Nieuwigheden Bos Suspension!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

sampers
Nieuwigheden Bos Suspension!

Bericht door sampers » di apr 05, 2011 2:52 pm

een volledig artikel aan gewijd (wel in het frans).
http://www.velovert.com/information/361 ... t-complete

maar even opgesomd:
Afbeelding

nieuwe air-shock bedoeld voor enduro komt er in 190, 200 et 216 mm voor 497 euro.

Afbeelding

Nieuwe Stoy RARE, dus zoals de voorvorken bestaat er nu ook een rare versie van de Stoy achterdemper. deze heeft een hydraulische resistance naar het einde van de veerweg toe. (~bottom out).
deze gaat 670 euro kosten wat ervoor zorgt dat de "gewone" Stoy 570euro moet gaan kosten.

Ook de voorvorken kwamen aan bod, het enige "nadeel" dat een bosvork had was het zwaarder zijn dan de concurrentie. daar hebben ze nu toch al 250gram aan afgekregen bij zowel de Idylle als de Idylle Rare .
Ze kregen nieuwe onderpoten die voor dit gewichtsverlies zorgen, alsook een nieuw type as.
Ze worden ook nog versmald/bewerkt tussen de twee kroonplaten.
Nieuwe dichtingen als ook nieuwe glijbussen worden gebruikt.
Afbeelding

Afbeelding

De single crown freeride/dh vork wordt omgedoopt van N'dee tot Idylle SC.

Afbeelding

ook de deville (de enduro vork) kreeg een aantal broertjes en zusjes die vooral verschillen in regelingen en veerweg. modellen van 140 tot 170mm veerweg. Ook conische headtubes beschikbaar.

Afbeelding
dead straight to live wrong

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » di apr 05, 2011 3:34 pm

Vette shizzzle die Bos producten!
What goes up must come down(hill)

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di apr 05, 2011 3:51 pm

zou je t verschil merken tussen een bos air demper en een RP23 van fox..
(niet omdat ze t zelfde eruit zien maar meer omdat er met lucht niet veel te spelen valt lijkt me.. ?

Rutger1992

Bericht door Rutger1992 » di apr 05, 2011 4:10 pm

voor die stoy rare kan je een fox dhx kopen of is deze beter

sampers

Bericht door sampers » di apr 05, 2011 4:48 pm

Rutger1992 schreef:voor die stoy rare kan je een fox dhx kopen of is deze beter

inderdaad deze is beter, komt op hetzelfde niveau als de cane creek double barrel en dan is het de voorkeur of de combinatie met de voorvork die meestal bepaald wat het beste is. Zo wordt een Bos Stoy demper bij voorkeur gekozen wanneer de voorvork ook van Bos is. Wat niet wil zeggen dat deze slechter presteert wanneer je een andere voorvork hebt.

Beast

Bericht door Beast » di apr 05, 2011 5:02 pm

sampers schreef:

inderdaad deze is beter, komt op hetzelfde niveau als de cane creek double barrel en dan is het de voorkeur of de combinatie met de voorvork die meestal bepaald wat het beste is. Zo wordt een Bos Stoy demper bij voorkeur gekozen wanneer de voorvork ook van Bos is. Wat niet wil zeggen dat deze slechter presteert wanneer je een andere voorvork hebt.
Heb zelf een Stoy demper gehad in mijn Morewood Kalula en het allergrootste verschil met alle dempers is dat je achterwiel tegen de grond blijft kleven en dus echt naar wedstrijden toe gericht is, het nadeel daaraan is bij het nemen van sprongen want dan moet je echt aan je fiets gaan sleuren met het gevolg dat je u fiets niet echt meer kunt kontroleren.
Zelf heb ik nog mijn n'Dee in mijn transition 450 gestoken en dat is een vork die buiten categorie valt en ik raad hem aan iedereen aan. Ik moet hem nu nog alleen uittesten in de transition maar dat zal nog wel effe duren want mijn arm moet eerst nog genezen.

Grtz Micha

mister D.

Bericht door mister D. » di apr 05, 2011 5:20 pm

ik rij op mijn kraftstoff f1 evo met een idylle voor en een stoy achter
rijdt heel goed en zeer betrouwbaar.
als je meer freeride gaat rijden of jumps en drops neemt is het
aan te raden om je low-speed compresie een paar klicks harder in te stellen
ze zijn zeer makkelijk in te stellen op hun site vind je alles wat je nodig hebt samen met
wat tips .

op tijd een service geven aan je vork en demper is noodzakelijk evenals je sag
in het begin goed op punt te stellen ( juiste veer voor je gewicht)

je fiets full bos afstellen is misschien kostelijk ( als je al een complete fiets hebt)
maar loont in de afstelling van je fiets en het algemene rijplezier
de service na verkoop is zeer goed

invoer belgie gaat via cedric van dc-team

Lars TB

Bericht door Lars TB » di apr 05, 2011 6:23 pm

cyberhawk schreef:zou je t verschil merken tussen een bos air demper en een RP23 van fox..
(niet omdat ze t zelfde eruit zien maar meer omdat er met lucht niet veel te spelen valt lijkt me.. ?
...

:no:

(Bij vering gaat het om de demping, daar maken de diverse merken het verschil)

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di apr 05, 2011 9:09 pm

Lars TB schreef:
cyberhawk schreef:zou je t verschil merken tussen een bos air demper en een RP23 van fox..
...

Dude ff serieus..
Ik heb 't over de lucht demper.. Tis lucht.. Niet veel behalve poorten en klepjes geen coil en piggybag
Ik heb mn rp3 nog uit elkaar gehad en tis nie veel..
'T kan missch beter en daarom vraag ik 't ook.. Die air demper is nieuw dus waarschijnlijk heeft niemand nog wat te zegge erover denk ik
Al zie ik dat hij lijkt op een oude rp en de nieuwe gemixed met elkaar qua air chamber grootte..
Maar maak maar eens een demper die op temp. en hoogte verschillen nie veranderd van werking..

:arms:

Trekrules

Bericht door Trekrules » di apr 05, 2011 9:26 pm

Die nieuwe Bos Idyle DC vorken zullen wel 2000+ kosten met al die upgrades

divere rules

Bericht door divere rules » wo apr 06, 2011 6:41 am

geen geld :cry:

Christiaan

Bericht door Christiaan » wo apr 06, 2011 10:43 am

sampers schreef:

Zie ik hier een vertaling van de DIRT..........

Ik dnek dat je het anders moet zien, een BOS wordt aangepast aan je frame en rijstijl, een CCDB kun je instellen voor alle bikes, heeft geen verschillende tunes etc etc.

Nadeel van de CCDB is wel dat je erg veel instelmogelijkheiden hebt, dus je kunt het ook goed verprutsen, bij de BOS wordt veel van het instelwerk je uit handne genomen, en heb je minder knoppen om in te stellen.

sampers

Bericht door sampers » wo apr 06, 2011 5:38 pm

Ja inderdaad, daar vind je het inderdaad ook zo geformuleerd, en zo hoor je het meestal versimpeld zonder het technisch te proberen uitleggen.
Het is zoals je zegt. Bij bos heb je een vooringestelde demper, die afhankelijk van het veerprincipe van je fiets, een ander binnenwerk heeft.
Zo heb ik een ST001 op mijn stoy zitten. en heeft die standaard 15 compressie low speed 12 compressie high speed 15 clicks rebound. die zelfde standaard instelling zal bevoorbeeld 13 3 10 zijn voor een bos die bedoeld is op een intense 951.

dat kan je terugvinden op de pagina van bos.
http://www.bosmtb.com/fr/downloads.html
onderaan heb je de chartlist, en daar staat voor een heel aantal type fietsen de standaard instellingen, die al goed zouden moeten werken. maar gaan varieëren naargelang rijdersgewicht en voorkeur.

in de 'stoy-notice' vind je ook hoe deze voorinstelling heet, ST001,002 of 003. en er zouden er ondertussen nog meer bestaan.
http://www.bosmtb.com/pdf/noticeStoy.pdf

Alles wordt dus bepaald door het binnewerk dat in je demper zit, dewelke hoedanook beter bij een bos voorvork zou passen dan de concurrentie (volgens dirt,....)

Bruno

Bericht door Bruno » vr mei 27, 2011 11:21 pm

cyberhawk schreef:
Lars TB schreef:
...

Dude ff serieus..
Ik heb 't over de lucht demper.. Tis lucht.. Niet veel behalve poorten en klepjes geen coil en piggybag
'T kan missch beter en daarom vraag ik 't ook.. Die air demper is nieuw dus waarschijnlijk heeft niemand nog wat te zegge erover denk ik
Al zie ik dat hij lijkt op een oude rp en de nieuwe gemixed met elkaar qua air chamber grootte..
Maar maak maar eens een demper die op temp. en hoogte verschillen nie veranderd van werking..

En hoe wordt een luchtdemper gedempt denk je? Je hebt enkel je luchtkamer opengehad, van het dempinggedeelte kan je zelf immers ook maar beter afblijven. Lucht is hier enkel het verend element, ipv een spiraalveer.

sampers

Bericht door sampers » di jun 07, 2011 11:43 am

nu ook op de website met de prijzen erbij.

http://www.bosmtb.com/en/index.html

foto van op vitalmtb.com - vergelijking nieuwe met de vorige..
Afbeelding

en de nieuwe vip'r
Afbeelding

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jun 07, 2011 12:07 pm

Bruno schreef:
cyberhawk schreef:
Lars TB schreef: ...

Dude ff serieus..

En hoe wordt een luchtdemper gedempt denk je? Je hebt enkel je luchtkamer opengehad, van het dempinggedeelte kan je zelf immers ook maar beter afblijven. Lucht is hier enkel het verend element, ipv een spiraalveer.
sorry maar gaat een belg nu tegen mij zeggen waar ik beter vanaf kan blijven ?? :ban:

er is al vaker gezegd dat demping soms zwaar word overschat.. zo vind ik dat ook met belgen

beste bruno er zit alleen lucht in , lucht doet alles .. het is niet alleen het verende element..maar heel de demper werkt erop.. dus ook de demping (rebounmd staat hier even los van)
en dan wordt het onderscheid alleen maar gemaakt met klepjes/poorten wat de werking beinvloed.. :arms:

grootste problemen met luchtdempers is nog steeds ramp-up van het warm worden , hoogsteverschil/luchtdruk, en zga geen bottom out control..

divere rules

Bericht door divere rules » di jun 07, 2011 2:29 pm

cane creek krijgt ook een db air ;)

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di jun 07, 2011 3:51 pm

divere rules schreef:cane creek krijgt ook een db air ;)
:o en dan nu int goud met rood ;)

en dan met bott. out control 8)

ze zijn niet de enige btw

Afbeelding

Caramba

Bericht door Caramba » di jun 07, 2011 5:01 pm

cyberhawk schreef:
beste bruno er zit alleen lucht in , lucht doet alles .. het is niet alleen het verende element..maar heel de demper werkt erop.. dus ook de demping (rebounmd staat hier even los van)
en dan wordt het onderscheid alleen maar gemaakt met klepjes/poorten wat de werking beinvloed.. :arms:

grootste problemen met luchtdempers is nog steeds ramp-up van het warm worden , hoogsteverschil/luchtdruk, en zga geen bottom out control..
Ik weet toch zeker dat er in mijn Fox float een olie demper zit. Dat zal denk ik bij de RP2/3 en 23 niet anders zijn lijkt me?

sampers

Bericht door sampers » di jun 07, 2011 6:47 pm

en ze worden al in het wild gespot...

Afbeelding

Afbeelding

Lars TB

Bericht door Lars TB » di jun 07, 2011 8:12 pm

cyberhawk schreef: er is al vaker gezegd dat demping soms zwaar word overschat.. zo vind ik dat ook met belgen

Demping is alles!!! En effe om het verhaal compleet te maken: wat denk je dat rebound is?

Juist ja: demping.

Vering geschied met een stalen veer of met lucht. En juist daar kun je met lucht al enorm spelen. Meer of minder druk, maar ook een grotere of kleinere kamer zodat je de progressiviteit verandert. (naast het veersysteem als we het over frames hebben)

Maar het is de demping die alles in toom houdt! Zonder demping geen dubbel geveerde bike. Dan heb je gewoon een pogo stick op twee wielen, compleet onrijdbaar.

Ja, je kunt dempen met lucht. Ook daar kun je behoorlijk wat spelen met ventielen en kanalen, net zoveel als met olie.

En OK, daar heb je op één puntje gelijk: lucht wordt snel warm, dus is geen ideaal middel om mee te dempen, want het is niet constant.

Dus zit er in iedere demper gewoon olie om te dempen, compressie (ingaand) en rebound (uitgaand). Ook weer met ventieltjes en kanalen. Hoe je die afstelt maakt het grote verschil in hoe een vork of demper zich gedraagt. En dan hebben we het bij fietsen grotendeels over de ingaande slag. De rebound stel je meer af op de veerspanning én wat je aan het doen bent met je bike (snel voor DH, langzaam bij springen)

Dus biedt die belg even je excuses aan... 8)

sampers

Bericht door sampers » di jun 07, 2011 10:04 pm

Ik kan zelf voorlopig weinig van luchtdempers.
Daarom haal ik even een stukje tekst van de site van Bos, (waar die enkel in het frans staat)

Code: Selecteer alles

Un des secrets du Vip’R : afin de conserver les qualités d’un ressort métallique, une attention toute particulière a été apportée à la courbe de raideur du ressort pneumatique afin d’annuler les mauvais effets habituellement rencontrés sur ce type de technologie (seuil de déclenchement élevé et friction importante). Comme à son habitude en matière de setting interne, BOS adapte la cinématique de votre vélo. C'est la garantie d'obtenir un fonctionnement optimisé, là où souvent, les autres marques font appel à un préparateur pour obtenir un résultat correct en fonctionnement.
één van de geheimen van de Vip'R: om de kwaliteiten van een stalen veer te benaderen, is er een heel specifieke aandacht gegeven aan de curve van de weerstand van elastische vervorming van de luchtveer, om de gebruikelijke nadelige effecten van dit soort technologie te elimineren. (verhoogde drempel bij het inveren en belangrijke frictie).
Zoals gebruikelijk werkt deze met een interne setting, die samengaat met de kinematica van uw fiets. Dat garandeerd een optimale werking. daar waar anderen vaak, beroep doen op 'tuner' een om een correct afgesteld resultaat te bekomen.
-----

Er staat nog meer op de site, maar dit leek mij het duidelijkst. Er wordt opnieuw gewerkt met voorafbepaalde interne settings die bij een bepaald veerprincipe past en waarvan de standaard instelling een erg goed begin zijn.

Overigens wordt daar ook weer verwezen naar de kwaliteit van een stalen veer. Bos is niet toevallig enkel met stalen veer verkrijgbaar. Om tot een goede titanium veer te komen die bij alle weersomstandigheden even betrouwbaar is en de juiste spiraal heeft, niet te dicht, niet te wijd. wint men zo goed als geen gewicht.. en ook erg duur is.

nut-case

Bericht door nut-case » di jun 07, 2011 11:18 pm

dat laatste snap ik niet, over de stalen en de ti veer.

wat ik daar uit opmaak is dat een ti veer soms minder werkt afhankelijk van het weer?
dat moet je me eens even uitleggen. ik had altijd aangenomen dat een ti veer beter was als een stalen veer.
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo jun 08, 2011 12:43 pm

Lars TB schreef:
cyberhawk schreef: er is al vaker gezegd dat demping soms zwaar word overschat.. zo vind ik dat ook met belgen

Demping is alles!!! En effe om het verhaal compleet te maken: wat denk je dat rebound is?

Juist ja: demping.

Vering geschied met een stalen veer of met lucht. En juist daar kun je met lucht al enorm spelen. Meer of minder druk, maar ook een grotere of kleinere kamer zodat je de progressiviteit verandert. (naast het veersysteem als we het over frames hebben)

Maar het is de demping die alles in toom houdt! Zonder demping geen dubbel geveerde bike. Dan heb je gewoon een pogo stick op twee wielen, compleet onrijdbaar.

Ja, je kunt dempen met lucht. Ook daar kun je behoorlijk wat spelen met ventielen en kanalen, net zoveel als met olie.

En OK, daar heb je op één puntje gelijk: lucht wordt snel warm, dus is geen ideaal middel om mee te dempen, want het is niet constant.

Dus zit er in iedere demper gewoon olie om te dempen, compressie (ingaand) en rebound (uitgaand). Ook weer met ventieltjes en kanalen. Hoe je die afstelt maakt het grote verschil in hoe een vork of demper zich gedraagt. En dan hebben we het bij fietsen grotendeels over de ingaande slag. De rebound stel je meer af op de veerspanning én wat je aan het doen bent met je bike (snel voor DH, langzaam bij springen)

Dus biedt die belg even je excuses aan... 8)
om de dooie dood niet ! 8)

teneerste snij je een heel ander argument aan
ten 2de tis niet een puntje.. ik heb er wel met meer gelijk.. maar ik ga niet eens beginne met een discussie over dit onderwerp.. want dat loop alle kanten uit dalijk want rebound is niet altijd met olie dat al ten eerste
en jou beeld van rebound instelling staat lijnrecht tegenover mijn idee ervan dus dan zijn we snel klaar

en als laatste : sinds ik hier op t forum zit heb ik nog nooit zoveel prioblemen gehad met belgen :ban:
alleen al in de sleutel sectie,.. ik ben het ruilhandel topic uitgestapt na 2x niets gehad te hebben van een belg.
er wordt du moment al een belg gezocht hier wegens frauduleuze zaakjes.. en ik kan wel doorgaan maar das zonde van mn tijd..
vanaf breda krijg ik al de kriebels van mensen soms..

ik ben een stads jongen eey.. ik kan niet tegen boeren ..

Lars TB

Bericht door Lars TB » wo jun 08, 2011 5:02 pm

nut-case schreef:dat laatste snap ik niet, over de stalen en de ti veer.

wat ik daar uit opmaak is dat een ti veer soms minder werkt afhankelijk van het weer?
dat moet je me eens even uitleggen. ik had altijd aangenomen dat een ti veer beter was als een stalen veer.
Ja, titanium veren zijn inderdaad ook gevoelig voor temperatuur. Maar dat is lucht ook. Lucht kun je echter aanpassen, een titanium veer moet je wisselen.

Alleen valt het voor hobby rijders in de praktijk wel mee, veel verschil zul je niet voelen. En de meeste pro's gaan het ook niet merken...

Plaats reactie