Vraagje in verband met voorvorken

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
sayn
Vraagje in verband met voorvorken

Bericht door sayn » ma aug 20, 2007 3:39 pm

Hallo

Ik heb sinds twee weken de nieuwe fiets (specialized demo 7 tatoo) en hier zit een Rockshox Totem 1/5 2 step air vork in. Helaas heb ik met deze vork ook het bekende probleem ondervonden. Nu was mijn vraag wat je als alternatief voor deze vork zou kunnen nemen moest deze niet gemaakt kunnen worden, of vervangen kunnen worden.

Ik heb liefst een erg plushe vork die veel instelmogelijkheden bied.
Ik heb van Thomasmb gehoord dat de Marzocchi 66 rc2x echt een supervork is. Ik weet echter niet of deze ook te krijgen is met de 1/5 stuurbuis zoals de Totem heeft.

Als tweede optie leek mij de Totem Coil 1/5 een fijne vork. Voor de 2 step had ik een RockShox Pike 454 coil U-turn waar ik erg tevreden van was! Zowel de RC2X als de Totem Coil zijn olie vorken en is dit eigenlijk beter voor het freeriden of maakt het niet uit of dat een lucht vork of een olievork is?

Indien er mensen zijn die met 1 van deze twee vorken ervaring (positief of negatief) hebben die mogen zich dan altijd melden!

Ik sta ook open voor andere suggesties van single crown freeride vorken!

Alvast heel erg bedankt! :arms:

Grtz Sayn
Specialized Enduro S-works 2018
Saracen Myst Team 2017
Santa Cruz Highball CC 2017

thomasmb
Contacteer:

Bericht door thomasmb » ma aug 20, 2007 3:42 pm

Marazocchi sowieso
Monsieur velo: MTB speciaalzaak
KONA - ORBEA - Moustache - Giant

www.monsieur-velo.be

Enduro

Bericht door Enduro » ma aug 20, 2007 5:29 pm

Ik dacht gelezen te hebben dat Rockshox een gratis 'upgrade' naar Solo Air of Coil zou verzorgen, maar ik weet niet of dat ook in Nederland geldt.

Als je een 66 1,5" wilt, zul je op de modellijn van 2008 moeten wachten, die van 2007 zijn erg moeilijk te vinden in die diameter.

Vorken met spiraalveren zijn tegenwoordig nog maar marginaal betrouwbaarder dan die met een luchtveer. Ik zou voor een luchtvork gaan, die bieden immers veel voordelen.

jaspero

Bericht door jaspero » ma aug 20, 2007 6:01 pm

dat stond idd in de o2 bikers.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » ma aug 20, 2007 6:32 pm

Als je niet persee 1,5" wilt kan je er natuurlijk ook een reducer inzetten zodat ook een normale 1 1/8 vork past.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » ma aug 20, 2007 6:38 pm

Ik heb een totem solo air en ben er echt heel blij mee. Is echt een super vork. Heb alleen nooit uitgebreid met een Marzocchi gereden.

Alle betere vorken hebben olie demping in de rechter poot en in de linker poot zit een coil of luchtveer.

Wat enduro zegt klopt over het ombouwen. Als ze het probleem hebben opgelost met de 2 step kun je hem weer laten ombouwen naar de 2 step. Ik weet ook niet of dit voor nederland geldt.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » ma aug 20, 2007 8:43 pm

sherlock schreef:Als je niet persee 1,5" wilt kan je er natuurlijk ook een reducer inzetten zodat ook een normale 1 1/8 vork past.
dat raad ik grammenneukers niet aan, want dan is je bike 90 gram zwaarder door de 1 1/8 stuurbuis, en daar komt het gewicht van de reducer nog bij

ik heb laatst een bike gehuurd waar een reducer in zat (Rotwild RFR 0.6), maar daar zat speling in de reducer :?
en topcap strakker aandraaien had geen nut

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » di aug 21, 2007 7:12 am

Ik bedoel een headset die 'm terugzet naar 1 1/8. En is op een demo 7 het gewicht echt van belang?

Plaats reactie