Santa Cruz schreef:GTLTS schreef:Gewoon een "afgetuned" 450 frame toch?! Of mis ik hier iets?
Volgens mij niet zo baanbrekend behalve dat het een zeer luie poging is
om de niet-downhillracers van een freerideframe te voorzien zonder veel uren te hoeven besteden boven een tekentafel.
dat zie je wel bij meer merken. Intense doet het bijvoorbeeld ook met hun 951 en slopestyle.
Precies! Een beetje een trend tegenwoordig. En wat ik me dan gelijk afvraag is of verschillende disciplines niet ook andere veerkarakteristieken -het veranderen van de balhoofdhoek voor een "nieuw" afgetuned FR-frame etc. buiten beschouwing gelaten- vereisen. Want wat maakt 10 of 20 millimeter veerweg meer of minder nou uit als het "karakter" van de veerweg gelijk blijft?
Wat je ziet is dat veel fabrikanten al hun geld zetten op een manier van aansturing van de demper (zij het fourbar, vpp of iets anders) en elke bike uit hun catalogus op basis daarvan ontwikkelen. Met de snel evoluerende dempertechnologieën kun je je dan afvragen of de marges tussen een AM, FR en DH frame niet heel erg klein worden. Juist en zeker als het gaat om telkens "hetzelfde" frame met ietsje meer of minder veerweg, iets andere wielbasis enzovoorts.
Persoonlijk zou ik het veel interessanter vinden om te zien dat een fabrikant bijvoorbeeld overtuigd is van een bepaalde demperaansturing voor discipline A en voor discipline B weer overtuigd is van een andere aansturing. In ieder geval voor FR en DH. Voor mij is namelijk een FR-fiets waarmee je niet omhoog kan fietsen nog altijd een DH-fiets... en dan zal de keuze snel gemaakt zijn als het frame met 200mm veerweg een kilo minder op de weegschaal brengt dan het frame met 230mm veerweg, zeker in Europa. En precies dat proces zien we vaak met twee frames die elkaar ernstig overlappen (bv de Demo's en de Sessions).
Desondanks snap ik best dat Transition, na hoge ogen te hebben gegooid met de TR450, kiest voor het zelfde frame om het (commerciële) gat tussen hun "oudere" frames en de TR450 te dichten (specifieker zoals ik het lees: tussen de Bottlerocket en de Blindside).
Begrijp me trouwens niet verkeerd. Ik blijf de 450 een prachtig frame vinden.