Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.
Moderator:Beheerders
-
de lachende derde
-
Contacteer:
SX Trail? UPDATE
Bericht
door de lachende derde » zo jan 08, 2012 7:20 pm
Is een oude (van voor 2009) SX Trail nog een beetje van deze tijd qua geo?
De bedoeling is een "dh"/freeride fiets op te bouwen met niet te veel veerweg maar wel redelijk agressieve geo om mee in de Ardennen en Duitsland mee te rijden.
Ik rij het liefst op een beetje een speelse fiets die zich wel goed gedraagt op hogere snelheden maar ook nog te bunnyhoppen en manuallen valt..
Kleine update, welke maat zou iemand van 1 meter 83 moeten hebben? En zit daar verschil in tussen dat oude en nieuwe model?

Laatst gewijzigd door
de lachende derde op za jan 21, 2012 2:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Thomas_mtb - Berichten:319
Bericht
door Thomas_mtb » zo jan 08, 2012 8:48 pm
Volgens mij een balhoofdhoek rond de 67/68...tegenwoordig zie je meer 64-66, maar er zijn zoveel mensen die SX'jes rijden in bikeparks dat je er haast geen miskoop aan kunt hebben
Heb wel gehoord dat ze t lekkerst rijden met 160 of 170mm voor ivm balhoofdhoek (maar je ziet er ook veel met 180), maar speels moet dat wel zijn!
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » zo jan 08, 2012 10:02 pm
Thomas_mtb schreef:Volgens mij een balhoofdhoek rond de 67/68...tegenwoordig zie je meer 64-66, maar er zijn zoveel mensen die SX'jes rijden in bikeparks dat je er haast geen miskoop aan kunt hebben
Heb wel gehoord dat ze t lekkerst rijden met 160 of 170mm voor ivm balhoofdhoek (maar je ziet er ook veel met 180), maar speels moet dat wel zijn!
66,5 graden op zijn vlakst las ik ergens. En ik wil in principe de veerweg achter zo kort mogelijk houden, liever 140mm dan 170 (ik ben een bmx en een hardtail gewend).
Weet iemand of de veerweg instelbaar is?
-
Tuup J
Bericht
door Tuup J » zo jan 08, 2012 10:32 pm
I love'd my 2008 sx trail:
Totem met 180mm veerweg erin, laag stuurtje en stuurpen zonder rise en knallen! De set up die ik gehad heb, kwa veerweg, lage voorkant kan ik je zeker aanraden. Ook had ik een king achternaaf met fun bolt ipv snelspanners, waardoor de achterkant een stuk stijver werd/aanvoelde. Dit kan ook al met een hope achternaaf, een wat goedkopere oplossing. Totem was voor mij perfect, ontzettend stijf en smooth.
Voor downhilltracks is een echte downhiller beter/fijner. Maar zoek je een speelfietsje wat veel inzetbaar is dan is de sx trail de bike voor jouw.
Veerweg achter is niet instelbaar.
Life begins at the end of your comfortzone.
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » zo jan 08, 2012 10:48 pm
Tuup J schreef:I love'd my 2008 sx trail:
Totem met 180mm veerweg erin, laag stuurtje en stuurpen zonder rise en knallen! De set up die ik gehad heb, kwa veerweg, lage voorkant kan ik je zeker aanraden. Ook had ik een king achternaaf met fun bolt ipv snelspanners, waardoor de achterkant een stuk stijver werd/aanvoelde. Dit kan ook al met een hope achternaaf, een wat goedkopere oplossing. Totem was voor mij perfect, ontzettend stijf en smooth.
Voor downhilltracks is een echte downhiller beter/fijner. Maar zoek je een speelfietsje wat veel inzetbaar is dan is de sx trail de bike voor jouw.
Veerweg achter is niet instelbaar.
Ik zoek idd meer een speelfiets, op dit moment rij ik de meeste lichtere ""dh"" tracks met een hardtail en ik heb eigenlijk niet het gevoel 170mm nodig te hebben (ik dacht dat die oude SX'en 140mm hadden).
Een Scott Voltage FR lijkt me qua geo ook bepaald niet verkeerd maar ik vind dit echt een van de mooiste mtb frames ooit.
-
Tuup J
Bericht
door Tuup J » zo jan 08, 2012 11:30 pm
170mm lijkt idd veel als je van een ht komt, maar in principe valt dit nog reuze mee. Ik durf met zekerheid te zeggen dat je geen spijt gaat krijgen van een aankoop van een sx trail, wel dan zo'n model als wat ik heb gehad. Nieuwe modellen durf ik niet te zeggen.
De bikes met een veerweg van rond de 140mm zijn meestal meer gericht voor slopestyle en hebben daardoor een andere, minder fijne geo voor freeride/downhill.
-
sherlock
-
Contacteer:
Bericht
door sherlock » ma jan 09, 2012 7:58 am
Tuup J schreef:170mm lijkt idd veel als je van een ht komt, maar in principe valt dit nog reuze mee. Ik durf met zekerheid te zeggen dat je geen spijt gaat krijgen van een aankoop van een sx trail, wel dan zo'n model als wat ik heb gehad. Nieuwe modellen durf ik niet te zeggen.
De bikes met een veerweg van rond de 140mm zijn meestal meer gericht voor slopestyle en hebben daardoor een andere, minder fijne geo voor freeride/downhill.
Eens, maar dat wist je al Mark
-
Tuup J
Bericht
door Tuup J » ma jan 09, 2012 10:16 am
sherlock schreef:Tuup J schreef:170mm lijkt idd veel als je van een ht komt, maar in principe valt dit nog reuze mee. Ik durf met zekerheid te zeggen dat je geen spijt gaat krijgen van een aankoop van een sx trail, wel dan zo'n model als wat ik heb gehad. Nieuwe modellen durf ik niet te zeggen.
Mark?

-
Smittie
Bericht
door Smittie » ma jan 09, 2012 10:39 am
Ik heb zelf ook bij mij eerste fully zitten twijfelen tussen SX trail of iets als slopestyler met 130 a 140 mm veerweg.
het was toen SS met 130mm geworden wat in mijn ogen grootste fout ooit was..
daarom rijd ik nu een voltage FR met 180 voor en achter.
rijd als een SX lekker speels en kan je ook nog volgas mee de berg af.
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » ma jan 09, 2012 12:04 pm
Tuup J schreef:sherlock schreef:Tuup J schreef:170mm lijkt idd veel als je van een ht komt, maar in principe valt dit nog reuze mee. Ik durf met zekerheid te zeggen dat je geen spijt gaat krijgen van een aankoop van een sx trail, wel dan zo'n model als wat ik heb gehad. Nieuwe modellen durf ik niet te zeggen.
Mark?

Klopt, ik zoek ook zeker geen slopestyle geo, daar heb ik mijn hardtail voor.
Laatst gewijzigd door
de lachende derde op ma jan 09, 2012 12:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » ma jan 09, 2012 12:14 pm
Smittie schreef:Ik heb zelf ook bij mij eerste fully zitten twijfelen tussen SX trail of iets als slopestyler met 130 a 140 mm veerweg.
In de Dirt van een tijdje terug werd gezegd dat hij het beste rijdt in de 130mm instelling, dus met een kortere demper. Heb je hem wel eens in die instelling geprobeerd?
Zoiets als dit lijkt me echt wat qua opbouw.
-
Thomas_mtb - Berichten:319
Bericht
door Thomas_mtb » ma jan 09, 2012 1:34 pm
Ja, wel als je een dirtjumper zoekt

Maar voor echt FR/DH lijkt me dat toch wat weinig veerweg hehe
-
sherlock
-
Contacteer:
Bericht
door sherlock » ma jan 09, 2012 2:21 pm
Tuup J schreef:
Mark?

Ja, dacht je dat ik het tegen jou had dan?

-
Jean-Pierre
Bericht
door Jean-Pierre » ma jan 09, 2012 3:36 pm
de lachende derde schreef:Smittie schreef:Ik heb zelf ook bij mij eerste fully zitten twijfelen tussen SX trail of iets als slopestyler met 130 a 140 mm veerweg.
In de Dirt van een tijdje terug werd gezegd dat hij het beste rijdt in de 130mm instelling, dus met een kortere demper. Heb je hem wel eens in die instelling geprobeerd?
Dan lijkt het me verstandig is contact op te nemen met Ben Walker via Pinkbike.
Hij heeft de Voltage ontworpen bij Scott en rijdt er werkelijk alles mee. Kerel afgelopen jaar ontmoet, en hij weet belachelijk veel.
Check :
http://buckow.pinkbike.com/
Succes!
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » ma jan 09, 2012 4:03 pm
Stillridingbmx schreef:de lachende derde schreef:Smittie schreef:Ik heb zelf ook bij mij eerste fully zitten twijfelen tussen SX trail of iets als slopestyler met 130 a 140 mm veerweg.
Dan lijkt het me verstandig is contact op te nemen met Ben Walker via Pinkbike.
Hij heeft de Voltage ontworpen bij Scott en rijdt er werkelijk alles mee. Kerel afgelopen jaar ontmoet, en hij weet belachelijk veel.
Check :
http://buckow.pinkbike.com/
Succes!
Ik weet wie het is, hij bouwt ook supermooie pumptracks en andere parcoursen. Ik zal het hem idd wel even voorleggen.
-
Tommie ;D - Berichten:162
Bericht
door Tommie ;D » ma jan 09, 2012 4:16 pm
Voltage is idd. erg leuke fiets

Zeker als je hem opbouwt met een tallas/lyrik vanvoor en de 222mm shockmount vanachter (150-170mm). Gewoon even je veerweg opkrikken met de tallas/u-turn functie voor het hardere werk

Ik ben momenteel wat rond aan het kijken naar een 2010 tallas omdat deze 100-120-160mm veerweg hebben ipv de 120-160 mm die nu gemaakt wordt...
-
martinez242 - Berichten:201
-
Contacteer:
Bericht
door martinez242 » di jan 10, 2012 12:55 am
Hoi,
Ik rijd ook een scott voltage fr 30 met de standaard setup v:180 a:150/170
Voordat ik op een mtb kroop heb ik altijd bmx gereden, eerst racing en de laatste 8 jaar park en dirt. Ik wilde dus ook een bike met hetzelfde sppelse karakter als een bmx.
Voordat ik de voltage kocht twijfelde ik erg aan welke maat ik wilde, de S of de L. Vanuit mijn idee was een S het beste geschikt voor mij aangezien ik 1.78 ben, niet bepaald de langste. ik ben uiteindelijk toch voor een L gegaan en heb daar geen minuut spijt van gehad. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit op een S heb gefietst maar de L is niet supergroot, voor mensen boven de 1.95 kan ie naar mijn idee al krap aanvoelen.
Normaal rijd ik hier in de buurt een combinatie van lichte freeride en DJ en dat gaat perfect. Vooral in de 150mm setup achter heeft ie nog genoeg 'pop' om lekker de hoogte in te gaan. Platleggen en lekker gooien met de fiets gaat ook prima. Afgelopen weekend de DH van La Roche en Malmedy gereden en dat ging Super. Probleem alleen was dat ik met de standaard domain reed met een te lichte veer en de standaard demper (marzocchi coil R) die op zulke tracks toch net iets tekortkomen. Afgezien daarvan was het echt fun om op de voltage te rijden en werd helemaal blij van het idee dat er een langere (betere) demper in kan en ook nog een dual crown voorvork met 200mm om echte lijpe DH te rijden. Aan de andere kant kan de veerweg naar 140 voor en achter zodat hij nog stijver word om slopestyle te kunnen rijden en vaart te houden op dubbels.
Als ik jouw eisen zo lees lijkt de voltage naar mijn idee de meest geschikte fiets. Alleen al wat betreft instelmogelijkheden. Mocht je in de buurt wonen van zwolle kan je 'm wel een keer komen testen :)
-
hubertje - Berichten:1262
Bericht
door hubertje » di jan 10, 2012 7:14 am
ik gebruik de voltage voor bos-DH en dat doetie super.
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » di jan 10, 2012 5:03 pm
Denk idd dat die Voltage wel erg in de buurt komt van wat ik zoek in een fiets.
@Martinez, ik woon niet bepaald in de buurt van Zwolle (Rotterdam). Ik neem aan dat je wel eens bij de Leemcule te vinden bent? Daar wilde ik toch al een keer heen..
-
Tommie ;D - Berichten:162
Bericht
door Tommie ;D » di jan 10, 2012 5:56 pm
Je kan voor extra info over de voltage hier eens kijken:
http://www.pinkbike.com/forum/listcomme ... &pagenum=1
Deze thread is er al sinds de voltage voorgesteld werd. Nog steeds een actieve thread^^
Ik volg hem al een hele tijd, en moet zeggen dat er echt wel nuttige info in staat. Natuurlijk af en toe ook wel het nodige gezever xD
-
martinez242 - Berichten:201
-
Contacteer:
Bericht
door martinez242 » di jan 10, 2012 6:23 pm
@de lachende derde:
Kom net van de Leemcule vandaan toevallig. Drop me maar een pm als je langs wilt komen, als het weer meezit zijn we er zondag weer vanaf een uurtje of 12.
-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » di jan 10, 2012 6:30 pm
martinez242 schreef:@de lachende derde:
Kom net van de Leemcule vandaan toevallig. Drop me maar een pm als je langs wilt komen, als het weer meezit zijn we er zondag weer vanaf een uurtje of 12.
Doe ik, of dat deze zondag al wordt weet ik nog niet maar ik kom binnenkort zeker een keer langs.
@Tommie, hier kan ik wel wat mee.
-
thomasmb - Berichten:2007
-
Contacteer:
Bericht
door thomasmb » ma jan 16, 2012 1:46 pm
Ik heb zowel een SX van '07 gehad als eentje van '10 (huidige).
Alle bij rijden ze zeer zeer lekker. Ik ga al jaren met men SX naar de Alpen (Morzine,Chatel,Saalbach) en ik kan je zeggen dat het ideaal is. Tenzij je dikke tijden wil gaan neerzetten op op de WC dh's daar is het een geweldige speelfiets.

-
de lachende derde
-
Contacteer:
Bericht
door de lachende derde » ma jan 16, 2012 7:36 pm
thomasmb schreef:Ik heb zowel een SX van '07 gehad als eentje van '10 (huidige).
Alle bij rijden ze zeer zeer lekker. Ik ga al jaren met men SX naar de Alpen (Morzine,Chatel,Saalbach) en ik kan je zeggen dat het ideaal is. Tenzij je dikke tijden wil gaan neerzetten op op de WC dh's daar is het een geweldige speelfiets.

Mooi speelgoed, vooral die bovenste.