Nicolai M-Pire

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

P0rnkinG

Bericht door P0rnkinG » wo feb 15, 2006 10:03 am

heey niels,
hij zit er echt goed uit 8)
ik heb nog wel een rood zwart zadel liggen, en dan niet zon lomp ding..
zit een klein scheurtje in de achterkant, maar dat ziet er beter uit dan die tioga ;)

Grttz Robin

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 21, 2006 4:00 pm

Hey Choc,

Ik zat dit even te lezen en ik heb jullie helemaal niet gevraagd of dat misschien het probleem is geweest. Pieter had er toch een 216mm op zitten?

http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... d93d46efce
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

cHoc

Bericht door cHoc » di feb 21, 2006 5:28 pm

daar heeft hij hem mee gekregen ja, maar er hoort voor de goede orde en werking een 222mm demper in te zitten.
dat is ook wat nicolai als dempermaat aangeeft, en voor die maat is de achtervering ook gemaakt.
shoot me again, I ain't dead yet

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 21, 2006 6:06 pm

cHoc schreef:daar heeft hij hem mee gekregen ja, maar er hoort voor de goede orde en werking een 222mm demper in te zitten.
dat is ook wat nicolai als dempermaat aangeeft, en voor die maat is de achtervering ook gemaakt.
Ja dat begrijp ik en mijn demper is ook 222mm maar was de veer die op de demper zat (waar het in het topic waar ik naar linkte) ook wel de goede maat? Ik heb nu een 2.8 veer op mijn demper met 2.75 slag dacht ik.

cHoc

Bericht door cHoc » di feb 21, 2006 7:42 pm

maar dat is ook goed dat de veer een grotere slag heeft dan de demper, zolang hij past kun je hem gewoon gebruiken, de veerslag moet niet gelijk zijn aan de demperslag, zo hou je dan nog wat ruimte over als je demper volledig gecompressed is.

dat is ook wat Erik B ervan zegt.

want wat er gebeurt als je een veer hebt van 2.75 op een demper van 2.75, en je draait de veer nog eens 5 complete windingen om hem op spanning te krijgen, dan gaat de veerslag van 2.75 naar bv; 2.70, en dat is minder als de slag van de demper. zou je dan de demper volledig compressen, dan zal dat niet gaan, omdat de veer dan eerst volledig in mekaar gedrukt is, en dan heeft de demper nog 0.05 over, de windingen van de veer klappen dan bij elke volledige compressie op mekaar, waardoor je uiteindelijk de veer molt, en daarna als je dat dan (nog) niet door hebt de demper ook, en daarna mogelijk ook je frame beschadigt.

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 21, 2006 8:32 pm

Dat bedoelde ik niet, ik weet wel wat Erik zegt en begrijp het ook maar ik vroeg me af of de veer die Pieter had ook wel de juiste veer was voor de 216mm shock en niet voor een 222mm misschien.

De veerslag verandert trouwens niet, dat is juist wat Erik zegt. Hij zegt dat de kracht die voor het indrukken van de demper niet verandert want het blijft immers dezelfde veer die er tussen zit maar alleen de kracht die nodig is om hem het eerste stukje in te drukken verandert.

cHoc

Bericht door cHoc » di feb 21, 2006 10:15 pm

N I E L S schreef:maar ik vroeg me af of de veer die Pieter had ook wel de juiste veer was voor de 216mm shock en niet voor een 222mm misschien.
dat weet ik zo niet meer, maar Pieter heeft vrij snel oa op aanwijzing van Nicolai een FOX DHX5.0 222mm demper gekocht met de veer die er volgens Nicolai bij hoorde, en daar heeft Pieter de meeste tijd ook mee gebiked.

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 21, 2006 10:17 pm

cHoc schreef:
N I E L S schreef:...
dat weet ik zo niet meer, maar Pieter heeft vrij snel oa op aanwijzing van Nicolai een FOX DHX5.0 222mm demper gekocht met de veer die er volgens Nicolai bij hoorde, en daar heeft Pieter de meeste tijd ook mee gebiked.
Aha, maar dat ie em kocht zat de 216mm er al op? Of heeft die er gewoon niets mee te maken? Volgens mij zou het em daar wel eens in kunnen zitten namelijk.

Thanks voor al je tijd en geduld trouwens. :)

cHoc

Bericht door cHoc » di feb 21, 2006 10:19 pm

die heeft er waarschijnlijk niks mee te maken, die hebben ze er gewoon bijgedaan om een frame met demper te kunnen verkopen

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo feb 22, 2006 1:50 am

cHoc schreef:die heeft er waarschijnlijk niks mee te maken, die hebben ze er gewoon bijgedaan om een frame met demper te kunnen verkopen
Nouja, het is wel een beetje verdacht dat ze er per se een 222mm in willen en vervolgens een 216 bij geven, toch? En als ze er dan een 222 veer op hebben gedraaid dan krijg je inderdaad wat Erik zei.

cHoc

Bericht door cHoc » wo feb 22, 2006 9:38 am

N I E L S schreef:
cHoc schreef:die heeft er waarschijnlijk niks mee te maken, die hebben ze er gewoon bijgedaan om een frame met demper te kunnen verkopen
Nouja, het is wel een beetje verdacht dat ze er per se een 222mm in willen en vervolgens een 216 bij geven, toch? En als ze er dan een 222 veer op hebben gedraaid dan krijg je inderdaad wat Erik zei.
om ff recht te zetten, Pieter heeft hem niet van Nicolai gekocht.

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo feb 22, 2006 4:40 pm

cHoc schreef:
N I E L S schreef:
om ff recht te zetten, Pieter heeft hem niet van Nicolai gekocht.
Weet ik maar toch wel van iemand die voor Nicolai reed?
Tja, misschien nam die het ook niet zo ruim. Wie weet was het wel de verkeerde maat shock of veer. Zou wel het een en ander verklaren.

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » wo feb 22, 2006 5:08 pm

het was een vriend van iemand die wel voor nicolai reed.

DESL

Bericht door DESL » do feb 23, 2006 6:23 pm

Weer een zeer strak fietsje Niels.
Je moet er zo onderhand aardig wat op stal hebben staan
lijkt mij zo :D

Gr,
Nicolai lover DESL
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

N I E L S

Bericht door N I E L S » za feb 25, 2006 12:50 am

DESL schreef:Weer een zeer strak fietsje Niels.
Je moet er zo onderhand aardig wat op stal hebben staan
lijkt mij zo :D

Gr,
Nicolai lover DESL
Thanks!

Inderdaad maar er wordt op het moment hard aan gewerkt!

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 28, 2006 12:19 pm

This is a progressive link suspension (ProLink) Forget stupid spring calculators, it does't work on this. Take a 450 lbs spring.
Volgens jou (cHoc) was ie toch niet progressief?
Ik snap het niet meer? :?

cHoc

Bericht door cHoc » di feb 28, 2006 2:00 pm

Mja, het is maar net wat ze dan onder progressief bedoelen misschien, maar die M-pire die jij hebt is nauwelijks progressief te noemen.
Hij gaat erg makkelijk door zijn vering, zowel aan het begin als aan het eind, en daar zit eigenlijks geen ramp-up in, das dan niet echt progressief te noemen.....

Pieter had op zijn 222 demper de goede veer volgens nicolai, en dat hielp nauwelijks voor de progressiviteit, bij het minste of geringste was je door de veerweg heen, Pieter en ik hebben die demper samen toen ingesteld, met normaal sag voor downhill, en vrij standaard en een klein beetje smaak de demping ingesteld. de DHX 222 demper werkte verder wel een stuk beter dan de 216 demper, maar nauwelijks extra progressiviteit.

Zij geven nu aan; neem een 450lbs veer, en je hebt nu een 550lbs veer dacht ik toch? Ik zou zeggen hou de 550 nog maar even, en test hem daarmee uit, en stel hem daar op in, zowel voorspanning als uitgaande en ingaande demping, en ook in die volgorde. kijk het dan even aan wat betreft de veereigenschappen aan de fiets als geheel, en bekijk of hij zwaar genoeg is, en op die manier dan wel progressiviteit heeft.
Maar ik denk dat je met de 550 goed uitkomt, en anders hooguit met een 500.

Net Pieter ook nog ff aan the phone gehad, maar wij hebben wel het idee dat wat er tegen ons werd verteld over het frame en de vering door nicolai totaal anders is als wat ze jou vertellen.
Al is het dan in beide gevallen, denk ik, niet geheel en al de waarheid, de waarheid daarover ligt dan ergens in het midden........

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 28, 2006 2:06 pm

Vandaar dat ik ook steeds zo verbaasd ben. Ik bedoel het klinkt allemaal nogal tegenstrijdig. Ik heb ook het idee dat ik vrij snel door de veerweg heen ben al is de sag niet echt overdreven veel met mijn nu gemonteerde 500 veer. Ik heb geen 450 of 550, enkel een 500 en een 400. De 400 is zeer waarschjijnlijk te licht. Omdat de shock RC is is ie wel goed in te stellen en vrij progressief te maken, voor zover dat kan...

cHoc

Bericht door cHoc » di feb 28, 2006 2:11 pm

hoeveel sag heb je nu dan?

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 28, 2006 2:13 pm

cHoc schreef:hoeveel sag heb je nu dan?
1,5 cm maar dat kan ik verstellen d.m.v. de compressie. Slag van deze demper is 7 cm ofzo? Dat is dus te weinig voor DH nog.

cHoc

Bericht door cHoc » di feb 28, 2006 2:28 pm

idd dat is bijna 22% sag, terwijl normaal voor dh meestal een 25% to35% gebruikt word, soms meer, en hoeveel slagen heb je hem dan nu op de demper gedraait?

HoPe

Bericht door HoPe » di feb 28, 2006 9:09 pm

Ter vergelijking 8) ;)

Met dank aan ABC fietsen:

Afbeelding

Afbeelding

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 28, 2006 10:03 pm

cHoc schreef:idd dat is bijna 22% sag, terwijl normaal voor dh meestal een 25% to35% gebruikt word, soms meer, en hoeveel slagen heb je hem dan nu op de demper gedraait?
;) Ben er nog niet zo heel serieus mee in de weer geweest, ik ben namelijk nog aan het kloten met een chainguide. Dat mooie oog wat ik er weer op heb laten maken was namelijk verwijderd voor dat ding maar dat was vrij lelijk gedaan dus heb ik 'm er weer op laten zetten. Je raadt het al, hij zit in de weg! Ik ben dus op zoek naar een mooie chainguide om het truukje met de zaag op te doen. Daar wil ik geen MRP aan vergooien...

@ Hope:

Dat is echt een supergaaf ding geworden! Die Amerikanen zijn er ook helemaal weg van en willen hun ballen spenderen aan je fiets, haha!

cHoc

Bericht door cHoc » wo mar 01, 2006 10:54 am

HoPe schreef: Afbeelding
Hier zie je de demper montage in dat 4kant van 9 gaten onderin en naar voren zitten, dat zie ik ook op de website van nicolai, dat is blijkbaar de beste plek voor de demper in het huidige frame.

Ik vond het al vreemd dat je dat oog erop gezet had, ik zag direct tijdens het monteren van de chainguide samen met Pieter dat dat expres gedaan was omdat de chainguide anders niet wilde passen.
Dat ze dan toch gekozen hebben om het oog wel aan de andere kant (non drive side) te behouden is me een raadsel...

Hope, hij ziet er goed uit.
Vraagje, zou je er eens een foto van kunnen maken als deze, maar dan van de andere kant van de fiets, de non drive side dus. graag wel met de vooras er net wel op ;)
Afbeelding
jJe mag hem hier plaatsen of mailen, het liefst wel als plaatje onverandert in formaat. Als je dat zou willen doen, graag.

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo mar 01, 2006 11:31 am

Hope, hij ziet er goed uit.
Vraagje, zou je er eens een foto van kunnen maken als deze, maar dan van de andere kant van de fiets, de non drive side dus. graag wel met de vooras er net wel op ;)
effe een linkage-programmaatje ertegenaan gooien...???

Plaats reactie