Show your helmet!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » do sep 22, 2011 9:32 pm

Eindelijk een helmpje gekocht die het posten hier waard is :lol: ;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind hem vet en goed passen bij de rest van mijn gear;
Afbeelding
Afbeelding
(oude helm op de laatste foto :oops: )
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Koenco007

Bericht door Koenco007 » vr sep 23, 2011 5:26 pm

mooi hoe veel weegt zo'n ding nou?
-trying doesn't matter when you always fail- the green hornet

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » za sep 24, 2011 10:37 am

Iets minder dan mijn oude (hoop ik :lol: )
Ik zal hem eens wegen!
Vraag het de witte reus!

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » wo okt 05, 2011 11:01 am

THE helmet nog niet kunnen verkopen (hint, hint 8) ) maar de nieuwe en in de juiste maat al wel binnen :) het is een FOX Rampage 2011 geworden met goggles van THOR.

Afbeelding
Afbeelding
hoezo?

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » do okt 06, 2011 7:42 am

Koenco007 schreef:mooi hoe veel weegt zo'n ding nou?
Polyester helm;
Afbeelding

Carbon helm;
Afbeelding

Is de poly helm dan toch 42 gram lichter :shock:
Aan de carbon helm zit dan wel het steuntje van de camera;
Afbeelding

Maar dan toch zouden de helmen hetzelfde wegen; zo zie je maar weer dat een duurdere helm niet meteen lichter hoeft te zijn ;)
Vraag het de witte reus!

arri1997

Bericht door arri1997 » do okt 06, 2011 9:11 am

Maar dan toch zouden de helmen hetzelfde wegen; zo zie je maar weer dat een duurdere helm niet meteen lichter hoeft te zijn
Lichter niet maar kwaliteit.. 8)

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » do okt 06, 2011 9:19 am

En daar bedoel je mee de afwerking en niet de veiligheid?
Want of een helm veilig is hangt niet af van de prijs (hoop ik toch) :?
Vraag het de witte reus!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do okt 06, 2011 4:20 pm

carbon zal sneller weg te gooien zijn na een crash dan poly..
dat is in de motorwelreld al zo,.. en deuk en afgelopen ,.
poly krast en zal meerdere impacts kunnen weerstaan zonder te desintegreren erna,.

Chmod

Bericht door Chmod » do okt 06, 2011 4:44 pm

na een goeie impact vliegt poly wel in stukken en een vezel niet...

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » vr okt 07, 2011 2:41 pm

en na een goede crash moet je hem volgens het handleidingsgarantieboekje vervangen voor een nieuwe of laten controleren door de fabricant 8) dus carbon of poly of goedkoop of TLD bijv. het maakt niet zo veel uit zolang de helm maar gekeurd is.
hoezo?

Koenco007

Bericht door Koenco007 » vr okt 07, 2011 3:13 pm

Afbeelding
-trying doesn't matter when you always fail- the green hornet

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr okt 07, 2011 3:44 pm

HoppaH; helemaal correct :arms:

Vette helm Koen! 8)
Vraag het de witte reus!

Chmod

Bericht door Chmod » vr okt 07, 2011 5:29 pm

wrong hoppah en witte...

de opgelegde norm is veel lager dan de standaard die de fabricant zich oplegt. Een val bestaat niet uit 1 enkele impact. Ik heb genoeg voorbeelden zien doorkomen van klanten die voor de poly gingen en hun tandjes mochten laten herdoen omdat het kinstuk weg was na de eerste impact.

Het verschil tussen carbon en vezel is niet zo groot. Eerder het verschil in aantal lagen is van belang. De vezel zorgt ervoor dat de helm aan elkaar blijft en geen stukken kwijtraakt. Zeker interessant voor de Moto GP rijders die enkele flinke smakken doen en dan tegen 200km/h over de asfalt schrapen.

Ook is er dikwijls een betere verhouding in de maten bij de duurdere helmen. Er zijn meerdere schalen en bij de goedkope waar ze alles maar met schuim opvullen en in wezen allemaal een XL zijn, maar met meer schuim. Dankzij deze opbouw dient de fabricant ook maar 1 maat te laten keuren.

Keuring label is belachelijk. Wil maar net zeggen dat je geen kartonne doos op je hoofd hebt.

Doe ermee wat je wil. Geen lego op mijn hoofd.

Sinter

helmen

Bericht door Sinter » vr okt 07, 2011 5:55 pm

Chmod schreef:wrong hoppah en witte...

de opgelegde norm is veel lager dan de standaard die de fabricant zich oplegt. Een val bestaat niet uit 1 enkele impact. Ik heb genoeg voorbeelden zien doorkomen van klanten die voor de poly gingen en hun tandjes mochten laten herdoen omdat het kinstuk weg was na de eerste impact.

Het verschil tussen carbon en vezel is niet zo groot. Eerder het verschil in aantal lagen is van belang. De vezel zorgt ervoor dat de helm aan elkaar blijft en geen stukken kwijtraakt. Zeker interessant voor de Moto GP rijders die enkele flinke smakken doen en dan tegen 200km/h over de asfalt schrapen.

Ook is er dikwijls een betere verhouding in de maten bij de duurdere helmen. Er zijn meerdere schalen en bij de goedkope waar ze alles maar met schuim opvullen en in wezen allemaal een XL zijn, maar met meer schuim. Dankzij deze opbouw dient de fabricant ook maar 1 maat te laten keuren.

Keuring label is belachelijk. Wil maar net zeggen dat je geen kartonne doos op je hoofd hebt.

Werk jij toevallig bij TNO Homologations in Helmond, waar ze helmen testen ?

Groeten

Sinter

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » vr okt 07, 2011 6:01 pm

ok ;) wat ik probeerde te zeggen is dat er veel zijn die bij de keuze van een helm eerder voor the looks gaan (en daar vaak veel voor betalen zoals bij TLD, ok ok niet alleen voor looks natuurlijk) en door de gedachte dat poly meerdere crashes zou overleven tov carbon daardoor verkeerd nadenken over de functie van een helm. hoe lang gaat ie mee? en niet hoe veilig is hij en wat doe ik na een crash?.

@cyberhawk
daarbij komt dat wanneer mensen meerdere crashes met hun helm overleven, dat niet automatisch inhoud dat ze dat ook zouden moeten doen of lees ik iets anders in mijn manual dan de rest?

mzl Wout

p.s. @chmod al wezen fietsen in Coo?
hoezo?

HOPPAH

Re: helmen

Bericht door HOPPAH » vr okt 07, 2011 6:09 pm

Sinter schreef:

Werk jij toevallig bij TNO Homologations in Helmond, waar ze helmen testen ?

Groeten

Sinter
@sinter is deze vraag doorspeent van enig sarcasme? of gesteld vanuit oprechte interesse? ik ben namelijk wel blij met de reactie van Chmod omdat er op deze manier (wellicht redelijk off topic) een serieuze en onderbouwde discussie ontstaat waar je met z'n allen iets aan kan hebben :arms:
hoezo?

Sinter

Bericht door Sinter » vr okt 07, 2011 7:34 pm

Ik ben werkzaam bij TNO en verantwoordelijk voor het testen van zowel motorhelmen als fietshelmen.
Voor beide helmsoorten worden altijd verschillende buitenschalen gemaakt (doorgaans 3, 53-56cm, 57-60cm en 61-63cm) met daarin de dempende binnenschalen. Deze binnenschalen varieren dus ook weer in dikte en samenstelling (vaak meerdere dichtheden per schaal) zodat per buitenschaal 2 maatvariaties zijn, bv: 53-54cm en 55-56cm in de buitenschaal 53-56cm.
Bij het testen van motorhelmen ondergaat de helm 5 energie absorptietesten die varieren in snelheid van 5.5 m/s (19.8km/h) op het kinstuk tot 7.5 m/s (27km/h) op 4 andere plaatsen op de helm. De helm wordt op verschillende manieren geconditioneerd (warm, koud natte omstandigheden).
Het is dus niet zo dat er maar een enkele impact op de helm plaats vindt. Fietshelmen worden op 2 plaatsen van de helm getest.
Het grote verschil in het materiaal van de buitenschaal zit hem niet tussen carbon fibre of glas fibre maar tussen fibre en polycarbonaat (plastic).
Polycarbonaat scheurt na de eerste klap direct open wat dus gevolgen heeft voor de resterende klappen.

Groeten

Sinter

HOPPAH

Bericht door HOPPAH » vr okt 07, 2011 8:29 pm

Sinter schreef:Ik ben werkzaam bij TNO en verantwoordelijk voor het testen van zowel motorhelmen als fietshelmen.
Voor beide helmsoorten worden altijd verschillende buitenschalen gemaakt (doorgaans 3, 53-56cm, 57-60cm en 61-63cm) met daarin de dempende binnenschalen. Deze binnenschalen varieren dus ook weer in dikte en samenstelling (vaak meerdere dichtheden per schaal) zodat per buitenschaal 2 maatvariaties zijn, bv: 53-54cm en 55-56cm in de buitenschaal 53-56cm.
Bij het testen van motorhelmen ondergaat de helm 5 energie absorptietesten die varieren in snelheid van 5.5 m/s (19.8km/h) op het kinstuk tot 7.5 m/s (27km/h) op 4 andere plaatsen op de helm. De helm wordt op verschillende manieren geconditioneerd (warm, koud natte omstandigheden).
Het is dus niet zo dat er maar een enkele impact op de helm plaats vindt. Fietshelmen worden op 2 plaatsen van de helm getest.
Het grote verschil in het materiaal van de buitenschaal zit hem niet tussen carbon fibre of glas fibre maar tussen fibre en polycarbonaat (plastic).
Polycarbonaat scheurt na de eerste klap direct open wat dus gevolgen heeft voor de resterende klappen.

Groeten

Sinter
Thanx! 8)
hoezo?

Chmod

Bericht door Chmod » vr okt 07, 2011 9:02 pm

wat ik dus net zei... Maar dat van die verschillende buitenschalen is niet waar. Het zou wel moeten natuurlijk. Dacht zelfs dat een TLD D3 voor elke maat een andere schaal had.

Natuurlijk dien je je helm te laten nakijken bij een serieuse val of gewoon vervangen. Maar ook de leeftijd ervan is belangrijk!

Sinter

Bericht door Sinter » vr okt 07, 2011 10:11 pm

Chmod schreef:wat ik dus net zei... Maar dat van die verschillende buitenschalen is niet waar
Probeer eens een afspraak te maken met Arai in Hoevelaken. Misschien dat zij jou kunnen overtuigen.

Groeten

Sinter

Chmod

Bericht door Chmod » za okt 08, 2011 10:55 pm

Sinter schreef:
Chmod schreef:wat ik dus net zei... Maar dat van die verschillende buitenschalen is niet waar
Probeer eens een afspraak te maken met Arai in Hoevelaken. Misschien dat zij jou kunnen overtuigen.

Groeten

Sinter
Arai, shoei, ... tuurlijk doen die dat. Ik spreek dan ook niet over de +200euro helmen. Dat is nu net het punt!

Maak jij eens een afspraak met Airoh, IXS, LS2, Römer, G-mac, Akira, Dainese...

Sinter

helmen

Bericht door Sinter » do nov 03, 2011 7:31 pm

Na lang wachten toch gekomen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grt

Sinter

littleking01

Bericht door littleking01 » do nov 03, 2011 7:35 pm

Nice, specialized dissident?
Norco Six Two: For Sale

Sinter

Helmen

Bericht door Sinter » do nov 03, 2011 8:06 pm

Ja,

Specialized Dissident. 970 gram

Grt

Sinter

valent46

.

Bericht door valent46 » do nov 03, 2011 11:40 pm

@ Sinter, nette helm!! hoe zitie? en hoe is de kwaliteit? en werkt hij goed met een Leatbrace?
Be a Pancake or Not!

Plaats reactie