Wat is een goede Downhill/freeride bike
Moderator:Beheerders
OK thx ik ga zeker een keer proberen of passen hoe je het ook noemt. Maar zoals ik eigenlijk hoor is het het beste om te beginnen met een hardtail zo klein mogelijk frame.
Maar wat zou je eigenlijk voor eisen moeten stellen aan de afmontage?
Mooie bike hoor. Heb je hier meer info over?Een goeie? Van deze ben ik behoorlijk tevreden..
Een zo klein mogelijk hardtail frame ben ik het niet helemaal mee eens. Dat is leuk als je gaat dirten of streeten maar een klein frame heeft een korte bovenbuis en zal dus nerveus zijn. Voor DH en freeride wil je toch wel wat lengte in je bovenbuis en achtervork. Dat is op snelheid stabieler.Reversed schreef:OK thx ik ga zeker een keer proberen of passen hoe je het ook noemt. Maar zoals ik eigenlijk hoor is het het beste om te beginnen met een hardtail zo klein mogelijk frame.
Mooie bike hoor. Heb je hier meer info over?Een goeie? Van deze ben ik behoorlijk tevreden..
In iedergeval een kleinere framemaat dan wat ik op mijn xc heb. Maar goed ik geloof dat ik daar wel uit ga komen. Wat voor eisen moet je nu eigenlijk stellen aan de afmontage? dus wat zijn de minimale eisen? en ook moet ik dus opletten dat ik lengte in mijn bovenbuis hou.sherlock schreef:Een zo klein mogelijk hardtail frame ben ik het niet helemaal mee eens. Dat is leuk als je gaat dirten of streeten maar een klein frame heeft een korte bovenbuis en zal dus nerveus zijn. Voor DH en freeride wil je toch wel wat lengte in je bovenbuis en achtervork. Dat is op snelheid stabieler.Reversed schreef:OK thx ik ga zeker een keer proberen of passen hoe je het ook noemt. Maar zoals ik eigenlijk hoor is het het beste om te beginnen met een hardtail zo klein mogelijk frame.
Laatst gewijzigd door Reversed op do apr 24, 2008 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- redoutterider
zeker 26'' als je een hardtail neemt ook voor een fully er bestaan zelfs geen fully's met 24'' om te gaan freeriden of downhillen 

Member of Dirty Flow
http://redoutebmx.webs.com/
-
- Contacteer:
- redoutterider
sorry wist ik niet maar rijd dat goed voor freeride 

Member of Dirty Flow
-
- Contacteer:
Ik heb hele slechte ervaringen met batavus vooral Be one. Dus dit eigenlijk liever niet. Ik zat nu wat rond te kijken en zag de fuel ex 5.5 van trek. Lijkt jullie dit een goede bike om zowel freeride als downhill mee uit te voeren?
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=20638
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=20638
Je schiet van hardtail naar fully naar hardtail.Reversed schreef:Ik zag nu een specialized p2 long staan. Wat denken jullie hiervan gezien mijn lengte?
Alleen budget heb je op dit moment niks aan.
Als starter zou ik absoluut een hardtail kiezen, de Balfa Minuteman (vorige pagina) is een geweldige fiets die hier 2ehands te koop staat.
Bevalt het niet, kun je deze nog altijd verkopen zonder dat je $$$ hebt uitgegeven aan een mega-fully waar je alles op kan maar totaal geen grenzen kan opzoeken, simpelweg omdat je de fiets - techniek verhouding totaal kwijt bent.
Bedenk je nog eens wáár je wilt gaan fietsen, welke frequentie je DH/FR activiteiten wilt uitvoeren en bedenk dan of je een fully of ht wilt.
Dan kan er ook een gerichter advies worden gegeven.
Dus het antwoord op je vraag over de P2: pak die Minuteman van de vorige pagina! Stukken beter.
Je hebt gelijk. Ik was eigenlijk ook al heel de tijd van plan om met een ht te gaan beginnen de trek was even een gedachte apart sorry voor de verwarring. Wat ik eigenlijk wel als voorkeur heb is een alu frame. Vandaar dat ik naar de specialized p2 long keek hier op dp. Maar om een indicatie te hebben. Naar wat voor framematen moet ik kijken gezien mijn lengte?
Houd in je achterhoofd dat een stalen frame zoals de Balfa Minuteman stukken vergeeflijker is dan een alu hardtail frame. Dit komt tot zijn voordeel als je net ergens een foutje maakt.Reversed schreef:Maar om een indicatie te hebben. Naar wat voor framematen moet ik kijken gezien mijn lengte?
Daarintegen wel weer positief dat alu een veel hogere vermoeiingsgraad heeft.
Je lengte = 1.92
Afhankelijk van je binnenbeenlengte (lengte voet tot kruis) kun je de framemaat bepalen.
Heb je bijvoorbeeld een lang torso, en in verhouding gemiddeld lange benen, dan zou de geometrie van een P2 long jouw ten goede kunnen komen. Maar met deze woorden kun je geen fiets uitzoeken.
Daarvoor moet je naar een LBS waar je proefrijdt op enkele bikes, en kan vergelijken welke grootte voor jou geschikt is.
Eerste pagina had ik nog niet gezien : die MM is van mij alleen daar pas je niet op als je 1.92 bent. Ik ben 189 ofzo maar dat is echt de max.
Ik heb er een aantal DH parcoursen mee gereden waaronder de oude en nieuwe DH's in BwB. Natuurlijk gaat dat trager maar je leert wel goed klappen vangen met je lichaam en toch was ik ook de traagste niet. Ik ben trouwens ook begonnen in BwB met een HT. Een stalen frame rijdt net even lekkerder omdat het de klappen beter vangt (mening) en is sterker (feit). Maar alles kan stuk zowel alu als staal natuurlijk...
En het lijkt me wel een strak plan even te bedenken wat je nou wil want als je nog twijfelt over een HT of een fully bewijst dat dat je nog geen idee hebt wat je wil.
Succes!
Ik heb er een aantal DH parcoursen mee gereden waaronder de oude en nieuwe DH's in BwB. Natuurlijk gaat dat trager maar je leert wel goed klappen vangen met je lichaam en toch was ik ook de traagste niet. Ik ben trouwens ook begonnen in BwB met een HT. Een stalen frame rijdt net even lekkerder omdat het de klappen beter vangt (mening) en is sterker (feit). Maar alles kan stuk zowel alu als staal natuurlijk...
En het lijkt me wel een strak plan even te bedenken wat je nou wil want als je nog twijfelt over een HT of een fully bewijst dat dat je nog geen idee hebt wat je wil.
Succes!
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!