Keuze downhill bike

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Butch
Keuze downhill bike

Bericht door Butch » zo apr 26, 2009 10:32 pm

Vandaag ben ik samen met een maat van mij bij het bikepark in Winterberg geweest en even mogen ruiken aan de sfeer daar. We zijn helemaal laaiend enthousiast en meteen besmet geraakt met het bike virus.

Nu wil ik een goede downhill fiets gaan aanschaffen, maar zie werkelijk door de bomen het bos niet meer. Mijn budget is zo rond de 1500 euro.

Welke fiets raden jullie mij aan? Wil naast mij Specialized Enduro 2008 een downhill fiets erbij aan gaan schaffen. Wil de Enduro alleen gaan gebruiken in de Ardennen en niet af gaan raggen in Winterberg.

Zie bv dat er best wel wat Kona's aangeboden worden. De een heeft voorschakeling, de ander weer niet. Wat kun je dan het beste doen? Voorschakeling of niet?

Zo heb ik ook een nagenoeg nieuwe Giant Faith 2 gezien. Is dat een mooie fiets om mee te beginnen?

Trekrules

Bericht door Trekrules » zo apr 26, 2009 10:46 pm

Voor 1500 heb je al een bighit maar dat is meer Freeride dan Downhill,er staat hier in de koop sectie een 2e hands Giant Team DH(puur DH) voor 1100 euro

http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... am&start=0
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Butch

Bericht door Butch » zo apr 26, 2009 10:47 pm

Trekrules schreef:Voor 1500 heb je al een bighit maar dat is meer Freeride dan Downhill,er staat hier in de koop sectie een 2e hands Giant Team DH(puur DH) voor 1100 euro

Hoe is deze Giant nou in vergelijking met een Giant Faith 2?

Trekrules

Bericht door Trekrules » zo apr 26, 2009 10:55 pm

Butch schreef:
Trekrules schreef:Voor 1500 heb je al een bighit maar dat is meer Freeride dan Downhill,er staat hier in de koop sectie een 2e hands Giant Team DH(puur DH) voor 1100 euro

Heb geen faith gestest maar wel 1 volle week op een Team DH van de lbs,reed echt super en de vering is erg goed.De fiets voelt goed aan terwijl je in de lucht bent.De Faiths zijn geen echte downhill bikes,meer freeride gericht.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Butch

Bericht door Butch » zo apr 26, 2009 11:03 pm

Trekrules schreef:
Butch schreef:

Heb geen faith gestest maar wel 1 volle week op een Team DH van de lbs,reed echt super en de vering is erg goed.De fiets voelt goed aan terwijl je in de lucht bent.De Faiths zijn geen echte downhill bikes,meer freeride gericht.
Als beginner weet ik nog niet zo goed welke richting ik op zal gaan. Freeride of toch meer richting Downhill? Wat is nou het grote verschil tussen freeride en downhill?

Ben geen 20'er meer en zal ook niet zoveel risico's meer nemen, maar kan voor mezelf absoluut niet inschatten hoe ver ik ga in de sport en wat ik aandurf.

Een Giant Fiath 2 leek mij wel geschikt voor de wat zwaardere parcours in Winterberg of vergis ik mij daarin? De fiets ziet er in ieder geval erg robuust uit!

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma apr 27, 2009 12:14 am

Butch schreef:
Trekrules schreef:
Butch schreef: Hoe is deze Giant nou in vergelijking met een Giant Faith 2?
Als beginner weet ik nog niet zo goed welke richting ik op zal gaan. Freeride of toch meer richting Downhill? Wat is nou het grote verschil tussen freeride en downhill?

Ben geen 20'er meer en zal ook niet zoveel risico's meer nemen, maar kan voor mezelf absoluut niet inschatten hoe ver ik ga in de sport en wat ik aandurf.

Een Giant Fiath 2 leek mij wel geschikt voor de wat zwaardere parcours in Winterberg of vergis ik mij daarin? De fiets ziet er in ieder geval erg robuust uit!
Freeride bikes hebben meestal 2 tandbladen dat is handig voor omhoog trappen zodat je daarna naar beneden kan rijden.Freeride kan veel dingen zijn zoals big mountain,slopestyle en Northshore.Freeride bikes hebben meestal kortere veerwegen dan bij Downhill bikes zoals 160-200mm achter en meestal zie je ze veel met single crown vorken.

Downhill bikes zijn meer bedoelt voor de hele moeilijke zwarte pistes,voorbeeldje zijn de World cup parcoursen die je ziet op freecaster ;) .Downhill bikes hebben meer veerweg dan bij een freeride bike,vanaf 200mm-250mm en hebben meestal 1 tandblad voor want het moet zo kaal mogelijk.

De Faith's zijn geen slechte bikes en voor een DH parcourse in Winterberg makkelijk mee te doen ;) ,Winterberg is gelukkig niet 1 van de aller moeilijkste DH parcoursen maar prima voor mensen die net beginnen.

schnitzer

Bericht door schnitzer » ma apr 27, 2009 7:19 am

Giant Faith is zeker goed genoeg voor jou als beginnende DHer punt
Die giant team van jeff is ook zeker inorde,is weinig mee gebold.

b-dirt

Bericht door b-dirt » ma apr 27, 2009 12:17 pm

zeker die giant DH team nemen voor dat geld. is miss een beetje overkill voor freeride maar een beetje comfortabel is ook niet verkeerd toch 8)

Butch

Bericht door Butch » ma apr 27, 2009 4:46 pm

Als ik die Giant DH (die van 1100 euro) vergelijk met een Kona Stinky Deluxe met voorschakeling, welke fiets is dan een betere keuze? Wat mij gisteren in Winterberg opviel is dat je daar maar erg weinig fietsen zag van het merk Giant. Kona's hebben ik diversen malen voorbij zien komen.
Giant is nou niet bepaald een merk die volgens mij echt voorop staat op het gebied van DH bikes. Meer een massa merk.
Die Giant van 1100 euro staat bv ook al lang te koop. Zal ook wel niet zonder reden zijn.
Ik stel deze vragen maar als beginner omdat ik gewoon simpelweg weinig ervaring heb in deze wereld en af zal moeten gaan op jullie adviesen.

zndr

Bericht door zndr » ma apr 27, 2009 5:40 pm

Naar mijn mening is Giant juist niet het massamerk van de 2. Kona zie je veel, omdat deze gunstig geprijsd zijn. Ik zou ook voor een Faith gaan, toch iets meer allround. Staar je niet blind op een DH bike. In de Benelux zijn er weinig tot geen tracks waar je een full-on DH bak nodig zult hebben als beginner.

Butch

Bericht door Butch » ma apr 27, 2009 6:15 pm

zndr schreef:Naar mijn mening is Giant juist niet het massamerk van de 2. Kona zie je veel, omdat deze gunstig geprijsd zijn. Ik zou ook voor een Faith gaan, toch iets meer allround. Staar je niet blind op een DH bike. In de Benelux zijn er weinig tot geen tracks waar je een full-on DH bak nodig zult hebben als beginner.
Is die Giant Faith dan een betere fiets dan die Kona? De Giant Faith schijnt wel een erg zware fiets te zijn.

Ook heeft deze fiets voorschakeling en dus geen kettinggeleider. Gaat zo'n ketting dan niet enorm klappen?

nut-case

Bericht door nut-case » ma apr 27, 2009 6:23 pm

als die ketting gaat klappen kun je er altijd nog een geleider op zetten he?

ik dnek dat het wel mee vlat trouwens, als de ketting kort genoeg is en er genoeg spanning op staat komt het helemaal goed
ge ken de groeten uit brabant krijgen
zomer 2011....

\_/ team roekeloos \_/

Butch

Bericht door Butch » ma apr 27, 2009 6:27 pm

nut-case schreef:als die ketting gaat klappen kun je er altijd nog een geleider op zetten he?

ik dnek dat het wel mee vlat trouwens, als de ketting kort genoeg is en er genoeg spanning op staat komt het helemaal goed
Inderdaad kan ik altijd nog op zo'n fiets een ketting geleider monteren. Voorschakeling lijkt mij voor Winterberg niet direct nodig.

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma apr 27, 2009 6:57 pm

Butch schreef:
zndr schreef:Naar mijn mening is Giant juist niet het massamerk van de 2. Kona zie je veel, omdat deze gunstig geprijsd zijn. Ik zou ook voor een Faith gaan, toch iets meer allround. Staar je niet blind op een DH bike. In de Benelux zijn er weinig tot geen tracks waar je een full-on DH bak nodig zult hebben als beginner.
Is die Giant Faith dan een betere fiets dan die Kona? De Giant Faith schijnt wel een erg zware fiets te zijn
Giants Meastro wat je op de Faith's ziet is beter dan een faux bar wat je op de Kona's ziet en Kona's zijn ook behoorlijk zwaar,Stinky's zitten boven de 20kg.Gewoon voor de Faith gaan als je toch kiest tussen een Kona en Giant.

zndr

Bericht door zndr » ma apr 27, 2009 7:09 pm

Zowel een Kona Stinky als een Faith zijn goede fietsen. Maestro of Fauxbar maakt voor een beginner geen flikker uit. De meeste mensen voelen geen verschil in veersysteem.
Kona's zijn gewoon kwalitatief goede fietsen. Gewicht is overrated imho

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » ma apr 27, 2009 9:16 pm

iets meer geld uitgeven en deze nemen?

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=43024

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma apr 27, 2009 9:31 pm

ik zou niet zoveel geld uitgeven aan een sunday waarvoor geen/weinig reserve onderdelen meer voor zijn te krijgen.

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » ma apr 27, 2009 9:37 pm

Djamgils schreef:ik zou niet zoveel geld uitgeven aan een sunday waarvoor geen/weinig reserve onderdelen meer voor zijn te krijgen.
da's ook weer waar.

Butch

Bericht door Butch » ma apr 27, 2009 9:52 pm

Santa Cruz schreef:iets meer geld uitgeven en deze nemen?

Tja, mooie fiets om te zien, maar als er blijkbaar moeilijk aan onderdelen te komen is lijkt mij dit geen goede keuze.

De fiets die ik aan zal gaan schaffen ga ik dus alleen gebruiken in Winterberg, dus vraag ik mij af of ik wel voorschakeling nodig heb. De Giant Faith 2 heeft voorschakeling, maar ik kan absoluut niet inschatten of dit een goede fiets is voor Winterberg. Heeft het zin om bv zo'n Giant Faith 2 aan te schaffen naast mijn Specialized Enduro 2008? Maw zijn het totaal verschillende fietsen?

de mich

Bericht door de mich » ma apr 27, 2009 9:56 pm

In Winterberg zou je toch perfect alles kunnen doen met je enduro..?
Ik doe er alles met mn ht en dat gaat prima, ook de roadgap en die dikkere shit

Butch

Bericht door Butch » ma apr 27, 2009 9:58 pm

Trekrules schreef:
Butch schreef:
Is die Giant Faith dan een betere fiets dan die Kona? De Giant Faith schijnt wel een erg zware fiets te zijn
Giants Meastro wat je op de Faith's ziet is beter dan een faux bar wat je op de Kona's ziet en Kona's zijn ook behoorlijk zwaar,Stinky's zitten boven de 20kg.Gewoon voor de Faith gaan als je toch kiest tussen een Kona en Giant.
Wat is een Meastro en faux bar? Heeft dat te maken met de frameconstructie?

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma apr 27, 2009 9:58 pm

Butch schreef:
Santa Cruz schreef:iets meer geld uitgeven en deze nemen?

Tja, mooie fiets om te zien, maar als er blijkbaar moeilijk aan onderdelen te komen is lijkt mij dit geen goede keuze.

De fiets die ik aan zal gaan schaffen ga ik dus alleen gebruiken in Winterberg, dus vraag ik mij af of ik wel voorschakeling nodig heb. De Giant Faith 2 heeft voorschakeling, maar ik kan absoluut niet inschatten of dit een goede fiets is voor Winterberg. Heeft het zin om bv zo'n Giant Faith 2 aan te schaffen naast mijn Specialized Enduro 2008? Maw zijn het totaal verschillende fietsen?
Op de voorschakeling moet je niet veel van aantrekken,de faith's zijn echt robuust en winterberg is geen probleem voor die faith,zat veerweg voor en achter.

Butch

Bericht door Butch » ma apr 27, 2009 9:59 pm

de mich schreef:In Winterberg zou je toch perfect alles kunnen doen met je enduro..?
Nee, ik wil mijn Enduro niet gaan vergallen in Winterberg. Zeker niet als beginner. Daarom wil ik er een 2e hands fiets bij aan gaan schaffen.

de mich

Bericht door de mich » ma apr 27, 2009 10:00 pm

Butch schreef:
de mich schreef:In Winterberg zou je toch perfect alles kunnen doen met je enduro..?
Nee, ik wil mijn Enduro niet gaan vergallen in Winterberg. Zeker niet als beginner. Daarom wil ik er een 2e hands fiets bij aan gaan schaffen.
Ok, kan ik begrijpen

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » di apr 28, 2009 1:06 pm

Wat is nou 20kg voor een DH fiets???

Stelt toch nog niets voor. Ding vna mij weegt 22 kg en het rijdt alsof het 15kg is :S

Denk ook dat het aan je eigen gewicht zal liggen hoe een fiets rijdt.

Gewoon verschillende merken/uitvoeringen proberen en dan de fiets nemen die naar jou mening het beste bij je past qua rijden/vertrouwen/gevoel.
Tjah......

Plaats reactie