Moet downhill en/of freeride meer promotie in NL krijgen?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
DJ
Moet downhill en/of freeride meer promotie in NL krijgen?

Bericht door DJ » di feb 14, 2012 1:28 pm

Beste Dirty-pagers,

Ik ben voor mijn studie communicatie en multimedia design - te Breda - aan het grabbelen naar een afstudeeropdracht. Nu wil ik graag het mountainbiken, downhill/freeride in het specifiek, hierin betrekken. Nu dwaalde de volgende gedachte door m'n hoofd; ik moet vaak aan mensen uitleggen welke keuzes er binnen het mountainbiken zijn. Hebben jullie deze ervaring ook? Zo ja, zijn jullie van mening dat de 'extremere' vorm van mountainbiken meer naar NL getrokken mag worden?
Als er een vorm in je hoofd schiet, zijn deze uiteraard welkom! Ik zat zelf te denken aan een evenement in combinatie met muziek.

Jullie suggesties zijn zeeeer welkom!

Grtn, DJ

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » di feb 14, 2012 2:51 pm

Als dat voor een wat welwillender houding bij natuurorganisaties en gemeenten/reacreatieschappen (Bergschenhoek dus) zorgt is dat nooit verkeerd.

Punt is alleen dat je om downhill/freeride/enduro echt tot zijn recht te laten komen een bos en een flinke heuvel nodig hebt waardoor de stad afvalt en daarmee ook de toevallige passanten om wie het waarschijnlijk draait.

Denk dat het handiger is om voor een beetje goede media-aandacht te zorgen. Ik weet dat een reportage bij TMF voor een hoop nieuwe bmxers gezorgd heeft in Rotterdam.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » di feb 14, 2012 3:06 pm

Nederland heeft geen bergen en een paar kleine heuvels dus waar zou je een dh event willen houden?. Elke freerider in Nederland kent het gevoel: hel is leuk om op een kleine heuvel in de buurt lekker te rollen, wat bochten te draaien en een sprongetje maar het blijft behelpen totdat je in Duitsland, Belgie of de alpen echt los kan gaan.
Er zijn goede events en spots hier die het gevoel benaderen maar het blijft surrogaat.

In landen met bergen lijkt freeride ook meer ingebed in de cultuur. Veel mensen kennen en respecteren het. Moet je hier eens in het bos een paar berms neerleggen heb je gelijk staatsbosbeheer, natuurmonumenten en de gemeente op je nek ( been there, done that now we got a bikepark...) :)

Zolang er nog geen berg is in nederland zal het weining effect hebben, de gasten die het interessant vinden kennen het waarschijnlijk al!

DJ

Bericht door DJ » di feb 14, 2012 3:42 pm

Bedankt voor de reacties!
DH is inderdaad lastig, ik had meer freeride of north shore in gedachte. Maar goed, dat is nu geen stadium om over na te denken.
Mijn persoonlijke ervaring is dat mensen zelf moeten zoeken in het wereldje om zo bij DH/Freeride uit te komen. En zoals jullie al zeggen is het niet 'toegankelijk' vanwege dit platte k*tland :p Daarom zou ik graag mensen uitnodigen om zelf eens zo'n grote sprong/schans te nemen en het gevoel te ervaren, zonder ervoor naar Duitsland of Oostenrijk te hoeven rijden. Een soort introductie dus. Ik weet dat dit met snowboarden in NL gebeurd dus waarom niet met mountainbiken? :arms:

Seth

Bericht door Seth » do mar 08, 2012 10:49 pm

heeft al plaatsgevonden in de jaren 2000 - 2004

een aantal dual / 4x wedstrijdjes gehouden in de sneeuwhallen van nederland. Opkomst was meestal rond de 80 rijders. Volgens mij zelfs nog op sbs6 gekomen. Heb er zelf ook aan mee gedaan destijds, erg leuk sfeertje. wat koud dat wel...

:)

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr mar 09, 2012 7:52 am

En of dat koud was!!! :cold:

ivootjee

Bericht door ivootjee » vr mar 09, 2012 3:10 pm

misschien iets met een pumptrack ?
en dan ergens in een binnenstad of er net buiten.
Sponsors regelen en gemeente vragen en dan eventueel iets neerlegen wat der kan blijven liggen, en wat makkelijk te doen is het openbaar vervoer.

WitteReus
Contacteer:

Bericht door WitteReus » vr mar 09, 2012 3:31 pm

Rondom snowworld in Landgraaf zijn er mogelijkheden genoeg.
Genoeg parkeer mogelijkheid en wie weet mag zelfs de lift van snowworld gebruikt kunnen worden?
Wat wit is kan nog witter.
Vraag het de witte reus!

http://wittereus.pinkbike.com/

Huubonator
Contacteer:

Bericht door Huubonator » vr mar 09, 2012 4:37 pm

Of de mini downhill cup. meer DH wordt het niet in NL..... :arms:

Seth

Bericht door Seth » vr mar 09, 2012 6:33 pm

....ook al heb je dan een heuvel (Gul-berg) plakken ze er wel een goldbaan overheen....

succes met je afstudeer project btw :angelnot:

koen vlemminx

Bericht door koen vlemminx » za mar 10, 2012 2:10 pm

Seth schreef:....ook al heb je dan een heuvel (Gul-berg) plakken ze er wel een goldbaan overheen....

haha rij je veel op de Gul-berg. ben op zoek naar die fanatieke graver die er bezig is geweest! toevallig iemand die je kent of heb je dat zelf gedaan?

gr koen.
downhill is voor de echte man =)

Seth

Bericht door Seth » zo mar 11, 2012 1:22 am

géén idéé :lol:

stennis

Bericht door stennis » zo mar 11, 2012 9:22 am

koen vlemminx schreef:
Seth schreef:....ook al heb je dan een heuvel (Gul-berg) plakken ze er wel een goldbaan overheen....

haha rij je veel op de Gul-berg. ben op zoek naar die fanatieke graver die er bezig is geweest! toevallig iemand die je kent of heb je dat zelf gedaan?

gr koen.
Laatste keer dat ik daar heb gereden heb hadden ze afgegraven en was er (bijna)niet te rijden op de berg zelf.
Dus zijn we maar over de golfbaan gaan rijden :D ,helemaal achterin is er niks te doen en toch wel wat bergen.

koen vlemminx

Bericht door koen vlemminx » ma mar 12, 2012 4:16 pm

haha lol, zullen de golfers niet zo heel leuk vinden.
als het goed droog is is het wel te doen, maar het is krap gebouwd allemaal. maar dan nog ze zijn toch flink bezig geweest.

het grote werk op de berg zelf ik helemaal klaar (denk ik) is nu ook mooi groen. en nu hopen dat de golfbaan daar weg blijft.

gr koen.
downhill is voor de echte man =)

stennis

Bericht door stennis » zo mar 18, 2012 8:58 pm

het is al een tijd geleden dat wij er zijn geweest , dus kan er (hopelijk)veel veranderd zijn.

Plaats reactie