Vering gaat bottom op windingen van de veer
Moderator:Beheerders
Ik heb net met iemand een ruil gedaan en daarbij heb ik een RST demper gekregen. Nu is de slag van de demper langer dan die van de veer waardoor ik aan het einde van mijn veerweg dus niet bottom ga omdat ik het runner van mijn dempingselement heb bereikt maar doordat de windingen op elkaar komen.
Kan dit kwaad?
Greetz
Kan dit kwaad?
Greetz
Ja.
Zoek maar eens op "coil bind", zo heet het verschijnsel dat je beschrijft.
Normaal is de kracht die bijv. op de schroefdraad van je preload komt te staan of op je huis aan de andere kant begrensd: veerconstante [N/mm] x slag in [mm].
Fabrikant weet wat de maximale veer en slag is die hij aanbiedt, gooit er nog een veiligheidsfactortje over en weet in prinicpe welke krachten z'n fancy alu onderdeeltjes moeten kunnen weerstaan.
Bottommen van de demper wordt met additionele middelen opgevangen zoals een bound stopper, waarmee de kracht aan het eind van de slag nog steeds geleidelijk flink de hoogte in wordt gejaagd.
Wanneer je dus eerder "coil bind" hebt dan heb je de krachten vele malen hoger kunnen zijn, er zit immers een massieve cilinder tussen die alles doorgeeft, dan waar die platen waartussen je de veer opspant ooit op ontworpen waren...
Verschijnsel kan zich overigens ook voordoen wanneer je met teveel preload rijdt, vandaar altijd die waarschuwingen in de manual.
Zoek maar eens op "coil bind", zo heet het verschijnsel dat je beschrijft.
Normaal is de kracht die bijv. op de schroefdraad van je preload komt te staan of op je huis aan de andere kant begrensd: veerconstante [N/mm] x slag in [mm].
Fabrikant weet wat de maximale veer en slag is die hij aanbiedt, gooit er nog een veiligheidsfactortje over en weet in prinicpe welke krachten z'n fancy alu onderdeeltjes moeten kunnen weerstaan.
Bottommen van de demper wordt met additionele middelen opgevangen zoals een bound stopper, waarmee de kracht aan het eind van de slag nog steeds geleidelijk flink de hoogte in wordt gejaagd.
Wanneer je dus eerder "coil bind" hebt dan heb je de krachten vele malen hoger kunnen zijn, er zit immers een massieve cilinder tussen die alles doorgeeft, dan waar die platen waartussen je de veer opspant ooit op ontworpen waren...
Verschijnsel kan zich overigens ook voordoen wanneer je met teveel preload rijdt, vandaar altijd die waarschuwingen in de manual.
Laatst gewijzigd door Cheeta op zo jul 06, 2008 5:14 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
He, niet zo lullig... Dat heeft hij al verklaard:
"Het probleem was het type staal die ze gebruiken,zij hebben ander soort type staal en geen goede kwaliteits staal en ik heb 9 wentelingen opgegeven en kreeg er 16.Volgens hun is het onmogelijk om met die lengte x wentelingen x spring rate te maken gezien de veer dan doormidden knapt door volledige compressie.Deze veer is in verhouding ook niet zo dik wat een mtb veer heeft."
Tja, ik snap niet waarom je 'wentelingen' opgeeft aangezien dat me eigenlijk het afgeleide lijkt van een een vrije lengte, stroke en springrate... Wanneer je de 'wentelingen' dan ook nog van je titanium spring (correct me if I am wrong) telt, gaat het licht uit.
"Het probleem was het type staal die ze gebruiken,zij hebben ander soort type staal en geen goede kwaliteits staal en ik heb 9 wentelingen opgegeven en kreeg er 16.Volgens hun is het onmogelijk om met die lengte x wentelingen x spring rate te maken gezien de veer dan doormidden knapt door volledige compressie.Deze veer is in verhouding ook niet zo dik wat een mtb veer heeft."
Tja, ik snap niet waarom je 'wentelingen' opgeeft aangezien dat me eigenlijk het afgeleide lijkt van een een vrije lengte, stroke en springrate... Wanneer je de 'wentelingen' dan ook nog van je titanium spring (correct me if I am wrong) telt, gaat het licht uit.
-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
als je blocklengte van je veer te groot is (groter dan veerlengte-travel) dan ram je alles maar dan ook werkelijk alles naar de bekende kl*te
veren zelf laten maken is super maar weet wel wat je doet
de meeste veren fabrikanten weten er geen hol van
sterker nog de RST dempers in KHS destijds werden standaard met te grote blocklengte geleverd.......................................
dus........................
zelfde verhaal met preload, die kun je ook niet ongelimiteerd opdraaien, elke mm preload erin kun fictief je zo bij je blocklengte optellen !!!
voorts wil ik melden dat zelf gefabriekte veren een behoorlijke zijdelinge uitbuiging kennen (groter dan de seriematige veren) en zo kun je dus ook je demper zwaar beschadigen als je wederom niet weet wat je doet
leer svp van bovenstaande het heeft mij ook de nodige hoofdbrekens en pegels na enige eigenwijzigheid gekost
E
veren zelf laten maken is super maar weet wel wat je doet
de meeste veren fabrikanten weten er geen hol van
sterker nog de RST dempers in KHS destijds werden standaard met te grote blocklengte geleverd.......................................
dus........................
zelfde verhaal met preload, die kun je ook niet ongelimiteerd opdraaien, elke mm preload erin kun fictief je zo bij je blocklengte optellen !!!
voorts wil ik melden dat zelf gefabriekte veren een behoorlijke zijdelinge uitbuiging kennen (groter dan de seriematige veren) en zo kun je dus ook je demper zwaar beschadigen als je wederom niet weet wat je doet
leer svp van bovenstaande het heeft mij ook de nodige hoofdbrekens en pegels na enige eigenwijzigheid gekost

E