Trek Session 88 onder de 14kg

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen
Trek Session 88 onder de 14kg

Bericht door Trekrules » vr jan 29, 2010 9:22 pm

Deze gast op pinkbike is echt goed bezig :shock:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Trekrules op vr jan 29, 2010 10:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
Timmos
Berichten:1903
Lid geworden op:ma mar 12, 2007 9:44 am

Bericht door Timmos » vr jan 29, 2010 10:47 pm

ja en nu een foto waar je heel de fiets ziet... :lol:

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » vr jan 29, 2010 11:10 pm

oops.. voorwiel hangt nog op de grond :o :lol:
Ijzeren paarden eten geen haver....

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » vr jan 29, 2010 11:28 pm

Nee hier zijn hele fiets voordat ie een Ti veer erop deed
Afbeelding
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Bericht door Plons » za jan 30, 2010 10:20 am

heb dezelfde weegschaal

als ik mijn wiel ondersteun met mijn vinger scheelt het al dadelijk wat in gewicht

maar het zou kunnen dat gewicht, maar ik betwijfel het ook
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

bas vlemminx
Berichten:103
Lid geworden op:do dec 20, 2007 2:05 pm

Bericht door bas vlemminx » za jan 30, 2010 11:51 am

hoi.

mooie fiets.
maar bij dat gewicht heb ik ook zo mijn twijfels.
zoon heeeeeellllllll erg spannende onderdelen zitten er niet op.
en volgens mij ook nog een behoorlijk zwaar achter wiel.
maar goed wie houd wie dan voor de gek. 8)

groetjes bas.

Combee
Berichten:312
Lid geworden op:do jun 05, 2008 3:40 pm
Locatie:Woudrichem
Contacteer:

Bericht door Combee » za jan 30, 2010 1:03 pm

bas vlemminx schreef:hoi.

mooie fiets.
maar bij dat gewicht heb ik ook zo mijn twijfels.
zoon heeeeeellllllll erg spannende onderdelen zitten er niet op.
en volgens mij ook nog een behoorlijk zwaar achter wiel.
maar goed wie houd wie dan voor de gek. 8)

groetjes bas.
achterwiel zal wel iets van een flow met revolutions ofzo zijn, verder heeft hij niet echt gevaarlijk lichte onderdelen zo te zien, zal geen zware kerel zijn. Wel rijd ie zonder bash oid..

Gebruikersavatar
Don
Berichten:3685
Lid geworden op:wo nov 28, 2001 3:34 pm
Locatie:020

Bericht door Don » za jan 30, 2010 1:04 pm

Ja, nog ff... een Trek zo licht opbouwen??
Dit kan:
http://www.pinkbike.com/news/sunn-radic ... -2008.html
Dat daarboven niet.
Zondagsrijder

Gebruikersavatar
alain
Berichten:804
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 2:08 pm

Bericht door alain » za jan 30, 2010 1:43 pm

15,5kg zou ik ook nog kunnen halen met mijne Blindside, maar daar nog eens 1,5kg vanaf?
Enne, no offence, maar 400gr met een Tita veer?
Op een 450 tussen staal en titanium zit bij mij 200gr, en dan moet je de adapter van de tita veer er ook gaan bijtellen.
In totaal scheelt het 'm geen 100gr.

Maarja, ik heb mijn SC Nomad ook eens als "proof of concept" opgebouwd op 13,5kg.
Maar dan zit je met een fiets die niet meer kan waar hij voor gemaakt is.

freeko
Berichten:1238
Lid geworden op:vr feb 06, 2004 8:10 pm
Locatie:Denekamp

Bericht door freeko » za jan 30, 2010 3:06 pm

alain schreef:
Maarja, ik heb mijn SC Nomad ook eens als "proof of concept" opgebouwd op 13,5kg.
Maar dan zit je met een fiets die niet meer kan waar hij voor gemaakt is.
En zo is het......ik kan m'n DH ook wel zeer licht krijgen,alleen knapt bij de eerste de beste jump je halve fiets je om de oren..

Maar wel handig,kan je je xc rondje op je DH kar doen

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » za jan 30, 2010 5:39 pm

mijn Ti veer scheelde 300gr met een stalen. Ik geloof het gewicht echter niet hoor.

nut-case
Berichten:1943
Lid geworden op:wo jul 23, 2008 1:51 pm
Locatie:breda

Bericht door nut-case » za jan 30, 2010 5:40 pm

300 gram op het totaal gewicht?
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » za jan 30, 2010 5:52 pm

alleen de banden van de trek wegen al 2.4 kg. Blijft er maar verdacht weinig over voor de rest....
Ijzeren paarden eten geen haver....

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » za jan 30, 2010 5:52 pm

nut-case schreef:300 gram op het totaal gewicht?
een nuke proof 350 veer 3" - geen adaptors nodig.

Maar nu even serieus, Kijk naar mijn bike:

Afbeelding

is nu 17,2kg.

Als we nu even ruw rekenen:

Bos - boxxer WC = 500gr
Saint - xt crank = 300gr
Vented floating schijven - iets lichts = 300gr
---------------------------------------------------------
Totaal 1100gr

Dus, de mijne kan tot 16,1kg gebracht worden.

Wat weegt een Session frame?

Waar zitten die andere 2kg?

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » za jan 30, 2010 6:01 pm

Chmod schreef:
nut-case schreef:300 gram op het totaal gewicht?
een nuke proof 350 veer 3" - geen adaptors nodig.

Maar nu even serieus, Kijk naar mijn bike:

Afbeelding
In zijn vinger of op de grond, denk ook niet dat het kan eigenlijk...


Afbeelding

Afbeelding

Session 88 frame, polished, size L (BB shaved down to 73 to use the XT cranks), Fox DHX 5.0 shock with 450 lb ti coil spring

Rock Shox Boxxer WC, Sunline direct mount stem

Bontrager Duster (Rhythm) 28mm wide rims, 32 hole, King Earl Hubs, Big Earl 2.5 Kevlar tires, Stans rear, tube front

XT cranks with MRP carbon chainguide, Crank Brothers Acid 2 pedals (steel)

King Earl alum bars (full width), King Earl alum seat post, silly light racer saddle

Avid Juicy 7's (203 F, 185 R), XO drive train, 11-26 9 speed cassette

I'm actually at a loss for what more we could say about this bike. Even I'm a little stunned we got it so light.

sayn
Berichten:552
Lid geworden op:vr jun 01, 2007 12:59 pm
Locatie:Genk

Bericht door sayn » za jan 30, 2010 8:14 pm

Het is een heel erg sterk gewicht voor deze session maar ik denk niet dat het geheel onmogelijk is. Er zijn nog andere dingen waar je een hoop op gewicht kunt besparen. Ik ben zelf ook een beetje gaan weigtweenien op mijn 951. Zo kan je bijvoorbeeld 200 gram besparen op pedalen!
Neem nu shimano DX pedalen of crankbrother 5050X beide wegen tussen de 495 en 530 gram ongeveer. Ik gebruik pedalen van 295 gram. Hetzelfde geld voor die banden wat hij gebruikt. Het zijn Minion DH banden die veel mensen denken dat 1200 gram en meer het stuk wegen. Dit is niet noodzakelijk waar. Je hebt ook single ply folding versies. Hiermee kom je met 1 band op een 800 gram. Dat is een verschil van 800-1000 gram voor 2 banden! Iets waar je ook nog op kan besparen zijn zadel en zadelpen. Zo heb ik bijvoorbeeld een zadel + zadelpen setup van 275 gram voor beide... 13.99 is een enorm laag gewicht voor een DH racebike maar ik denk niet dat het onmogelijk is...
Specialized Enduro S-works 2018
Saracen Myst Team 2017
Santa Cruz Highball CC 2017

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » za jan 30, 2010 8:38 pm

war staan die single ply versies dan? kan ze niet vinden op de Maxxis site en had er ook wel interesse in...

Alleen de XC versie is volgens mij vouwbaar te krijgen in 2.4" breed?
Ijzeren paarden eten geen haver....

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » za jan 30, 2010 8:43 pm

Effe een quote van de eigenaar van zijn afmontage

Frame: Trek Session 88 size Medium
Rear shock: Fox RC4 with Diverse 2,75"x400lbs ti-spring
Fork: RS Boxxer WC
Headset: CaneCreek
Spacers etc: PointOne with carbon cap and alu bolt
Stem: PointOne L.E.
Handlebar: Truvativ Holzfeller WC
Grips: Bontrager XXX Lite
Brakes: Avid Elixir CR Mag with Formula R1 2-piece rotors
Shifting: XTR with Yumeya cable
Cassette: 7-speed DuraAce
Chain: X9 SL
Cranks: XT
Pedals: MG1 with ti axles
Ring: E13 Guidering
Guide: Modded LG1+
Seat: I-Fly
Post: SDG Micro Carbon
Clamp: Hope
Rear wheel: Hope Pro II, DT Supercomp, alu nipples, NoTubes Flow rim
Front wheel: Mavic Crossmax SX
Tires: Minion UST á 1180g each

Once the bike is finished I'll put up a more detailed spec which will include mods, ti-bolts and so on.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » za jan 30, 2010 9:12 pm

Hotsnail schreef:war staan die single ply versies dan? kan ze niet vinden op de Maxxis site en had er ook wel interesse in...

Alleen de XC versie is volgens mij vouwbaar te krijgen in 2.4" breed?
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... delID=5850
Volgens mij is dit de goede.

Iets minder grip dan de super tacky, maar daar is het gewicht dan ook weer naar.
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » za jan 30, 2010 9:26 pm

Hartelijk dank. Moet echt leren vinden denk ik... zoeken lukt wle aardig, maar in vind nooit wat :(

Maar zijn dat XT cranks in de trek???
Ijzeren paarden eten geen haver....

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » za jan 30, 2010 9:27 pm

Ja,

Bij die bovenste trek zijn dat de 771, kun je ombouwen naar 82mm bb.

Onderste trek is de bb weggeschaafd naar 73 mm

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » za jan 30, 2010 10:48 pm

sayn schreef:Het is een heel erg sterk gewicht voor deze session maar ik denk niet dat het geheel onmogelijk is. Er zijn no.......................................bt ook single ply folding versies. Hiermee kom je met 1 band op een 800 gram. Dat is een verschil van 800-1000 gram voor 2 banden! Iets waar je ook nog op kan besparen zijn zadel en zadelpen. Zo heb ik bijvoorbeeld een zadel + zadelpen setup van 275 gram voor beide... 13.99 is een enorm laag gewicht voor een DH racebike maar ik denk niet dat het onmogelijk is...
allemaal waar, maar als ik naar zijn setup kijk vind ik dit niet terug. Ik heb ook een zadelpen/zadel combo van <300gr / pedalen van <400gr en banden van <1200gr

Op hoeveel staat je 951?

Cees Chase
Berichten:158
Lid geworden op:vr feb 29, 2008 5:13 pm
Locatie:Zeist
Contacteer:

Bericht door Cees Chase » za jan 30, 2010 11:22 pm

Heeft ie ze Weegschaal opgevoerd? :o

sayn
Berichten:552
Lid geworden op:vr jun 01, 2007 12:59 pm
Locatie:Genk

Bericht door sayn » za jan 30, 2010 11:30 pm

Ik heb mijn 951 nog maar 1 maal gewogen net na het fietsen bij een maat van me die zo een weegschaal had. Hij hing wel nog vol slijk enzo ma da zal nie zoveel gemaakt hebben denk ik. De weegschaal gaf 17.750 gram aan. Er moet nog een TI spiraal in en wat lichtere banden. Het doel was om de 17 kilo te bereiken en toch een betrouwbare downhillracebike met hoog rendement op te bouwen. Ik had de speclist van die trek nog niet gezien maar daarom dat ik dacht dat hij de lichtere versie van die maxxis banden erop had liggen. Achteraf best dom van hem, hij had nog lichter kunnen gaan :-D... Het moet natuurlijk allemaal nog betrouwbaar en veilig zijn he...
Specialized Enduro S-works 2018
Saracen Myst Team 2017
Santa Cruz Highball CC 2017

De Jean
Berichten:463
Lid geworden op:za mei 13, 2006 7:06 pm
Contacteer:

Bericht door De Jean » ma feb 01, 2010 9:50 am

tja
single ply kan je proberen op een baantje zonder teveel stenen of wortels, waar je met best wat druk kan rijden. Ik heb t ooit s geprobeerd en ben er geen 2 keer me onder geraakt zonder er een gat in de sidewall te rijden waar ik mn hand kon doorsteken.
allemaal prima als je
-alles of niets gaat op race day (onder t motto: ofwel podium ofwel DNF)
-niet van plan bent met de fiets ook werkelijk te gaan rijden.

Mocht die kerel de tijd en moeite die hij nu in zijn gewichts tuning steekt zou investeren in training zal hij zowiezo sneller zijn.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Plaats reactie