Veer Achter demper

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
r083rt
Contacteer:
Veer Achter demper

Bericht door r083rt » za jun 26, 2010 4:18 pm

Ik wil een rock shox vivid kopen.. Ik weet alleen niet welke veer er ik bij moet nemen en hoe dit precies werkt. Zelf ben ik 83 kg en rijd ik parcours ala winterberg en malmedy.. Van de zomer twee weken Leogang... Ik wil een demper hebben die niet te veel veert maar ook niet super stug..

Het gaat btw op een rock shox vivid 5.1 216 mm
momenteel rijd ik Marzocchi Roco Coil R

Graag jullie advies..

Thanks..
Specialized Demo 8 2011

Whouz

Bericht door Whouz » za jun 26, 2010 4:31 pm

Waarom zou je niet eerst is proberen met de "stock" veer te rijden en aan te voelen hoe dit voelt? Het afstellen van stugheid doe je over het algemeen met de instellingen van de demper en niet door gelijk een nieuwe veer te kopen... Ik zou het testen eerst, je kan altijd nog een veer kopen toch??

alain

Bericht door alain » za jun 26, 2010 4:38 pm

r083rt
Contacteer:

Bericht door r083rt » za jun 26, 2010 4:41 pm

Whouz schreef:Waarom zou je niet eerst is proberen met de "stock" veer te rijden en aan te voelen hoe dit voelt? Het afstellen van stugheid doe je over het algemeen met de instellingen van de demper en niet door gelijk een nieuwe veer te kopen... Ik zou het testen eerst, je kan altijd nog een veer kopen toch??

Er zit standaar geen veer bij die moet je er meteen los bij kiezen..
Specialized Demo 8 2011

Cheeta

Bericht door Cheeta » zo jun 27, 2010 5:03 am

Whouz schreef:Waarom zou je niet eerst is proberen met de "stock" veer te rijden en aan te voelen hoe dit voelt? Het afstellen van stugheid doe je over het algemeen met de instellingen van de demper en niet door gelijk een nieuwe veer te kopen... Ik zou het testen eerst, je kan altijd nog een veer kopen toch??
Nu moet je gelukkig zelf meteen al kiezen, wat ook de enige juiste aanpak is voor een demper.
Maar waarom zou je willen beginnen met een veerconstante die stock is in plaats van de 'juiste' veerconstante te berekenen met de calculator die hierboven al werd aangehaald of op de achterkant van een bierviltje?
Je moet je compressiedemping gebruiken waarvoor het bedoeld is (extra weerstand te genereren afhankelijk van de snelheid waarmee je door je travel gaat) niet om in combinatie met preload een slecht gekozen veerconstante te camoufleren. Dat "werkt" sowieso alleen maar voor een te lage veerconstante.

Aangehaalde calculator werkt het makkelijkst, daar gewoon alle details ingeven en met hoeveel SAG je wilt rijden en dan kun je naar persoonlijke voorkeur nog een beetje afronden.

Plaats reactie