Eventjes aangeven wat voor evolutie het freeriden heeft doorgemaakt voor wat betreft bike geometry.
In 2001 heb ik een Stinky van het jaar 2000 gekocht. Toen was de Stinky DE freeride machine van Kona.
Ik heb even de vergelijking gemaakt met het huidige freeride model van Kona, de Coiler http://www.konaworld.com/bikes/2k7/COILER/index.html ( de Stinky van nu is eigenlijk meer een extreme freeride/downhill fiets ) en een all-mountain fiets : de Transition Preston FR. http://www.transitionbikes.com/2007/PrestonFR.cfm
Deze fiets wordt dus gepromoot niet als pure freeride machine, maar als alleskunner.
Wat er het meest uitsprong was de head tube angle :
- Coiler 2007 : 66,1
- Preston FR 2007 : 67,5
- Stinky 2000 : 70,5 ( ! )
Hoewel mijn fiets voor mij nog altijd aanvoelt als zeer comfortabel bij het steil naar beneden gaan, is er dus toch een en ander geevolueerd.
Freeride evolutie
Moderator:Beheerders
Je kan natuurlijk eender welke vorm op eender welk frame plaatsen. De vraag is natuurlijk of het dan allemaal nog goed werkt.betekent een grotere hoek, dat het frame dan minder veerweg mag hebben? bijvoorbeeld maximaal een vork met 130mm?
Over het algemeen geldt er wel voor de hoek dat hij groter wordt in deze volgorde : Downhill .... Freeride ..... All-Mnt ...... Trail ...... XC ..... Road
En de veerweg van voorvork wordt kleiner over diezelfde volgorde.
-
- Berichten:200
- Lid geworden op:ma nov 28, 2005 11:04 pm
de hoek wordt berekend uitgaande van de veerweg die voor het frame is bedoeld. Elke frame krijgt en kleinere hoek (en hogere bottom bracket, langere wielbasis) als er een langere vork in gedaan wordt. Dat is bij sommige frames weer door demperbevestigingen te compenseren of instelbaar naar wens). Andersom gaat dat ook op: Doe je een 130 vork in een voor DH bedoeld frame (bijv. 200 mm) zal de hoek dus automatisch groter worden (vork wordt stijler, bottom bracket lager, wielbasis korter)
RATTLE YOUR GODDAMN HEAD!