Keuze downhill bike
Moderator:Beheerders
Vandaag ben ik samen met een maat van mij bij het bikepark in Winterberg geweest en even mogen ruiken aan de sfeer daar. We zijn helemaal laaiend enthousiast en meteen besmet geraakt met het bike virus.
Nu wil ik een goede downhill fiets gaan aanschaffen, maar zie werkelijk door de bomen het bos niet meer. Mijn budget is zo rond de 1500 euro.
Welke fiets raden jullie mij aan? Wil naast mij Specialized Enduro 2008 een downhill fiets erbij aan gaan schaffen. Wil de Enduro alleen gaan gebruiken in de Ardennen en niet af gaan raggen in Winterberg.
Zie bv dat er best wel wat Kona's aangeboden worden. De een heeft voorschakeling, de ander weer niet. Wat kun je dan het beste doen? Voorschakeling of niet?
Zo heb ik ook een nagenoeg nieuwe Giant Faith 2 gezien. Is dat een mooie fiets om mee te beginnen?
Nu wil ik een goede downhill fiets gaan aanschaffen, maar zie werkelijk door de bomen het bos niet meer. Mijn budget is zo rond de 1500 euro.
Welke fiets raden jullie mij aan? Wil naast mij Specialized Enduro 2008 een downhill fiets erbij aan gaan schaffen. Wil de Enduro alleen gaan gebruiken in de Ardennen en niet af gaan raggen in Winterberg.
Zie bv dat er best wel wat Kona's aangeboden worden. De een heeft voorschakeling, de ander weer niet. Wat kun je dan het beste doen? Voorschakeling of niet?
Zo heb ik ook een nagenoeg nieuwe Giant Faith 2 gezien. Is dat een mooie fiets om mee te beginnen?
Voor 1500 heb je al een bighit maar dat is meer Freeride dan Downhill,er staat hier in de koop sectie een 2e hands Giant Team DH(puur DH) voor 1100 euro
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... am&start=0
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Hoe is deze Giant nou in vergelijking met een Giant Faith 2?Trekrules schreef:Voor 1500 heb je al een bighit maar dat is meer Freeride dan Downhill,er staat hier in de koop sectie een 2e hands Giant Team DH(puur DH) voor 1100 euro
Heb geen faith gestest maar wel 1 volle week op een Team DH van de lbs,reed echt super en de vering is erg goed.De fiets voelt goed aan terwijl je in de lucht bent.De Faiths zijn geen echte downhill bikes,meer freeride gericht.Butch schreef:Hoe is deze Giant nou in vergelijking met een Giant Faith 2?Trekrules schreef:Voor 1500 heb je al een bighit maar dat is meer Freeride dan Downhill,er staat hier in de koop sectie een 2e hands Giant Team DH(puur DH) voor 1100 euro
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Als beginner weet ik nog niet zo goed welke richting ik op zal gaan. Freeride of toch meer richting Downhill? Wat is nou het grote verschil tussen freeride en downhill?Trekrules schreef:Heb geen faith gestest maar wel 1 volle week op een Team DH van de lbs,reed echt super en de vering is erg goed.De fiets voelt goed aan terwijl je in de lucht bent.De Faiths zijn geen echte downhill bikes,meer freeride gericht.Butch schreef:Hoe is deze Giant nou in vergelijking met een Giant Faith 2?Trekrules schreef:Voor 1500 heb je al een bighit maar dat is meer Freeride dan Downhill,er staat hier in de koop sectie een 2e hands Giant Team DH(puur DH) voor 1100 euro
Ben geen 20'er meer en zal ook niet zoveel risico's meer nemen, maar kan voor mezelf absoluut niet inschatten hoe ver ik ga in de sport en wat ik aandurf.
Een Giant Fiath 2 leek mij wel geschikt voor de wat zwaardere parcours in Winterberg of vergis ik mij daarin? De fiets ziet er in ieder geval erg robuust uit!
Freeride bikes hebben meestal 2 tandbladen dat is handig voor omhoog trappen zodat je daarna naar beneden kan rijden.Freeride kan veel dingen zijn zoals big mountain,slopestyle en Northshore.Freeride bikes hebben meestal kortere veerwegen dan bij Downhill bikes zoals 160-200mm achter en meestal zie je ze veel met single crown vorken.Butch schreef:Als beginner weet ik nog niet zo goed welke richting ik op zal gaan. Freeride of toch meer richting Downhill? Wat is nou het grote verschil tussen freeride en downhill?Trekrules schreef:Heb geen faith gestest maar wel 1 volle week op een Team DH van de lbs,reed echt super en de vering is erg goed.De fiets voelt goed aan terwijl je in de lucht bent.De Faiths zijn geen echte downhill bikes,meer freeride gericht.Butch schreef: Hoe is deze Giant nou in vergelijking met een Giant Faith 2?
Ben geen 20'er meer en zal ook niet zoveel risico's meer nemen, maar kan voor mezelf absoluut niet inschatten hoe ver ik ga in de sport en wat ik aandurf.
Een Giant Fiath 2 leek mij wel geschikt voor de wat zwaardere parcours in Winterberg of vergis ik mij daarin? De fiets ziet er in ieder geval erg robuust uit!
Downhill bikes zijn meer bedoelt voor de hele moeilijke zwarte pistes,voorbeeldje zijn de World cup parcoursen die je ziet op freecaster

De Faith's zijn geen slechte bikes en voor een DH parcourse in Winterberg makkelijk mee te doen

Als ik die Giant DH (die van 1100 euro) vergelijk met een Kona Stinky Deluxe met voorschakeling, welke fiets is dan een betere keuze? Wat mij gisteren in Winterberg opviel is dat je daar maar erg weinig fietsen zag van het merk Giant. Kona's hebben ik diversen malen voorbij zien komen.
Giant is nou niet bepaald een merk die volgens mij echt voorop staat op het gebied van DH bikes. Meer een massa merk.
Die Giant van 1100 euro staat bv ook al lang te koop. Zal ook wel niet zonder reden zijn.
Ik stel deze vragen maar als beginner omdat ik gewoon simpelweg weinig ervaring heb in deze wereld en af zal moeten gaan op jullie adviesen.
Giant is nou niet bepaald een merk die volgens mij echt voorop staat op het gebied van DH bikes. Meer een massa merk.
Die Giant van 1100 euro staat bv ook al lang te koop. Zal ook wel niet zonder reden zijn.
Ik stel deze vragen maar als beginner omdat ik gewoon simpelweg weinig ervaring heb in deze wereld en af zal moeten gaan op jullie adviesen.
Naar mijn mening is Giant juist niet het massamerk van de 2. Kona zie je veel, omdat deze gunstig geprijsd zijn. Ik zou ook voor een Faith gaan, toch iets meer allround. Staar je niet blind op een DH bike. In de Benelux zijn er weinig tot geen tracks waar je een full-on DH bak nodig zult hebben als beginner.
Is die Giant Faith dan een betere fiets dan die Kona? De Giant Faith schijnt wel een erg zware fiets te zijn.zndr schreef:Naar mijn mening is Giant juist niet het massamerk van de 2. Kona zie je veel, omdat deze gunstig geprijsd zijn. Ik zou ook voor een Faith gaan, toch iets meer allround. Staar je niet blind op een DH bike. In de Benelux zijn er weinig tot geen tracks waar je een full-on DH bak nodig zult hebben als beginner.
Ook heeft deze fiets voorschakeling en dus geen kettinggeleider. Gaat zo'n ketting dan niet enorm klappen?
Inderdaad kan ik altijd nog op zo'n fiets een ketting geleider monteren. Voorschakeling lijkt mij voor Winterberg niet direct nodig.nut-case schreef:als die ketting gaat klappen kun je er altijd nog een geleider op zetten he?
ik dnek dat het wel mee vlat trouwens, als de ketting kort genoeg is en er genoeg spanning op staat komt het helemaal goed
Giants Meastro wat je op de Faith's ziet is beter dan een faux bar wat je op de Kona's ziet en Kona's zijn ook behoorlijk zwaar,Stinky's zitten boven de 20kg.Gewoon voor de Faith gaan als je toch kiest tussen een Kona en Giant.Butch schreef:Is die Giant Faith dan een betere fiets dan die Kona? De Giant Faith schijnt wel een erg zware fiets te zijnzndr schreef:Naar mijn mening is Giant juist niet het massamerk van de 2. Kona zie je veel, omdat deze gunstig geprijsd zijn. Ik zou ook voor een Faith gaan, toch iets meer allround. Staar je niet blind op een DH bike. In de Benelux zijn er weinig tot geen tracks waar je een full-on DH bak nodig zult hebben als beginner.
-
-
Tja, mooie fiets om te zien, maar als er blijkbaar moeilijk aan onderdelen te komen is lijkt mij dit geen goede keuze.Santa Cruz schreef:iets meer geld uitgeven en deze nemen?
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=43024
De fiets die ik aan zal gaan schaffen ga ik dus alleen gebruiken in Winterberg, dus vraag ik mij af of ik wel voorschakeling nodig heb. De Giant Faith 2 heeft voorschakeling, maar ik kan absoluut niet inschatten of dit een goede fiets is voor Winterberg. Heeft het zin om bv zo'n Giant Faith 2 aan te schaffen naast mijn Specialized Enduro 2008? Maw zijn het totaal verschillende fietsen?
Wat is een Meastro en faux bar? Heeft dat te maken met de frameconstructie?Trekrules schreef:Giants Meastro wat je op de Faith's ziet is beter dan een faux bar wat je op de Kona's ziet en Kona's zijn ook behoorlijk zwaar,Stinky's zitten boven de 20kg.Gewoon voor de Faith gaan als je toch kiest tussen een Kona en Giant.Butch schreef:Is die Giant Faith dan een betere fiets dan die Kona? De Giant Faith schijnt wel een erg zware fiets te zijnzndr schreef:Naar mijn mening is Giant juist niet het massamerk van de 2. Kona zie je veel, omdat deze gunstig geprijsd zijn. Ik zou ook voor een Faith gaan, toch iets meer allround. Staar je niet blind op een DH bike. In de Benelux zijn er weinig tot geen tracks waar je een full-on DH bak nodig zult hebben als beginner.
Op de voorschakeling moet je niet veel van aantrekken,de faith's zijn echt robuust en winterberg is geen probleem voor die faith,zat veerweg voor en achter.Butch schreef:Tja, mooie fiets om te zien, maar als er blijkbaar moeilijk aan onderdelen te komen is lijkt mij dit geen goede keuze.Santa Cruz schreef:iets meer geld uitgeven en deze nemen?
http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=43024
De fiets die ik aan zal gaan schaffen ga ik dus alleen gebruiken in Winterberg, dus vraag ik mij af of ik wel voorschakeling nodig heb. De Giant Faith 2 heeft voorschakeling, maar ik kan absoluut niet inschatten of dit een goede fiets is voor Winterberg. Heeft het zin om bv zo'n Giant Faith 2 aan te schaffen naast mijn Specialized Enduro 2008? Maw zijn het totaal verschillende fietsen?
Nee, ik wil mijn Enduro niet gaan vergallen in Winterberg. Zeker niet als beginner. Daarom wil ik er een 2e hands fiets bij aan gaan schaffen.de mich schreef:In Winterberg zou je toch perfect alles kunnen doen met je enduro..?
Ik doe er alles met mn ht en dat gaat prima, ook de roadgap en die dikkere shit
Ok, kan ik begrijpenButch schreef:Nee, ik wil mijn Enduro niet gaan vergallen in Winterberg. Zeker niet als beginner. Daarom wil ik er een 2e hands fiets bij aan gaan schaffen.de mich schreef:In Winterberg zou je toch perfect alles kunnen doen met je enduro..?
Ik doe er alles met mn ht en dat gaat prima, ook de roadgap en die dikkere shit
-
Wat is nou 20kg voor een DH fiets???
Stelt toch nog niets voor. Ding vna mij weegt 22 kg en het rijdt alsof het 15kg is :S
Denk ook dat het aan je eigen gewicht zal liggen hoe een fiets rijdt.
Gewoon verschillende merken/uitvoeringen proberen en dan de fiets nemen die naar jou mening het beste bij je past qua rijden/vertrouwen/gevoel.
Stelt toch nog niets voor. Ding vna mij weegt 22 kg en het rijdt alsof het 15kg is :S
Denk ook dat het aan je eigen gewicht zal liggen hoe een fiets rijdt.
Gewoon verschillende merken/uitvoeringen proberen en dan de fiets nemen die naar jou mening het beste bij je past qua rijden/vertrouwen/gevoel.
Tjah......