Re:Stelling: DH wordt te extreem?!
Moderator:Beheerders
Feit:
Door eerst meer op een HT te gaan rijden en dan over te stappen naar een FS, leer je het meeste. Iedereen die een FS heeft, raad ik aan een HT erbij te kopen. En daarmee lekker op de bmx baan te gaan spelen. Daar leer je pas echt de fietscontrole. Men moet weten wat de fiets doet onder elke omstandigheid. Zonder deze basis heb je niks.
Mijn advies, leer eerst de basis. En dit gaat gewoon beter en sneller op HT.
Zie voor veel basis techieken, de DVD Fundamentals!!
Iets anders:
Door de komst van betere fietsen met meer veerweg, betere veersystemen etc, is het wel een feit dat de DH banen aangepast worden aan deze fietsen. Maar dit is logisch. In elke sport evolueert het materieel, dus waarom niet in een sport die bedreven wordt door materiaal freaks.
Een andere vraag is dan, groeien de banen evenredig in moeilijkheid als het materiaal in technische vooruitgang?
In elke sport probeert men het uitvoerend niveau omhoog te krijgen, dat is mens eigen. Echter heb ik wel het idee dat dit in de downhillsport niet evenredig toeneemt. Voor de grootste gebruikersgroep is het leuker om op een uitdagende baan te fietsen, maar niet op een bijna onmogelijk bereidbare baan
De vraag is dan weer: wat is leuker voor een wedstrijd? een gemiddelde baan met meer competitie of een zwaar radicale baan, waar je al een held bent als je heelhuids beneden komt.
In mijn ogen het eerste.
Door eerst meer op een HT te gaan rijden en dan over te stappen naar een FS, leer je het meeste. Iedereen die een FS heeft, raad ik aan een HT erbij te kopen. En daarmee lekker op de bmx baan te gaan spelen. Daar leer je pas echt de fietscontrole. Men moet weten wat de fiets doet onder elke omstandigheid. Zonder deze basis heb je niks.
Mijn advies, leer eerst de basis. En dit gaat gewoon beter en sneller op HT.
Zie voor veel basis techieken, de DVD Fundamentals!!
Iets anders:
Door de komst van betere fietsen met meer veerweg, betere veersystemen etc, is het wel een feit dat de DH banen aangepast worden aan deze fietsen. Maar dit is logisch. In elke sport evolueert het materieel, dus waarom niet in een sport die bedreven wordt door materiaal freaks.
Een andere vraag is dan, groeien de banen evenredig in moeilijkheid als het materiaal in technische vooruitgang?
In elke sport probeert men het uitvoerend niveau omhoog te krijgen, dat is mens eigen. Echter heb ik wel het idee dat dit in de downhillsport niet evenredig toeneemt. Voor de grootste gebruikersgroep is het leuker om op een uitdagende baan te fietsen, maar niet op een bijna onmogelijk bereidbare baan
De vraag is dan weer: wat is leuker voor een wedstrijd? een gemiddelde baan met meer competitie of een zwaar radicale baan, waar je al een held bent als je heelhuids beneden komt.
In mijn ogen het eerste.
ga toch met zijn allen fietsen :-*
Twenty Four dude 0ss schreef:
Je moet gewoon je verstand op 200% en blik op de landing en gaan, veel ste veel stierenstront over dat het weer te extreem wordt. dan moet je gaan blowen.![]()
we kunnen martijn beter beterschap wensen. die kan een seizoen niet fietsen.
EN BIJ DEZE DAN MARTIJN
Groeten Bertus
-
Ja Surfstad deze discussie ontaardt in moeilijke termen:
Paradigma man fuck joe.
Op die fiets aan je techniek werken en zorgen dat je niet naast Martijn komt te liggen.
Je kunt ook uitglijden in de douche je nek breken en dan klagen we ook hydron aan omdat het water de tegels glad heeft gemaakt.................zucht.
En over HT Todtnau afknallen, dat vind ik alles behalve stoerder dan met een FS. Ik begin pas respect te krijgen als je in een UCI DH wedstrijd een top 10 notering rijdt op een hardtail.
Zo.
Paradigma man fuck joe.
Op die fiets aan je techniek werken en zorgen dat je niet naast Martijn komt te liggen.
Je kunt ook uitglijden in de douche je nek breken en dan klagen we ook hydron aan omdat het water de tegels glad heeft gemaakt.................zucht.
En over HT Todtnau afknallen, dat vind ik alles behalve stoerder dan met een FS. Ik begin pas respect te krijgen als je in een UCI DH wedstrijd een top 10 notering rijdt op een hardtail.
Zo.

Goed gereedschap is het halve werk!
Dat geldt net zo goed voor doe het zelven, als voor sporten. Niets is zo frustrerend als het moeten afhaken omdat je equipment het niet aan kan. En je kan natuurlijk niet verwachten dat iedereen de meest fantastische sprongen gaat maken op de DH.
Dus koop maar gewoon de bike die jij mooi vindt en verken je grenzen. (Maar ga er niet meteen overheen
)
Dat geldt net zo goed voor doe het zelven, als voor sporten. Niets is zo frustrerend als het moeten afhaken omdat je equipment het niet aan kan. En je kan natuurlijk niet verwachten dat iedereen de meest fantastische sprongen gaat maken op de DH.
Dus koop maar gewoon de bike die jij mooi vindt en verken je grenzen. (Maar ga er niet meteen overheen

surfstad schreef:
ga toch met zijn allen fietsen :-*
-
- Contacteer:
plons ----Ik rij meer dan 15 jaar mtb.
luc ----Ik fiets zelf ook al 20 jaar
boomproef eric ----Ik ben opgegroeid met atb"s, zit aan evenzoveel jaren als Plons.
RR-----rij nu een jaar of 10 ATB in
BF=dejean----Ik ben bijna 11 jaar aan t rijden
Shit zeg zijn we hier een wedstrijd aan het houden ofzo: wie fiets het langste
Als je ergens techniek mee op doet is het bmx, en tja dat word ook met de dag extremer. bunny hops over auto"s, drops van stairgabs met een 180, wallride 720 out, rails ophoog grinden , en tja de fietsen blijven het zelfde
ow trouwens mag ik mee doen , Ik rijd pas 13 jaar
luc ----Ik fiets zelf ook al 20 jaar
boomproef eric ----Ik ben opgegroeid met atb"s, zit aan evenzoveel jaren als Plons.
RR-----rij nu een jaar of 10 ATB in
BF=dejean----Ik ben bijna 11 jaar aan t rijden
Shit zeg zijn we hier een wedstrijd aan het houden ofzo: wie fiets het langste
Als je ergens techniek mee op doet is het bmx, en tja dat word ook met de dag extremer. bunny hops over auto"s, drops van stairgabs met een 180, wallride 720 out, rails ophoog grinden , en tja de fietsen blijven het zelfde
ow trouwens mag ik mee doen , Ik rijd pas 13 jaar
-
Vooruit dan 13 jaar is net genoeg

Skitterende discussie, daar draait een forum op.
En sommige mensen geven echt super replieken...
En sommige mensen geven echt super replieken...
- Xircuit
- Contacteer:
--->veteranen....

:-*

:-*
-
- Forumbeheerder
Duckrip schreef:
Ik denk (even kort door de bocht) dat wanneer je iemand verantwoordelijk wilt stellen voor het oplopende risico in de bikewereld je de rol van de consument niet moet onderschatten maar dat hier de overheid haar burgers moet beschermen. In ieder geval is het de overheid die op dit groeiende risico zou moeten inspelen. Natuurlijk is dit altijd het punt waar de discussie "ik bepaal zelf wanneer ik mn helm/gordel draag" begint. Moet de overheid dit bepalen of ieder voor zich? Niet te vergeten dat we met zn allen de mensen financieren die in het ziekenhuis belanden.
No offence to no one, maar de consument geheel verantwoordelijk stellen doe je niet in een systeem als dat van ons.
dus oom agent moet het oplossen? zever. Je zit tenslotte op prive terrein waar geen wegcode geldt. Jij doet je pijn en er moet een wet komen? Das zever. Ik ken DHers die daar nog verder in gaan: elke jump die zij niet zien zitten mag niet in t parkoer.... daarvoor is er een chicken run he. En of je springt of niet daar ben JIJ veantwoordelijk voor. Dan ben je geen consument, of burger. Dan is t jij met jezelf. Maar hier kom ik weer op de Peer pressure: de druk van de vrienden, die sommigen voorbij hun limieten duwt
Ik vindt t maar goed dat t extremer wordt: de sport moet evolueren. Niveau moet omhoog.
Ik heb liever een moeilijke baan, die je echt uitdaagt, zoals de Dange.H of bad wildbad. Pas als je m onder de knie begint te krijgen kan je beginnen flowen en op snelheid gaan, en dan wordt copmpetitie de max. Laat ik nu geen racer zijn.
[WAT NE ZEVER!!!Duckrip schreef: Niet te vergeten dat we met zn allen de mensen financieren die in het ziekenhuis belanden.
No offence to no one, maar de consument geheel verantwoordelijk stellen doe je niet in een systeem als dat van ons.
Laat ons dan ineens alle mensen die roken van de ziekenkas gooien en als we dan toch bezig zijn alle alcohol verbieden want ik rook niet en drink niet (veel) en toch moet ik betalen aan het ziekenfonds voor al die mensen die longkanker enzo krijgen... Bullshit!
De wegrenners moeten we ook verbieden waar daar gebeuren procentueel gezien heel veel ongevallen mee.
Voetballers hebben de meetste kwetsuren dus afschaffen die domme sport!!!!
Volgens de financieel economische tijd (krant) is overgewicht de kanker van de
maatschappij en de gevolgen ervan binnenkort de grootste kost van het ziekenfonds.
Dus laat ons al het vetrijk voedsel en suikers uit de rekken halen.
Mensen moeten tegen henzelf beschermd worden hé
O ja, alle auto"s maar 50PK meer want anders gaan ze te snel.
1 keer geflitst => van de ziekenkas af....
We leven in een (zogezegd) vrij land. Iedereen heeft de keus.
Ik dwing niemand om van een drop af te springen maar ik zeg ook niet tegen
iemand dat hij moet beginnen met roken...
Grtz
Tbx
-
- Contacteer:
Ik vindt t maar goed dat t extremer wordt: de sport moet evolueren. Niveau moet omhoog.
Ik heb liever een moeilijke baan, die je echt uitdaagt, zoals de Dange.H of bad wildbad. Pas als je m onder de knie begint te krijgen kan je beginnen flowen en op snelheid gaan, en dan wordt copmpetitie de max. Laat ik nu geen racer zijn.
duidelijk mee eens
Tbx schreef:
Grtz
Tbx
Exact!
Komt bij dat MTB nu juist over vrijheid zou moeten gaan IMO en niet weer die flauwe onzinnige waarschuwingen en regels...
Inderdaad, iedereen is vrij om de jump wel of niet te nemen.
Als je onder peer pressure toch iets doet wat je eigenlijk niet kan is dat je eigen domme schuld. Ken je grenzen, en verleg ze stap voor stap.
En wat betreft de evolutie in de sport, dat hoort er nou eenmaal bij. Maar onze skills evolueren minder snel dan die van de locals die elke dag kunnen rijden. Daar worden de tracks ook naar gemaakt lijkt me.
Als je onder peer pressure toch iets doet wat je eigenlijk niet kan is dat je eigen domme schuld. Ken je grenzen, en verleg ze stap voor stap.
En wat betreft de evolutie in de sport, dat hoort er nou eenmaal bij. Maar onze skills evolueren minder snel dan die van de locals die elke dag kunnen rijden. Daar worden de tracks ook naar gemaakt lijkt me.
Mathijs schreef:
Als je onder peer pressure toch iets doet wat je eigenlijk niet kan is dat je eigen domme schuld.
Maar als het dan (per ongeluk) toch lukt.........Aaaaaah what a rushhhhh
- dobbel our zero
Mudfreak schreef:
[Mathijs schreef:
Als je onder peer pressure toch iets doet wat je eigenlijk niet kan is dat je eigen domme schuld.
Maar als het dan (per ongeluk) toch lukt.........Aaaaaah what a rushhhhh
;D
yeah keep up da good work
In elk verhaal zit er wel een stukje waarheid, maar is het niet zo
dat je voorjezelf de keuze moet maken of je iets wel aldan niet doet.
Als ik voor mezelf mag spreken, dan moet ik uit ondervinding zeggen
dat de 13 cm veerweg voor en achter waarover ik kan beschikken (geen big bike natuurlijk) mij al meermaals terug op het juiste spoor heeft gezet.
Geen overbodige luxe dus !!!
En inderdaad zulke bikes geven je een gevoel van alles aankunnen maar Oefening baart kunst blijven trainen dus!!!
Vergeet vooral de moraal van het verhaal niet DE FUN en laat elke vogel fluiten zoals hij gebekt is.
RESPECT boys en girls dat is wat telt.
dat je voorjezelf de keuze moet maken of je iets wel aldan niet doet.
Als ik voor mezelf mag spreken, dan moet ik uit ondervinding zeggen
dat de 13 cm veerweg voor en achter waarover ik kan beschikken (geen big bike natuurlijk) mij al meermaals terug op het juiste spoor heeft gezet.
Geen overbodige luxe dus !!!
En inderdaad zulke bikes geven je een gevoel van alles aankunnen maar Oefening baart kunst blijven trainen dus!!!
Vergeet vooral de moraal van het verhaal niet DE FUN en laat elke vogel fluiten zoals hij gebekt is.
RESPECT boys en girls dat is wat telt.
Ik snap niet hoe de stelling dat DH te Extreem wordt in de wereld komt.
In mijn ogen grote bullshit!!!
De meeste mensen waarvan ik grote brokken heb gehoord zijn juist de mensen die al langer op een fiets zitten, waarvan de meesten ook op een hardtail in bijvoorbeeld Todtnau hebben gereden.
En als er al meer (zwaardere) ongelukken gebeuren, zal dat wel komen door:
1) de skills van de ervaren people omhoog gaat en dus een buiteling harder aankomt
2) er steeds meer NL-ers gewoon op de downhillbike zitten.
De meeste ongelukken die ik heb gezien zijn NIET ontstaan door boven het eigen kunnen te rijden, maar gewoon door "domme pech" of door niet op tijd stoppen (dus vermoeidheid), m.a.w. de bekende "laatste run van de dag".
In mijn ogen grote bullshit!!!
De meeste mensen waarvan ik grote brokken heb gehoord zijn juist de mensen die al langer op een fiets zitten, waarvan de meesten ook op een hardtail in bijvoorbeeld Todtnau hebben gereden.
En als er al meer (zwaardere) ongelukken gebeuren, zal dat wel komen door:
1) de skills van de ervaren people omhoog gaat en dus een buiteling harder aankomt
2) er steeds meer NL-ers gewoon op de downhillbike zitten.
De meeste ongelukken die ik heb gezien zijn NIET ontstaan door boven het eigen kunnen te rijden, maar gewoon door "domme pech" of door niet op tijd stoppen (dus vermoeidheid), m.a.w. de bekende "laatste run van de dag".
Klopt Jass, in de motorwereld is dat net zo. Een nieuwe zegt al snel dat hij zich met een supersnelle machine te pletter zal rijden, maar dan is de angst nog groter dan de moed, pas als hij het wat onder de knie heeft en de limieten gaat verkennen rijdt hij zich te pletter.
EL PERRO schreef:
Klopt Jass, in de motorwereld is dat net zo. Een nieuwe zegt al snel dat hij zich met een supersnelle machine te pletter zal rijden, maar dan is de angst nog groter dan de moed, pas als hij het wat onder de knie heeft en de limieten gaat verkennen rijdt hij zich te pletter.
HAHAHA! Maar kwestie blijft, moet het steeds extremer worden?
Steelboy schreef:
HAHAHA! Maar kwestie blijft, moet het steeds extremer worden?
Zijn Todtnau en Bad Wildbad en Leogang (als we het ff over heftige banen hebben) zoveel extremer geworden de afgelopen jaren?
Is de veerweg de afgelopen jaren zoveel extremer geworden? Volgens mij rijden er inmiddels al weer een paar jaar 8 inch bikes rond en zijn die alleen maar gefinetuned en zitten we nu niet op een standaard van 11 inch ofzo.
Dus in mijn ogen valt dat met het extremer worden wel mee.
Uiteraard is het een stuk extremer voor het oog dan 10 jaar terug. Maar om heel eerlijk te zijn, downhill met cantilever remmetjes en 3cm elastomeer veerweg, dat is (was) pas extreem!!!
The General schreef:
duidelijk mee eens
thaha nee jullie hebben me nooit opgefokt met bmxen ;D
Ben er nu wel blij mee![]()
Jass schreef:
Maar om heel eerlijk te zijn, downhill met cantilever remmetjes en 3cm elastomeer veerweg, dat is (was) pas extreem!!!
Heel goed punt, en met die bikes vlogen ze ook tegen 100km/h van de Kamikaze naar beneden ...
Wegcode?? Dat heb ik niet genoemd. Wetgeving gaat het om! Ik zeg niet DAT de overheid dat moet doen, ik zeg ALS er iemand verantwoordelijk gehouden moet worden voor de verhoging van de risicos en t aantal ongelukken dat de overheid in eerste instantie iets zou moeten doen ipv de consument verantwoordelijk te houden. En als het het geval is dat DH te gevaarlijk wordt dan zal dat ook gaan gebeuren. Wanneer dat is heb ik al gezegd.BF = DeJean schreef: [dus oom agent moet het oplossen? zever. Je zit tenslotte op prive terrein waar geen wegcode geldt. Jij doet je pijn en er moet een wet komen? Das zever. Ik ken DHers die daar nog verder in gaan: elke jump die zij niet zien zitten mag niet in t parkoer.... daarvoor is er een chicken run he. En of je springt of niet daar ben JIJ veantwoordelijk voor. Dan ben je geen consument, of burger. Dan is t jij met jezelf. Maar hier kom ik weer op de Peer pressure: de druk van de vrienden, die sommigen voorbij hun limieten duwtDuckrip schreef: Ik denk (even kort door de bocht) dat wanneer je iemand verantwoordelijk wilt stellen voor het oplopende risico in de bikewereld je de rol van de consument niet moet onderschatten maar dat hier de overheid haar burgers moet beschermen. In ieder geval is het de overheid die op dit groeiende risico zou moeten inspelen. Natuurlijk is dit altijd het punt waar de discussie "ik bepaal zelf wanneer ik mn helm/gordel draag" begint. Moet de overheid dit bepalen of ieder voor zich? Niet te vergeten dat we met zn allen de mensen financieren die in het ziekenhuis belanden.
Overigens nemen sommige organisaties die verantwoordelijkheid al op zich door een helm verplicht te stellen tijdens een wedstrijd. Punt was gewoon dat ik vond dat een sport nooit te gevaarlijk kan zijn, is ie dat wel aan t worden dan zal de overheid daar automatisch op inspelen.
En de vraag naar een makkelijkere baan is gewoon bullshit want die mensen kunnen toch freeriden? Ik begrijp niet helemaal hoe je daartussen een verband maakt. Ik zie niet zo snel mensen protesteren tegen een extreme sport...
[
Tbx schreef:Je hebt ook niet goed gelezen, zelfde als BF. Als de sport te gevaarlijk wordt dan grijpt de overheid vanzelf in want dat gebeurt toch al zat? Ik zeg niet dat dat goed is of dat dat fout is. Ik heb nergens gezegd dat niemand geen keus meer heeft of wat dan ook in de trant van vrije wil.[ WAT NE ZEVER!!!
Laat ons dan ineens alle mensen die roken van de ziekenkas gooien en als we dan toch bezig zijn alle alcohol verbieden want ik rook niet en drink niet (veel) en toch moet ik betalen aan het ziekenfonds voor al die mensen die longkanker enzo krijgen... Bullshit!
De wegrenners moeten we ook verbieden waar daar gebeuren procentueel gezien heel veel ongevallen mee.
Voetballers hebben de meetste kwetsuren dus afschaffen die domme sport!!!!
Volgens de financieel economische tijd (krant) is overgewicht de kanker van de
maatschappij en de gevolgen ervan binnenkort de grootste kost van het ziekenfonds.
Dus laat ons al het vetrijk voedsel en suikers uit de rekken halen.
Mensen moeten tegen henzelf beschermd worden hé
O ja, alle auto"s maar 50PK meer want anders gaan ze te snel.
1 keer geflitst => van de ziekenkas af....
Grtz
Tbx
De voorbeelden die je noemt wijken in zoverre af dat je dr eigenlijk niet eens mee kan vergelijken.
Je punt :" wanneer de overheid ingrijpt om onze veiligheid te verbeteren krijg je alleen maar absurde regels" oid klinkt lekker provo maar gaat ook nergens over.