de nieuwe gear box
Moderator:Beheerders
hier begrijp ik helemaal niets van??
kan iemand mij dit eens uitleggen.
http://www.pinkbike.com/video/758/
alleen al omdat het in het engels is versta ik er maar bar weinig van.
de groeten
kan iemand mij dit eens uitleggen.
http://www.pinkbike.com/video/758/
alleen al omdat het in het engels is versta ik er maar bar weinig van.
de groeten
heb nog niet alles doorgelezen maar een aantal dingen kan ik al wel zeggen.
Hij heeft een gearbox ontwikkeld die tussen een bepaald bereik oneindig veel standen heeft. oftewel je hebt het dezelfde bereik als met je 9 speed setup maar je hebt oneindig veel versnellingen.
Hij heeft het al geintegreerd in een 7" freeride fiets en die weegt zonder demper 8LBS, oftewel 3.63kg. Volgens mij is dat behoolijk licht.
Door gebruik van verschillende vormen nokken kun je verschillende overbrengkarakteristieken verkrijgen.
Het frame is zo ontworpen dat er vrijwel geen kettingrek optreedt bij het inveren, hierdoor is er geen kettinggeleider nodig.
Hij gaat nu nog testen op rendement, duurzaamheid, gebruik en dan zou het op de markt moeten komen.
Als dit ding zo goed werkt als het eruit ziet dan is dit toch 1 van de grootste innovaties van de laatste jaren. En dit is volgens mij het type gearbox waar de dh scene al jaren op wacht en wat honda ook niet is gelukt.
Hij heeft een gearbox ontwikkeld die tussen een bepaald bereik oneindig veel standen heeft. oftewel je hebt het dezelfde bereik als met je 9 speed setup maar je hebt oneindig veel versnellingen.
Hij heeft het al geintegreerd in een 7" freeride fiets en die weegt zonder demper 8LBS, oftewel 3.63kg. Volgens mij is dat behoolijk licht.
Door gebruik van verschillende vormen nokken kun je verschillende overbrengkarakteristieken verkrijgen.
Het frame is zo ontworpen dat er vrijwel geen kettingrek optreedt bij het inveren, hierdoor is er geen kettinggeleider nodig.
Hij gaat nu nog testen op rendement, duurzaamheid, gebruik en dan zou het op de markt moeten komen.
Als dit ding zo goed werkt als het eruit ziet dan is dit toch 1 van de grootste innovaties van de laatste jaren. En dit is volgens mij het type gearbox waar de dh scene al jaren op wacht en wat honda ook niet is gelukt.
-
- Berichten:200
- Lid geworden op:ma nov 28, 2005 11:04 pm
GB
ooit in een daf personen auto gereden........dan weet je het
het is een nederlandse uitvinding door van Doorne transmissie
het is een nederlandse uitvinding door van Doorne transmissie
RATTLE YOUR GODDAMN HEAD!
als je het patent zou hebben gelezen.... dan weet je het.
het is een nieuw concept en niet direct te vergelijken met de variomatic
http://nl.wikipedia.org/wiki/Variomatic
het is een nieuw concept en niet direct te vergelijken met de variomatic
http://nl.wikipedia.org/wiki/Variomatic
NIKS variomatic......
Is een variant van een planitaire systeem alleen zijn de tanden van de tandwielen weg gelaten en dit vervangen door excentrische buis (dikke zwarte buis in het midden)
Enmet rolletjes die in plaats van een cirkelvormige beweging een lineaire beweging teweeg brengen

bekijk ook eens dit filmke
http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... =150&prev=
door de middenste buis meer over minder excentrische te maken,
gaan de rolletjes meer of minder naar omhoog gaan en dus de uitgaande as meer of minder laten verdraaien.
Is een variant van een planitaire systeem alleen zijn de tanden van de tandwielen weg gelaten en dit vervangen door excentrische buis (dikke zwarte buis in het midden)
Enmet rolletjes die in plaats van een cirkelvormige beweging een lineaire beweging teweeg brengen

bekijk ook eens dit filmke
http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... =150&prev=
door de middenste buis meer over minder excentrische te maken,
gaan de rolletjes meer of minder naar omhoog gaan en dus de uitgaande as meer of minder laten verdraaien.