Specialized Pitch zoekt nieuwe vering :)
Moderator:Beheerders
Hey gasten,
Ik rijd nu al een tijdje op de pitch, en steeds meer downhill. Iets wat de originele vering van de pitch niet echt bij kan houden. (Fusion-x en Rockshox pike 327)
Maar nu.... zijn er alternatieven voor dit nog prima fietsje? meer veerweg?
Zodat de downhill wat beter te controleren is, want nu stuiter je echt alle kanten op.
Hoop dat er hier iemand me wat verder kan helpen, bij wat bikeshops hier in de buurt kunnen ze me echt niet verder helpen helaas.
Thx voor je reactie.
Ik rijd nu al een tijdje op de pitch, en steeds meer downhill. Iets wat de originele vering van de pitch niet echt bij kan houden. (Fusion-x en Rockshox pike 327)
Maar nu.... zijn er alternatieven voor dit nog prima fietsje? meer veerweg?
Zodat de downhill wat beter te controleren is, want nu stuiter je echt alle kanten op.
Hoop dat er hier iemand me wat verder kan helpen, bij wat bikeshops hier in de buurt kunnen ze me echt niet verder helpen helaas.
Thx voor je reactie.
een "andere" demper met meer instelmogelijkheden kunnen al helpen om het stuiteren te verhelpen maar meer veerweg??? dit is vaak frame afhankelijk en heeft niets met de demper te maken.. je kunt een voorvork met meer veerweg monteren maar hou dan wel rekening met de maximale inbouw hoogte die je frame aankan..
hoezo?
Ik heb op diverse endurowedstrijden mensen gezien die met een Lyrik in hun Pitch reden, dat zou het frame ook prima aan moeten kunnen.
Een veel goedkopere optie is het monteren van een motion control demper in je Pike, hierdoor verbetert de demping al aanzienlijk. Installeren stelt echt niks voor, hooguit 10 minuten werk. Motion controls (Pike of Reba) worden regelmatig te koop aangeboden. Je blijft dan wel bij 140mm veerweg.
De demper kun je natuurlijk upgraden naar (bijvoorbeeld) een RP23 van Fox. Let er dan wel op dat je de juiste tune kiest. De mensen van Dirt vonden de x-fusion overigens niet slechter (of zelfs iets beter) presteren dan de Fox demper die in het duurdere model wordt gemonteerd. Een Fox kun je evt nog laten push-tunen, maar dan moet je wel precies weten wat je wil.
Een veel goedkopere optie is het monteren van een motion control demper in je Pike, hierdoor verbetert de demping al aanzienlijk. Installeren stelt echt niks voor, hooguit 10 minuten werk. Motion controls (Pike of Reba) worden regelmatig te koop aangeboden. Je blijft dan wel bij 140mm veerweg.
De demper kun je natuurlijk upgraden naar (bijvoorbeeld) een RP23 van Fox. Let er dan wel op dat je de juiste tune kiest. De mensen van Dirt vonden de x-fusion overigens niet slechter (of zelfs iets beter) presteren dan de Fox demper die in het duurdere model wordt gemonteerd. Een Fox kun je evt nog laten push-tunen, maar dan moet je wel precies weten wat je wil.
thx voor de reactie's
Ik denk eigenlijk dat met wat betere vering dat juist het frame minder te verduren krijgt(en de berijder)
Alleen met langere veerpoten wordt natuurlijk de wielbasis iets langer/groter wat wel voor meer krachten op het balhoofd zorgt.
Ben even aan het kijken geweest, maar ik kom er niet echt achter wat de maximale voorveer lengte mag zijn bij dit frame.
De nieuwe pitch.... die heeft nu een veerweg van 160mm ik denk dat als ik er 200mm van maak dat dat niet zoveel scheelt aan wielbasis. en dat nieuwe frame is exact het zelfde als de mijne.
Ikzelf heb ze ook wel zien fietsen met een 200mm in een fiets waar normaal 140/150 mm in zit. ik durf het wel aan denk ik
Maar om het safe te houden zal ik met 180mm ook wel weg komen op de downhills die ik doe
Dat Motion control, ik weet eigenlijk niet of dat bij mij wel kan, aangezien dit een model is welke door specialized speciaal is gemaakt. en dan zit ik nog steeds met een veerweg wat eigenlijk aan de kleine kant is.
Mijn oog is gevallen op de Totum RC serie en achterdemper Vivid R2C.
Ik kan alleen niet echt ondekken wat nou de verschillen zijn van die drie verschillende Totum's. Zelfde bij de boxxer's is het mij niet echt duidelijk wat de verschillen zijn.
Gezien de kosten is wellicht een andere fiets ook nog een optie...... hmmm dilema's dilema's
Ik denk eigenlijk dat met wat betere vering dat juist het frame minder te verduren krijgt(en de berijder)
Alleen met langere veerpoten wordt natuurlijk de wielbasis iets langer/groter wat wel voor meer krachten op het balhoofd zorgt.
Ben even aan het kijken geweest, maar ik kom er niet echt achter wat de maximale voorveer lengte mag zijn bij dit frame.
De nieuwe pitch.... die heeft nu een veerweg van 160mm ik denk dat als ik er 200mm van maak dat dat niet zoveel scheelt aan wielbasis. en dat nieuwe frame is exact het zelfde als de mijne.
Ikzelf heb ze ook wel zien fietsen met een 200mm in een fiets waar normaal 140/150 mm in zit. ik durf het wel aan denk ik

Maar om het safe te houden zal ik met 180mm ook wel weg komen op de downhills die ik doe

Dat Motion control, ik weet eigenlijk niet of dat bij mij wel kan, aangezien dit een model is welke door specialized speciaal is gemaakt. en dan zit ik nog steeds met een veerweg wat eigenlijk aan de kleine kant is.
Mijn oog is gevallen op de Totum RC serie en achterdemper Vivid R2C.
Ik kan alleen niet echt ondekken wat nou de verschillen zijn van die drie verschillende Totum's. Zelfde bij de boxxer's is het mij niet echt duidelijk wat de verschillen zijn.
Gezien de kosten is wellicht een andere fiets ook nog een optie...... hmmm dilema's dilema's

Stay Stoked!
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Ik zou toch niet zou gauw een hele lange vork in dit frame zetten. Ik heb zelf een Enduro van 2008 volgens mij nagenoeg hetzelfde frame als de Pitch. Daar heb ik eventjes een Totem in gehad, maar dat gaat de headtube echt niet leuk vinden:

En de veerweg achter kan nooit langer worden, dan ga je dus met 140 achter en 180mm voor rijden. Dat gaat niet fijn rijden, en zoals jij beschrijft rij je alleen downhill ermee. Ik zou eerder naar een ander frame kijken met minimaal 180mm veerweg...

En de veerweg achter kan nooit langer worden, dan ga je dus met 140 achter en 180mm voor rijden. Dat gaat niet fijn rijden, en zoals jij beschrijft rij je alleen downhill ermee. Ik zou eerder naar een ander frame kijken met minimaal 180mm veerweg...
ik dacht net hetzelfdexRemcox schreef:Ik zou toch niet zou gauw een hele lange vork in dit frame zetten. Ik heb zelf een Enduro van 2008 volgens mij nagenoeg hetzelfde frame als de Pitch. Daar heb ik eventjes een Totem in gehad, maar dat gaat de headtube echt niet leuk vinden:
En de veerweg achter kan nooit langer worden, dan ga je dus met 140 achter en 180mm voor rijden. Dat gaat niet fijn rijden, en zoals jij beschrijft rij je alleen downhill ermee. Ik zou eerder naar een ander frame kijken met minimaal 180mm veerweg...

hoezo?
awwww duidelijk taal. Die pitch is inderdaad bijna hetzelfde als de enduro. iig het balhoofd.
Dat wordt inlezen in de duizenden verschillende dh frames dus.
Ik heb ook die big betty's, top bandjes!
Maar het wordt neuzen in de koopjeshoek
En de Pitch een wasbeurtje geven en tekoop zetten. (wel een erg lkkr fietsje die pitch!)
Bedankt voor de reactie's iig
Dat wordt inlezen in de duizenden verschillende dh frames dus.
Ik heb ook die big betty's, top bandjes!
Maar het wordt neuzen in de koopjeshoek

En de Pitch een wasbeurtje geven en tekoop zetten. (wel een erg lkkr fietsje die pitch!)
Bedankt voor de reactie's iig
Stay Stoked!
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Ik weet niet precies wat jij onder downhill verstaat, want mijn enduro kan aardig ruige paadjes aan (downhill) zonder dat ik door de veerweg heen zit of dat ik het gevoel heb dat ik te kort kom.
http://www.youtube.com/watch?v=fMzYnk1otRQ
Hier een videootje.
Misschien dat je je dempers wat beter af kunt stellen, dus niet te zacht en niet te hard. Ik heb iets minder druk in de demper dan voorgeschreven en de rebound vrij traag en de spike (soort pro pedal) helemaal uit. Ik ben niet echt een lichtgewicht, maar kom bijna nooit door de volledige veerweg. Ik heb wel een 160mm voorvork gemonteerd. Dit is een vork met staalveer met ook een iets lichtere veer dan ik zou moeten hebben. Hier heb ik de preload helemaal uit gedraaid (geen preload) en ook de rebound eerder langzaam als snel.
http://www.youtube.com/watch?v=fMzYnk1otRQ
Hier een videootje.
Misschien dat je je dempers wat beter af kunt stellen, dus niet te zacht en niet te hard. Ik heb iets minder druk in de demper dan voorgeschreven en de rebound vrij traag en de spike (soort pro pedal) helemaal uit. Ik ben niet echt een lichtgewicht, maar kom bijna nooit door de volledige veerweg. Ik heb wel een 160mm voorvork gemonteerd. Dit is een vork met staalveer met ook een iets lichtere veer dan ik zou moeten hebben. Hier heb ik de preload helemaal uit gedraaid (geen preload) en ook de rebound eerder langzaam als snel.
Ik heb exact dezelfde pike, die ik zelf geupgrade heb met een motion control. Dit is namelijk geen versie die door Specialized gemaakt is, maar een door Rockshox uitgeklede versie van de Pike speciaal voor de Pitch (waarschijnlijk om de kosten te drukken).radikale schreef:Dat Motion control, ik weet eigenlijk niet of dat bij mij wel kan, aangezien dit een model is welke door specialized speciaal is gemaakt. en dan zit ik nog steeds met een veerweg wat eigenlijk aan de kleine kant is.
Als er een Motion Control gemonteerd wordt, zal de kwaliteit van de demping flink verbeteren (met een investering van maximaal 50 euro!). Bij de Pike 327 neemt de reboundcartridge namelijk niet alleen de rebounddemping, maar ook de compressiedemping voor z'n rekening.
Aan vorken van +160mm zou ik (zoals hierboven al werd gezegd) niet beginnen. Balhoofhoek en hoogte van het bracket wijzigen dan teveel, wat de fiets niet ten goede komt.
De juiste druk in je achterdemper en de juiste staalveer in je Pike kunnen ook een wereld van verschil maken, wederom met relatief weinig kosten.
Yo Xremcox,
Nou mijn laatste avontuur was in bardoneccia(it) en daarvoor in les2alps(fr).
Best pittige afdalingen eigenlijk
.
Winterberg is wel aardig te doen, maar als er veel remheuveltjes in de baan zijn stuiter ik er echt af omdat ik dan controle verlies over de fiets.
In bardoneccia heb ik ook een afdaling gedaan op een huur fiets, en merkte dat ik velemalen minder hoefde te remmen en gewoon goed controlle had over de fiets.
Ook op de wel bekende remheuvels voor krappe kombochten, boter zacht.
Met mijn vering krijg ik het gewoon niet voorelkaar om deze lkkr te laten veren.
Maar ik denk dat het grootste probleem is dat dat ik mijn voorvering niet echt kan afstellen zoals ik wil, ik kan alleen de rebound afstellen (rode draaiknop onderkant van vering) en verder niets.
Achtervering voelde overgens wel redelijk goed aan! deze heb ik net als als jij iets minder voordruk gegeven met een relaxte rebound.
iets zegt me in jouw reactie dat er nog hoop is met een andere voorvering, die goed in te stellen is
Nou mijn laatste avontuur was in bardoneccia(it) en daarvoor in les2alps(fr).
Best pittige afdalingen eigenlijk

Winterberg is wel aardig te doen, maar als er veel remheuveltjes in de baan zijn stuiter ik er echt af omdat ik dan controle verlies over de fiets.
In bardoneccia heb ik ook een afdaling gedaan op een huur fiets, en merkte dat ik velemalen minder hoefde te remmen en gewoon goed controlle had over de fiets.
Ook op de wel bekende remheuvels voor krappe kombochten, boter zacht.
Met mijn vering krijg ik het gewoon niet voorelkaar om deze lkkr te laten veren.
Maar ik denk dat het grootste probleem is dat dat ik mijn voorvering niet echt kan afstellen zoals ik wil, ik kan alleen de rebound afstellen (rode draaiknop onderkant van vering) en verder niets.
Achtervering voelde overgens wel redelijk goed aan! deze heb ik net als als jij iets minder voordruk gegeven met een relaxte rebound.
iets zegt me in jouw reactie dat er nog hoop is met een andere voorvering, die goed in te stellen is

Stay Stoked!
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Commencal Meta HT 650b - Custom build
@j.bl
Voor die 50 euro kunnen we het inderaad wel proberen! bedankt!
Heb je deze bij je lokale bikeshop gekocht?
Wat is push-tunen eigenlijk j.bl?
thx.
**edit**
Oh ik zie dat er verschillende versies zijn te krijgen, uhmmm ik moet dus een instelbare motioncontrol hebben begrijp ik.
Weet jij welke dat dan is J.bl?
**edit**
Voor die 50 euro kunnen we het inderaad wel proberen! bedankt!
Heb je deze bij je lokale bikeshop gekocht?
Wat is push-tunen eigenlijk j.bl?
thx.
**edit**
Oh ik zie dat er verschillende versies zijn te krijgen, uhmmm ik moet dus een instelbare motioncontrol hebben begrijp ik.
Weet jij welke dat dan is J.bl?
**edit**
Stay Stoked!
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Ik zal er wel naast zitten, maar moet het toch even checken bij jullie.
Ik zie dat er motion control en mission controle verkrijgbaar is voor de pike's
Wat is hier nou het verschil tussen.
Die motion control lijkt mij alleen een lock-out functie namelijk en die mission control lijkt wel instelbaar te zijn met lock-out functie.
Thx!.
Ik zie dat er motion control en mission controle verkrijgbaar is voor de pike's
Wat is hier nou het verschil tussen.
Die motion control lijkt mij alleen een lock-out functie namelijk en die mission control lijkt wel instelbaar te zijn met lock-out functie.
Thx!.
Stay Stoked!
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Hey radikale, ik las je bericht over je pitch en je down-hill doeleinden.
Een pitch is een all-mountain model van specialized. Ikzelf rijd een enduro uit 2011 en van beide fietsen kun je geen downhill fiets maken, dwz geen grote drops en roadgaps mee rijden. Daar zijn ze niet voor gemaakt, daar is de geometrie van het frame niet goed voor. Nu kun je idd veer/demp eigenschappen aanpassen door evt een andere demper en evt voorvork ed. (de pike is btw een prima vork) maar daarmee blijft de veerweg van de bike hetzelfde. Een andere voorvork kan, maar houd idd rekening met een maximale inbouwen voor je frame van 160mm (bij het huidige model), bij mijn enduro geeft specialized aan dat er in dat frame max 170mm kan!!! Een boxxer in je pitch bouwen lijkt mij dus echt geen optie. Als je serieus down-hill wil rijden en volle bak overal overheen blazen, roadgaps, en 3 meter drops wil rijden, dan zou ik je pitch verkopen (of inruilen) en een free-ride cq down-hill bike kopen met meer veerweg en een goede frame geometie. Succes met je keuze!!
@j.bl waar haal jij je spullen/onderdelen voor rock shockx??? ben op zoek naar een mission control demper met floodgate voor een lyrik 2011
Een pitch is een all-mountain model van specialized. Ikzelf rijd een enduro uit 2011 en van beide fietsen kun je geen downhill fiets maken, dwz geen grote drops en roadgaps mee rijden. Daar zijn ze niet voor gemaakt, daar is de geometrie van het frame niet goed voor. Nu kun je idd veer/demp eigenschappen aanpassen door evt een andere demper en evt voorvork ed. (de pike is btw een prima vork) maar daarmee blijft de veerweg van de bike hetzelfde. Een andere voorvork kan, maar houd idd rekening met een maximale inbouwen voor je frame van 160mm (bij het huidige model), bij mijn enduro geeft specialized aan dat er in dat frame max 170mm kan!!! Een boxxer in je pitch bouwen lijkt mij dus echt geen optie. Als je serieus down-hill wil rijden en volle bak overal overheen blazen, roadgaps, en 3 meter drops wil rijden, dan zou ik je pitch verkopen (of inruilen) en een free-ride cq down-hill bike kopen met meer veerweg en een goede frame geometie. Succes met je keuze!!
@j.bl waar haal jij je spullen/onderdelen voor rock shockx??? ben op zoek naar een mission control demper met floodgate voor een lyrik 2011
Live to ride, Ride to live
www.forksparts.comJiggy schreef: @j.bl waar haal jij je spullen/onderdelen voor rock shockx??? ben op zoek naar een mission control demper met floodgate voor een lyrik 2011
Is wel redelijk duur... +-200euro dacht ik.
+ speed never kills, suddenly becoming stationary is what gets you +
Yo Jiggy,
Echt heel erg extreem ben ik nie op de fiets dus ik denk dat ik met de pitch nog wel even uit de voeten kan. mits de vering goed in te stellen is.
Ik ga iig deze originele uitgeklede pike upgraden of vervangen met een 160mm rockshox/fox.
Een echt DH bak zit er op dit moment nog even niet in, al is die bighit in de tekoop sectie wel erg aantrekkelijk
Maargoed, net even boven budget.
iig bednakt voor je reactie!
Ciao.
Echt heel erg extreem ben ik nie op de fiets dus ik denk dat ik met de pitch nog wel even uit de voeten kan. mits de vering goed in te stellen is.
Ik ga iig deze originele uitgeklede pike upgraden of vervangen met een 160mm rockshox/fox.
Een echt DH bak zit er op dit moment nog even niet in, al is die bighit in de tekoop sectie wel erg aantrekkelijk

iig bednakt voor je reactie!
Ciao.
Stay Stoked!
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Commencal Meta HT 650b - Custom build
Mijn Motion Control heb ik tweedehands op dekop getikt, via MTB-news.
De meest simpele versie is al voldoende, bij de duurdere versies is de floodgate zonder gereedschap te regelen of kun je de vork van het stuur blokkeren. Beide opties heb je niet nodig. De motion control hoef je m.i. niet echt in te stellen, die werkt uit zichzelf al prima.
Onderhoud van m'n vork en evt onderdelen gaan via Singletrackbikeparts
Forksparts is overigens een prima optie. Snelle levering en goede prijzen.
De meest simpele versie is al voldoende, bij de duurdere versies is de floodgate zonder gereedschap te regelen of kun je de vork van het stuur blokkeren. Beide opties heb je niet nodig. De motion control hoef je m.i. niet echt in te stellen, die werkt uit zichzelf al prima.
Onderhoud van m'n vork en evt onderdelen gaan via Singletrackbikeparts

Forksparts is overigens een prima optie. Snelle levering en goede prijzen.
Ah ja tis just, voor een Boxxer was het rond de 200euro.Jiggy schreef:Thanks, had hem inmiddels gezien, mission demper is 125 euri, binnenkort ff bestellen. Denk ik de meest makkelijke weg.
Als ik je een tip mag geven voor uw Lyrik (na aanschaf van de MICO).
http://www.pinkbike.com/news/technical- ... -2010.html
Ik heb dit ook gedaan en echt een groot verschil!! Het enige nadeel eraan is dat je de vork niet meer op de lock out zetten voor te klimmen bv.
+ speed never kills, suddenly becoming stationary is what gets you +