
foes proto
Moderator:Beheerders
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Xpost from RM:

Re:foes proto
Apart, maar heeft wel iets op zich.
Erg lange demper, of zie ik dat verkeerd?
Erg lange demper, of zie ik dat verkeerd?
Re:foes proto
Ziet er idd wel apart uit. De achterbrug ziet er stevig uit zo. Weinig windingen bij die schroefveer. Is dat wel stevig zat. ::) Lijkt me dan dat die veer veel slapper is. ? Kan het ook mis hebben.
En een mooie bevestiging van die kettinggeleider ook.
En een mooie bevestiging van die kettinggeleider ook.
Re:foes proto
TheBigLJeweetwel schreef:
Weinig windingen bij die schroefveer. Is dat wel stevig zat. ::) Lijkt me dan dat die veer veel slapper is. ?
één woord: Curnutt. Iedere demper van Curnutt heeft zo"n veer.
Vettige bak, dat wel... VInd alleen het gedeelte bij het balhoofd redelijk dun uitgevoerd.
Re:foes proto
Hoe minder windingen per, laat maar zeggen decimeter hoe soepeler de veer zal aanspreken. Veren die progressief zijn hebben aan de ene zijde weinig en aan de andere kant meer windingen.TheBigLJeweetwel schreef: Weinig windingen bij die schroefveer. Is dat wel stevig zat. ::) Lijkt me dan dat die veer veel slapper is. ?
Slap, in de zin van dat het kapot gaat is ie dus niet.
Re:foes proto
Inderdaad. En dit is zelfs niet enkel typisch voor Curnutt dempers, het heeft eigenlijk te maken met het feit dat het een Ti veer is. Ti is "slapper" dan staal, in die zin dat je het meer kan vervormen dan staal zonder dat je het permanent vervormt, veerkrachtiger dus eigenlijk. En daarbij komt dan inderdaad de stelling van Bracket, bij gelijkblijvende draaddikte zal een veer met meer windingen soepeler zijn dan een veer met minder windingen.
Die specifieke demper in dat prototype lijkt mij de demper te zijn die ook gebruikt wordt in de nieuwe DHS Mono"s met een "extension rod" aan het uiteinde waarmee je BB hoogte en stuurhoek kan instellen. En dat is inderdaad een zeer lange demper, nog langer dan de oudere modellen die al net boven de 11" inbouw waren. En als ik het goed zie, zitten er op deze zelfs 2 veren met een schotel tussen.
Als ik eens goed naar die achterbrug kijk, lijkt het me of Foes hier afstapt van de rechtstreekse aansturing van de demper, maar hier werkt met een extra link. Gezien de lengte van de demper, gebruikte vork en single chainring, kijken we hier naar een mogelijke opvolger voor de beruchte DHS Mono?
Die specifieke demper in dat prototype lijkt mij de demper te zijn die ook gebruikt wordt in de nieuwe DHS Mono"s met een "extension rod" aan het uiteinde waarmee je BB hoogte en stuurhoek kan instellen. En dat is inderdaad een zeer lange demper, nog langer dan de oudere modellen die al net boven de 11" inbouw waren. En als ik het goed zie, zitten er op deze zelfs 2 veren met een schotel tussen.
Als ik eens goed naar die achterbrug kijk, lijkt het me of Foes hier afstapt van de rechtstreekse aansturing van de demper, maar hier werkt met een extra link. Gezien de lengte van de demper, gebruikte vork en single chainring, kijken we hier naar een mogelijke opvolger voor de beruchte DHS Mono?
Re:foes proto
Waarde vrinden,
Mijn inziens is het ook een veer uit het materiaal Ti. aangaande de soepelheid van dezen demper, excuseer Curnutt demper.
Leuk ook die FUNN onderdelen.
Gegroet heur!
Mijn inziens is het ook een veer uit het materiaal Ti. aangaande de soepelheid van dezen demper, excuseer Curnutt demper.
Leuk ook die FUNN onderdelen.
Gegroet heur!
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re:foes proto
Travel: 10"
Rate: Straight (shock valving controls rate)
Stroke: 5"
Coil: Ti, Dual-Rate (200/300# I believe)
zo vanuit het topic van RM.
en een goede ontwikkeling om langere dempers te nemen,
werkt beter en warmt minder snel op (meer olie).
Rate: Straight (shock valving controls rate)
Stroke: 5"
Coil: Ti, Dual-Rate (200/300# I believe)
zo vanuit het topic van RM.
en een goede ontwikkeling om langere dempers te nemen,
werkt beter en warmt minder snel op (meer olie).
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:foes proto
cHoc schreef:
en een goede ontwikkeling om langere dempers te nemen,
werkt beter en warmt minder snel op (meer olie).
Tja, maar wel extra gewicht.
veerverhouding van 2/1 zie ik ni echt te verantwoorden. Al bij al zijn er weinig dempers die kapotgaan omdat ze te zwaar belast worden met 3/1
Curnutt heeft natuurlijk geen piggyback met extra olie in.
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re:foes proto
iets extra gewicht ja maar geen kilo"s.
de kwaliteit van dempers is er de afgelopen jaren ook op vooruit gegaan,
maar er zijn nog een heleboel merken die alleen al geen 3/1 frames maken,
dat de M3 er zo een is (bijna dan) is eerder een uitzondering dan een regel.
maar een paar jaar terug is er ook de CPC Patriot geweest, die had ook een 2/1 verhouding
middels een fox 4" stroke snowmobiel shock, Foes is hierin niet de eerste.
ook bombproof heeft een ratio van dacht ik 2,4/1.
een groot voordeel met zulke ratios is dat je tunings opties beter uitkomen,
en beter te finetunen, en hebben een betere controle over de vering als geheel.
de kwaliteit van dempers is er de afgelopen jaren ook op vooruit gegaan,
maar er zijn nog een heleboel merken die alleen al geen 3/1 frames maken,
dat de M3 er zo een is (bijna dan) is eerder een uitzondering dan een regel.
maar een paar jaar terug is er ook de CPC Patriot geweest, die had ook een 2/1 verhouding
middels een fox 4" stroke snowmobiel shock, Foes is hierin niet de eerste.
ook bombproof heeft een ratio van dacht ik 2,4/1.
een groot voordeel met zulke ratios is dat je tunings opties beter uitkomen,
en beter te finetunen, en hebben een betere controle over de vering als geheel.
Re:foes proto
Hoe dan ook, lekker is ie iig. Vind alleen die bovenste helft van de chainguide wat apart?
En de kabellijn naar de achterder. is ook niet helemaal ideaal, gekke kronkel om die chainguide en een wel hele grote lus bij de achterste bocht.
Zijn er ergens nog meer foto"s?
(zou zelf wel willen zoeken, maar nu weinig tijd voor)
En de kabellijn naar de achterder. is ook niet helemaal ideaal, gekke kronkel om die chainguide en een wel hele grote lus bij de achterste bocht.
Zijn er ergens nog meer foto"s?
(zou zelf wel willen zoeken, maar nu weinig tijd voor)
Re:foes proto
Heeft deze nou ook 100 mm brede bottom bracket?
-
- Berichten:1267
- Lid geworden op:zo sep 28, 2003 7:48 pm
- Locatie:Oss
Re:foes proto
Denk het niet want er is niet zo"n brede trapas voor xtr cranks.
Re:foes proto
wel vet frame
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:foes proto
Heel heel heel erg mooi
Simpele eenvoud
En die demper die roeleert big time.............
Curnutt, dan zit het goed.............de moeder van 5th namenlijk!
E
Simpele eenvoud
En die demper die roeleert big time.............
Curnutt, dan zit het goed.............de moeder van 5th namenlijk!
E
Re:foes proto
BOMBPROOF erik schreef:
Curnutt, dan zit het goed.............de moeder van 5th namenlijk!
Vader dacht ik?
Prachtige bike btw, blij dat het geen Inferno-achtig frame wordt - wat uiterlijk betreft dan.