Vering gaat bottom op windingen van de veer

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sherlock
Berichten:3071
Lid geworden op:wo mei 25, 2005 3:43 pm
Locatie:RIJSWIJK ZH
Contacteer:
Vering gaat bottom op windingen van de veer

Bericht door sherlock » zo jul 06, 2008 3:31 pm

Ik heb net met iemand een ruil gedaan en daarbij heb ik een RST demper gekregen. Nu is de slag van de demper langer dan die van de veer waardoor ik aan het einde van mijn veerweg dus niet bottom ga omdat ik het runner van mijn dempingselement heb bereikt maar doordat de windingen op elkaar komen.

Kan dit kwaad?

Greetz

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » zo jul 06, 2008 4:56 pm

Ja.

Zoek maar eens op "coil bind", zo heet het verschijnsel dat je beschrijft.

Normaal is de kracht die bijv. op de schroefdraad van je preload komt te staan of op je huis aan de andere kant begrensd: veerconstante [N/mm] x slag in [mm].
Fabrikant weet wat de maximale veer en slag is die hij aanbiedt, gooit er nog een veiligheidsfactortje over en weet in prinicpe welke krachten z'n fancy alu onderdeeltjes moeten kunnen weerstaan.

Bottommen van de demper wordt met additionele middelen opgevangen zoals een bound stopper, waarmee de kracht aan het eind van de slag nog steeds geleidelijk flink de hoogte in wordt gejaagd.

Wanneer je dus eerder "coil bind" hebt dan heb je de krachten vele malen hoger kunnen zijn, er zit immers een massieve cilinder tussen die alles doorgeeft, dan waar die platen waartussen je de veer opspant ooit op ontworpen waren...

Verschijnsel kan zich overigens ook voordoen wanneer je met teveel preload rijdt, vandaar altijd die waarschuwingen in de manual.
Laatst gewijzigd door Cheeta op zo jul 06, 2008 5:14 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

Mrtnrider
Berichten:3271
Lid geworden op:za mar 10, 2007 6:56 pm
Locatie:Echt,Limburg

Bericht door Mrtnrider » zo jul 06, 2008 4:58 pm

Ik heb gister op iemands fiets gefietst en die had een REVOX demper en dan een andere veer laten maken. Alleen zaten er veel te veel windingen op. Zo kreeg je maar 130mm veerweg achter en dan zaten alle windingen op elkaar...

Gebruikersavatar
Loeky
Berichten:1509
Lid geworden op:zo mei 23, 2004 12:29 pm

Bericht door Loeky » zo jul 06, 2008 5:39 pm

haha wat moet dat een sukkel zijn geweest

Struik
Berichten:362
Lid geworden op:di nov 01, 2005 5:01 pm
Locatie:Malden

Bericht door Struik » zo jul 06, 2008 5:59 pm

Loeky schreef:haha wat moet dat een sukkel zijn geweest
:lol: :lol: :lol:

custom veertje laten maken, downhillbiker wat $$$kost$$$ dat nou?
edit: niet lullig bedoeld, ben gewoon benieuwd

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » zo jul 06, 2008 8:56 pm

als je er een te korte veer in doet kun je net zo goed de demper weglaten. Dat is beide niet goed voor je frame.

Gewoon de juiste veer kopen.
Loeky schreef:haha wat moet dat een sukkel zijn geweest
Die sukkel must be trekrules.

zndr
Berichten:376
Lid geworden op:do jun 01, 2006 9:03 pm

Bericht door zndr » zo jul 06, 2008 10:56 pm

ik dacht ook meteen aan trekrules :lol:

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » zo jul 06, 2008 11:23 pm

He, niet zo lullig... Dat heeft hij al verklaard:
"Het probleem was het type staal die ze gebruiken,zij hebben ander soort type staal en geen goede kwaliteits staal en ik heb 9 wentelingen opgegeven en kreeg er 16.Volgens hun is het onmogelijk om met die lengte x wentelingen x spring rate te maken gezien de veer dan doormidden knapt door volledige compressie.Deze veer is in verhouding ook niet zo dik wat een mtb veer heeft."

Tja, ik snap niet waarom je 'wentelingen' opgeeft aangezien dat me eigenlijk het afgeleide lijkt van een een vrije lengte, stroke en springrate... Wanneer je de 'wentelingen' dan ook nog van je titanium spring (correct me if I am wrong) telt, gaat het licht uit.

HOPPAH
Berichten:1201
Lid geworden op:vr nov 28, 2003 12:49 pm
Locatie:Vielsalm (B)

Bericht door HOPPAH » zo jul 06, 2008 11:36 pm

ik was de ruilboosdoener :oops: veer zat wel standaard bij de veer :? zou dus normaal moeten werken?! hoop dat het niet teveel problemen opleverd.
hoezo?

Gebruikersavatar
sherlock
Berichten:3071
Lid geworden op:wo mei 25, 2005 3:43 pm
Locatie:RIJSWIJK ZH
Contacteer:

Bericht door sherlock » ma jul 07, 2008 7:59 am

HOPPAH schreef:ik was de ruilboosdoener :oops: veer zat wel standaard bij de veer :? zou dus normaal moeten werken?! hoop dat het niet teveel problemen opleverd.
Ik neem je ook niks kwalijk, maar wil het wel oplossen 8)

Ironhorse Erik
Berichten:409
Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
Locatie:Vianen
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » ma jul 07, 2008 11:05 pm

als je blocklengte van je veer te groot is (groter dan veerlengte-travel) dan ram je alles maar dan ook werkelijk alles naar de bekende kl*te

veren zelf laten maken is super maar weet wel wat je doet
de meeste veren fabrikanten weten er geen hol van
sterker nog de RST dempers in KHS destijds werden standaard met te grote blocklengte geleverd.......................................
dus........................
zelfde verhaal met preload, die kun je ook niet ongelimiteerd opdraaien, elke mm preload erin kun fictief je zo bij je blocklengte optellen !!!
voorts wil ik melden dat zelf gefabriekte veren een behoorlijke zijdelinge uitbuiging kennen (groter dan de seriematige veren) en zo kun je dus ook je demper zwaar beschadigen als je wederom niet weet wat je doet

leer svp van bovenstaande het heeft mij ook de nodige hoofdbrekens en pegels na enige eigenwijzigheid gekost

:bandana:

E

Plaats reactie