Ooit M3 maar Nu Manitou versus de rest

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

BOMBPROOF erik
Re:De nieuwe Intense M3 !

Bericht door BOMBPROOF erik » di aug 26, 2003 4:57 pm

Ik heb eens een patentenboek doorgespit, elk patent in de fietsindustrie is zo lek als een mandje.

Zelfs het patent van intense/specialized met het draaipunt zus en zover dichtbij de achternaaf is aan te vechten, echter zolang het goedkoper en sneller is om de rechten te betalen...........

Wij hebben een Cortina-achtig systeem, echter met een directe aandrijving van de shock, Cortina heeft er een linkje tussen zitten.

Dit lijkt dan idd erg op het Santa Cruz V10 principe.

Ik wil em nu weleens van de andere kant zien trouwens.......

Okee net even zono"s links bekenen, duidelijk prototype wat je daar ziet, maar idd wel erg BP achtig link systeem, alleen de positie is anders, en onze shock zit nie aan het frame vast maar aan de onderste link, waarbij ik 2 jaar geleden al eens een frame getekend heb met de shock direct aan het frame vast....

Zo zie je maar...........

VPP ruleert big time !

E

E

Luc

Bericht door Luc » di aug 26, 2003 8:05 pm

Ik zou graag van die foto van Plons eens de andere kant zien. Er zijn toch wel wat fundamentele verschillen met die oudere foto"s van Pinkbike.
Op Pinkbike wordt de demper aangesproken via het onderste draaipunt van de bovenste link, dus eigenlijk rechtstreeks door het achterframe.
Op de foto van Plons wordt de demper van onderaan aangesproken, maar het is spijtig genoeg niet echt te zien of dat gebeurt via de onderste link zoals bij Santa Cruz of ook rechtstreeks door het achterframe.

CJ

Bericht door CJ » di aug 26, 2003 8:10 pm

EINDE VAN EEN TIJDPERK

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » di aug 26, 2003 10:12 pm

De onderste link is tekort om fatsoenlijk een demper op kwijt te kunnen, bovendien behaal je geen hefboom zo.

Ga ervanuit dat de achterbrug een ophangpunt kent ca 5cm boven onderste draaipunt.

Zeer fraai uitgedacht weer van de intense mensen 8)

Gast

Bericht door Gast » wo aug 27, 2003 12:00 am

Maar hoe zit het met de remwerking vraag ik mij af ???
want waarom heeft SC dan een gewone V10 en 1 met een floating brake caliper? Of heeft dat alles te maken met de uitwerking van "t systeem?
Voor de rest ziet die er wel beestig uit

King Zeus @ DirtE19

Bericht door King Zeus @ DirtE19 » wo aug 27, 2003 12:29 am

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » wo aug 27, 2003 7:57 am

Idd 25mm chainpull..........................

BP heeft dat ook, maar heeft die chainpull al na 2 cm wheel travel en daardoor heb je er dus geen last van zodra je op je bike gaat zitten [sag] in tegenstelling tot deze lineair oplopende chainpull.

Echter ik verwacht dat de ECHTE intense ook wel een doorontwikkeling heeft en dus "clean" is, dit is maar een schets.

E

demon

Bericht door demon » wo aug 27, 2003 8:22 am

Het linkage ontwerp is gelijk aan de V10 , santa cruz en intense hebben deze in samenwerking ontwikkeld.

XANonimous
Contacteer:

Bericht door XANonimous » wo aug 27, 2003 9:39 am

damn mooi!!
kvind m niet zo mooi als de M1 maar deze is ook echt tof....ziet er weer snel uit :P

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo aug 27, 2003 12:36 pm

Firefly schreef:
Maar hoe zit het met de remwerking vraag ik mij af ???
want waarom heeft SC dan een gewone V10 en 1 met een floating brake caliper? Of heeft dat alles te maken met de uitwerking van "t systeem?

Crawford Carrick Anderson, de dove speed demon van Santa Cruz heeft die boel eraf gegooid. In da UK wordt trouwens verteld dat de floating brake arm niet meer zou geleverd worden op nieuwe modellen (maar da kan ne roddel zijn van gasten die m ni konden betalen)
Van die schets op pinkbike geloof ik geen halve fuk. Das gewoon ne werkloze die op basis van deze foto wa gaan schetsen is. No way dat dat the real stuff is.

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo aug 27, 2003 12:41 pm

Het linkage is gelijkaardig, niet hetzelfde. Kijk maar op een V10. Daar zitten de bovenste linkage plates verder naar achter. Enne die floating disc ophanging is om de achterkant ook soepel te houden tijdens het remmen, iets waar een Horst-Link niet zo"n last van heeft. Die Intense M3 zal er ook wel een krijgen (hoewel de Santa Cruz team rijders zonder rijden ??? )

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » wo aug 27, 2003 11:42 pm

Ik kan me nog een topic herrinneren waarin ik poste dat die rem-stang niet zou werken op de Santa Cruz V10.....................

Ik werd nog net niet gelinched.......................ik had er geen verstand van................................ik moest me er niet mee bemoeien.........................Santa wist heus wel waar ze mee bezig waren....................

Ik heb een collega die altijd op dit soort momenten riep [niet BP Bram by the weg]: Dat heb ik toch gezegd ?

Ik doe dat dus niet.

8)

E

Sven

Bericht door Sven » do aug 28, 2003 8:11 am

Ik moet nog ff wennen aan de M3... de M1 was toch wat vertrouwder in vorm...

Deze zal het daarintegen wel even goed doen [sub]hoop ik[/sub]

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do aug 28, 2003 8:58 am

BOMBPROOF erik schreef:
Ik kan me nog een topic herrinneren waarin ik poste dat die rem-stang niet zou werken op de Santa Cruz V10.....................

Ik werd nog net niet gelinched.......................ik had er geen verstand van................................ik moest me er niet mee bemoeien.........................Santa wist heus wel waar ze mee bezig waren....................

Ik heb een collega die altijd op dit soort momenten riep [niet BP Bram by the weg]: Dat heb ik toch gezegd ?

Ik doe dat dus niet.

8)

E

Ik ook
maar ik zie t nog altijd niet goed zitten zonder floating brake arm. True da er ook nadelen zijn aan zo een floater, maar qua remwerking is deze setup een stap achteruit in vergelijking met FSR style volgens mij. Maar wie ben ik?

Luc

Bericht door Luc » do aug 28, 2003 9:09 am

... Maar wie ben ik?

Willen we dat wel weten, gij kleine tuinkabouter?

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » do aug 28, 2003 9:13 am

Het punt was dat de positie van de "floating-bar" aan de bovenste "staande link" JUIST voor reacties in het veersysteem zou zorgen.

De mate van deze reacties heb ik niet in kunnen schatten, dan moet je er eerst op rijden. De wedstrijdrijders hebben dat inmiddels gedaan e.e.a. discreet verwijderd................ ;)

An sich ben ik geen voorstander van een floating, ik zeg altijd "hou het zo simpel mogelijk", maar als je het doet moet je het wel goed doen. Er zijn voldoende systemen die MET floating uitstekend werken.

Echter, simpele dynamica leerde dat de floating van de V10 NIET zou werken zoals bedoeld was !

E

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do aug 28, 2003 10:21 am

Shock horror

The pic schijnt PHOTOSHOP

Toch volgens Descent-world en Ridemonkey

en als je goed kijkt is t wel waarschijnlijk , want de achterkant ios nogal fishy* , de onderbuis is niet recht, en rafelig, de tire clearace is erg kleinmet de schock.

Maar als marketing truuk om iedereen te doen uitkijken naar war ze op Friedrichshaven gaan tonen is t wel erg geslaagd...... The whole world is nu aan t kijken!

*= wie de M1 goed kent: het FSR driehoekje van de seat stays is in mijn ogen te smal om aan de dikke vierkante chainstays te lassen.

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » do aug 28, 2003 10:44 am

Als dat zo is:

Goeie grap

Maar ik betwijfel het

Ze hebben hetzelfde "plaatsysteem" op de achtervork als de BP waar zowel de band als de schok tussen steken !

Ruimte zat, denk 3D !

E

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do aug 28, 2003 11:22 am

Plons insists dat hij real is.

I"m confused

bettes

Bericht door bettes » do aug 28, 2003 11:22 am

check fstuk van foto

is wel heel blurry idd (voor mensen die wel eens met PS klooien is dit een bekend fenomeen)

greetz
bettes

Enduro

Bericht door Enduro » do aug 28, 2003 11:38 am

Plons, komt er voor u een 5.5 VP i.p.v. uwen Tracer?

bettes

Bericht door bettes » do aug 28, 2003 11:52 am

BF= Kaiser Soze schreef:
Plons insists dat hij real is.

I"m confused

dan moet hij de photoshop file die hij kreeg eens online zetten, dan kunnen we laagjes uit doen ;D

greetz
bettes

MxMasterMike

Bericht door MxMasterMike » do aug 28, 2003 12:03 pm

Op ride monkey staat dat het een artist impression van Intense zelf is, en dus niet van één of andere lolbroek. Dit gebeurt ook zovaak in de auto wereld en dan loopt niemand te zeuren. :P

zonoskar

Bericht door zonoskar » do aug 28, 2003 1:47 pm

@Erik: Ik snap niet waarom iedereen jouw aanvalt over die floating link van de V10. Zelfs een kind ziet dat dit nooit (goed) kan werken. Er is bijna geen verschil in het krachtenspel met of zonder die link, beide systemen oefenen druk uit op de bovenste link, hoewel deze kracht minder groot is met de floating link, omdat de arm kleiner is (een van de wetten van Archimedes).

V-spec Stinky

Bericht door V-spec Stinky » do aug 28, 2003 4:08 pm

als ik het goed zie zit er een Manitu voorvork in....schijnt moeilijk vorkje te zijn in het kader van de spare parts?

Plaats reactie