1.5 hope spacer

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
stennis
1.5 hope spacer

Bericht door stennis » di mar 27, 2012 9:24 pm

Ik heb nu een freerdie frame met een tapered headset erin en een marzocchi 55 tst erin, maar misschien wil ik daar mijn domain (wat 180mm wordt) in.maar deze is 1 1/8 , en nu zag ik op crc dat er van hope spacers waren zodat je een 1 1/8 kan plaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee of een ander idee om de vork erin te zetten?
Of is een tapered voorvork beter?

alvast bedankt!

Moos273
Contacteer:

Bericht door Moos273 » wo mar 28, 2012 5:44 am

1.5 is sterker en stijver. En vind het persoonlijk geen gezicht om een 1 1/8 vorkbuis te gebruiken in een tapered frame.

Over het algemeen werken de conversiekitjes prima. Al een paar ingebouwd en nooit problemen mee gehad.
Keep on FijnFietsen.nl

sampers

Bericht door sampers » wo mar 28, 2012 8:29 am

Een spacer is een ring die dient om de headset topcap op de goede afstand te houden. Meestal gebruik je er meerdere en dat kan van verschillende lengte zodat je dichter uitkomt bij de lengte van de vorkbuis.

Het onderdeel dat jij zoekt is een headset reducer. Er bestaan cups die in bestaande headsets passen om je diameter om te vormen. Maar aangezien dat meestal voor goede headsets is, en de 1,5" headsets die standaard op een fiets gemonteerd worden niet vaak zo beschouwd worden is het ook het ideale moment om een goed reducer balhoofd (headset is de engelse benaming) te monteren.

Wat een goede balhoofdset altijd heeft zijn industriële lagers, niet meer met afzonderlijke kogels in de lager. En daar valt nog veel meer over te zeggen.

Zelf heb ik ervaring met de hope reducer headsets, Ik had een dubbelkroons voorvork in men kona, kraftstoff. Je laat ze er in persen, bevoordeeld door je lokale bikeshop, en vanaf dan wordt elke montage, demontage eenvoudig.
Het grote voordeel is dat je ook de meeste vorken vind in 1 1/8"; en je dus gemakkelijker kan testen/overschakelen naar een nieuwe vork.
Dit waren beiden 1,5" headtubes, nu heb ik een propain rage, met tapered headtube, Maar het is een downhill fiets, dus met dubbelkroons voorvork, en die vind je standaard alleen in 1 1/8" forktube. Dus daar zit standaard een "reducer" headset in.

De tapered headtubes zouden de beste keuze zijn volgens sommige, anderen zijn nog niet overtuigd. Ook met 1 1/8" buizen. Je zou stijfheid winnen, en je kan nog alle kanten op, er kan bevoordeeld nog steeds een angle set in. (waarmee je de balhoofdhoek kan wijzigen.)

Ik zou er nog wat verder over opzoeken nu je de juiste zoektermen hebt.
dead straight to live wrong

stennis

Bericht door stennis » wo mar 28, 2012 8:20 pm

oke dank je voor de uitleg!
Ik had al gezocht op reducer maar typ hier onbedoeld spacer in . ik bedoelde inderdaad reducer.
Ik ga eerst even kijken of de marzocchi 55 goed aanvoelt, mocht het zijn dat deze niet aan mijn eisen voldoet of niet fijn is ga ik eens kijken wat er voor andere mogelijkheden zijn.
Ik heb nu nog de domain in de pitch staan en die vond ik erg fijn .

Plaats reactie