de nieuwe gear box

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
F.B.
Berichten:370
Lid geworden op:wo okt 27, 2004 8:13 pm
Locatie:houthalen
de nieuwe gear box

Bericht door F.B. » wo nov 28, 2007 1:09 pm

hier begrijp ik helemaal niets van??
kan iemand mij dit eens uitleggen.

http://www.pinkbike.com/video/758/

alleen al omdat het in het engels is versta ik er maar bar weinig van.


de groeten

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » wo nov 28, 2007 6:04 pm

Het patent om het na te lezen...

07bighit
Berichten:367
Lid geworden op:ma mei 14, 2007 5:35 pm

Bericht door 07bighit » wo nov 28, 2007 8:02 pm

dat is gewoon weg aff

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » wo nov 28, 2007 11:05 pm

heb nog niet alles doorgelezen maar een aantal dingen kan ik al wel zeggen.

Hij heeft een gearbox ontwikkeld die tussen een bepaald bereik oneindig veel standen heeft. oftewel je hebt het dezelfde bereik als met je 9 speed setup maar je hebt oneindig veel versnellingen.
Hij heeft het al geintegreerd in een 7" freeride fiets en die weegt zonder demper 8LBS, oftewel 3.63kg. Volgens mij is dat behoolijk licht.
Door gebruik van verschillende vormen nokken kun je verschillende overbrengkarakteristieken verkrijgen.
Het frame is zo ontworpen dat er vrijwel geen kettingrek optreedt bij het inveren, hierdoor is er geen kettinggeleider nodig.

Hij gaat nu nog testen op rendement, duurzaamheid, gebruik en dan zou het op de markt moeten komen.

Als dit ding zo goed werkt als het eruit ziet dan is dit toch 1 van de grootste innovaties van de laatste jaren. En dit is volgens mij het type gearbox waar de dh scene al jaren op wacht en wat honda ook niet is gelukt.

Cheeta
Berichten:667
Lid geworden op:di mar 14, 2006 9:32 pm

Bericht door Cheeta » do nov 29, 2007 7:24 am

In het patent wordt overigens nog wel naar Honda verwezen:
Honda uses a similar ratching CVT for its downhill bicycle

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do nov 29, 2007 8:29 am

dat klopt. maar honda heeft dat dacht ik alleen in hun eerste prototype gebruikt en is toen overgestapt op het derailleur in a can principe.

RattleHead
Berichten:200
Lid geworden op:ma nov 28, 2005 11:04 pm

GB

Bericht door RattleHead » do nov 29, 2007 2:35 pm

ooit in een daf personen auto gereden........dan weet je het

het is een nederlandse uitvinding door van Doorne transmissie
RATTLE YOUR GODDAMN HEAD!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do nov 29, 2007 3:04 pm

als je het patent zou hebben gelezen.... dan weet je het.

het is een nieuw concept en niet direct te vergelijken met de variomatic
http://nl.wikipedia.org/wiki/Variomatic

Gebruikersavatar
Faxmulder
Berichten:3156
Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
Locatie:Lake District (UK)

Bericht door Faxmulder » do nov 29, 2007 5:23 pm

Idd.. is wel een CVT maar niet op de manier zoals ie in de auto gebruikt word.

Het heeft meer te maken met een ratel ( de body) van de achteras met ontelbare versnellingen.

Werkt erg netjes zo te zien...

Alleen die achterbrug van dat frame ziet er niet echt stevig uit....

Gebruikersavatar
XXL
Berichten:752
Lid geworden op:wo jan 29, 2003 9:17 pm
Locatie:Heverly Hills (leuven)

Bericht door XXL » zo dec 02, 2007 10:06 am

NIKS variomatic......

Is een variant van een planitaire systeem alleen zijn de tanden van de tandwielen weg gelaten en dit vervangen door excentrische buis (dikke zwarte buis in het midden)
Enmet rolletjes die in plaats van een cirkelvormige beweging een lineaire beweging teweeg brengen
Afbeelding
bekijk ook eens dit filmke
http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... =150&prev=

door de middenste buis meer over minder excentrische te maken,
gaan de rolletjes meer of minder naar omhoog gaan en dus de uitgaande as meer of minder laten verdraaien.

Plaats reactie