Wat is een goede Downhill/freeride bike

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

hubertje

Bericht door hubertje » vr apr 04, 2008 6:51 pm

Een goeie? Van deze ben ik behoorlijk tevreden..
Afbeelding

Reversed

Bericht door Reversed » vr apr 04, 2008 7:01 pm

OK thx ik ga zeker een keer proberen of passen hoe je het ook noemt. Maar zoals ik eigenlijk hoor is het het beste om te beginnen met een hardtail zo klein mogelijk frame.
Maar wat zou je eigenlijk voor eisen moeten stellen aan de afmontage?
Mooie bike hoor. Heb je hier meer info over?

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr apr 04, 2008 8:02 pm

Reversed schreef:OK thx ik ga zeker een keer proberen of passen hoe je het ook noemt. Maar zoals ik eigenlijk hoor is het het beste om te beginnen met een hardtail zo klein mogelijk frame.
Een zo klein mogelijk hardtail frame ben ik het niet helemaal mee eens. Dat is leuk als je gaat dirten of streeten maar een klein frame heeft een korte bovenbuis en zal dus nerveus zijn. Voor DH en freeride wil je toch wel wat lengte in je bovenbuis en achtervork. Dat is op snelheid stabieler.

hubertje

Bericht door hubertje » vr apr 04, 2008 8:23 pm

't Is een specialized Big Hit. Nog steeds een van de goedkoopste écht degelijke FR/DH bikes op de markt vind ik. Alleen jammer dat't een speci is.

07bighit

Bericht door 07bighit » vr apr 04, 2008 8:27 pm

hubertje schreef:'t Is een specialized Big Hit. Nog steeds een van de goedkoopste écht degelijke FR/DH bikes op de markt vind ik. Alleen jammer dat't een speci is.
wat is daar nu spijtig aan ???
Born To Fly High

http://www.mtb-fun.tk/

Reversed

Bericht door Reversed » vr apr 04, 2008 8:42 pm

sherlock schreef:
Reversed schreef:OK thx ik ga zeker een keer proberen of passen hoe je het ook noemt. Maar zoals ik eigenlijk hoor is het het beste om te beginnen met een hardtail zo klein mogelijk frame.
Een zo klein mogelijk hardtail frame ben ik het niet helemaal mee eens. Dat is leuk als je gaat dirten of streeten maar een klein frame heeft een korte bovenbuis en zal dus nerveus zijn. Voor DH en freeride wil je toch wel wat lengte in je bovenbuis en achtervork. Dat is op snelheid stabieler.
In iedergeval een kleinere framemaat dan wat ik op mijn xc heb. Maar goed ik geloof dat ik daar wel uit ga komen. Wat voor eisen moet je nu eigenlijk stellen aan de afmontage? dus wat zijn de minimale eisen? en ook moet ik dus opletten dat ik lengte in mijn bovenbuis hou.
Laatst gewijzigd door Reversed op do apr 24, 2008 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

redoutterider

Bericht door redoutterider » vr apr 04, 2008 9:56 pm

zeker 26'' als je een hardtail neemt ook voor een fully er bestaan zelfs geen fully's met 24'' om te gaan freeriden of downhillen ;)
Member of Dirty Flow
http://redoutebmx.webs.com/

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » za apr 05, 2008 8:11 am

redoutterider schreef:zeker 26'' als je een hardtail neemt ook voor een fully er bestaan zelfs geen fully's met 24'' om te gaan freeriden of downhillen ;)

Dan moet je maar eens goed kijken naar die Speci hierboven...............
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

khardak

Bericht door khardak » za apr 05, 2008 9:02 am

pssst. ikd enk dat ie uti de fabriek bedoeld
FSD-Bikers | my pinkbike album

custom painted cube flying circus(wit)

hubertje

Bericht door hubertje » za apr 05, 2008 9:10 am

Af fabriek had ie wel degelijk een 24" wiel hoor ;)

redoutterider

Bericht door redoutterider » za apr 05, 2008 10:43 am

sorry wist ik niet maar rijd dat goed voor freeride :?
Member of Dirty Flow
http://redoutebmx.webs.com/

hubertje

Bericht door hubertje » za apr 05, 2008 11:56 am

Ik ben nog niet goed genoeg om't verschil te voelen.. Velen zeggen dat achteraan niet veel uitmaakt (dat wiel volgt wel), maar vooraan onbestuurbaar is in grove stukken.. Nog niet veel last van gehad in alle geval. Kheb een 26" voor vooraan ook, dus ik kan nog vergelijken.

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » ma apr 07, 2008 7:30 am

khardak schreef:pssst. ikd enk dat ie uti de fabriek bedoeld

:thumbsup:
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Reversed

Bericht door Reversed » do apr 24, 2008 11:28 pm

OK even een poosje terug van weggeweest.
Ik lees dus eigenlijk dat 26' noodzakelijk is. Waar moet ik nog meer aan denken? Schakelwerk, voorvork, velgen, remmen enzovoort

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » vr apr 25, 2008 9:08 am

met jouw budget: kijk toch eens naar een woodbumble bijvoorbeeld. Good value, sterke en wendbare fiets waar je in bijna alle parkoers mee uit de voeten kan.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Reversed

Bericht door Reversed » za apr 26, 2008 9:40 pm

Ik heb hele slechte ervaringen met batavus vooral Be one. Dus dit eigenlijk liever niet. Ik zat nu wat rond te kijken en zag de fuel ex 5.5 van trek. Lijkt jullie dit een goede bike om zowel freeride als downhill mee uit te voeren?

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=20638

Reversed

Bericht door Reversed » zo apr 27, 2008 12:04 pm

Hebben jullie een reactie hierover :D

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo apr 27, 2008 12:21 pm

Nee, die wil je niet gebruiken voor DH. Ik ben te lui om het hele verhaal te lezen maar een tip is om eens wat huurfietsen te proberen.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Reversed

Bericht door Reversed » ma apr 28, 2008 8:34 pm

ok, was even een gedachte die nu snel uit mn hoofd is gezet :D

Ik zag nu een specialized p2 long staan. Wat denken jullie hiervan gezien mijn lengte?

Sven

Bericht door Sven » di apr 29, 2008 2:44 pm

Reversed schreef:Ik zag nu een specialized p2 long staan. Wat denken jullie hiervan gezien mijn lengte?
Je schiet van hardtail naar fully naar hardtail.
Alleen budget heb je op dit moment niks aan.

Als starter zou ik absoluut een hardtail kiezen, de Balfa Minuteman (vorige pagina) is een geweldige fiets die hier 2ehands te koop staat.

Bevalt het niet, kun je deze nog altijd verkopen zonder dat je $$$ hebt uitgegeven aan een mega-fully waar je alles op kan maar totaal geen grenzen kan opzoeken, simpelweg omdat je de fiets - techniek verhouding totaal kwijt bent.

Bedenk je nog eens wáár je wilt gaan fietsen, welke frequentie je DH/FR activiteiten wilt uitvoeren en bedenk dan of je een fully of ht wilt.
Dan kan er ook een gerichter advies worden gegeven.

Dus het antwoord op je vraag over de P2: pak die Minuteman van de vorige pagina! Stukken beter.

Reversed

Bericht door Reversed » di apr 29, 2008 4:53 pm

Je hebt gelijk. Ik was eigenlijk ook al heel de tijd van plan om met een ht te gaan beginnen de trek was even een gedachte apart sorry voor de verwarring. Wat ik eigenlijk wel als voorkeur heb is een alu frame. Vandaar dat ik naar de specialized p2 long keek hier op dp. Maar om een indicatie te hebben. Naar wat voor framematen moet ik kijken gezien mijn lengte?

Sven

Bericht door Sven » di apr 29, 2008 5:19 pm

Reversed schreef:Maar om een indicatie te hebben. Naar wat voor framematen moet ik kijken gezien mijn lengte?
Houd in je achterhoofd dat een stalen frame zoals de Balfa Minuteman stukken vergeeflijker is dan een alu hardtail frame. Dit komt tot zijn voordeel als je net ergens een foutje maakt.

Daarintegen wel weer positief dat alu een veel hogere vermoeiingsgraad heeft.

Je lengte = 1.92
Afhankelijk van je binnenbeenlengte (lengte voet tot kruis) kun je de framemaat bepalen.
Heb je bijvoorbeeld een lang torso, en in verhouding gemiddeld lange benen, dan zou de geometrie van een P2 long jouw ten goede kunnen komen. Maar met deze woorden kun je geen fiets uitzoeken.
Daarvoor moet je naar een LBS waar je proefrijdt op enkele bikes, en kan vergelijken welke grootte voor jou geschikt is.

N I E L S

Bericht door N I E L S » di apr 29, 2008 5:39 pm

Eerste pagina had ik nog niet gezien : die MM is van mij alleen daar pas je niet op als je 1.92 bent. Ik ben 189 ofzo maar dat is echt de max.

Ik heb er een aantal DH parcoursen mee gereden waaronder de oude en nieuwe DH's in BwB. Natuurlijk gaat dat trager maar je leert wel goed klappen vangen met je lichaam en toch was ik ook de traagste niet. Ik ben trouwens ook begonnen in BwB met een HT. Een stalen frame rijdt net even lekkerder omdat het de klappen beter vangt (mening) en is sterker (feit). Maar alles kan stuk zowel alu als staal natuurlijk...

En het lijkt me wel een strak plan even te bedenken wat je nou wil want als je nog twijfelt over een HT of een fully bewijst dat dat je nog geen idee hebt wat je wil.

Succes!
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Reversed

Bericht door Reversed » di apr 29, 2008 6:11 pm

eigenlijk het liefst een hard tail. Wat ik hier allemaal lees zie ik dat je het snelst leert op een ht. En je kan wat meer dingen op een ht. oja mijn binnenbeen lengte is 95 cm

Reversed

Bericht door Reversed » zo mei 11, 2008 11:13 pm

Wat is een aan te raden veerweg voor freeride op een hard tail? Zit nu erg te kijken naar een specialized p2 long. Wat is bij deze fiets een goede veerweg zodat ik zowel kan freeriden en ook dirten/streeten? Maar voornamelijk freeride!

Plaats reactie