Drop outs uitboren naar 12MM
Moderator:Beheerders
-
Ik heb een yeti ASX met standaard QR-dropouts (10mm). Ik zou de achterbrug graag wat stijver willen hebben en overweeg om hem uit te boren zodat ik met een vaste 12mm as kan rijden. Iemand hier ervaringen mee? Ik snap dat het niet de bedoeling is om materiaal weg te halen en hiermee de achterbrug in principe te verzwakken, feit blijft dat het slechts 2mm is in de diameter..........................doen of niet doen!????
Alleen serieuze reacties aub
thanks
F.
Alleen serieuze reacties aub
thanks
F.
Veltec heeft een achternaaf die je met snelspanner kan rijden maar ook met 10mm vaste as.
50% stijver als met snelspanner as zeggen ze. En je hoeft niks uit te boren.

Zeer stevige achternaaf met snelspanner en extra steekas.
>135mm inbouw met snelspanner
>extra steekas inclusief ringen en moeren (totale lengte is 183mm, maar inbouw met steekas is ook 135mm)
>In de uiteinden van de steekas zit een zeskant, zodat u de as met een inbussleutel kunt borgen terwijl u de moeren aandraait (!)
>naaf loopt op 4 industrie lagers
>body is uitgerust met 3 pallen
>8 of 9 speed compatibel
>32 gaats
>kleur zwart
>International Standard remschijf bevestiging
>inclusief alle delen om de as te converteren van snelspanner naar steekas
>inclusief snelspanner
Gewichten:
>135mm inbouw: 440 gram
>135mm inbouw, incl QR: 502 gram
>135mm steekas: 620 gram
Dus ideale naaf voor iemand die nu 135mm (snelspanner) nodig heeft, maar eens wil overstappen op een steekas (of andersom natuurlijk).
Op de foto: naaf met snelspanner as, losse steekas ligt er naast.
Tip: Met een steekas zit het achterwiel tot wel 50% steviger in het frame. Het remvermogen neemt daarom toe en evt. piepen is ook minder.
Voor het opbouwen:
Pitch circle diameter 58mm
Flange distance Le: 34,5 Re: 20,5mm
Ø of spoke hole: 2.6mm
50% stijver als met snelspanner as zeggen ze. En je hoeft niks uit te boren.

Zeer stevige achternaaf met snelspanner en extra steekas.
>135mm inbouw met snelspanner
>extra steekas inclusief ringen en moeren (totale lengte is 183mm, maar inbouw met steekas is ook 135mm)
>In de uiteinden van de steekas zit een zeskant, zodat u de as met een inbussleutel kunt borgen terwijl u de moeren aandraait (!)
>naaf loopt op 4 industrie lagers
>body is uitgerust met 3 pallen
>8 of 9 speed compatibel
>32 gaats
>kleur zwart
>International Standard remschijf bevestiging
>inclusief alle delen om de as te converteren van snelspanner naar steekas
>inclusief snelspanner
Gewichten:
>135mm inbouw: 440 gram
>135mm inbouw, incl QR: 502 gram
>135mm steekas: 620 gram
Dus ideale naaf voor iemand die nu 135mm (snelspanner) nodig heeft, maar eens wil overstappen op een steekas (of andersom natuurlijk).
Op de foto: naaf met snelspanner as, losse steekas ligt er naast.
Tip: Met een steekas zit het achterwiel tot wel 50% steviger in het frame. Het remvermogen neemt daarom toe en evt. piepen is ook minder.
Voor het opbouwen:
Pitch circle diameter 58mm
Flange distance Le: 34,5 Re: 20,5mm
Ø of spoke hole: 2.6mm
Life begins at the end of your comfortzone.
-
zit vooral tussen je oren denkik.
Ik geloof niet dat een 12mm met uitgeboorde dropouts stijver is dan 10mm met boutjes. Je moet bovendien nog verrekte precies boren of je hebt een veel groter probleem. Probeer trouwens maar eens een frame verkocht te krijgen met zelf verbouwde dropouts.
Kijk eventueel eens om een stijver wiel te bouwen. Misschien zit er daar wat flex.
Ik geloof niet dat een 12mm met uitgeboorde dropouts stijver is dan 10mm met boutjes. Je moet bovendien nog verrekte precies boren of je hebt een veel groter probleem. Probeer trouwens maar eens een frame verkocht te krijgen met zelf verbouwde dropouts.
Kijk eventueel eens om een stijver wiel te bouwen. Misschien zit er daar wat flex.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
En als het dan toch niet stijf genoeg is, nieuw achterwiel dat geschikt is voor een 10mm. steekas en een Point 10mm. QR steekas gebruiken. Zo heb je het gebruiksgemak van de QR samen met de extra stijfheid van een steekas.
Daarvoor heb ik nog een wielsetje in de aanbieding, voorwiel is wel een 20mm. steekas.
Daarvoor heb ik nog een wielsetje in de aanbieding, voorwiel is wel een 20mm. steekas.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
-
Volgens mij zit het probleem wel degelijk in je wielset.daFreakster schreef:Heb alleen niet zoveel zin om een nieuw wiel(setje) te kopen aangezien ik erg tevreden ben met mijn huidige set.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je de achterbrug van AS-X een voelt flexen. Of er moest iets mis zijn met je lagers of zoiets.
Kijk eens of je met iemand eens van wielset kan wisselen bij wijze van test voor je materiaal/garantie begint weg te nemen.
Z.
-
Feit is gewoon dat het singlepivot van de ASX een minder solide constructie is dan bv een 4bar linkage systeem. Zowel de lagers in mijn achterwiel als in mijn frame zijn spelingsvrij. Denk dat ik maar eens ga proberen of ik een M10 draadeind door mijn naaf krijg. Lijkt me de makkelijkste en minst risicovolle oplossing....Z-Blocker schreef:Ik kan me echt niet voorstellen dat je de achterbrug van AS-X een voelt flexen. Of er moest iets mis zijn met je lagers of zoiets.daFreakster schreef:Heb alleen niet zoveel zin om een nieuw wiel(setje) te kopen aangezien ik erg tevreden ben met mijn huidige set.
Z.
Als je gelooft dat t m daar zit zou ik gewoon nix doen. Want een stijvere as betekent wél dat eventuele flex zich elders manifesteert. De krachten op t wiel blijven dezelfde. Dus met een hyperstijf wiel en dropoutsysteem zou t wel eens kunnen dat de flex nog meer op de lagers of frame delen komtdaFreakster schreef: Feit is gewoon dat het singlepivot van de ASX een minder solide constructie is dan bv een 4bar linkage systeem.....
Nu: dat een single pivot minder stijf is zeker niet noodzakelijk waar. Beter een goeie Single dan een afgeragde 4bar. die Orange 22X was blijkbaar stijf genoeg voor Peat om mooie dingen mee te doen. Idem voor de Gemini van Gracia. Hangt allemaal af van de kwaliteit van de materialen, constructie en onderhoud.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing
-
Ik zou je ook adviseren met 10mm as bolt on te gaan rijden.
verschil tussen een stale as van 10mm en een steekas (vaak alu)
van 12mm is miniem.
Ik denk alleen dat de oplossing met M10x1.0 draadeind niet gaat
lukken omdat Veltec industrielagers gebruikt en geen conussen
zoals shimano.
Kun je de as van veltec met bolt on 10mm as niet los krijgen?
ik neem aan dat die wel in je lagers past (omdat de naaf verder
hetzelfde is?) en anders moet je even andere lagers steken
a 2 euro pst.
Als je je dropouts wilt ruimen, ga dat dan niet met een handboor
doen, die gaat lopen en dan zit je wiel straks scheef. Iedereen
heeft wel iemand in zijn omgeving die beschikking heeft over een
freesbank. Het is misschien 5 minuten werk om je droput uit te
klokken en dan naar 12mm op te frezen. Dan weet je in ieder
geval zeker dat je wiel daarna nog recht zit.
Succes
verschil tussen een stale as van 10mm en een steekas (vaak alu)
van 12mm is miniem.
Ik denk alleen dat de oplossing met M10x1.0 draadeind niet gaat
lukken omdat Veltec industrielagers gebruikt en geen conussen
zoals shimano.
Kun je de as van veltec met bolt on 10mm as niet los krijgen?
ik neem aan dat die wel in je lagers past (omdat de naaf verder
hetzelfde is?) en anders moet je even andere lagers steken
a 2 euro pst.
Als je je dropouts wilt ruimen, ga dat dan niet met een handboor
doen, die gaat lopen en dan zit je wiel straks scheef. Iedereen
heeft wel iemand in zijn omgeving die beschikking heeft over een
freesbank. Het is misschien 5 minuten werk om je droput uit te
klokken en dan naar 12mm op te frezen. Dan weet je in ieder
geval zeker dat je wiel daarna nog recht zit.
Succes
Kun je hier dan ook een Saint der. op fixxen? Want heb nu XT-disc naaf achter, werkt prima maar wil wel een Saint der. dus ben ff aan het kijken wat de mogelijkheden zijn buiten nieuwe naaf.freeko schreef:ik heb voor mijn bike destijds de holle as uit de naaf gehaald en vervangen door een stuk draadeind van M10 x 1.Daar aan de uiteinden ringetjes met moeren op en hoppah,we hadden een schroefas.Merkte je wel degelijk en koste ongeveer 15 €.
Op de shimanosite zag ik namelijk het volgende:
http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cyc ... 1568355460
(bij features: Compatible with FH-M801/M800 (10mm diameter axle)) Iemand die mij wellicht kan helpen?
Groet bas
PS: sorry dat het (beetje) offtopic is maar topic was volgens mij toch al beetje uitgestorven..
Bas,Bastiaan schreef:Kun je hier dan ook een Saint der. op fixxen? Want heb nu XT-disc naaf achter, werkt prima maar wil wel een Saint der. dus ben ff aan het kijken wat de mogelijkheden zijn buiten nieuwe naaf.freeko schreef:ik heb voor mijn bike destijds de holle as uit de naaf gehaald en vervangen door een stuk draadeind van M10 x 1.Daar aan de uiteinden ringetjes met moeren op en hoppah,we hadden een schroefas.Merkte je wel degelijk en koste ongeveer 15 €.
Op de shimanosite zag ik namelijk het volgende:
http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cyc ... 1568355460
(bij features: Compatible with FH-M801/M800 (10mm diameter axle)) Iemand die mij wellicht kan helpen?
Groet bas
PS: sorry dat het (beetje) offtopic is maar topic was volgens mij toch al beetje uitgestorven..
De saint derailleur gebruikt zijn eigen 10 mm as als ik het goed begrepen heb, dus dit zou moeten werken (als je de as ook hebt).
Z.