Beginnen met DH
Moderator:Beheerders
Hallo, ik ben Marnix 16 jaar 1.85 m wil graag starten met DH omdat, ik mountainbiken saai
begin te worden mijn budget ligt rond de 1200 euro.
Heeft iemand tips ideeën?
~Marnix
begin te worden mijn budget ligt rond de 1200 euro.
Heeft iemand tips ideeën?
~Marnix
-
- Jean-Pierre
Kijk... dat klinkt al goed... Je hebt in ieder geval niet de illusie dat je in NL flink kunt DH'en 
Ik zou kijken voor een leuke 2de hands fiets... Een Stinky is vaak voor een leuke prijs te krijgen en is zeker geen verkeerde keus! Koop niet de eerste de beste die je ziet... Een fiets met vering ziet er al snel vet uit, maar vraag hier advies als je een fiets hebt gezien! Een verkeerde fiets kopen is echt zonde...

Ik zou kijken voor een leuke 2de hands fiets... Een Stinky is vaak voor een leuke prijs te krijgen en is zeker geen verkeerde keus! Koop niet de eerste de beste die je ziet... Een fiets met vering ziet er al snel vet uit, maar vraag hier advies als je een fiets hebt gezien! Een verkeerde fiets kopen is echt zonde...
ok, hoeveel mm vering zou ik nodig moeten hebben? (voor en achter).trixie24 schreef:Kijk... dat klinkt al goed... Je hebt in ieder geval niet de illusie dat je in NL flink kunt DH'en
en welk merk is goed. en wat voor remmen en schakelset kunnen jullie me aanraden?
~MArnix
Het is geen regel maar ik denk het volgende redelijk gemiddeld is.
Freeride/lichte DH: 180mm voor en 180mm achter...
DH: 200mm voor en 200mm (of meer) achter...
Schakelen: Sram X9 of Shimano Saint... (uiteraard zijn er ook nog andere, maar ik denk dat dit de meest gebruikte zijn!?)
Remmen: Teveel om op te noemen...
Schakelen: Sram X9 of Shimano Saint... (uiteraard zijn er ook nog andere, maar ik denk dat dit de meest gebruikte zijn!?)
Je kan beter voor een grotere schijf hebben dan achter: bij het remmen tijdens een afdaling gaat 70+% van de kracht naar je voorrem.trixie24 schreef:Het is geen regel maar ik denk het volgende redelijk gemiddeld is.
Daarom zie je ook dat veel mensen met een grotere schijf voor rijden dan achter, omdat het daar echt nodig is.
BiKeRbOi schreef:Je kan beter voor een grotere schijf hebben dan achter: bij het remmen tijdens een afdaling gaat 70+% van de kracht naar je voorrem.trixie24 schreef:Het is geen regel maar ik denk het volgende redelijk gemiddeld is.
Daarom zie je ook dat veel mensen met een grotere schijf voor rijden dan achter, omdat het daar echt nodig is.
Het 180 / 200mm verhaal gaat over de veerweg

Klopt helemaal. Probeer wel een freeride ht. Voor is 140 dan wel wat prettiger dan 100Mrtnrider schreef:Heb je al een fiets? Een HT?
Zou ik de eerste tijd daar eens dh/freeride mee proberen en later pas een fully kopen.
Op een HT wordt je niks vergeven en voel je dus alles. Dan leer je om smoother te rijden. Meteen op een fully krijg je dat niet geleerd.
Cheers
Ht leer je de klappen opvangen en met je fiets om te gaan. Ben er zelf eerst ook mee begonnen.
ok en mol je dan je knieen niet? ( moet er nog een tijdje mee vooruit:D)Timmos schreef:Klopt helemaal. Probeer wel een freeride ht. Voor is 140 dan wel wat prettiger dan 100Mrtnrider schreef:Heb je al een fiets? Een HT?
Zou ik de eerste tijd daar eens dh/freeride mee proberen en later pas een fully kopen.
Op een HT wordt je niks vergeven en voel je dus alles. Dan leer je om smoother te rijden. Meteen op een fully krijg je dat niet geleerd.
Cheers
Ht leer je de klappen opvangen en met je fiets om te gaan. Ben er zelf eerst ook mee begonnen.