Verstandig om DH fiets te overwegen of bij AM houden?
Moderator:Beheerders
Ik kom sinds dit jaar 2013 voortaan in bike parken van onze buur landen.
Voordat ik hieraan begon heb ik een Santa Cruz Heckler (160mm) gekocht. Een echte AM bike die na mijn mening aardig wat kan. De reden hiervoor was dat ik in NL kon blijven fietsen en toch naar de parken in onze buur landen kan. Echter vind ik deze parken zo leuk dat het boscrossen op een heel laag pitje is komen staan omdat dit kortweg "te saai" is geworden.
Ik begin mezelf nu af te vragen of ik misschien de verkeerde keuze heb gemaakt en voor een echte DH fiets had moeten gaan.
Ik denk niet dat ik al aan de grens van mijn Heckler zit, ik durf uiteraard nog niet alles en het gaat waarschijnlijk nog niet zo snel als sommige hier.
Ik vraag me af hoe groot het verschil is, met name de geometrie is een DH fiets toch wel wat anders. Merk je hier ook veel verschil van als je over stenen, wortels van bomen ect. fietst? Of ga ik hier echt pas verschil van merken als ik heel hard ga of hoge drops ga doen?
Ik denk niet dat het slim is om mijn Heckler weg te doen omdat dat mijn enige fiets is en ik dan helemaal geen mogelijkheid meer heb voor NL.
Hopelijk begrijpen jullie het verhaal en komt het misschien sommige bekend voor.
Bedankt,
Sander.
Voordat ik hieraan begon heb ik een Santa Cruz Heckler (160mm) gekocht. Een echte AM bike die na mijn mening aardig wat kan. De reden hiervoor was dat ik in NL kon blijven fietsen en toch naar de parken in onze buur landen kan. Echter vind ik deze parken zo leuk dat het boscrossen op een heel laag pitje is komen staan omdat dit kortweg "te saai" is geworden.
Ik begin mezelf nu af te vragen of ik misschien de verkeerde keuze heb gemaakt en voor een echte DH fiets had moeten gaan.
Ik denk niet dat ik al aan de grens van mijn Heckler zit, ik durf uiteraard nog niet alles en het gaat waarschijnlijk nog niet zo snel als sommige hier.
Ik vraag me af hoe groot het verschil is, met name de geometrie is een DH fiets toch wel wat anders. Merk je hier ook veel verschil van als je over stenen, wortels van bomen ect. fietst? Of ga ik hier echt pas verschil van merken als ik heel hard ga of hoge drops ga doen?
Ik denk niet dat het slim is om mijn Heckler weg te doen omdat dat mijn enige fiets is en ik dan helemaal geen mogelijkheid meer heb voor NL.
Hopelijk begrijpen jullie het verhaal en komt het misschien sommige bekend voor.
Bedankt,
Sander.
Dit verhaal komt mij heel bekend voor! 2 jaar geleden zat ik met dezelfde vraag.
Om een lang verhaal kort te houden. Er staat nu een downhill bak naast mijn AM in de schuur.
Om te kijken of een dh bak iets voor je is en wat de verschillen zijn zou ik er een of meerdere ( verschillende) huren in een park.
Het rijd in iedergeval zeker anders! De vraag zal zijn of je dat wil of niet nodig vind!
Om een lang verhaal kort te houden. Er staat nu een downhill bak naast mijn AM in de schuur.
Om te kijken of een dh bak iets voor je is en wat de verschillen zijn zou ik er een of meerdere ( verschillende) huren in een park.
Het rijd in iedergeval zeker anders! De vraag zal zijn of je dat wil of niet nodig vind!
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
Een DH is op sommige stukken wortels rotsen en jumps/drops in het voordeel omdat de vering veel meer absorbeert en de geo werkt ook mee maar zoals winnfield al zei staat er bij mij ook een dh bike naast mn Enduro. Maar op veel tracks zul je met een Heckler ook wel uit de voeten kunnen gewoon kwestie van proberen en neem eens de Heckler mee naar Willingen of Winterberg en huur er ook eens een dh bak bij voor een uur en rij dezelfde tracks om en om en kijk wat je het beste bevalt!
What goes up must come down(hill)
-
- Berichten:2883
- Lid geworden op:zo jan 23, 2011 8:42 pm
- Locatie:Elburg
Voor mij hetzelfde: am (cube stereo) voor in Nederland, trails in Ardennen, Duitsland, oostenrijkse en franse Alpen. En m'n dh (canyon torque frx) voor downhill / lift access trials / bikeparken.
M'n motivatie is ook het zelfde. M'n stereo kan heel veel, maar de canyon maakt het echte downhill werk veel makkelijker door z'n veerweg en geometrie. Daarbij kan de canyon wat meer hebben dan de stereo.
M'n motivatie is ook het zelfde. M'n stereo kan heel veel, maar de canyon maakt het echte downhill werk veel makkelijker door z'n veerweg en geometrie. Daarbij kan de canyon wat meer hebben dan de stereo.
Ik heb 2 jaar geleden mijn 140mm freerider weggedaan voor een dh bike. Ik was echt bang dat ik toch de verkeerde keuze had gemaakt, maar ik heb geen minuut spijt gehad! Ik heb op die 200mm vering echt veel meer lol, omdat ik met meer vertrouwen hard over stenen en wortels durf te rammen.
Overigens later nog een AM bike erbij gekocht, omdat ik een fully met minder vering toch ook wel miste.
Overigens later nog een AM bike erbij gekocht, omdat ik een fully met minder vering toch ook wel miste.
Heb een Devinci Wilson voor dh gehad en een Cove g-spot voor enduro, xc en de fun trackjes in NL/BE.
Nu terug naar 1 do it all bike, een enduro bike waar wel redelijk hard mee geknald kan worden, 170mm voren, 150mm achter. 1x10 speed opbouwen, licht dh wielsetje erin en heel veel plezier op beleven.
Ik gebruikte mijn dh bike alleen voor wedstrijden, zo nu en dan wat trainingen/dagtrips of trips met vrienden, veels te weinig iig en het meeste wat ik erop reed met vrienden is ook op een enduro bike te doen, met de wat betere skills dan wel. En mijn cove daar zat ik wekelijks op, xc rondjes, endurotochten in de Ardennen, alles hier in de omgeving enz enz.
Mijn advies, of 1 do it all bike waar je goed mee uit te voeten hier kan en net zoveel fun mee kan beleven in het buitenland, ziet toch ook veel vetter uit als je op een enduro bike hard knalt in een bikepark
. Of 2 bikes, een enduro en dh bike, want met alleen een dh bike in NL kun je niks.
Nu terug naar 1 do it all bike, een enduro bike waar wel redelijk hard mee geknald kan worden, 170mm voren, 150mm achter. 1x10 speed opbouwen, licht dh wielsetje erin en heel veel plezier op beleven.
Ik gebruikte mijn dh bike alleen voor wedstrijden, zo nu en dan wat trainingen/dagtrips of trips met vrienden, veels te weinig iig en het meeste wat ik erop reed met vrienden is ook op een enduro bike te doen, met de wat betere skills dan wel. En mijn cove daar zat ik wekelijks op, xc rondjes, endurotochten in de Ardennen, alles hier in de omgeving enz enz.
Mijn advies, of 1 do it all bike waar je goed mee uit te voeten hier kan en net zoveel fun mee kan beleven in het buitenland, ziet toch ook veel vetter uit als je op een enduro bike hard knalt in een bikepark

Life begins at the end of your comfortzone.
-
- Berichten:296
- Lid geworden op:do mei 15, 2003 7:31 am
-
- Berichten:1148
- Lid geworden op:ma mei 24, 2004 8:17 pm
- Locatie:lisse
-
- Berichten:98
- Lid geworden op:vr okt 26, 2012 9:23 am
- Locatie:Enschede
Ik had hetzelfde van een xc fiets over gegaan naar mijn stumjumper evo (150mm) kun je best veel mee doen ook wel bikeparks maar net als wat hierboven gezecht is een DH bak wat meer vergevend op rootsections en rocks en wat meer. mocht je nou alleen bikeparks en dh tracks rijden tja dan heb je de verkeerde keuze gemaakt. Maar je wilt niet weten hoeveel harde spots er zijn in onze buurlanden war je ook voor moet klimmen met een bike en daar wil je echt niet naar boven wandelen met een dh bike 
Ik heb zelf een tweedehands DH bak gekocht die ik gewoon langzamer hand upgrade voor de bikeparks en mijn stumpjumper evo voor al het andere.

Ik heb zelf een tweedehands DH bak gekocht die ik gewoon langzamer hand upgrade voor de bikeparks en mijn stumpjumper evo voor al het andere.
Once you loose your bike halfway during the airphase, you know everything is going downhill really fast
-
- Berichten:19
- Lid geworden op:ma mar 04, 2013 9:32 am
- Locatie:leusden