Drop outs uitboren naar 12MM

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
daFreakster
Berichten:219
Lid geworden op:ma apr 22, 2002 8:02 pm
Locatie:Arnhem
Drop outs uitboren naar 12MM

Bericht door daFreakster » ma mei 21, 2007 12:25 pm

Ik heb een yeti ASX met standaard QR-dropouts (10mm). Ik zou de achterbrug graag wat stijver willen hebben en overweeg om hem uit te boren zodat ik met een vaste 12mm as kan rijden. Iemand hier ervaringen mee? Ik snap dat het niet de bedoeling is om materiaal weg te halen en hiermee de achterbrug in principe te verzwakken, feit blijft dat het slechts 2mm is in de diameter..........................doen of niet doen!????

Alleen serieuze reacties aub

thanks

F.

Gebruikersavatar
Tuup J
Berichten:4168
Lid geworden op:za feb 16, 2002 4:16 pm

Bericht door Tuup J » ma mei 21, 2007 12:30 pm

Veltec heeft een achternaaf die je met snelspanner kan rijden maar ook met 10mm vaste as.

50% stijver als met snelspanner as zeggen ze. En je hoeft niks uit te boren.

Afbeelding
Zeer stevige achternaaf met snelspanner en extra steekas.
>135mm inbouw met snelspanner
>extra steekas inclusief ringen en moeren (totale lengte is 183mm, maar inbouw met steekas is ook 135mm)
>In de uiteinden van de steekas zit een zeskant, zodat u de as met een inbussleutel kunt borgen terwijl u de moeren aandraait (!)
>naaf loopt op 4 industrie lagers
>body is uitgerust met 3 pallen
>8 of 9 speed compatibel
>32 gaats
>kleur zwart
>International Standard remschijf bevestiging
>inclusief alle delen om de as te converteren van snelspanner naar steekas
>inclusief snelspanner

Gewichten:
>135mm inbouw: 440 gram
>135mm inbouw, incl QR: 502 gram
>135mm steekas: 620 gram
Dus ideale naaf voor iemand die nu 135mm (snelspanner) nodig heeft, maar eens wil overstappen op een steekas (of andersom natuurlijk).
Op de foto: naaf met snelspanner as, losse steekas ligt er naast.
Tip: Met een steekas zit het achterwiel tot wel 50% steviger in het frame. Het remvermogen neemt daarom toe en evt. piepen is ook minder.

Voor het opbouwen:
Pitch circle diameter 58mm
Flange distance Le: 34,5 Re: 20,5mm
Ø of spoke hole: 2.6mm
Life begins at the end of your comfortzone.

daFreakster
Berichten:219
Lid geworden op:ma apr 22, 2002 8:02 pm
Locatie:Arnhem

Bericht door daFreakster » ma mei 21, 2007 12:41 pm

De pest is dat mijn redelijke nieuwe wielset met Veltec naven omgebouwd kan worden naar een vaste as. Alleen dan wel één van 12 mm ipv 10mm. Dus dat wordt em niet!!

dank voor je reactie i.i.g.

De Jean
Berichten:463
Lid geworden op:za mei 13, 2006 7:06 pm
Contacteer:

Bericht door De Jean » ma mei 21, 2007 1:46 pm

zit vooral tussen je oren denkik.
Ik geloof niet dat een 12mm met uitgeboorde dropouts stijver is dan 10mm met boutjes. Je moet bovendien nog verrekte precies boren of je hebt een veel groter probleem. Probeer trouwens maar eens een frame verkocht te krijgen met zelf verbouwde dropouts.
Kijk eventueel eens om een stijver wiel te bouwen. Misschien zit er daar wat flex.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » ma mei 21, 2007 5:13 pm

En als het dan toch niet stijf genoeg is, nieuw achterwiel dat geschikt is voor een 10mm. steekas en een Point 10mm. QR steekas gebruiken. Zo heb je het gebruiksgemak van de QR samen met de extra stijfheid van een steekas.
Daarvoor heb ik nog een wielsetje in de aanbieding, voorwiel is wel een 20mm. steekas.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

daFreakster
Berichten:219
Lid geworden op:ma apr 22, 2002 8:02 pm
Locatie:Arnhem

Bericht door daFreakster » ma mei 21, 2007 6:00 pm

Heb alleen niet zoveel zin om een nieuw wiel(setje) te kopen aangezien ik erg tevreden ben met mijn huidige set.

freeko
Berichten:1238
Lid geworden op:vr feb 06, 2004 8:10 pm
Locatie:Denekamp

Bericht door freeko » ma mei 21, 2007 6:43 pm

ik heb voor mijn bike destijds de holle as uit de naaf gehaald en vervangen door een stuk draadeind van M10 x 1.Daar aan de uiteinden ringetjes met moeren op en hoppah,we hadden een schroefas.Merkte je wel degelijk en koste ongeveer 15 €.

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Z-Blocker » ma mei 21, 2007 10:14 pm

daFreakster schreef:Heb alleen niet zoveel zin om een nieuw wiel(setje) te kopen aangezien ik erg tevreden ben met mijn huidige set.
Volgens mij zit het probleem wel degelijk in je wielset.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je de achterbrug van AS-X een voelt flexen. Of er moest iets mis zijn met je lagers of zoiets.
Kijk eens of je met iemand eens van wielset kan wisselen bij wijze van test voor je materiaal/garantie begint weg te nemen.

Z.

daFreakster
Berichten:219
Lid geworden op:ma apr 22, 2002 8:02 pm
Locatie:Arnhem

Bericht door daFreakster » di mei 22, 2007 10:28 am

Z-Blocker schreef:
daFreakster schreef:Heb alleen niet zoveel zin om een nieuw wiel(setje) te kopen aangezien ik erg tevreden ben met mijn huidige set.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je de achterbrug van AS-X een voelt flexen. Of er moest iets mis zijn met je lagers of zoiets.


Z.
Feit is gewoon dat het singlepivot van de ASX een minder solide constructie is dan bv een 4bar linkage systeem. Zowel de lagers in mijn achterwiel als in mijn frame zijn spelingsvrij. Denk dat ik maar eens ga proberen of ik een M10 draadeind door mijn naaf krijg. Lijkt me de makkelijkste en minst risicovolle oplossing....

freeko
Berichten:1238
Lid geworden op:vr feb 06, 2004 8:10 pm
Locatie:Denekamp

Bericht door freeko » di mei 22, 2007 10:57 am

Let er wel op dat je de goeie draad neemt.Is geen gewone M-10.Je hebt M-10 met fijne spoed (M-10 x 1 ) nodig.Is gewoon een kwestie van de holle as uit de lagers draaien(wel even je casette er af halen) en deze uitwisselen met de draadeind.

De Jean
Berichten:463
Lid geworden op:za mei 13, 2006 7:06 pm
Contacteer:

Bericht door De Jean » di mei 22, 2007 11:48 am

daFreakster schreef: Feit is gewoon dat het singlepivot van de ASX een minder solide constructie is dan bv een 4bar linkage systeem.....
Als je gelooft dat t m daar zit zou ik gewoon nix doen. Want een stijvere as betekent wél dat eventuele flex zich elders manifesteert. De krachten op t wiel blijven dezelfde. Dus met een hyperstijf wiel en dropoutsysteem zou t wel eens kunnen dat de flex nog meer op de lagers of frame delen komt

Nu: dat een single pivot minder stijf is zeker niet noodzakelijk waar. Beter een goeie Single dan een afgeragde 4bar. die Orange 22X was blijkbaar stijf genoeg voor Peat om mooie dingen mee te doen. Idem voor de Gemini van Gracia. Hangt allemaal af van de kwaliteit van de materialen, constructie en onderhoud.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di mei 22, 2007 12:55 pm

met een stijver wiel blijven de krachten op het frame hetzelfde.

Ik zou het zeker proberen met een 10mm as. Uitboren is geen optie.
Ik wil zelf ook wel een stijvere achterkant na de ixs van bad wildbad.
Heb nu speling op mijn lagers en mijn demper schiet weleens los bij grote zijdelingse krachten.

daFreakster
Berichten:219
Lid geworden op:ma apr 22, 2002 8:02 pm
Locatie:Arnhem

Bericht door daFreakster » di mei 22, 2007 2:35 pm

hee Danny,

Zelfde geldt voor mij: vond de achterkant al aan de slappe kant, maar op de dowhill van Bad wildbad afgelopen weekend had ik af en toe het idee dat mijn achterwiel los zat.................

F.

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

boren...

Bericht door Z-Blocker » do mei 24, 2007 8:46 pm

En? Heb je de dropouts al uitgeboord?

Z.

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Bericht door Wytze » do mei 24, 2007 9:53 pm

Ik zou je ook adviseren met 10mm as bolt on te gaan rijden.
verschil tussen een stale as van 10mm en een steekas (vaak alu)
van 12mm is miniem.
Ik denk alleen dat de oplossing met M10x1.0 draadeind niet gaat
lukken omdat Veltec industrielagers gebruikt en geen conussen
zoals shimano.
Kun je de as van veltec met bolt on 10mm as niet los krijgen?
ik neem aan dat die wel in je lagers past (omdat de naaf verder
hetzelfde is?) en anders moet je even andere lagers steken
a 2 euro pst.

Als je je dropouts wilt ruimen, ga dat dan niet met een handboor
doen, die gaat lopen en dan zit je wiel straks scheef. Iedereen
heeft wel iemand in zijn omgeving die beschikking heeft over een
freesbank. Het is misschien 5 minuten werk om je droput uit te
klokken en dan naar 12mm op te frezen. Dan weet je in ieder
geval zeker dat je wiel daarna nog recht zit.

Succes

Bastiaan
Berichten:238
Lid geworden op:di jun 29, 2004 5:43 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Bastiaan » ma jun 11, 2007 2:21 pm

freeko schreef:ik heb voor mijn bike destijds de holle as uit de naaf gehaald en vervangen door een stuk draadeind van M10 x 1.Daar aan de uiteinden ringetjes met moeren op en hoppah,we hadden een schroefas.Merkte je wel degelijk en koste ongeveer 15 €.
Kun je hier dan ook een Saint der. op fixxen? Want heb nu XT-disc naaf achter, werkt prima maar wil wel een Saint der. dus ben ff aan het kijken wat de mogelijkheden zijn buiten nieuwe naaf.

Op de shimanosite zag ik namelijk het volgende:

http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cyc ... 1568355460

(bij features: Compatible with FH-M801/M800 (10mm diameter axle)) Iemand die mij wellicht kan helpen?

Groet bas

PS: sorry dat het (beetje) offtopic is maar topic was volgens mij toch al beetje uitgestorven..

Z-Blocker
Berichten:301
Lid geworden op:di nov 16, 2004 2:32 pm
Locatie:Antwerpen

Bericht door Z-Blocker » di jun 12, 2007 9:50 pm

Bastiaan schreef:
freeko schreef:ik heb voor mijn bike destijds de holle as uit de naaf gehaald en vervangen door een stuk draadeind van M10 x 1.Daar aan de uiteinden ringetjes met moeren op en hoppah,we hadden een schroefas.Merkte je wel degelijk en koste ongeveer 15 €.
Kun je hier dan ook een Saint der. op fixxen? Want heb nu XT-disc naaf achter, werkt prima maar wil wel een Saint der. dus ben ff aan het kijken wat de mogelijkheden zijn buiten nieuwe naaf.

Op de shimanosite zag ik namelijk het volgende:

http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cyc ... 1568355460

(bij features: Compatible with FH-M801/M800 (10mm diameter axle)) Iemand die mij wellicht kan helpen?

Groet bas

PS: sorry dat het (beetje) offtopic is maar topic was volgens mij toch al beetje uitgestorven..
Bas,

De saint derailleur gebruikt zijn eigen 10 mm as als ik het goed begrepen heb, dus dit zou moeten werken (als je de as ook hebt).

Z.

Plaats reactie