Wat is het voordeel van een scharnier in je bottom bracket??

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
drop-ik
Wat is het voordeel van een scharnier in je bottom bracket??

Bericht door drop-ik » ma dec 10, 2007 9:45 pm

Een tijd je terug kwam ik ergens op het net de Rotec Rl9 tegen die met het Lawwill suspension rijdt, waar een van de scharnierpunten in het bracket zit. Dat zag er eigenlijk best vet uit.
Nu vroeg ik me af wat is nu eigenlijk het voor deel als je een scharnier punt in je bracket hebt???
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het moment wat je maat met het trappen te niet wordt gedaan. In de mechanica is het zo dat scharnieren momenten opnemen.

Ben trouwens verder gaan zoeken en ben toen nog een paar andere merken tegen gekomen die het ook op deze manier deden
zoals:
Versus Monster-x
Tank cycles met Dh-2
Zinn cycles
Misschien dat jullie er iets meer van weten

Cheeta

Re: Wat is het voordeel van een scharnier in je bottom brack

Bericht door Cheeta » ma dec 10, 2007 10:15 pm

Sully op NSMB schreef:Unlike the orginal moto-links as well as last years Moto dh9/fr8, the all new 06 RL9 will have slight chain growth.

The rear axle is now placed on a seprate link just above where the rear axle used to be if it had been a single-swingarm design (moto-link/moto) no different really then any other lawwill, in that respect.

The concentric bb allows the chainstay (bb to lower rear piviot) the same curvature as the past models but (unlike any other lawwill) the chaingrowth is more controlled due to the center of curvature.

Remember that non-concentric Lawwills have to contend with
two planes of movement. One being the growth associated with the chainstay piviot not being concentric and Second being the growth associated with the rear axle moving on a different path due to its placement on the droplink.

Though chain growth exsits on the RL9, pivioting the chainstay as a concentric removes that percentage of chaingrowth associated with other non-concentric lawwills of the past.

The only growth is that of the rear axle as it travels up thru its travel and because the chain grows during this process you gain a rearward path thus a rear end thats more sensitive to square hits.

Hope that explains it RBX, I tend to babble info......

Sully
Sully (John "Sully" Sullivan) is de eigenaar van Rotec Cycles.

Normaal help het schanier in je bracket niet bepaald mee... De meeste Single Pivots hebben heb zo geplaatst dat wanneer je de ketting (belaste) zou doortrekken de lijn door het scharnierpunt gaat. Hier is het iets ingewikkelder...

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 11, 2007 9:58 am

er is toch ook een kona die een single pivot is met de lagering concentrisch om het bb.

enigste voordeel van die is dat je geen ketting rek hebt en dus eenvoudig single speed kunt rijden. Verder heeft het volgens mij alleen maar nadelen.
slechte pedaleer eigenschappen, axle path dat niet optimaal is voor grote/snelle klappen.
Ik weet niet hoe kona het heeft uitgevoerd maar kan me voorstellen dat je beperkt bent met type bb of crankstellen of voorderailleurs.

Scharnier neemt juist geen moment op.

Luc

Bericht door Luc » di dec 11, 2007 11:19 am

Djamgils, enkel de Zinn komt qua concept overeen met de Kona. De andere vernoemde merken zijn GEEN single pivot maar lawwill achterbruggen met een hoofddraaipunt rond de BB, waarbij de achteras op een extra link tussen chain- en seatstay zit en niet op de chainstay zelf. Op de Rotec is de demper bovendien niet verbonden aan het hoofdframe, maar zwevend opgehangen tussen chain- en seatstay.
Dit geeft dus in principe andere veereigenschappen en veergedrag van de achterbrug. Of het ene nu beter is dan het andere, is een andere discussie.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 11, 2007 11:23 am

zijn topic titel is: Wat is het voordeel van een scharnier in je bottom bracket.
mijn reply ging in zijn geheel over de kona en niet over de lawhill principes.

Luc

Bericht door Luc » di dec 11, 2007 11:28 am

Op de Zinn na zijn het allemaal Lawwill achterbruggen, waarbij het axle path dus verschillend is van een single pivot. Daar begon het topic mee. Het lijkt me vrij essentieel om duidelijk te maken dat dat een verschillend veergedrag heeft en je ze dus niet zomaar met elkaar kan vergelijken. Met een multi-pivot achterbrug speelt er wel wat meer mee dan alleen het hoofddraaipunt van de achterbrug.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Plaats reactie