klikpedalen
Moderator:Beheerders
Wie vindt dat je beter met klikpedalen downhill en fourcross kunt rijden?Waarom dan?
Wie vindt dat je beter NIET met klikpedalen dh en 4x kunt rijden?
Waarom niet dan?
Wie hier wat nuttige informatie over heeft, vermeld het dan in deze topic.
greets,
the joker
Wie vindt dat je beter NIET met klikpedalen dh en 4x kunt rijden?
Waarom niet dan?
Wie hier wat nuttige informatie over heeft, vermeld het dan in deze topic.
greets,
the joker
Voor de downhill zou ik het zeker doen als je vertrouwd ben met clicks. Eigenlijk zijn er niet zo veel nadelen. Je kan minder airtricks doen, maar in airtricks in de downhill
? Dus als jij gewend bent aan je clickers zou ik er gewoon voor gaan. Misschien wel handig dat je op je fietsen ( xc, dh, etc ) zelfde kliksysteem hebt. Hoeft natuurlijk niet. Dat is persoonlijk.

:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::
Re: klikpedalen
Ik wissel regelmatig van Flats naar Spd's en terug.
Maar mijn voorkeur gaat naar Flats omdat ik dan makkelijker nieuwe dingen durf proberen en ik me iets 'veiliger' voel.
Maar Spd's zorgen wel voor een betere fietscontrole en het trappen is ook efficienter.
Ik rij dus soms DH en 4x met spd's, maar alleen als het droog is en ik het parcour al wat ken.
Alles wat een beetje sketchy kan worden = flats.
Maar mijn voorkeur gaat naar Flats omdat ik dan makkelijker nieuwe dingen durf proberen en ik me iets 'veiliger' voel.
Maar Spd's zorgen wel voor een betere fietscontrole en het trappen is ook efficienter.
Ik rij dus soms DH en 4x met spd's, maar alleen als het droog is en ik het parcour al wat ken.
Alles wat een beetje sketchy kan worden = flats.
gooi je imago weg
-
Mijn 4x heb je met clicks echt voordeel, zoals met de start en het
aanzetten. Maar met dh maakt het niet veel uit denk ik, met clicks kun je
beter aanzetten maar met platform's kun je juist weer af en toe een
voetje bij zetten wat met clicks weer wat moeilijker gaat omdat het
inklikken dan weer tijd kost. Ik heb het er nu wel over als je wedstrijden
rijd anders maakt het natuurlijk helemaal niks uit. Mijn voorkeur gaat uit
naar clicks.
aanzetten. Maar met dh maakt het niet veel uit denk ik, met clicks kun je
beter aanzetten maar met platform's kun je juist weer af en toe een
voetje bij zetten wat met clicks weer wat moeilijker gaat omdat het
inklikken dan weer tijd kost. Ik heb het er nu wel over als je wedstrijden
rijd anders maakt het natuurlijk helemaal niks uit. Mijn voorkeur gaat uit
naar clicks.
't is een beetje persoonlijk en afhankelijk van je rijstijl. Ik rij zelf altijd met clickers, ik kan gewoon niet deftig rijden met flats, kan mijn voeten er gewoon niet op houden. Je hoeft er ook niet bij na te denken (clickers) of begint niet te sukkelen omdat je je pedaal kwijt geraakt door een heftig wortelstuk of rockgarden. Is iig goed als je redelijk smooth rijdt. Als je een wat agressievere stijl hebt zijn flats wel in het voordeel denk ik, kan je makkelijker ff je voet zetten in een bocht en daardoor beter corrigeren als je fiets zou gaan driften . Clickers zorgen idd voor een efficienter trappen, maar denk dat je dat met een agressievere bochtenstijl makkelijk compenseert met flats.
Al vele crashes gedaan trouwens en nog nooit blijven hangen in mijn pedalen, ook niet bij overkop, waar velen wel eens bang voor zijn.
Al vele crashes gedaan trouwens en nog nooit blijven hangen in mijn pedalen, ook niet bij overkop, waar velen wel eens bang voor zijn.
Voor DH gaf ik de voorkeur aan clicks. Ik had er vrij weinig ervaring mee op de XC fiets, vandaar dat ik me er niet erg prettig bij voelde op de Dh fiets. Ik denk dat het zeker voordelen heeft als je het gewent bent, maar de nadelen van eventueel een voetje bijzetten zijn er idd, dit gaat niet zo makkelijk als met platforms.
Kortom, als je het gewent bent dan moet je het zeker doen. Heb je nog weinig feeling met klikpedalen, begin er dan niet direct mee op je DH/4X fiets. In mijn geval zat ik minder zeker op de fiets. (iemand nog vrijwel nieuwe SPD pedalen kopen, de m545 ofzo?)
Kortom, als je het gewent bent dan moet je het zeker doen. Heb je nog weinig feeling met klikpedalen, begin er dan niet direct mee op je DH/4X fiets. In mijn geval zat ik minder zeker op de fiets. (iemand nog vrijwel nieuwe SPD pedalen kopen, de m545 ofzo?)
Ik rij zonder clicks, ik rij XC altijd met omdat je dan gewoon echt voordel hebt. Op de DH lijkt het me wel makkelijk maar ik heb toch liever het gevoel dat mij voeten niet vastzitten voor als ik bijna val of dat ik mijn voet net iets anders op de platform zetten wil.
Trouwens : je vraag klopt niet bij je antwoorden. Je vraagt of a of b en vervolgens zeg je nee...
Trouwens : je vraag klopt niet bij je antwoorden. Je vraagt of a of b en vervolgens zeg je nee...
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Niet echt belangrijk maar dat is toch duidelijk?the joker schreef:Heu![]()
Welke vraag heb ik dan fout gesteld?
greets
Dh en 4x met of zonder klikpedalen?
antwoorden:
nee
ja
nee
Een of-vraag kan toch nooit ja of nee zijn (tenzij je ja of nee als opties neemt natuurlijk)?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Het is maar net wat je lekker vindt rijden.
Of wat je gewend bent om mee te rijden, wat
dus inderdaad een vertrouwd gevoel geeft.
Zelf heb ik "Crank Bro's" Mallet M's (klik) op m'n dual bike,
en Shimano dx'en (platform) op m'n dh bak.
Dat vindt ik persoonlijk de fijnste combi.
Verder sluit ik me aan bij Niels z'n verhaal.
Niet om 't een of ander, maar wat denk je er zelf van?, of heb je nu helemaal geen trappers en/of fiets en wil je info.
Gr,
DESL
Of wat je gewend bent om mee te rijden, wat
dus inderdaad een vertrouwd gevoel geeft.
Zelf heb ik "Crank Bro's" Mallet M's (klik) op m'n dual bike,
en Shimano dx'en (platform) op m'n dh bak.
Dat vindt ik persoonlijk de fijnste combi.
Verder sluit ik me aan bij Niels z'n verhaal.
Niet om 't een of ander, maar wat denk je er zelf van?, of heb je nu helemaal geen trappers en/of fiets en wil je info.
Gr,
DESL
Rijd al jaren met clips (shimano DX - dus de spd met het platform er omheen) en zie eigenlijk alleen maar voordelen o.a. meer fietscontrole en voor het opnieuw in klikken geeft met die platform spd's in de lichtste stand bijna geen tijdsverlies. Ook al staan ze op de lichtste veer-stand je hebt toch dat beetje extra zekerheid in rockgardens e.d..
Wat betreft de air tricks en de north shore, ben hier een paar keer zo genadeloos mee op mijn plaat gegaan, dat ik dat maar (voorlopig) voor gezien houd
.
Wat betreft de air tricks en de north shore, ben hier een paar keer zo genadeloos mee op mijn plaat gegaan, dat ik dat maar (voorlopig) voor gezien houd

Ook wel op onbekend terrein hoor. Maar okee wheelien met clicks is inderdaad niet echt lekker. Maar zoals hier ook al is gezegd: voor tricks enzo is het ook niet ideaal. Ben je wedstrijdgeorienteerd, of wil je gewoon hard gaan, clicks !bommer schreef:ik rij xc altijd met spd pedalen en pas geleden ook eens in de stad geprobeerd, wheelie van een trap af bleek niet zo'n goed idee, gevolg: een blauwe assmaar wat anderen zeggen, als je op bekend terrein rijdt is het zeker een voordeel
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::
- MasterDisaster
Daar heb ik ook last van, voor tricks en drops wil je gewoon met het midden gedeelte op de pedalen zitten ipv de punt. Wel heb je gewoon veel meer kracht met clicks...waardoor ik nogal hard achterover flikkerde tijdens een kleine wheelie drop :Ofredo schreef:het irritantste aan clips, vind ik dat je je voet niet meer naar voor en achter kunt schuiven. tja, soms wil ik meer met mn tippen rijden, anders dan weer met het midden van mn voet.
(vraag me niet waarom, het is gewoon zo)