POLL > Hoe groot is jouw voortandwiel? [DH]
Moderator:Beheerders
Ik heb tot op heden altijd met een 36 tands tandwiel gereden maar vind dit de laatste tijd en zeker op "grotere" downhill banen wat kort worden.
Derhalve deze POLL, Hoe groot is jouw voortandwiel?
Derhalve deze POLL, Hoe groot is jouw voortandwiel?
Laatst gewijzigd door Gast op di sep 05, 2006 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit verschilt natuurlijk per baan. Op mijn DH-fiets had ik meestal een 40 tands i.c.m. een racecasette (11/28). Voor echt snelle banen monteerde ik een 42 tands.
Momenteel rijdt je met een 36 tands, dit zegt niet zoveel. Meer de combinatie voorblad/casette is van belang. Een 36 tands voorblad in combinatie met een racecasette is zowiezo érg klein en zie je zelden op een DH fiets.
Momenteel rijdt je met een 36 tands, dit zegt niet zoveel. Meer de combinatie voorblad/casette is van belang. Een 36 tands voorblad in combinatie met een racecasette is zowiezo érg klein en zie je zelden op een DH fiets.
Ik heb idd ook geen racecasette, ik ga dus enkel een keer een 40T proberen ism mijn "normale" casette.Tinno schreef:Dit verschilt natuurlijk per baan. Op mijn DH-fiets had ik meestal een 40 tands i.c.m. een racecasette (11/28). Voor echt snelle banen monteerde ik een 42 tands.
Een racecasette is dus 11/28, wat is dit bij een gewone Casette?
Een racecasette is niet altijd 11-28, je hebt ook nog andere verhoudingen. Een mtb casette heeft soms als grootste blad wel 34 tanden.. Het is maar net wat je fijn vindt, maar als je de gelegenheid hebt zou ik gewoon het een en ander proberen op je eigen fiets.nwolsink schreef:Ik heb idd ook geen racecasette, ik ga dus enkel een keer een 40T proberen ism mijn "normale" casette.Tinno schreef:Dit verschilt natuurlijk per baan. Op mijn DH-fiets had ik meestal een 40 tands i.c.m. een racecasette (11/28). Voor echt snelle banen monteerde ik een 42 tands.
Een racecasette is dus 11/28, wat is dit bij een gewone Casette?
-
Ik heb gereden met 36, dat vond ik echt veel te weinig behalve voor singletrack DH. In Morzine reed ik met een 40 en dat vond ik ook nog te weinig, vooral op de Chavannes en Mon Chery track. Ik heb daar ook gereden met een 44 en dat reed stukken beter. Winterberg DH voorheen was een 38 of 40 wel goed denk ik. Willingen wil je ook wel een groot blad voor hebben.
Even om misverstanden te voorkomen; racecassette verandert je bereik in negatieve zin, een normale cassette maakt je bereik tussen licht en zwaar groter. Voordeel van een race is dat je binnen het kleine bereik exacter kan rijden met de versnelling die je wil.
Even om misverstanden te voorkomen; racecassette verandert je bereik in negatieve zin, een normale cassette maakt je bereik tussen licht en zwaar groter. Voordeel van een race is dat je binnen het kleine bereik exacter kan rijden met de versnelling die je wil.
-
- Contacteer: