.

Bedankt allemaal en voor wie nog gaat.....prettige vakantie! :) :) :)

GertjanB

Bericht door GertjanB » do jul 19, 2012 9:47 pm

En inmiddels ook weer terug uit Winterberg. Was een leuke vakantie. :o

Zeker zondag was supervet!

Ik ben bij de bikeshop in Willingen geweest, daar protectie, bike en helm gehuurd.
Fijn spul die IXS protectie!
Ik had gelukkig eigen kleding en handschoenen bij me want die verhuren ze dus niet.
Een hele dikke Bergamont Straitline 8.2 gehuurd (als je 't doet dan goed he).

We waren om 16u daar en die gast zei....1x...misschien 2x naar beneden kan wel. Balen dat ik niet vroeger kon komen....maar altijd al willen doen dus....GAAN!
3 keer was ook gelukt maar ik had ff niet mn geld in de buurt voor de lift.

Links de downhill boven.....was iets teveel van t goede, met meteen een drop in de "startbult" dus, de freeride gedaan.
Ik mocht met een groeg van 6 Duitsers mee. Sympathiek volk.
Wel humor dat ik de 1e keer gelijk voorgelaten werd en de 2e keer al met t kopgroepje mee kon.
Die ene Duitser zei nog.....echt 1e keer?

Wel een super vette tijd gehad!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GertjanB op do jul 19, 2012 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

sampers

Bericht door sampers » do jul 19, 2012 10:05 pm

leuk verhaal! maar je spreekt wel de hele tijd over willingen? :D
Das een heel ander park dan Winterberg hoor.
De Freeride piste is zeker goed te doen, maar in Winterberg ga je veel meer pistes hebben waar je je goed kan uitleven.

En idd, je gaat best van 's ochtends al, de meeste bikeparks gaan open om 10 uur en in de zomer soms 9uur.
dead straight to live wrong

GertjanB

Bericht door GertjanB » do jul 19, 2012 10:22 pm

Je hebt helemaal gelijk :lol: .

We waren in Winterberg op vakantie...maar ik heb voor Willingen gekozen om te fietsen.
Daar in de winkel kon je nog 't een en ander kopen en (voor mijn gevoel)het volk was symphatieker.

Ben wel in Winterberg in het park geweest, maar daar leek het alsof ze niet zoveel zin hadden om een beginner het een en ander uit te leggen.

Ik heb trouwens de North shore gedeeltes niet gehad omdat die Duitsers dat ook niet deden en het tempo best redelijk was.
Anders lag ik nog in m'n eentje opgevouwen op de grond, als t fout ging :D .

Maar hopelijk was dit niet eens en nooit meer.

sampers

Bericht door sampers » do jul 19, 2012 10:33 pm

Dat kan wel kloppen, maar eens je in Winterberg vertrokken bent, wijst alles zichzelf wel uit. Mooie winkel in Willingen, maar als je derailleur ofzo nodig hebt, heb je veel meer kans in Winterberg om het te vinden :D

Heb voorheen niet gereageerd omdat iedereen al aangaf dat je klikpedalen beter achterwege laat de eerste keer. Ondertussen zelf ook van overtuigd? :D

GertjanB

Bericht door GertjanB » do jul 19, 2012 10:47 pm

Overtuigd.....ja en nee :) .

Ging 1 keer bijna fout bij een kleine jump. Teveel willen misschien :oops: .
Maar op de freeride track had ik best klik pedalen kunnen hebben, stelt niet zo superveel voor.

Stond er wel van te kijken hoe belachelijk veel grip die Wellgo pedalen hadden 8) .
Maar jullie hadden grotendeels wel gelijk.

Het is wel jammer dat het niveauverschil zoals ik het zie, tussen de freeride en downhill erg groot is.

sampers

Bericht door sampers » do jul 19, 2012 11:13 pm

Willingen is een Wereldbeker dowhill parcours 8) Niet zo gek dat je dat als eerste keer in een bikepark afschrikt ;)

Plaats reactie