Intense?Plezier voor 2 !!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » do mar 30, 2006 6:17 pm

Maartentje schreef:Een reden om tandem te rijden volgens tandemclub.nl:
"dat een tandem vaak sneller gaat dan de snelste fietspartner alleen."
HAHA, Yeah right!!
De volledige redenering:
http://www.tandemclub.nl/algemeen.html#waarom
Iedereen moet voor zich weten of hij wel of niet tandemt, daar heeft denk ik iedereen wel vrede mee, maar deze argumenten...
zeg dan niets...
De enige bewering die wij daar doen is inderdaad "dat een tandem vaak sneller gaat dan de snelste fietspartner alleen". En die bewering is in heel wat gevallen juist, maar niet altijd. Daarom staat er ook "vaak". En dat is verder het enige dat er over snelheid staat. De volledige tekst van het stukje waar je zo op afgeeft is namelijk dit:
De belangrijkste reden is voor veel mensen een tempoverschil tussen de beide fietspartners. Kleine tempoverschillen zijn soms nog te overbruggen door een van de fietspartners water bij de wijn te laten doen of - indien van toepassing - bagage her te verdelen. Grote tempoverschillen leiden al gauw tot frustraties. Een tandem maakt hier op effectieve wijze een einde aan. Een bijkomend voordeel voor snelheidsmaniakken is dat een tandem vaak sneller gaat dan de snelste fietspartner alleen.
Een tweede reden om voor een tandem te kiezen is de nieuwe dimensie die een tandem geeft aan het fietsplezier. Tandemrijden is een aparte en voor veel mensen leuke ervaring. Je bent niet alleen maar aan het fietsen, maar je werkt als team aan een gezamenlijk doel. Samenwerken is daarbij het devies. Je zult moeten overleggen over tempo, route, pauzes, enz.
Ook kun je onderweg makkelijk met elkaar praten. Tandemrijden is, kortom, een sociale bezigheid. Bijkomend voordeel voor partners: tandemrijden schijnt goed te zijn voor je relatie. Tenminste, als je relatie goed is, schijnt die van tandemrijden nog beter te worden. In andere gevallen kan tandemrijden wel eens het bekende druppeltje zijn.....
Ook een handicap van één van de fietspartners kan een reden zijn om voor een tandem te kiezen. Met name bij visuele handicaps is een tandem een uitkomst.
Kortom: er staat één kleine verwijzing naar snelheid en alle andere argumenten gaan daar niet over. Hoezo "... maar deze argumenten", beste Maartentje?
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » do mar 30, 2006 6:18 pm

Ironhorse Erik schreef: Bram geeft het zelf al aan ze weten geeneens hoe een schijfrem werkt.
E
Wie zijn "ze"?
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » do mar 30, 2006 6:45 pm

WAAROM IS TANDEMRIJDEN NU LEUK

Dat is het enige dat je hier over moet posten.

De rest van je antwoorden is stemminmakerij/uitzijnverbandrukkerij als gevolg van JOUW perceptie van mijn snelheid in vergelijk met de jouwe. Dr is niets stoers aan namenlijk, er zijn er 100-en die een factor sneller gaan.

Dus nog een kans. Beantwoord hem nu eens wellicht wordt het dan nog gezellig en kan ik er wat van leren. Mijn mening ken je. Nu de jouwe nog (en die van anderen die pro tandem zijn)

E

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » vr mar 31, 2006 5:43 am

Ironhorse Erik schreef:WAAROM IS TANDEMRIJDEN NU LEUK
Dat is het enige dat je hier over moet posten.
De rest van je antwoorden is stemminmakerij/uitzijnverbandrukkerij als gevolg van JOUW perceptie van mijn snelheid in vergelijk met de jouwe. Dr is niets stoers aan namenlijk, er zijn er 100-en die een factor sneller gaan.
Dus nog een kans. Beantwoord hem nu eens wellicht wordt het dan nog gezellig en kan ik er wat van leren. Mijn mening ken je. Nu de jouwe nog (en die van anderen die pro tandem zijn)
E
Gunst, je wilt het écht weten 8) Overigens moet ik helemaal niets, maar vooruit ......
Wat wij leuk vinden aan tandemrijden is onder meer:
  • Je fietst echt samen.
    Je kunt je fietsmaatje niet kwijtraken.
    Je hebt altijd een beetje wind mee.
    Je helpt elkaar om de berg op te komen.
    Je gaat hard op de vlakke weg en héééél hard de berg af: met name off-road gaan wij op afdalingen vrijwel iedereen voorbij (om in de volgende klim weer ingehaald te worden :lol: )
    Het is (bij MTB-gebruik) een uitdaging om die korte bochtjes waarvan iedereen denkt je die niet kunt halen toch te halen (oftewel: een tandem gaat wél de bocht om)
    Je kunt met zeer verschillende mensen rijden, ook met een grote rijder achter en een kleine voor of andersom (oftewel: het is niet zo dat je bij een grote voorrijder achterop een dwerg zou moeten hebben)
    Tandemrijders zijn aardige mensen die nette woorden kiezen om aan te geven dat ze ergens een andere mening over hebben :roll:
De meningen van anderen die pro tandem zijn kan ik niet verwoorden, iedereen heeft zo zijn eigen argumenten.
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » vr mar 31, 2006 8:07 pm

ja ik leg idd niet elk woord op een weegschaal
irl kan ik met de meeste mensen wel door een deur
de vraag nu was of ik dat ook op de tandem zou kunnen

ik weet wel een hele leuke testcase
kom eens met de tandems naar de nedereindse berg in nieuwegein
dat is een skitterend parcoursje, wel beetje steil af en toe en krappe bochten
wie weet is het wat voor mij (denk zelf nog steeds van niet maar dat terzijde)
kun je ook springen met een tandem, waarschijnlijk zegt iedereen van niet maar volgens mij als je daarop oefent en op mekaar bent ingespeeld MOET het kunnen
alaaf thnxs for the pro's

grtn
E

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » vr mar 31, 2006 8:40 pm

Ironhorse Erik schreef:ja ik leg idd niet elk woord op een weegschaal
irl kan ik met de meeste mensen wel door een deur
de vraag nu was of ik dat ook op de tandem zou kunnen

ik weet wel een hele leuke testcase
kom eens met de tandems naar de nedereindse berg in nieuwegein
dat is een skitterend parcoursje, wel beetje steil af en toe en krappe bochten
wie weet is het wat voor mij (denk zelf nog steeds van niet maar dat terzijde)
kun je ook springen met een tandem, waarschijnlijk zegt iedereen van niet maar volgens mij als je daarop oefent en op mekaar bent ingespeeld MOET het kunnen
alaaf thnxs for the pro's

grtn
E
Dat parcours kende ik niet; ziet er goed uit op de luchtfoto! Mag je daar gewoon op of moet je dan clublid zijn?
Wat dat springen betreft: het schijnt te kunnen, kijk maar in de foto in de kop van www.tandemclub.nl. Die foto is overigens gejat van Magura, maar dat terzijde ...... Oftewel: als je maar voldoende snelheid en een grote 'drop' hebt moet het kunnen, maar op mij heeft springen zonder achtervering niet echt veel aantrekkingskracht :cry: Maar misschien is het wel makkelijker dan ik denk?!
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr mar 31, 2006 11:52 pm

Nog even wat opmerkingen n.a.v. bovenstaande reacties van meneer de Man:

- Ja, je kan springen of loskomen met een tandem. Op zich niet zo moeilijk. Alleen evenwicht houden in de lucht en netjes neerkomen is wat lastiger. De klap die je te verwerken krijgt is alleen behoorlijk fors te noemen EN de achterste rijder kan die nu eenmaal niet zo goed opvangen. Zolang ik nog niet met een flexibel beeldscherm op mijn rug en helmcamera rij zal dat wel zo blijven....!

- Tas (jou wel bekend) en ik rijden nu bijna 1 1/2 samen en hebben al aardig wat tochten & tracks gedaan. Zo staan Schoorl, Soest, Amerongen, Leersum, Zeist op de lijst van parcoursen die met gemak met een tandem te doen zijn. Dus ook de haarspeldbochten in Schoorl in de buurt van het terreintje wat jij en Roy en de rest destijds "in bezit" hadden. ALLES is te rijden. ELKE bocht is te nemen en reken maar dat je er ook flink hard mee kan. Misschien niet met jouw warp-speed snelheden maar de gemiddelde mtb-er op Schoorl zetten we moeiteloos te kakken. Alleen zijn Schoorl en Soest door het vele gehobbel en gebobbel geen aanrader voor een knalharde ongeveerde Cannondale MTB-tandem. Tasja trilt zo ongeveer van haar fiets af gaandeweg het parcours. Dus na 1 rondje is het wel mooi geweest. Met een Nicolai FS zal het wel leuker zijn maar ik heb geen geldboom in de tuin.

- Snelheid, tja, op het stukje asfalt vanaf de berg vlakbij pa/ma Robbemond naar beneden Doorn binnen kan je met gemak 70+ halen, tot nog toe is dat bord "U rijdt te snel" altijd aangegaan (dat overigens pas bij 65 km/u aangaat). Dat stukje weg is te kort om te gaan stampen en VEILIG (want zijstraten) richting de 80+ of harder te gaan. Ik weet zeker dat ik op een traject in Limburg of in de bergen met gemak aan de 100+ kom. Met Tas vorig jaar in Duitsland ook stukken over de 80 gereden.

- Nog een keer over die snelheid, wij (Tas & ik) vinden het wel leuk zo af en toe. Maar soms gaan wij ook voor het gemak van een stukje touren zonder ons te hoeven/moeten bewijzen, die leeftijd heb ik wel gehad... En dat zal voor de meeste tandemrijders die ik ken, ook gelden.

TBB

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » za apr 01, 2006 1:45 pm

Afbeelding

downhillbiker

Bericht door downhillbiker » za apr 01, 2006 2:16 pm

dat ziet er wel strak uit met z'n tweeen downhillen op een tandem :o

Plaats reactie