Kona Dawg of Canyon Nerve AM?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
AlpAdventures
Contacteer:
Kona Dawg of Canyon Nerve AM?

Bericht door AlpAdventures » zo jul 11, 2010 11:41 am

Aangezien ik (heel vervelend) in de Franse Alpen woon, wil ik een geschikte All mountain MTB aanschaffen. Ik heb nu meerdere fietsen getest en heb te maken met een bepaald budget. Ik twijfel nu tussen de:

Kona Dawg, waarvan ik de normale 2010 versie heb gereden. Ik vraag me alleen af wat deze weegt want kan dit nergens vinden. er bestaat ook een Deluxe uitvoering en ik vraag me af of deze veel lichter is en of ie een stuk duurder is.

Mn 2e keuze is de Canyon Nerve AM, en dan de 6.0 of de 7.0 uitvoering.

Wat is jou idee hierover? Merci,
Arno, AlpAdventures

dale c

Bericht door dale c » za jul 17, 2010 10:52 am

http://www.konaworld.com/documents/tutto_dawg_sup.pdf
gewicht van de supreme versie 12,75 kg
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

wimpiej

Bericht door wimpiej » di aug 03, 2010 8:51 pm

ik rij een jaar of 4 met een Dawg Primo (nog iets fancier geloof ik qua voorvork en demper). rijdt erg fijn. heb er vrij veel mee in de alpen gereden, oa. tour de mont blanc (die bieden jullie meen ik ook aan) en vrij veel gewoon 'de bergen in' en met liften spelen. Ook in de Ardennen rijdt ie erg prima. De fiets daalt fantastisch en is behoorlijk berg op. hij pompt wel iets als je in de granny rijdt en rijdt dus niet heel efficient als het erg stijl wordt, mede door de geo die iets meer op dalen is gericht. Canyon ken ik alleen via via, een vriend heeft een Nerve XC en is daar erg tevreden mee.

over het algemeen krijg je bij Canyon meer waar voor je euro; ik had de mazzel van een erg goede deal voor de Dawg.

grtz.
Wim

mateis

Bericht door mateis » wo aug 04, 2010 11:08 am

In dit geval altijd de Canyon. Die is oneindig veel beter afgemonteerd, vooral op het punt van vork, demper, wielen en remmen is dat echt belangrijk.

Wimpiejs Kona Dawg primo van 2005 oid, die heeft een Fox Float vork en RP3 demper... Da's andere (ook lichtere) koek dan een Tora en Fastrax demper. En hij heeft em getuned met betere, lichtere wielen. Is in die uitvoering een ultra-degelijke, zeer stijve fiets die heel veel misbruik toestaat. Hij heeft een vrij hoge trapas, da's misschien niet voor iedereen.

Die Canyons zijn echter lichtjaren beter afgemonteerd... Hoewel de Kona in principe een wat levendiger geo en veergedrag zal hebben (Canyons worden wel eens omschreven als een tikkie saai en sloom qua rij- en veergedrag) is in eerste plaats de vork zoveel beter, fijner en lichter (ook dan die van de Dawg Deluxe) dat dat een extreem theoretisch verhaal wordt. Ook de rest van de fiets, inclusief frame is een stuk lichter. Da's fijn met klimmen en dalen en al helemaal bij de onvermijdelijke 'portages'. ;)

mateis

Bericht door mateis » wo aug 04, 2010 11:15 am

Beperk je je tot Canyon en Kona?

In Frankrijk kan je natuurlijk ook prima aankomen op een Lapierre, Commencal of Sunn ofzo. Die jongens bouwen hele mooie fietsen, juist ook met wel het levendige karakter dat Canyon vaak mist en een veel betere afmontage voor je euro dan bij Kona (iig Lapierre). Zijn al snel wel wat minder vortriebsorientiert of schotterfahig (saai en serieus) dan die Duitse klanten, maar dat is op de Franse singletracks alleen maar fijn... Ik rij zelf trouwens op een Giant Trance X en die bevalt erg goed.

jarnö
Contacteer:

Bericht door jarnö » vr aug 06, 2010 1:12 pm

Kona's hebben levenslange garantie als je een model van 2009 of 2010 hebt.

De Dawgs Fastrax demper komt uit dezelfde fabriek als RockShox. en op de Deluxe versie heb je gewoon een fox.

Als je toch in de alpen woont, zou ik eerder kijken naar een Cadabra met Magic link.
Klimt lekker en daalt nog beter af door de veranderende geometrie.

Don

Bericht door Don » ma aug 09, 2010 4:52 pm

Ik zit met een zelfde dilemma.
Nu ben ik niet wild van die Canyon frames, maar het ziet dr degelijk uit en zijn zeker goed afgemonteerd voor de prijs.

Ik zat ook naar een Pitch te kijken. Nadeel daarvan is dat er standaard een Pike (140 mm) in zit en minder goed afgemonteerd is.

Mondraker is ook nog een optie, maar is weer wat duurder en heb geen idee waar die in NL te krijgen zijn. Dat probleem heb je in Frankrijk dan weer niet.

Is Canyon dan toch het beste waar voor je geld...?
Zondagsrijder

Plaats reactie