Ooit M3 maar Nu Manitou versus de rest
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Ik heb eens een patentenboek doorgespit, elk patent in de fietsindustrie is zo lek als een mandje.
Zelfs het patent van intense/specialized met het draaipunt zus en zover dichtbij de achternaaf is aan te vechten, echter zolang het goedkoper en sneller is om de rechten te betalen...........
Wij hebben een Cortina-achtig systeem, echter met een directe aandrijving van de shock, Cortina heeft er een linkje tussen zitten.
Dit lijkt dan idd erg op het Santa Cruz V10 principe.
Ik wil em nu weleens van de andere kant zien trouwens.......
Okee net even zono"s links bekenen, duidelijk prototype wat je daar ziet, maar idd wel erg BP achtig link systeem, alleen de positie is anders, en onze shock zit nie aan het frame vast maar aan de onderste link, waarbij ik 2 jaar geleden al eens een frame getekend heb met de shock direct aan het frame vast....
Zo zie je maar...........
VPP ruleert big time !
E
E
Zelfs het patent van intense/specialized met het draaipunt zus en zover dichtbij de achternaaf is aan te vechten, echter zolang het goedkoper en sneller is om de rechten te betalen...........
Wij hebben een Cortina-achtig systeem, echter met een directe aandrijving van de shock, Cortina heeft er een linkje tussen zitten.
Dit lijkt dan idd erg op het Santa Cruz V10 principe.
Ik wil em nu weleens van de andere kant zien trouwens.......
Okee net even zono"s links bekenen, duidelijk prototype wat je daar ziet, maar idd wel erg BP achtig link systeem, alleen de positie is anders, en onze shock zit nie aan het frame vast maar aan de onderste link, waarbij ik 2 jaar geleden al eens een frame getekend heb met de shock direct aan het frame vast....
Zo zie je maar...........
VPP ruleert big time !
E
E
Re:De nieuwe Intense M3 !
Ik zou graag van die foto van Plons eens de andere kant zien. Er zijn toch wel wat fundamentele verschillen met die oudere foto"s van Pinkbike.
Op Pinkbike wordt de demper aangesproken via het onderste draaipunt van de bovenste link, dus eigenlijk rechtstreeks door het achterframe.
Op de foto van Plons wordt de demper van onderaan aangesproken, maar het is spijtig genoeg niet echt te zien of dat gebeurt via de onderste link zoals bij Santa Cruz of ook rechtstreeks door het achterframe.
Op Pinkbike wordt de demper aangesproken via het onderste draaipunt van de bovenste link, dus eigenlijk rechtstreeks door het achterframe.
Op de foto van Plons wordt de demper van onderaan aangesproken, maar het is spijtig genoeg niet echt te zien of dat gebeurt via de onderste link zoals bij Santa Cruz of ook rechtstreeks door het achterframe.
Re:De nieuwe Intense M3 !
EINDE VAN EEN TIJDPERK
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
De onderste link is tekort om fatsoenlijk een demper op kwijt te kunnen, bovendien behaal je geen hefboom zo.
Ga ervanuit dat de achterbrug een ophangpunt kent ca 5cm boven onderste draaipunt.
Zeer fraai uitgedacht weer van de intense mensen
Ga ervanuit dat de achterbrug een ophangpunt kent ca 5cm boven onderste draaipunt.
Zeer fraai uitgedacht weer van de intense mensen

Re:De nieuwe Intense M3 !
Maar hoe zit het met de remwerking vraag ik mij af ???
want waarom heeft SC dan een gewone V10 en 1 met een floating brake caliper? Of heeft dat alles te maken met de uitwerking van "t systeem?
Voor de rest ziet die er wel beestig uit
want waarom heeft SC dan een gewone V10 en 1 met een floating brake caliper? Of heeft dat alles te maken met de uitwerking van "t systeem?
Voor de rest ziet die er wel beestig uit
- King Zeus @ DirtE19
- Berichten:824
- Lid geworden op:vr apr 04, 2003 5:09 pm
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
Idd 25mm chainpull..........................
BP heeft dat ook, maar heeft die chainpull al na 2 cm wheel travel en daardoor heb je er dus geen last van zodra je op je bike gaat zitten [sag] in tegenstelling tot deze lineair oplopende chainpull.
Echter ik verwacht dat de ECHTE intense ook wel een doorontwikkeling heeft en dus "clean" is, dit is maar een schets.
E
BP heeft dat ook, maar heeft die chainpull al na 2 cm wheel travel en daardoor heb je er dus geen last van zodra je op je bike gaat zitten [sag] in tegenstelling tot deze lineair oplopende chainpull.
Echter ik verwacht dat de ECHTE intense ook wel een doorontwikkeling heeft en dus "clean" is, dit is maar een schets.
E
Re:De nieuwe Intense M3 !
Het linkage ontwerp is gelijk aan de V10 , santa cruz en intense hebben deze in samenwerking ontwikkeld.
-
- Berichten:580
- Lid geworden op:wo nov 06, 2002 3:22 pm
- Locatie:Alkmaar
- Contacteer:
Re:De nieuwe Intense M3 !
damn mooi!!
kvind m niet zo mooi als de M1 maar deze is ook echt tof....ziet er weer snel uit :P
kvind m niet zo mooi als de M1 maar deze is ook echt tof....ziet er weer snel uit :P
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
Firefly schreef:
Maar hoe zit het met de remwerking vraag ik mij af ???
want waarom heeft SC dan een gewone V10 en 1 met een floating brake caliper? Of heeft dat alles te maken met de uitwerking van "t systeem?
Crawford Carrick Anderson, de dove speed demon van Santa Cruz heeft die boel eraf gegooid. In da UK wordt trouwens verteld dat de floating brake arm niet meer zou geleverd worden op nieuwe modellen (maar da kan ne roddel zijn van gasten die m ni konden betalen)
Van die schets op pinkbike geloof ik geen halve fuk. Das gewoon ne werkloze die op basis van deze foto wa gaan schetsen is. No way dat dat the real stuff is.
Re:De nieuwe Intense M3 !
Het linkage is gelijkaardig, niet hetzelfde. Kijk maar op een V10. Daar zitten de bovenste linkage plates verder naar achter. Enne die floating disc ophanging is om de achterkant ook soepel te houden tijdens het remmen, iets waar een Horst-Link niet zo"n last van heeft. Die Intense M3 zal er ook wel een krijgen (hoewel de Santa Cruz team rijders zonder rijden ??? )
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
Ik kan me nog een topic herrinneren waarin ik poste dat die rem-stang niet zou werken op de Santa Cruz V10.....................
Ik werd nog net niet gelinched.......................ik had er geen verstand van................................ik moest me er niet mee bemoeien.........................Santa wist heus wel waar ze mee bezig waren....................
Ik heb een collega die altijd op dit soort momenten riep [niet BP Bram by the weg]: Dat heb ik toch gezegd ?
Ik doe dat dus niet.
E
Ik werd nog net niet gelinched.......................ik had er geen verstand van................................ik moest me er niet mee bemoeien.........................Santa wist heus wel waar ze mee bezig waren....................
Ik heb een collega die altijd op dit soort momenten riep [niet BP Bram by the weg]: Dat heb ik toch gezegd ?
Ik doe dat dus niet.

E
Re:De nieuwe Intense M3 !
Ik moet nog ff wennen aan de M3... de M1 was toch wat vertrouwder in vorm...
Deze zal het daarintegen wel even goed doen [sub]hoop ik[/sub]
Deze zal het daarintegen wel even goed doen [sub]hoop ik[/sub]
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
BOMBPROOF erik schreef:
Ik kan me nog een topic herrinneren waarin ik poste dat die rem-stang niet zou werken op de Santa Cruz V10.....................
Ik werd nog net niet gelinched.......................ik had er geen verstand van................................ik moest me er niet mee bemoeien.........................Santa wist heus wel waar ze mee bezig waren....................
Ik heb een collega die altijd op dit soort momenten riep [niet BP Bram by the weg]: Dat heb ik toch gezegd ?
Ik doe dat dus niet.
![]()
E
Ik ook
maar ik zie t nog altijd niet goed zitten zonder floating brake arm. True da er ook nadelen zijn aan zo een floater, maar qua remwerking is deze setup een stap achteruit in vergelijking met FSR style volgens mij. Maar wie ben ik?
Re:De nieuwe Intense M3 !
... Maar wie ben ik?
Willen we dat wel weten, gij kleine tuinkabouter?
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
Het punt was dat de positie van de "floating-bar" aan de bovenste "staande link" JUIST voor reacties in het veersysteem zou zorgen.
De mate van deze reacties heb ik niet in kunnen schatten, dan moet je er eerst op rijden. De wedstrijdrijders hebben dat inmiddels gedaan e.e.a. discreet verwijderd................
An sich ben ik geen voorstander van een floating, ik zeg altijd "hou het zo simpel mogelijk", maar als je het doet moet je het wel goed doen. Er zijn voldoende systemen die MET floating uitstekend werken.
Echter, simpele dynamica leerde dat de floating van de V10 NIET zou werken zoals bedoeld was !
E
De mate van deze reacties heb ik niet in kunnen schatten, dan moet je er eerst op rijden. De wedstrijdrijders hebben dat inmiddels gedaan e.e.a. discreet verwijderd................

An sich ben ik geen voorstander van een floating, ik zeg altijd "hou het zo simpel mogelijk", maar als je het doet moet je het wel goed doen. Er zijn voldoende systemen die MET floating uitstekend werken.
Echter, simpele dynamica leerde dat de floating van de V10 NIET zou werken zoals bedoeld was !
E
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
Shock horror
The pic schijnt PHOTOSHOP
Toch volgens Descent-world en Ridemonkey
en als je goed kijkt is t wel waarschijnlijk , want de achterkant ios nogal fishy* , de onderbuis is niet recht, en rafelig, de tire clearace is erg kleinmet de schock.
Maar als marketing truuk om iedereen te doen uitkijken naar war ze op Friedrichshaven gaan tonen is t wel erg geslaagd...... The whole world is nu aan t kijken!
*= wie de M1 goed kent: het FSR driehoekje van de seat stays is in mijn ogen te smal om aan de dikke vierkante chainstays te lassen.
The pic schijnt PHOTOSHOP
Toch volgens Descent-world en Ridemonkey
en als je goed kijkt is t wel waarschijnlijk , want de achterkant ios nogal fishy* , de onderbuis is niet recht, en rafelig, de tire clearace is erg kleinmet de schock.
Maar als marketing truuk om iedereen te doen uitkijken naar war ze op Friedrichshaven gaan tonen is t wel erg geslaagd...... The whole world is nu aan t kijken!
*= wie de M1 goed kent: het FSR driehoekje van de seat stays is in mijn ogen te smal om aan de dikke vierkante chainstays te lassen.
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
Als dat zo is:
Goeie grap
Maar ik betwijfel het
Ze hebben hetzelfde "plaatsysteem" op de achtervork als de BP waar zowel de band als de schok tussen steken !
Ruimte zat, denk 3D !
E
Goeie grap
Maar ik betwijfel het
Ze hebben hetzelfde "plaatsysteem" op de achtervork als de BP waar zowel de band als de schok tussen steken !
Ruimte zat, denk 3D !
E
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
Plons insists dat hij real is.
I"m confused
I"m confused
Re:De nieuwe Intense M3 !
check fstuk van foto
is wel heel blurry idd (voor mensen die wel eens met PS klooien is dit een bekend fenomeen)
greetz
bettes
is wel heel blurry idd (voor mensen die wel eens met PS klooien is dit een bekend fenomeen)
greetz
bettes
Re:De nieuwe Intense M3 !
Plons, komt er voor u een 5.5 VP i.p.v. uwen Tracer?
Re:De nieuwe Intense M3 !
BF= Kaiser Soze schreef:
Plons insists dat hij real is.
I"m confused
dan moet hij de photoshop file die hij kreeg eens online zetten, dan kunnen we laagjes uit doen ;D
greetz
bettes
- MxMasterMike
- Berichten:346
- Lid geworden op:di jul 23, 2002 3:29 pm
- Locatie:Utreg
Re:De nieuwe Intense M3 !
Op ride monkey staat dat het een artist impression van Intense zelf is, en dus niet van één of andere lolbroek. Dit gebeurt ook zovaak in de auto wereld en dan loopt niemand te zeuren. :P
Re:De nieuwe Intense M3 !
@Erik: Ik snap niet waarom iedereen jouw aanvalt over die floating link van de V10. Zelfs een kind ziet dat dit nooit (goed) kan werken. Er is bijna geen verschil in het krachtenspel met of zonder die link, beide systemen oefenen druk uit op de bovenste link, hoewel deze kracht minder groot is met de floating link, omdat de arm kleiner is (een van de wetten van Archimedes).
-
- Berichten:465
- Lid geworden op:wo jul 16, 2003 11:33 am
Re:De nieuwe Intense M3 !
als ik het goed zie zit er een Manitu voorvork in....schijnt moeilijk vorkje te zijn in het kader van de spare parts?