Sag in relatie tot veersterkte?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
sherlock
Contacteer:
Sag in relatie tot veersterkte?

Bericht door sherlock » di mei 13, 2008 10:34 am

Stel ik heb een freerider met voor en achtervering. En stel nou eens dat mijn sag in "attack position" circa 25 tot 30 % van mijn veerweg is. Dan zou dit volgens de geleerden goed moete zijn.

Maar betekent dat ook automatisch dat mijn veren sterk genoeg zijn?

:?

Santa Cruz

Re: Sag in relatie tot veersterkte?

Bericht door Santa Cruz » di mei 13, 2008 11:08 am

sherlock schreef:Stel ik heb een freerider met voor en achtervering. En stel nou eens dat mijn sag in "attack position" circa 25 tot 30 % van mijn veerweg is. Dan zou dit volgens de geleerden goed moete zijn.

ja.

cHoc

Re: Sag in relatie tot veersterkte?

Bericht door cHoc » di mei 13, 2008 12:02 pm

Santa Cruz schreef:
sherlock schreef:Stel ik heb een freerider met voor en achtervering. En stel nou eens dat mijn sag in "attack position" circa 25 tot 30 % van mijn veerweg is. Dan zou dit volgens de geleerden goed moete zijn.

ja.
en nee.

Voor de voorvork klopt het wel, voor de demper niet.

Daarbij moet je ook in relatie nemen met hoe ver je de veer hebt moeten aandraaien vanaf het moment dat de ring de veer volledig ondersteund, als dat te ver is, is je veer alsnog te slap.
shoot me again, I ain't dead yet

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di mei 13, 2008 1:14 pm

Kijk daar hebben we wat aan. Ik heb bijna volledig de preload erop staan.

Het gaat om deze by the way. (ff niet op dat hoge zadel letten)

Afbeelding

cHoc

Bericht door cHoc » di mei 13, 2008 1:44 pm

Ligt het aan mij of mist er nog een link in de achterbrug....?????

Of zit de link op 2 punten aan de achterbrug vast??

:edit: heb het frame nu ook bekeken op je blogstop, dus toch twee linken...
shoot me again, I ain't dead yet

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di mei 13, 2008 2:28 pm

cHoc schreef:Ligt het aan mij of mist er nog een link in de achterbrug....?????

Of zit de link op 2 punten aan de achterbrug vast??

:edit: heb het frame nu ook bekeken op je blogstop, dus toch twee linken...
Op deze foto ziet het er een beetje raar uit maar de ene link zit door de andere heen.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di mei 13, 2008 4:21 pm

je zou met 1 tot max 4 turns preload de hoeveelheid sag moeten halen. Wanneer je meer preload nodig hebt dan moet je een sterkere veer monteren.

Segunda3

Bericht door Segunda3 » di mei 13, 2008 5:09 pm

Dit is toch een Fetish/DH50 toch (?) ik weet van de Dominatrax/DH100 dat je altijd relatief zware veren nodig had...
Als mijn aanname klopt dat ze kwa werking een beetje op elkaar lijken kan ik me voorstellen dat het snel rijd als een bankstel ;-)
Mij persoonlijk lijkt die Pike wel een beetje kort trouwens of zie ik dat nou helemaal verkeerd ?

Apocalypse

Bericht door Apocalypse » di mei 13, 2008 5:25 pm

Segunda3 schreef:Dit is toch een Fetish/DH50 toch (?) ik weet van de Dominatrax/DH100 dat je altijd relatief zware veren nodig had...
Als mijn aanname klopt dat ze kwa werking een beetje op elkaar lijken kan ik me voorstellen dat het snel rijd als een bankstel ;-)
Mij persoonlijk lijkt die Pike wel een beetje kort trouwens of zie ik dat nou helemaal verkeerd ?

Daar zat ik ook net naar te kijken...hoort hier niet een wat hogere vork in of lijkt het zo doordat het frame vrij log is en dus de suggestie wekt dat dit zo is terwijl dit niet het geval is.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » wo mei 14, 2008 6:39 am

Apocalypse schreef:
Segunda3 schreef:Dit is toch een Fetish/DH50 toch (?) ik weet van de Dominatrax/DH100 dat je altijd relatief zware veren nodig had...

Daar zat ik ook net naar te kijken...hoort hier niet een wat hogere vork in of lijkt het zo doordat het frame vrij log is en dus de suggestie wekt dat dit zo is terwijl dit niet het geval is.
Het frame heeft 17 cm (6.7") en de Pike heeft 14 cm dus dat gaat net goed. Ik wilde juist een fiets waar ik ook nog enigzins mee naar boven kan fietsen. We leven ten slotte in Nederland en de afdalingen zijn hier altijd te kort (en we hebben bijzonder weinig liften). Hij voelt goed in balans maar ik kan me voorstellen dat het er een beetje vreemd uitziet. Het frame toont ook veel zwaarder dan de Pike. Er zat een Pace Monster in en die had ook maar 15 cm veerweg.

Maarja..... Als iemand nog iets van een Domain of zo heeft liggen en die wel wil ruilen tegen een splinternieuwe Pike valt er altijd over te praten ;) (ook als is er nog niet eens gereden met de Pike)

BartGast

Bericht door BartGast » vr jun 13, 2008 2:48 pm

: Offtopic:

Ja leuk he af en toe in Zoetermeer naar beneden .

Totdat je een keer echt een afdaling tegenkomt ... word eens tijd dat we hier wat bergen gaan neerzetten :D

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr jun 13, 2008 2:57 pm

BartGast schreef:: Offtopic:

Ja leuk he af en toe in Zoetermeer naar beneden .

Totdat je een keer echt een afdaling tegenkomt ... word eens tijd dat we hier wat bergen gaan neerzetten :D
Ik heb een rijbewijs!!! Het is niet dat ik in zoetermeer rond blijf hangen of zo. Ik kom ook weleens ergens.

Plaats reactie