Keuze van de achterdemper???
Moderator:Beheerders
Zeg, beste mensen...
Welke achter demper zouden jullie op je DH fiets zetten?
Graag een beetje onderbouwt antwoord( denk aan gewicht, werking, instelmogelijkheden, looks, tuningsmogelijkheid en prijs)
Welke achter demper zouden jullie op je DH fiets zetten?
Graag een beetje onderbouwt antwoord( denk aan gewicht, werking, instelmogelijkheden, looks, tuningsmogelijkheid en prijs)
Re:Keuze van de achterdemper???
persoonlijk zou ik voor een fox rc gaan.
kan veel hebben en is makkelijk in te stellen tijdens het rijden vooral met freeride handig voor als je wat lompere landingen tegekomt.
maar als je gaat dh racen heb je misschien wat meer aan een manitou of een 5th ik ken ze nog niet maar binnen kort gak met een manitou 6 way rijden.
kan veel hebben en is makkelijk in te stellen tijdens het rijden vooral met freeride handig voor als je wat lompere landingen tegekomt.
maar als je gaat dh racen heb je misschien wat meer aan een manitou of een 5th ik ken ze nog niet maar binnen kort gak met een manitou 6 way rijden.
Re:Keuze van de achterdemper???
Ben zelf ook aan het zoeken naar een degelijke DH demperHarry Klanderman schreef: Zeg, beste mensen...
Welke achter demper zouden jullie op je DH fiets zetten?
Graag een beetje onderbouwt antwoord( denk aan gewicht, werking, instelmogelijkheden, looks, tuningsmogelijkheid en prijs)
gewicht : Fox DHX is de lichtste
werking : ik was heel erg tevreden over mijn Manitou swinger 4 way coil.
nstelmogelijkheden : Fox DHX heeft platform en anti-bottoming als enige apart instelbaar
looks : das persoonlijk
tuningsmogelijkheid : ik denk dat de 5th element het best te tunen is naar je rijstijl (hier in de buurt).
prijs : Fox en Manitou zitten in dezelfde categorie
Voor mij gaat het tussen een manitou Swinger 4 of 6way en een Fox DHX 5.0.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Keuze van de achterdemper???
effie ne line up -assuming da luchtveren ni in aanmerking komen
Romic
Fox DHX
Fox Vanilla RC (Flooksed? Pushed?)
5th Element
Swinger 4/6
Avalanche
Stratos
Magura
DNM
Zou graag eens Romic en DHX proberen, maar ik ben fan van 5th/Swinger
Romic
Fox DHX
Fox Vanilla RC (Flooksed? Pushed?)
5th Element
Swinger 4/6
Avalanche
Stratos
Magura
DNM
Zou graag eens Romic en DHX proberen, maar ik ben fan van 5th/Swinger
Re:Keuze van de achterdemper???
BF = DeJean schreef:
effie ne line up -assuming da luchtveren ni in aanmerking komen
Romic
Fox DHX
Fox Vanilla RC (Flooksed? Pushed?)
5th Element
Swinger 4/6
Avalanche
Stratos
Magura
DNM
Zou graag eens Romic en DHX proberen, maar ik ben fan van 5th/Swinger
Wat zijn je ervaringen qua verschil tussen een six way en een 5th element?
Zijn de 5th"s een beetje betrouwbaar? en iemand al ervaring met die nieuwe CVT5??
-
- Berichten:6303
- Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm
Re:Keuze van de achterdemper???
Stond een tijdje geledne ene heel artikel in de Dirt met ene test vna een Vanilla RC, Romic, 5th coil en Swinger 6 way dacht ik, daar staat uitgelegd wat t verschil is in de werking van de shocks
Re:Keuze van de achterdemper???
Jah, weet ik... heb die dirt nog wel liggen... maar dat was mijn vraag niet...
Ik heb het over gebruikerservaringen...
Wat vind jij bijvoorbeeld van je 5th? veel slijtage, werkt ie goed... vertel
Ik heb het over gebruikerservaringen...
Wat vind jij bijvoorbeeld van je 5th? veel slijtage, werkt ie goed... vertel
Re:Keuze van de achterdemper???
persoonlijk zijn bij mij de toleranties wat betreft ogen en bussen bij de swingers me echt een doorn in het oog.....
Re:Keuze van de achterdemper???
Ik heb destijds met een Fox Vanilla RC gereden op m"n bighit, die shock heb ik destijds laten "tunen" door Stendec, dwz andere veer erop aangepast aan m"n gewicht, meer progressief laten maken, shim stack laten aanpassen en IFP (internal floating piston) laten aanpassen. Nadat dat gedaan was voelde die Fox een stuk beter aan als ervoor, eigenlijk nooit omkijken naar die shock gehad behalve de bushing die af en toe moesten vervangen worden maar dat was op 1 2 3 gedaan met een tooltje van BETD. Shock was gemakkelijk af te stellen, rebound, compressie en preload waren allemaal simpel te regelen.
Momenteel rijd ik op een Turner DHR voorzien van een Romic shock met ti veer. Die ti veer doet niets aan de performance van de shock, meer aan het gewicht. Het enigste verschil tussen de ti veer en originele veer is dat de ti veer sneller reageert als er schokken komen op de demper. Demper is gewoon standaard, nog niets aan laten doen. Momenteel nog niet veel op gereden, 1x keer in Namen en moet zeggen dat ie prima bevalt tot nu toe, maar komende weken/maanden zal meer uitwijzen. Servicepunt zit in Duitsland, Toxoholics. Demper afstellen is eigenlijk hetzelfde verhaal als met de Fox, gemakkelijk.
Grtz
Animine
Momenteel rijd ik op een Turner DHR voorzien van een Romic shock met ti veer. Die ti veer doet niets aan de performance van de shock, meer aan het gewicht. Het enigste verschil tussen de ti veer en originele veer is dat de ti veer sneller reageert als er schokken komen op de demper. Demper is gewoon standaard, nog niets aan laten doen. Momenteel nog niet veel op gereden, 1x keer in Namen en moet zeggen dat ie prima bevalt tot nu toe, maar komende weken/maanden zal meer uitwijzen. Servicepunt zit in Duitsland, Toxoholics. Demper afstellen is eigenlijk hetzelfde verhaal als met de Fox, gemakkelijk.
Grtz
Animine
Re:Keuze van de achterdemper???
als gewone doorsnee rijder heb je genoeg aan Rebound, Compression en Preload.
High en lowspeed damping komt pas van pas als je echt gaat racen en wilt finetunen. Persoonlijk hoef ik de laatste 2 niet te hebben, dat beetje extra op en neer gaan vind ik niet erg, worden mijn benen alleen maar sterker van
High en lowspeed damping komt pas van pas als je echt gaat racen en wilt finetunen. Persoonlijk hoef ik de laatste 2 niet te hebben, dat beetje extra op en neer gaan vind ik niet erg, worden mijn benen alleen maar sterker van

Re:Keuze van de achterdemper???
Charmin schreef:
als gewone doorsnee rijder heb je genoeg aan Rebound, Compression en Preload.
High en lowspeed damping komt pas van pas als je echt gaat racen en wilt finetunen. Persoonlijk hoef ik de laatste nooit te hebben, dat beetje extra op en neer gaan vind ik niet erg, worden mijn benen alleen maar sterker van![]()
De bedoeling is om er mee te racen... althans te proberen.... had een fox RC ppd.. en nu op zoek naar iets anders..
dus als iemand goede ervaringen met platform dempers heeft, ff vertellen... romic is out of the question. zat zelf aan een 5th of swinger te denken..
maar die nieuwe fox lokt ook wel moet ik zeggen.
Re:Keuze van de achterdemper???
5th en een Manitou Swinger 6 zijn technisch bijna gelijk. Enige verschil is de tolerantie van de hoofdzuiger, die is bij een 5th strakker dus ook meer compressie demping dan een Manitou 6 way. De 4 way heeft geen highspeed piston in de piggyback en daardoor ook minder compressie demping.
Dit zijn allemaal minimale verschillen. betrouwbaarheid is bij allemaal goed. De 5th CVT5 is 100% gelijk aan alle eerdere modellen belangrijkste verandering is de sticker.
De belangrijkste afstellingen bij deze dempers doe je
1 HET BOEKJE LEZEN
2 goede veer voor je gewicht, dit bepaal je door sag te meten
3 rebound naar persoonlijke voorkeur in stellen
4 volume en druk van je ingaande demping instellen, afhankelijk van frame en rijstijl meer of minder progressief. Let dus ook goed op de ratio van je frame.
5 Hi en Lo comp adjusters 1/2 slag indraaien en niet meer aankomen to je weet wat je fiets doet aan de achterkant, dit moment komt voor de meeste nooit
Dit zijn allemaal minimale verschillen. betrouwbaarheid is bij allemaal goed. De 5th CVT5 is 100% gelijk aan alle eerdere modellen belangrijkste verandering is de sticker.
De belangrijkste afstellingen bij deze dempers doe je
1 HET BOEKJE LEZEN
2 goede veer voor je gewicht, dit bepaal je door sag te meten
3 rebound naar persoonlijke voorkeur in stellen
4 volume en druk van je ingaande demping instellen, afhankelijk van frame en rijstijl meer of minder progressief. Let dus ook goed op de ratio van je frame.
5 Hi en Lo comp adjusters 1/2 slag indraaien en niet meer aankomen to je weet wat je fiets doet aan de achterkant, dit moment komt voor de meeste nooit

-
- Berichten:6303
- Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm
Re:Keuze van de achterdemper???
Harry Klanderman schreef:
Jah, weet ik... heb die dirt nog wel liggen... maar dat was mijn vraag niet...
Ik heb het over gebruikerservaringen...
Wat vind jij bijvoorbeeld van je 5th? veel slijtage, werkt ie goed... vertel
5th, ja is erg goed. eerst el erg wennen, toch heel anders als een Fox RC, maar als je de instellingen een beetje onder controle hebt, is ie echt super, veerweg achter lijkt oneindig, en reageert op alles!
In principe geen slijtage tot nu toe, en erg betrouwbaar.
Wel zijn er zoveel verstelmogelijkheden dat je in het begin blijft draaien aan die dingen, kijken of ie nog beter kan.
Re:Keuze van de achterdemper???
Heb een 4 way coil in mijn AC, ben zo af en toe nog aan het proberen, maar over het algemeen werkt de demper prima. Pakt alle oneffenheden prima op. (heb er tot nog toe alleen in Nederland mee gereden).
Ben nog van plan om hem een keer in mijn DH bike te zetten, kijken hoe dat gaat.
Ben nog van plan om hem een keer in mijn DH bike te zetten, kijken hoe dat gaat.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:Keuze van de achterdemper???
Charmin schreef:
als gewone doorsnee rijder heb je genoeg aan Rebound, Compression en Preload.
High en lowspeed damping komt pas van pas als je echt gaat racen en wilt finetunen. Persoonlijk hoef ik de laatste 2 niet te hebben, dat beetje extra op en neer gaan vind ik niet erg, worden mijn benen alleen maar sterker van![]()
Ik beschouw mezelf echt als totale doorsnee rijder, ik rij geen races
Mn M1 had een stock Vanilla RC maar ik heb er een 5th in gezet.
Verschil is geweldig groot. 5ths is gewoon stukken sneller.
Vorig jaar was ik met de Stevo in Morgins aan t krossen. (Ook M1, met Boxxer, verder weinig verschil)
En we reden heel de tijd treintjes achter elkaar. Ik eens voor, hij eens voor. En goed lachen, tot er een probleempje was met de 5th waardoor ik de fox erin zette.
Stevo nam in elke bocht bijna 8-10 meter. 3 m na de bocht en vijf erbij van t bijtrappen in t uikomen van de bocht.
Maarre Harry,
waarom Push je je Vanilla niet? Kost veel minder dan een nieuwe demper kopen, heeft ook platform en hij is meteen custom tuned. Bevalt t uiteindelijk niet, kan je m nog verkopen zonder teveel verlies te doen.
Degenen die hun demper pushed hebben zijn er van in de wolken. Ik ga binnenkort zelf een Float laten doen. Ben benieuwd.
-
- Berichten:771
- Lid geworden op:ma okt 22, 2001 12:16 pm
Re:Keuze van de achterdemper???
Tjonge, wat is onze tukker weer op de racetoer. In die bak van jou hoeft alleen maar een Fox DHX 5.0. Zal ik effe bellen?
Re:Keuze van de achterdemper???
Eej BeeJee,
Doe niet zo moeilijk jon"g...
Gewoon wat Karl-Heinz Nicolai adviseert! ::)
Is die BMXTB al af dan???
Gewoon Truvativ spul erop en een Fox Forx erin steken, Maxxis bandjes en klaar.
(Nicolai team issue... je weet toch!)
Doe niet zo moeilijk jon"g...
Gewoon wat Karl-Heinz Nicolai adviseert! ::)
Is die BMXTB al af dan???
Gewoon Truvativ spul erop en een Fox Forx erin steken, Maxxis bandjes en klaar.
(Nicolai team issue... je weet toch!)
Re:Keuze van de achterdemper???
Zelf heb ik vorig jaar met een 5th gereden (TFTuned), perfect afgesteld en dat beviel me ook wel. Heb ook verschillende veren erin gehad etc. Het nadeel vond ik dat je niet erg veel merkt van b.v. de rebound instellingen. Je merkt wel wat verschil, maar ik vond het allemaal erg minimaal. Verder pakt de demper gewoon alles erg goed op, wortels, rockgardns etc.
Nu heb ik een 6-way in mijn nieuwe DH fiets zitten waar ik nog nit erg veel zinnigs over kan zeggen aangezien ik er nog maar 1 weekendje mee heb gereden in Namur. Mijn eerste indruk is dat er weinig verschil in zit tussen de 5th en de 6-way, maar dat je de 6-way beter kunt instellen. Je merkt er veel meer van dan bij een 5th.
Wordt vervolgd!
Nu heb ik een 6-way in mijn nieuwe DH fiets zitten waar ik nog nit erg veel zinnigs over kan zeggen aangezien ik er nog maar 1 weekendje mee heb gereden in Namur. Mijn eerste indruk is dat er weinig verschil in zit tussen de 5th en de 6-way, maar dat je de 6-way beter kunt instellen. Je merkt er veel meer van dan bij een 5th.
Wordt vervolgd!