Bike gezocht: bikepark + heavy trailriding

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
msxx
Contacteer:
Bike gezocht: bikepark + heavy trailriding

Bericht door msxx » di nov 29, 2005 10:51 am

Allereerst toelichting van mijn bike-achtergrond. Het hele jaar door bezoek ik de Ardennen en daarvoor voldoet mijn huidige bike perfect. Daarnaast wil ik met enige regelmaat naar de Portes du Soleil en wellicht wat bikeparks in Duitsland.

Huidige bike (die blijft!)
Five Spot, voorzien van XC wielen, licht riserstuurtje en XC stuurpen

Nu heb ik twee keuzes:
A) Een tweede kit voor de Five Spot kopen, zwaardere vork, zwaardere wielen en andere cockpit
B) Tweede bike, dedicated opgebouwd voor het bezoek aan een bikepark of de Alpen

Wat raden jullie aan en in geval keuze B, welke bikes raden jullie aan, en waarom? (graag op basis van persoonlijke ervaringen :-)

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di nov 29, 2005 12:14 pm

bike bijbouwen natuurlijk!!!!!!!!!!!!!!!!
hoeft de five spot niet alleen in de garage te staan! 8) :o

jojo

Bericht door jojo » di nov 29, 2005 12:35 pm

Optie B natuurlijk ;)

Rij zelf op een giant AC met pike. nog niet mee in bikepark ofzo geweest maar het rijd wel erg fijn, en is bikepark proof!!
keybone collector!!!

bettes

Bericht door bettes » di nov 29, 2005 8:43 pm

Ik weet wat jij wil... Een schriftelijk aanzet tot het aankopen van een vette 6pack.

Er zijn er nog die zo gedacht hebben en nu stiekem in een duister hoekje kusjes aan geven zijn. :tongue:

greetz
bettes

Mech

Bericht door Mech » di nov 29, 2005 10:43 pm

Mijn fiets kopen :D

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo nov 30, 2005 6:15 am

bettes schreef:Ik weet wat jij wil... Een schriftelijk aanzet tot het aankopen van een vette 6pack.

Er zijn er nog die zo gedacht hebben en nu stiekem in een duister hoekje kusjes aan geven zijn. :tongue:

greetz
bettes
Ergens heb je gelijk, maar dan twijfel ik ook weer of de Pack wel genoeg verschil maakt ten opzichte van de Spot.
Een 7" Pack zou ideaal zijn..

bettes

Bericht door bettes » wo nov 30, 2005 8:27 am

msxx schreef: Ergens heb je gelijk, maar dan twijfel ik ook weer of de Pack wel genoeg verschil maakt ten opzichte van de Spot.
Als ik de bouw van je spot een beetje ken is die licht genoeg om met een iets "stevigere" build een groot verschil te maken tussen de spot en de pack. Ik weet dat een set dikke wielen (mavic D521 velgen en michelin 2,5 banden) al een enorm verschil maakte in mijn spot. Maar die extra inch travel achteraan maakt volgens mij wel een verschil bij bv de passportes omdat je dan ietjes frisser zit bij het einde en dan zorgt die ook nog een voor extra vergeving van foutjes (die maken we echt nooit maar is toch leuk meegenomen)

Anders staat de highline al te lonken naar je :o of je moet een oude burner DH zoeken (4bar met 7" achterin)

greetz
bettes

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo nov 30, 2005 8:39 am

bettes schreef:
msxx schreef: Ergens heb je gelijk, maar dan twijfel ik ook weer of de Pack wel genoeg verschil maakt ten opzichte van de Spot.
Als ik de bouw van je spot een beetje ken is die licht genoeg om met een iets "stevigere" build een groot verschil te maken tussen de spot en de pack. Ik weet dat een set dikke wielen (mavic D521 velgen en michelin 2,5 banden) al een enorm verschil maakte in mijn spot. Maar die extra inch travel achteraan maakt volgens mij wel een verschil bij bv de passportes omdat je dan ietjes frisser zit bij het einde en dan zorgt die ook nog een voor extra vergeving van foutjes (die maken we echt nooit maar is toch leuk meegenomen)

Anders staat de highline al te lonken naar je :o of je moet een oude burner DH zoeken (4bar met 7" achterin)

greetz
bettes
Misschien moet ik gewoon maar beginnen met een set 'dikke wielen' en kijken hoe dat uitpakt. Als het niet genoeg blijkt te zijn dan heb ik in ieder geval die wielen al :angelnot:

De Highline is volgens mij net een brug te ver, 8" veerweg... wel mooi natuurlijk... 8)

Plons

Bericht door Plons » wo nov 30, 2005 8:55 am

Ik weet zeker dat je met een degelijk opgebouwde 6" bike alle bikeparken kunt doen.

Lukt het daar niet op, dan lukt het ook niet op een 7"

Zorg gewoon voor degelijk materiaal en een stevige vork

Bvb die woodbumble van Mech is een superbikeske voor bikeparken (die heb ik ook gehad) en voor het geld wat hij vraagt voor de complete bike koop je niet eens de helft van een frame.

5 spot kan je rustig Du Soleil doen, zeker met een paar stevige wielen en echte dh sloffen.

Ik heb daar alle dh's gedaan met een 4" bike en moest bijna niet onderdoen voor 10" bikes.

ALs je een 130 mm vork heb in de 5 spot, dan kan je zowiezo alle dhs doen in duitsland... en zeker in frankrijk.
Alleen moet je soms wat opletten.

Skillz matter, not size.

hoewel, ik heb een andere fiets moeten kopen omdat de 5 spot mij te klein was (frame maat) en nu zit ik op een echte 18'5" bike, puur voor de maat en niet de veerweg

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo nov 30, 2005 9:24 am

Als je serieus wil gaan downhillen/freeriden, dan is de Woodbumble van Mech veruit de beste prijs/kwaliteit optie...

Spot ombouwen kan ook, maar wil je je frame op zijn donder geven of wil je je frame in ere houden?

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo nov 30, 2005 9:58 am

Een Woodbumble zal ongetwijfeld een goede optie zijn, alleen bouw ik liever zelf mijn bikes op :)
Nog afgezien van de maat, maatje te klein voor mij.

Met de Spot naar bikeparken, tjah, uiteindelijk is het frame daar niet gebouwd natuurlijk..

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo nov 30, 2005 10:06 am

Als ik je 5Spot bekijk, ben je ongeveer 1.85 a 1.90. Mech heeft volgens mij een Woodbumble in large staan en is zelf ook niet direct de kleinste, dat zou in principe jou maat moeten zijn.

5Spot afraggen in de bikeparks zou ik zelf niet doen...

Plons

Bericht door Plons » wo nov 30, 2005 10:13 am

voor een speelfiets moet je zowie een kleine bike nemen

anders moet je gewoon zeggen dat geen Be One wil rijden als excuus, je zult niet de enige zijn die daar een probleem mee heeft.

Dirty Posers United Wur !

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo nov 30, 2005 10:20 am

Klopt, ik ben 1m90 dus dat betekent net op de grens tussen L en XL, voor een speelfiets wordt het dan L

Be One heeft niet direkt mijn voorkeur. Ik ga maar eens beginnen met een set dikke wielen en vervolgens op mijn gemak shoppen voor een frame

Shortlist (sta altijd open voor andere suggesties)
Bullit
Pack
6.6
Helius FR

Overigens heb ik tijd genoeg, het komende half jaar zit ik aan de andere kant van de wereld :o zonder bike... :(

ELVIS

Bericht door ELVIS » wo nov 30, 2005 10:42 am

Ik denk dat je eens goed moet uitrekenen hoeveel tijd je in een bike park doorbrengt.
En daar tegenover de aanschaf waarde en gebruiks duur van een tweede bike park fiets zetten.

Ik heb uiteindelijk voor een freeride fietsje gekozen die van alles wat heeft, mijn bighit met shiver stond teveel stil.

aan de andere kant, twee fietsen is altijd leuk :)

bettes

Bericht door bettes » wo nov 30, 2005 12:00 pm

Plons schreef:voor een speelfiets moet je zowie een kleine bike nemen

anders moet je gewoon zeggen dat geen Be One wil rijden als excuus, je zult niet de enige zijn die daar een probleem mee heeft.

Dirty Posers United Wur !
met een lengte van 1m90 zijn er geen kleine fietsen :roll: altijd grote fietsen.

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do dec 01, 2005 4:33 pm

ik zou ook gewoon uitkijken dat je het frame niet meer belast dan waar het voor gemaakt is. beter wat geld uitgeven aan een stevig frame, dan je huidig frame in twee springen en daarna weer een moeten kopen....

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » vr dec 02, 2005 6:56 am

Drooze @ DirtE19 schreef:ik zou ook gewoon uitkijken dat je het frame niet meer belast dan waar het voor gemaakt is. beter wat geld uitgeven aan een stevig frame, dan je huidig frame in twee springen en daarna weer een moeten kopen....
Waarschijnlijk ga ik mijn Spot nog lichter maken en een ander frame kopen, opgebouwd met zeer duurzame onderdelen

Ben druk aan het rondkijken op ebay ;-)

FreeRider

Bericht door FreeRider » ma dec 05, 2005 4:57 pm

@ msxx
ik heb nog wel een nicolai Bass te koop staan, mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel. xc_mountainbiker@hotmail.com

Plaats reactie