welk ideale tandwiel

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
=Pashley=
welk ideale tandwiel

Bericht door =Pashley= » wo aug 04, 2004 10:43 am

omdat ik men knie beetje wil sparen ben ik aan het kijken voor een nieuw tandwiel op men bmx, nu rij ik met een 44. Wat raden jullie aan als ideale aantal tanden voor dirt/street/park...

thnx & grtz

vettigen tarzan

Re:welk ideale tandwiel

Bericht door vettigen tarzan » wo aug 04, 2004 10:57 am

hoe ben je van plan om je knie te sparen door iets te veranderen aan je gearing? Elke combinatie van tandwielen komt ongeveer overeen omdat je, als je een kleiner voorste tandblad neemt, het achterste kransje ook kleiner moet nemen.
Het is de laatste tijd erg "in" in de bmx wereld om met enorm kleine sprockets te rijden met als argument dat het gewicht zo verminderd wordt. Deze vermindering is echter minimaal en persoonlijk vind ik het niet de moeite om mijn geld daar in te steken.
Nog even over de verhouding tussen de tandwielen. Als je met een 44 tandig blad vanvoor rijdt, heb je waarschijnlijk 16 tanden achter. Deze verhouding moet ongeveer altijd hetzelfde blijven als je hetezlfde aantal omwentelingen wil maken bij eenzelfde snelheid. Voor flatlanders is dit natuurlijk totaal anders. Als je een 28 vooraan neemt bijvoorbeeld, zal je met 10 tanden vanachter moeten rijden.
Nu kan je je knie wel wat ontlasten door iets kleiner te rijden, waardoor je minder kracht zal moeten zetten om op te trekken, maar zoveel zal dat volgens mij niet uitmaken.

Take care

=Pashley=

Bericht door =Pashley= » wo aug 04, 2004 11:10 am

dat laatste was idd mijn bedoeling om bij het optrekken men knie een beetje te ontlasten. zou dat dan zo weinig verschil zijn als je langs achter hetzelfde laat en langs voren naar 39 of kleiner gaat ???
Ik zag dat Tuup J met 28 rijdt, maar dat is dan waarschijnlik niet aangewezen voor mij...
met wat rijden julie dan wel rond?

grtz

The General
Contacteer:

Bericht door The General » wo aug 04, 2004 1:30 pm

verhouding 28-10 wat tuup J heeft en ik zelf ook breken de kettingen wel snel

verhouding 44-16 raak je snel je tandwiel bij in droppen

verhouding 36-13 is het beste de beste verhouding

en als je je knieen iets minder wilt belasten moet je een lichter verzet gaan rijden bij 43-16 .

als je 43 tandwiel zoek die heb ik nog wel 1 liggen van terrible one
voor een mooi prijsje

vettigen tarzan

Bericht door vettigen tarzan » wo aug 04, 2004 2:18 pm

Ypres HC scene schreef:
dat laatste was idd mijn bedoeling om bij het optrekken men knie een beetje te ontlasten. zou dat dan zo weinig verschil zijn als je langs achter hetzelfde laat en langs voren naar 39 of kleiner gaat ???
Ik zag dat Tuup J met 28 rijdt, maar dat is dan waarschijnlik niet aangewezen voor mij...

grtz

ik heb ook een tijdje met 39-16 rondgereden maar dan trapte u kapot om een beetje snelheid te maken voor tricks te doen. Kleiner dan 39 zou ik zeker niet gaan, dan moete helemaal als ne gek trappen. Momenteel rijd ik met 44-16 en daar ben ik heel tevreden over.
Met 28 tanden vooraan kan je idd niets doen, tenzij je poserstyle wilt gaan.
Greetz

surfstad

Bericht door surfstad » wo aug 04, 2004 5:00 pm

Hoe kunnen jullie nu advies geven als je zijn wielmaat nog niet weet?

=Pashley=

Bericht door =Pashley= » wo aug 04, 2004 6:29 pm

@ surfstad: ik rij met 20 inch

best is om het te laten staan zoals het is zeker, want het verschil tussen 43 en 44 is waarschijnlijk nie te voelen denk ik...

grtz

surfstad

Bericht door surfstad » do aug 05, 2004 7:00 am

Ypres HC scene schreef:
@ surfstad: ik rij met 20 inch

Als het 20 inch is, zou ik naar Michael luisteren en hem ff contacten.
Greetz,
Jeroen

The General
Contacteer:

Bericht door The General » do aug 05, 2004 10:50 am

Ypres HC scene schreef:

best is om het te laten staan zoals het is zeker, want het verschil tussen 43 en 44 is waarschijnlijk nie te voelen denk ik...

grtz

Dat is een beetje persoonlijk , want ik voel het wel degelijk

=Pashley=

Bericht door =Pashley= » do aug 05, 2004 10:56 am

Gisterenavond met iemands gereden die zijn voortandwiel verandert heeft naar 36, maar dat vind ik toch een beetje te licht, mss is 39 dan een goede optie, of zou je toch maar 1 tand verminderen en naar 43 gaan?

grtz

Tuup J

Bericht door Tuup J » do aug 05, 2004 1:00 pm

vettigen tarzan schreef:
[
Ypres HC scene schreef:

grtz

ik heb ook een tijdje met 39-16 rondgereden maar dan trapte u kapot om een beetje snelheid te maken voor tricks te doen. Kleiner dan 39 zou ik zeker niet gaan, dan moete helemaal als ne gek trappen. Momenteel rijd ik met 44-16 en daar ben ik heel tevreden over.
Greetz

Waarom kun je met een 28tands sprocket voorraan nix doen???,achter rijd ik ook met een kleinere driver. Heb ik dezelfde verhouding als je met 36/16 rijd!

Poserstyle, sommige hier kunnnen toch ook alleen maar bullshit zeggen.

The General
Contacteer:

Bericht door The General » do aug 05, 2004 1:18 pm

Greetz

ja idd dit slaat gewoon helemaal nergens op, ik rijd ook 28 en Arnout rijd 25, zijn wij nu posers???

allicht one

Bericht door allicht one » do aug 05, 2004 1:24 pm

The General of the diss0rs schreef:

Greetz

ja idd dit slaat gewoon helemaal nergens op, ik rijd ook 28 en Arnout rijd 25, zijn wij nu posers???

komt er maar uit, zoeftaaaaand! 25-9 trapt zwaarder dan 44-16. reken maar uit. Dus niet zoveel onzin praten, met je survival tandwiel.( te gebruiken als tandwiel en om je pizza van te eten)

surfstad

Bericht door surfstad » do aug 05, 2004 4:29 pm

The General of the diss0rs schreef:

JA
Enige nadeel is wel dat jullie posers zijn die ook nog potje kunnen fietsen.
Maar posers op zeker.

stino

Bericht door stino » vr aug 06, 2004 12:35 am

lachen gewoon zo van die threads als deze als je zat thuiskomt ;D ;D
zeg mss iets nuttig ipv je druk te maken over het al-dan-niet-poser-zijn van jezelf en anderen ;D ;D ;D of ga rijden

@Ypres HC Scene: ik heb ook zoiets gehad aan mijn knie door een te zwaar verzet, als je een lichter verzet neemt is het zo over omdat:
- je per beweging minder kracht moet zetten waardoor je knieen minder belast worden
- je maakt meer trapbewegingen maakt op langere afstanden, en dat is sowieso gezonder + je spieren zijn soepeler
- eens je het gewoon bent kan je bijna even snel rijden als met je vorige verzet
- op een kleiner tandwiel kan je gemakkelijker stallen
welke verhouding zou ik niet kunnen zeggen, dat moet je door ondervinding leren

Plaats reactie