
Re:downhill zijspan frame met foto"s
Moderator:Beheerders
fotooows

Re:downhill zijspan frame
oooooh shit.... de jongens uit Oss zijn staal aan het bakken
Istie 3 oktober af???
We hebben geen aparte zijspanklasse hoor ::)
Maar een demo lijkt mij wel geinig
Mail maar ff,
Jeroen


Istie 3 oktober af???
We hebben geen aparte zijspanklasse hoor ::)
Maar een demo lijkt mij wel geinig

Mail maar ff,
Jeroen
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
Heej nee issie nog nie af maar berschen hoek is wel een mooie plaaats om te testen, als de mogelijk heid er is
Groetjes Bertus
Groetjes Bertus
Re:downhill zijspan frame
Ha mannen,
Dat gaat lekker snel dus. Ik ben reuze benieuwd hoe het gaat worden. Net als de rest, zou ik het geweldig vinden als jullie al wat foto"s zouden kunnen laten zien.
De onderdelen zijn volgens mij perfect (... want ik gebruik deze voor mijn fiets ook). Met name de monster T wil ik zelf ook als voorvork gaan gebruiken. Lekker stijf en robuust. Verder denk ik dat het zijspanwiel vergelijkbaar met voor- en achterwiel zal remmen. De schijfrem heeft dan wel een kleinere diameter, de wieldiameter is ook kleiner, waardoor de naaf sneller draait dan voor- en achterwiel bij gelijke fietssnelheid (160 mm /20 inch =ongeveer 210 mm/26 inch).
Succes verder mannen.
Nog een vraagje voor mr. surfstad. Hoeveel zijspannen heb je nodig om een aparte zijspanklasse te starten?
groet,
Ton
Dat gaat lekker snel dus. Ik ben reuze benieuwd hoe het gaat worden. Net als de rest, zou ik het geweldig vinden als jullie al wat foto"s zouden kunnen laten zien.
De onderdelen zijn volgens mij perfect (... want ik gebruik deze voor mijn fiets ook). Met name de monster T wil ik zelf ook als voorvork gaan gebruiken. Lekker stijf en robuust. Verder denk ik dat het zijspanwiel vergelijkbaar met voor- en achterwiel zal remmen. De schijfrem heeft dan wel een kleinere diameter, de wieldiameter is ook kleiner, waardoor de naaf sneller draait dan voor- en achterwiel bij gelijke fietssnelheid (160 mm /20 inch =ongeveer 210 mm/26 inch).
Succes verder mannen.
Nog een vraagje voor mr. surfstad. Hoeveel zijspannen heb je nodig om een aparte zijspanklasse te starten?
groet,
Ton
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
Mijn idee
. 4x met zijspannen. dat is pas vet
Bertus

Bertus
-
- Berichten:700
- Lid geworden op:zo apr 04, 2004 5:34 pm
- Locatie:Elshood
- Contacteer:
Re:downhill zijspan frame
Twenty Four dude 0ss schreef:
Mijn idee. 4x met zijspannen. dat is pas vet
Bertus
Ik heb thuis ook nog 2 bmx zijspannen staan ;D
Re:downhill zijspan frame
Meenemen die hap...
Past makkelûk in de Seat Alhambra!
Past makkelûk in de Seat Alhambra!

Re:downhill zijspan frame
Ha zijspanmannen,
BMX met zijspan, dat doet mij denken aan een artikel uit het Engelse blad Mountain Bike uit 1992. Daarin een uitgebreid verslag van Engelse Wasp BMX frames met zijspan. Veel actiefoto"s en uitleg hoe je hangen moet om het evenwicht te bewaren. Dat was voor mij de reden om de gele driewieler (bovenaan dit onderwerp) te beginnen...
trouwens zelf ook een BMX met zijspan gehad, daarvoor een step met zijspan...
groet,
Ton
BMX met zijspan, dat doet mij denken aan een artikel uit het Engelse blad Mountain Bike uit 1992. Daarin een uitgebreid verslag van Engelse Wasp BMX frames met zijspan. Veel actiefoto"s en uitleg hoe je hangen moet om het evenwicht te bewaren. Dat was voor mij de reden om de gele driewieler (bovenaan dit onderwerp) te beginnen...
trouwens zelf ook een BMX met zijspan gehad, daarvoor een step met zijspan...
groet,
Ton
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
Heej mensen
Was vandaag in b hoek, en had jeroen gesproken, als er genoeg mensen zin hebben in het bouwen van een zijspan dan kunnen we een aparte klasse beginnen met zijspannen. Dan met 2 bakkies tegelijk naar beneden, hebben we nog 4x. ;D
groetjes B
Was vandaag in b hoek, en had jeroen gesproken, als er genoeg mensen zin hebben in het bouwen van een zijspan dan kunnen we een aparte klasse beginnen met zijspannen. Dan met 2 bakkies tegelijk naar beneden, hebben we nog 4x. ;D
groetjes B
Re:downhill zijspan frame
@Bertus
Jongen we zijn echt trots op je!
Je begint ook steeds beter te rijden.
Het zou te TOF zijn als je een zijspancros kan organiseren!
Misschien ook ff met wat jongens in de BMX contact op gaan nemen.
We support you!
Jeroen
Jongen we zijn echt trots op je!
Je begint ook steeds beter te rijden.
Het zou te TOF zijn als je een zijspancros kan organiseren!
Misschien ook ff met wat jongens in de BMX contact op gaan nemen.
We support you!
Jeroen
Re:downhill zijspan frame
Twenty Four dude 0ss schreef:
Heej mensen
Was vandaag in b hoek, en had jeroen gesproken, als er genoeg mensen zin hebben in het bouwen van een zijspan dan kunnen we een aparte klasse beginnen met zijspannen. Dan met 2 bakkies tegelijk naar beneden, hebben we nog 4x. ;D
groetjes B
wow da"s ook aardig ziek , daar met een zij-span atb naar beneden in een bakkei zitten!
Voor de gedachte alleen : respect!
Re:downhill zijspan frame
geen idee hoe of wat, maar dat lijkt mij echt DE shit... desnoods ducktapen we een vuilnisbak aan mijn m1 ofzo ;D
zane
zane
-
- Berichten:351
- Lid geworden op:zo jan 12, 2003 10:30 pm
Re:downhill zijspan frame
he bert knal es een foto hier op dp, voor al dioe niewschierige menschen :-*
Re:downhill zijspan frame
Beste supergabby,
De bert-zijspan heeft geen zitplaats, maar een staanplaats. Dus als er wat mis mocht gaan, kun je beter in het bakkie staan dan op het zadel van de stuurman zitten. De bakkenist is veel eerder weg dan de stuurman!
Zeer veel respect voor wie in Bergenschenhoek met een zijspan naar beneden wil. Voordat je dat op snelheid wilt doen, moet je als zijspanteam volledig op elkaar zijn ingespeeld. Je moet elkaar perfect aanvoelen en precies weten welke lijn je samen wilt rijden. Maar kun je dat (bijvoorbeeld zoals een geoefend zijspanmotorcrossteams) dan gaat het ook echt hard en is er geen reden waarom het minder snel zou gaan dan bij een 4X wedstrijd (behalve dan misschien het versnellen na de start als alleen de stuurman trapt). Kortom, bijzonder spectaculair!
enne Bert, kom nou op met die foto"s...
zijspangroet,
Ton
De bert-zijspan heeft geen zitplaats, maar een staanplaats. Dus als er wat mis mocht gaan, kun je beter in het bakkie staan dan op het zadel van de stuurman zitten. De bakkenist is veel eerder weg dan de stuurman!
Zeer veel respect voor wie in Bergenschenhoek met een zijspan naar beneden wil. Voordat je dat op snelheid wilt doen, moet je als zijspanteam volledig op elkaar zijn ingespeeld. Je moet elkaar perfect aanvoelen en precies weten welke lijn je samen wilt rijden. Maar kun je dat (bijvoorbeeld zoals een geoefend zijspanmotorcrossteams) dan gaat het ook echt hard en is er geen reden waarom het minder snel zou gaan dan bij een 4X wedstrijd (behalve dan misschien het versnellen na de start als alleen de stuurman trapt). Kortom, bijzonder spectaculair!
enne Bert, kom nou op met die foto"s...
zijspangroet,
Ton
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
rene moet dat een keer met mij doen want ik weet nie hoe da moet.
Zou dirten met een zijspan ook gaan?????? ;D?????
Gegroet bertus
Zou dirten met een zijspan ook gaan?????? ;D?????
Gegroet bertus
Re:downhill zijspan frame
mail die pic maar naar mij, dan zat ik "m online als je wilt, adres staat in m"n profiel
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
check your mail
Re:downhill zijspan frame
heb nix ontvangen..
Re:downhill zijspan frame
Twenty Four dude 0ss schreef:
Zou dirten met een zijspan ook gaan?????? ;D?????
Als je dikke dirts heb ::) waarom nie ;D
-
- Berichten:700
- Lid geworden op:zo apr 04, 2004 5:34 pm
- Locatie:Elshood
- Contacteer:
Re:downhill zijspan frame
dirt springen met een zijspan deed ik toen ik 12 was
Ik zal snel eens wat foto"s online zetten
Ik zal snel eens wat foto"s online zetten
Re:downhill zijspan frame
Hai Ton,
Ik heb je al eens over je zijspans gesproken rond "98/"99 ofzo, achterin de personenbus na een toertocht met Randstad ATB. Leuk er nu ook eens plaatjes van te zien.
Is het niet een idee (heb je vast al aan gedacht) om de bakkenist een stuur te geven dat zijn zitbuis laat kantelen? Dan kun je misschien met een hoog zadel nog aardig beweeglijk blijven, misschien vooral fijn op langere ritten, zeker als de bakkenist ook een trapstel rondpeddelt. Tis maar een idee....
Ik heb je al eens over je zijspans gesproken rond "98/"99 ofzo, achterin de personenbus na een toertocht met Randstad ATB. Leuk er nu ook eens plaatjes van te zien.
Is het niet een idee (heb je vast al aan gedacht) om de bakkenist een stuur te geven dat zijn zitbuis laat kantelen? Dan kun je misschien met een hoog zadel nog aardig beweeglijk blijven, misschien vooral fijn op langere ritten, zeker als de bakkenist ook een trapstel rondpeddelt. Tis maar een idee....
Re:downhill zijspan frame
Ha Cloxxki,
Dat zou best wel eens kunnen. Ik kan me nog wel een keer herinneren dat ik het hele project heb uitgelegd. Ik heb toen geloof ik van iemand ook nog een simulatieprogrammaatje gekregen. Daarmee kon ik onder andere het pad van het achterwiel bij een Horst-link simuleren. Was jij dat toevallig?
Het idee van een kantelbare zitbuis is heel mooi. Het zou de bakkenist veel meer bewegingsruimte geven. Ik heb er zelf ook al eens aan gedacht, maar voorlopig heb ik het niet toegepast. De redenen daarvoor zijn als volgt:
Ten eerste is de positie van de bakkenist in de gele fiets (zie hierboven eerste foto) nog niet optimaal. Deze zit te ver naar voren. Daarom is deze op het nieuwe zijspan verder naar achteren geplaatst. Hopelijk voldoet dat. Pas als uit testritten blijkt dat deze positie goed voldoet, is het, volgens mij, verstandig weer een stap verder te gaan, met bijvoorbeeld een beweegbare zitbuis.
De extra beweging van de zitbuis betekent natuurlijk dat het frame er zwaarder van wordt. En op dit moment wordt het nieuwe Al-zijspan eigenlijk al te zwaar, omdat ik niet de beschikking heb over butted buizen. Een tweepersoons aangedreven zijspan zou, volgens mij, niet meer dan 30 kg mogen wegen om goed cross-country te kunnen rijden. Daar zit ik nu al boven. Maar goed, ook dat is iets voor de toekomst.
En als je er over nadenkt, zou je misschien de trapas van de bakkenist ook mee willen laten draaien?! Dan kan de bakkenist in niet te scherpe bochten blijven trappen. Dit vereist dan wel een ander overbrengingsmechanisme (tandriem of cardanas).
Dan blijft de vraag hoe de zitbuis kantelen mag. Alleen zijwaarts, of juist schuin naar achteren (zodat de bakkenist makkelijk achter de stuurman kan kruipen in een bocht naar links) en schuin naar voren (zodat de bakkenist makkelijk uit de bak kan hangen in een bocht naar rechts).
Toch denk ik dat een beweegbare zitbuis voordelen heeft. De bakkenist heeft waarschijnlijk een beter gevoel voor "het evenwicht van het zijspan" en hij wordt ook minder zijwaarts heen en weer geslingerd tijdens het rijden door hobbelig terrein (een probleem met het huidige gele zijspan).
Mijn conclusie is dat het toepassen van een kantelbare zitbuis waarschijnlijk zinvol is. Het nieuwe Al-frame is echter nog onvoldoende uitgerijpt om zo"n constructie nu al te maken.
In het nieuwe Al-frame is de zitbuis ver naar achteren geplaatst (de bovenzijde van de zadelpen loopt gekromd naar voren in plaats van naar achteren) en zijn de buizen vanaf de trapas van de bakkenist naar z"n stuur/beugel zo laag mogelijk geplaatst om zo veel mogelijk bewegingsruimte te garanderen. Eens kijken hoe of dit in praktijk uitwerkt.
met vriendelijke zijspangroet,
Ton
Dat zou best wel eens kunnen. Ik kan me nog wel een keer herinneren dat ik het hele project heb uitgelegd. Ik heb toen geloof ik van iemand ook nog een simulatieprogrammaatje gekregen. Daarmee kon ik onder andere het pad van het achterwiel bij een Horst-link simuleren. Was jij dat toevallig?
Het idee van een kantelbare zitbuis is heel mooi. Het zou de bakkenist veel meer bewegingsruimte geven. Ik heb er zelf ook al eens aan gedacht, maar voorlopig heb ik het niet toegepast. De redenen daarvoor zijn als volgt:
Ten eerste is de positie van de bakkenist in de gele fiets (zie hierboven eerste foto) nog niet optimaal. Deze zit te ver naar voren. Daarom is deze op het nieuwe zijspan verder naar achteren geplaatst. Hopelijk voldoet dat. Pas als uit testritten blijkt dat deze positie goed voldoet, is het, volgens mij, verstandig weer een stap verder te gaan, met bijvoorbeeld een beweegbare zitbuis.
De extra beweging van de zitbuis betekent natuurlijk dat het frame er zwaarder van wordt. En op dit moment wordt het nieuwe Al-zijspan eigenlijk al te zwaar, omdat ik niet de beschikking heb over butted buizen. Een tweepersoons aangedreven zijspan zou, volgens mij, niet meer dan 30 kg mogen wegen om goed cross-country te kunnen rijden. Daar zit ik nu al boven. Maar goed, ook dat is iets voor de toekomst.
En als je er over nadenkt, zou je misschien de trapas van de bakkenist ook mee willen laten draaien?! Dan kan de bakkenist in niet te scherpe bochten blijven trappen. Dit vereist dan wel een ander overbrengingsmechanisme (tandriem of cardanas).
Dan blijft de vraag hoe de zitbuis kantelen mag. Alleen zijwaarts, of juist schuin naar achteren (zodat de bakkenist makkelijk achter de stuurman kan kruipen in een bocht naar links) en schuin naar voren (zodat de bakkenist makkelijk uit de bak kan hangen in een bocht naar rechts).
Toch denk ik dat een beweegbare zitbuis voordelen heeft. De bakkenist heeft waarschijnlijk een beter gevoel voor "het evenwicht van het zijspan" en hij wordt ook minder zijwaarts heen en weer geslingerd tijdens het rijden door hobbelig terrein (een probleem met het huidige gele zijspan).
Mijn conclusie is dat het toepassen van een kantelbare zitbuis waarschijnlijk zinvol is. Het nieuwe Al-frame is echter nog onvoldoende uitgerijpt om zo"n constructie nu al te maken.
In het nieuwe Al-frame is de zitbuis ver naar achteren geplaatst (de bovenzijde van de zadelpen loopt gekromd naar voren in plaats van naar achteren) en zijn de buizen vanaf de trapas van de bakkenist naar z"n stuur/beugel zo laag mogelijk geplaatst om zo veel mogelijk bewegingsruimte te garanderen. Eens kijken hoe of dit in praktijk uitwerkt.
met vriendelijke zijspangroet,
Ton
Re:downhill zijspan frame
Ha zijspanmannen,
De afgelopen weken weinig van jullie gehoord. Zouden die foto"s nog eens kunnen komen. Ik ben heel benieuwd hoe ver jullie zijn. Zijn de stijfheidsproblemen al opgelost?
groet,
Ton 3OX
De afgelopen weken weinig van jullie gehoord. Zouden die foto"s nog eens kunnen komen. Ik ben heel benieuwd hoe ver jullie zijn. Zijn de stijfheidsproblemen al opgelost?
groet,
Ton 3OX
-
- Berichten:290
- Lid geworden op:zo mar 23, 2003 6:55 pm
Re:downhill zijspan frame
heej Ton
ik heb de draad weer opgepakt. project was ff een eetje verwaarloosd. maar ik ben nu met de achterbrug bezig van de bike, ff een beetje verbeteren. en ik heb m"n boek weer gevonden. dus uuuuuuhhhh foto"s tja
ben hard bezig ma ik heb best weinig tijd. dus ma die komen wel.
groeten Bertus
ik heb de draad weer opgepakt. project was ff een eetje verwaarloosd. maar ik ben nu met de achterbrug bezig van de bike, ff een beetje verbeteren. en ik heb m"n boek weer gevonden. dus uuuuuuhhhh foto"s tja
ben hard bezig ma ik heb best weinig tijd. dus ma die komen wel.
groeten Bertus
Re:downhill zijspan frame
Ha Bertus,
Zo jongen hoe staat het met de driewieler? Komt-ie af dit jaar? Ik hoop dat het mij lukt de nieuwe tricycle klaar te stomen. Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben, vandaag vond ik een gave "side" van een Al-mountainbike met zijspan, geveerd op voor- en bakwiel. De "side" is voorzien van video"s, veel foto"s (inclusief rontgen...):
http://www.doppelkrapf.de
...enne succes verder met de bouw.
met vriendelijke zijspangroet,
Ton 3ox
Zo jongen hoe staat het met de driewieler? Komt-ie af dit jaar? Ik hoop dat het mij lukt de nieuwe tricycle klaar te stomen. Mocht je nog wat inspiratie nodig hebben, vandaag vond ik een gave "side" van een Al-mountainbike met zijspan, geveerd op voor- en bakwiel. De "side" is voorzien van video"s, veel foto"s (inclusief rontgen...):
http://www.doppelkrapf.de
...enne succes verder met de bouw.
met vriendelijke zijspangroet,
Ton 3ox