Boxxer op Specialized enduro?
Moderator:Beheerders
Beste luitjes,
ik zit te twijfelen om een boxxer (oud model) aan te schaffen en onder mijn Specialized enduro te zetten.. is dit verstandig?.. het schijnt dat de fiets gemaakt is voor 125mm voorvorken, maar word het echt drama als er een 200mm vork op komt? ivm geometrie?.
hoor het graag van jullie, en misschien wat tips als het geen goed idee is? Wellicht kan ik als deze niet past, wat meer geld uitgeven voor een fox 36.. 160mm
Let me know:D
ik zit te twijfelen om een boxxer (oud model) aan te schaffen en onder mijn Specialized enduro te zetten.. is dit verstandig?.. het schijnt dat de fiets gemaakt is voor 125mm voorvorken, maar word het echt drama als er een 200mm vork op komt? ivm geometrie?.
hoor het graag van jullie, en misschien wat tips als het geen goed idee is? Wellicht kan ik als deze niet past, wat meer geld uitgeven voor een fox 36.. 160mm
Let me know:D
Don't Shred your head, wear a helmet.
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
Nou denk dat de geo niet zo,n probleem is maar dat het frame de krachten van de inbouw van 200mm niet aankan stel je maat echt een klap dan KAN (hoeft niet natuurlijk) je frame breken/scheuren etc! Persoonlijk zou ik er niet veel meer veerweg dan 160/170mm onderzetten!
What goes up must come down(hill)
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
Kijk eens of je een Specialized Future shock of een oudere Marzocchi/Manitou kan vinden ook dualcrown en 160/170 of 150mm (minder belasting) of een Lyrik (single)ook dikke vork 160mm! Maar met een dualcrown wordt je wendbaarheid in korte/scherpe bochten minder en t gewicht is hoger!
What goes up must come down(hill)
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
bv deze
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 434/cat/18
of deze
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 980/cat/18
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 434/cat/18
of deze
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 980/cat/18
What goes up must come down(hill)
prachtige dingen, maar die boxxer kost me 50 euri.. en als het echt bagger rijd.. dan heb ik het geprobeerd en spaar ik misschien door voor eentje met een mindere veerweg.. wel mooie site trouwens.. net na het EK wel riskant mja haha, k zal eens gaan rondsnuffele, Thnx flip 

Don't Shred your head, wear a helmet.
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
-
- Berichten:2836
- Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
- Locatie:limburg
- Contacteer:
Volgens mij gaar het om het oude model Enduro, en niet de latere,deze dus:
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=
Ik denk dat je de geo verpoept met een Boxxer..
Bij een nieuwer model Enduro zou ik er minder tweifels bij hebben.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... highlight=
Ik denk dat je de geo verpoept met een Boxxer..
Bij een nieuwer model Enduro zou ik er minder tweifels bij hebben.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!
dit klopt deels, de enduro heeft minder veerweg omdat hij werd geleverd met een 222 dhx air met een stroke van 67, als je er een 222 coil demper in monteert met 70 stroke dan is de veerweg wel gelijk.sherlock schreef:Nog steeds denken veel mensen dat de Enduro en de SX Trail dezelfde frames zijn, maar dat is niet zo. De enduro is lichter, heeft minder veerweg en heeft vooral andere hoeken. Ga er niet van uit dat als je een boxxer in een sx kan zetten dat dat ook zomaar in een enduro kan
de chainstay is even lang van de frames alleen het echt grote verschil zijn de balhoofdhoeken.
de enduro had 68/69
en de sx 66,5/67,5
dit geeft wel verschil in rij eigenschappen.
in dit topic gaat het om een enduro van bijna 10 jaar oud, daar zou ik zelf echt geen lange vork in zetten omdat de balhoofdhoek hierdoor kleiner wordt en er dus krachten op komen te staan waarom het frame niet berekent is.
met een frame van zo oud is dat vragen om problemen, ook zou het voor geen meter rijden want je BB komt ook omhoog en je zwaarte punt wordt ook hoger.
de starter van dit topic geeft 3 redenen waarom hij dit wilt:
1. single crown is in zo'n frame in mijn eigen velen malen mooier1. Dualcrown (the lookz)
2. Kan er eentje voor een mooie prijs ophalen
... waarom niet?
4. vind het zonde om een voorvork van 300 euro in deze wat oudere bike te knallen..
2. dit is de enige goede reden

... is geen reden
4. hier kan ik mij ook wat bij voorstellen
maar om nu vanwege de goede prijs je rijeigenschappen van je fiets te vern**ken met de kans dat je frame kapot gaat weegt voor mij niet op om die vork te kopen
Dank voor deze duidelijke uitleg en waarschuwing. ik denk dat ik het dan idd maar niet doe. het is zonde om de rij eigenschappen van mn fiets te verpesten, omdat ik zon grote vork zo mooi vind.. dat doe ik misschien wel als ik em ooit aan de muur hang als decoratie haha.
Toch vraag ik me af of het dan mogelijk is om een dual crown erop te zette, maar dan eentje met een kortere veerweg? , Flip had een paar mooie opties voor me. is dit dan wel mogelijk? met laten we zeggen een maximale veerweg van 160mm?
Toch vraag ik me af of het dan mogelijk is om een dual crown erop te zette, maar dan eentje met een kortere veerweg? , Flip had een paar mooie opties voor me. is dit dan wel mogelijk? met laten we zeggen een maximale veerweg van 160mm?
Don't Shred your head, wear a helmet.
160mm veerweg is misschien nog wel aan de grote kant voor die fiets imho maar ieder geval 10x beter dan een Boxxer,maar toch ben je beter af met een vork met max 140mm veerweg met verstelbare veerweg met U-Turn of Talas.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 856/cat/18
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 615/cat/18
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 188/cat/18
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 215/cat/18
ik heb hier wat opties gevonden, de marzocchi bomber 55 R kan evt ook nog, en zag dat iemand heir opt forum die tekoop had staan.
hoe kan ik even checken of ik 1 1/8 heb of 1 1/5 ?.. voordat ik iets koop wel handig om te weten haha.
cheers
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 615/cat/18
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 188/cat/18
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 215/cat/18
ik heb hier wat opties gevonden, de marzocchi bomber 55 R kan evt ook nog, en zag dat iemand heir opt forum die tekoop had staan.
hoe kan ik even checken of ik 1 1/8 heb of 1 1/5 ?.. voordat ik iets koop wel handig om te weten haha.
cheers
Don't Shred your head, wear a helmet.
jij hebt 1 1/8 !
en dual crown met bijvoorbeeld 150 a 160mm veerweg zou wel mogelijk zijn maar het is;
1 zwaarder dan single crown
2 je draaicirkel wordt groter
3 de vorken die dit hebben zijn allemaal verouderde modellen
jij gaf net zelf een aantal opties.
ik denk dat deze voor jou fiets het beste is:
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 188/cat/18
150mm lichte vork en ook voor enduro doeleinde net als je frame!
en dual crown met bijvoorbeeld 150 a 160mm veerweg zou wel mogelijk zijn maar het is;
1 zwaarder dan single crown
2 je draaicirkel wordt groter
3 de vorken die dit hebben zijn allemaal verouderde modellen
jij gaf net zelf een aantal opties.
ik denk dat deze voor jou fiets het beste is:
http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/ ... 188/cat/18
150mm lichte vork en ook voor enduro doeleinde net als je frame!