Dorado vs travis

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
vrx
Dorado vs travis

Bericht door vrx » di apr 03, 2007 6:38 pm

wat is nu de betere vork?
sommige zweren bij een Dorado, maar de nieuwere Travis moet toch beter zijn? of toch niet?
wat vinden jullie
mijn oudere gereviceerde Dorado eronder laten, of toch gaan voor die zogenaamde betere Travis :?
HYDRATE OR DIE!!

larzveenz
Contacteer:

Bericht door larzveenz » di apr 03, 2007 7:19 pm

Van de mensen die een Dorado hebben heb ik er nog nooit wat slechts over gehoord en volgens Manitou was hij bij de introductie de 'meeste geavanceerde en technologisch meest hoogstaande vork ooit op de markt gebracht' ofzoiets. ;)
Wat ik hoor van de Travis is dat hij goed is, maar wel zwaar. Voordeel is natuurlijk wel de 200mm ipv. 180, maar het is maar net welke bike je hebt en wat je fijn vind.
Ik denk trouwens wel dat de Travis (Triple) steviger is (bij bv. een crash) dan de Dorado (die DC is). Kijk ff op grote forums/vergelijkingssites als NSMB e.a.. Daar moet heel wat aan gebruikerservaringen en reviews opstaan.
http://larsveenstra.com
Specialized Enduro 29 Expert Carbon / P.Slope / Globe Roll 8 SE Ltd Edition // stappenbelt.com

Trekrules

Bericht door Trekrules » di apr 03, 2007 8:14 pm

ik heb geen ervaring met de Dorado,Maar wel met de Travis Triple 203mm op mijn session 10 en ik ben er erg tevreden mee.De Intrinsic demping is echt geweldig en erg plush.Veel instellingen heeft de vork niet alleen Intrinsic demping en Rebound demping.Zwaar kan ie miscchien wezen,maar ligt eraan welke veren in de travis zitten staal of Titanium.Ik weet niet zeker of die van mij een Ti versie is,ik denk het haast van wel sinds het een 2007 vork is.Zal voor de zekerheid even na vragen bij Manitou of bij Trek :?.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » di apr 03, 2007 8:53 pm

Ik heb verhalen gehoord van de dorado dat de meeste versies slecht zijn.
Een vriend van me neef had een dorado en toen zijn fiets snachts buiten stond en hij de volgende dag wou biken veerde de dorado helemaal niet meer.
Later was ie wel weer goed, maar hij was vastgelopen door de kou (en het vroor toen geeneens).
Ook zei hij dat alleen de "getunede" dorado's goed zijn.

Dus als je dorado goed werkt zou ik em houden, maar anders zou ik em wel verwisselen.

Gast

Bericht door Gast » di apr 03, 2007 9:04 pm

Ik zou geen van beide nemen maar eerder voor een Marzocchi, Fox of Rockshox gaan

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » di apr 03, 2007 9:12 pm

nwolsink schreef:Ik zou geen van beide nemen maar eerder voor een Marzocchi, Fox of Rockshox gaan
Wat een onzin......

De dorado is en blijft een topvork!! Ooit al mee gereden? of heb je alleen nog maar met marzocchi gereden.

Heb met een dorado en een 888 gereden. Nou doe mij de dorado maar.
En kijk maar eens rond verder hoeveel 2003 dorado's je nog ziet..
its all about "being single, seeing double and jumping triples"

Steel Farmer
Contacteer:

Bericht door Steel Farmer » di apr 03, 2007 9:21 pm

Ik heb zelf een dorado 2003 maar tot nu toe een probleem gehad met de stanchions, die waren zo glad als schuurpapier. Seals waren ook aan vervanging toe (mooie blauwe :? 8) besteld schijnen team dingen te zijn maar bikeright kennende is dat een lulverhaal) en ook maar meteen een busje microlube van manitou erbij besteld om de poten glad te maken. Gewicht van de dorado valt wel erg tegen. Met een gewogen 3,7 kilo geen lichtgewicht. Travis is 3,5 geloof ik dus wel iets lichter maar nog steeds zwaar. Wat voor mij het enige echte nadeel is is de lage inbouwhoogte. Ik zet hem van het weekend maar weer eens in elkaar maar ik heb er wel vertrouwen in dat hij nu super plush werkt!

grtz Casper

edit grootste nadeel van de dorado is de stijfheid vandaar zijn bijnaam de flexorado :lol: dit vertaald zich ook weer naar een stukje comfort natuurlijk maar je levert wel in op de directheid van het sturen (zelf weinig last van gehad)

Christiaan

Bericht door Christiaan » di apr 03, 2007 9:58 pm

Als je dorado nog goed werkt, houdne blijft ene super vork, en ik vind persoonlijk de lage inbouwhoogte een groot voordeel, alle nieuwe vorken izjn veel te lang!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo apr 04, 2007 7:44 am

Ik zou een moord plegen voor een SC Dorado, dus ga me nou niet vertellen dat die dingen niet goed zijn.

STOP FUCKING WITH MY HEAD!!! :taunt:
Bikepark Groningen

Gast

Bericht door Gast » wo apr 04, 2007 7:57 am

Pieter en zijn V10 schreef:
nwolsink schreef:Ik zou geen van beide nemen maar eerder voor een Marzocchi, Fox of Rockshox gaan
Wat een onzin......

De dorado is en blijft een topvork!! Ooit al mee gereden? of heb je alleen nog maar met marzocchi gereden.

T'is technisch absoluut een goede vork, zeker als je hem netjes onderhoud.
Alleen wat voor USD vork je ook pakt je bike wordt er altijd topzwaar van. Ook hebben USD vorken veel last van Flex iets wat als zeer hinderlijk wordt ervaren!

Ik heb zelf een Dorado en een Shiver gereden dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Beide vorken zijn erg mooi en technisch ook zeker wel OK, alleen de bovengenoemde zwaktes wegen daar niet tegen op.
Laatst gewijzigd door Gast op wo apr 04, 2007 2:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo apr 04, 2007 1:02 pm

Manitou liep hun Dorado's voorheen te prostitueren alszijnde de stijfste vork die ze hadden. Dan wel mbt frontale stijfheid.
Bikepark Groningen

Christiaan

Bericht door Christiaan » wo apr 04, 2007 1:50 pm

De Manitou Dorado heerst, punt uit, end of discussion! 8)

Gast

Bericht door Gast » wo apr 04, 2007 2:23 pm

Pieter en zijn V10 schreef:
Wat een onzin......

Het begrip 888 is natuurlijk wat te ruim, als je een VF of een oudere R(C) vergelijkt me een Dorado dan moeten ze het idd afleggen. Alle 888 vanaf 2006 zijn echter wel een hele klap beter en zeker de RC2x is absoluut superieur aan de Dorado.

Christiaan

Bericht door Christiaan » wo apr 04, 2007 2:27 pm

Van marzocchi moet je houden, persoonlijk vind ik het niets

Gast

Bericht door Gast » wo apr 04, 2007 3:29 pm

Christiaan schreef:Van marzocchi moet je houden, persoonlijk vind ik het niets
Ik vond de oudere ook niet echt een succes, maar de nieuwe (vanaf 2006) zijn gewoon echt goed, misschien net niet het niveau van b.v. een Fox maar daar is de prijs dan ook naar.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo apr 04, 2007 3:45 pm

Ieder zijn meug...!

Terug naar de discussie Travis of Dorado...

vrx

Bericht door vrx » wo apr 04, 2007 5:38 pm

zal ik het dan maar houden bij mijn dorado?
hij is net gereviceerd dus dan gaat ie nog wel een tijdje mee, aangezien ik best wel voorzichtig ( langzaam ) mee fiets
bedankt voor jullie meningen, ben er heel blij mee
HYDRATE OR DIE!!

Christiaan

Bericht door Christiaan » wo apr 04, 2007 10:02 pm

Gewoon houdne die Dorado, als je een Travis haalt, moet er altijd geld bij

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo apr 04, 2007 10:25 pm

Een USD topzwaar, wat een onzin. Dat een USD over het algemeen wat zwaarder is dan een niet-USD is in de praktijk wel het geval maar vergeleken met die 888 van je is dat te verwaarlozen. Belangrijker is het verende gewicht en de reactie van een USD. Het stuk dat veert van een USD is lichter van gewicht dan een niet-USD dus een USD spreekt sneller aan. Je hebt beter contact met de grond, dus meer grip dus meer controle.
Een Dorado is niet te vergelijken met een Travis.

Als je Dorado goed werkt, gewoon houden dat ding.

-Gast-: met alle respect maar het wordt tijd dat je iets roept dat te rijmen valt want een hoop van je uitspraken zijn van het kaliber: de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Nogal ongenuanceerd posten. Marzocchi dit, Specialized dat in plaats van een helder verhaal met wat argumenten voor en tegen.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Plaats reactie