Hardtail met 200mm voorvork
Moderator:Beheerders
Beste Mensen,
Ik heb een 16" Hardtail frame en zocht naar een dikke voorvork.
Toen heb ik een White Brothers DH 3.0 gekocht.
Alleen deze vork heeft 200mm veerweg en is dus eigenlijk bedoelt voor een fully. Mijn doel is om er mee te downhillen/beetje freeride en mtb. Kan dat?, en zijn er nog meer mensen met een hardtail en een 200mm vork.
De fiets is wel goed in balans want de vork weegt maar 3,5 kg en de afstand tussen de onderste cup van het balhoofd en de steekas verschilt niet zo heel veel vergleken met een DJ 3....
Rubenio
Ik heb een 16" Hardtail frame en zocht naar een dikke voorvork.
Toen heb ik een White Brothers DH 3.0 gekocht.
Alleen deze vork heeft 200mm veerweg en is dus eigenlijk bedoelt voor een fully. Mijn doel is om er mee te downhillen/beetje freeride en mtb. Kan dat?, en zijn er nog meer mensen met een hardtail en een 200mm vork.
De fiets is wel goed in balans want de vork weegt maar 3,5 kg en de afstand tussen de onderste cup van het balhoofd en de steekas verschilt niet zo heel veel vergleken met een DJ 3....
Rubenio
-
Waarom ga je niet gewoon even bij 2xdbikez(Amersfoort) langs ? hun kunnen jou helpen door te adviceren welke vork, en je waarschijnlijk ook helpen aan één te komen
!
www.2xdbikez.nl
Bijna geen enkel hardtail frame kan een dubbelkroons aan, dus als je met een grote veerweg wilt gaan rijden moet je een marzocchi 66 (150/170 mm enkelekroon) of iets in die richting zoeken..
Kijk wel eerst even hoeveel veerweg jou frame kan hebben, Het zou jammer zijn dat je DA BOMB scheurt...
Groeten Daan

www.2xdbikez.nl
Bijna geen enkel hardtail frame kan een dubbelkroons aan, dus als je met een grote veerweg wilt gaan rijden moet je een marzocchi 66 (150/170 mm enkelekroon) of iets in die richting zoeken..
Kijk wel eerst even hoeveel veerweg jou frame kan hebben, Het zou jammer zijn dat je DA BOMB scheurt...
Groeten Daan
Normal people worry me.
@Reprox
Sorry maar dat is volgens mij ook onzin, er staan tig hardtails op pinkbike met een dubbelkroons.
En waarom zou k een andere vork kopen als ik net 400 in een WB heb gestoken???
@BiKeRbOi
Ik zocht een hele dikke vork en toen kwam ik die WB tegen voor een relatief lage prijs en hij zat in een hardtail dus ik dacht dat dat wel de beste keus zou zijn.
Achteraf had ik m liever in een fully gehad maar ik heb nu simplweg geen geld voor zo'n frame.
k ben geen expert , wat is inbouwhoogte??
Greetz
Sorry maar dat is volgens mij ook onzin, er staan tig hardtails op pinkbike met een dubbelkroons.
En waarom zou k een andere vork kopen als ik net 400 in een WB heb gestoken???
@BiKeRbOi
Ik zocht een hele dikke vork en toen kwam ik die WB tegen voor een relatief lage prijs en hij zat in een hardtail dus ik dacht dat dat wel de beste keus zou zijn.
Achteraf had ik m liever in een fully gehad maar ik heb nu simplweg geen geld voor zo'n frame.
k ben geen expert , wat is inbouwhoogte??
Greetz
zwakker is niet de goede term. (mss wel zwakker voor dubbelkroon, maar niet zwakker in het algemeen) Ze zijn er over het algemeen niet voor gemaakt. Een dubbelkroonsvork geeft je krachten totaal anders door aan je frame. Je krijgt een ander soort wringing, dus verschillende delen worden anders belast.Fry schreef:@ reprox
is totaal niet waar, waarom zouden hardtail frames zwakker zijn dan fully frames. Behoorlijke marketing onzin hoor.
Marketing =\= de realiteit
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen enkel frame is dat een dubbelkroons aankan....
@rubinio:
inbouwhoogte is die hoogte tussen onderste cup balhoofd (eiglijk der net onder) en je as van je voorwiel. T zou me eiglijk verbazen als dit niet echt veel scheelt. Een paar centimeter is niet een beetje .......
Waarom zou ik onzin praten ?
De Meeste Hardtail frames zijn gemaakt voor enkelekroons vorken..
En fabrieks advies word niet voor niets gegeven dat er bij de meeste hardtails globaal een vork van een goeie FR hardtail tot max. een 150 á 160 mm inbouw in mag komen.. met uitzondering op een paar frames als de Banshee Morphine bijvoorbeeld...
Daarom zeg ik, check eerst het advies van de fabriek voor je maximale inbouw voordat je wellicht iets stoms doet!
Owja.. Blader het forum maar eens rond volgens mij zijn hier genoeg topics over voorbijgegaan..
Groeten Daan
De Meeste Hardtail frames zijn gemaakt voor enkelekroons vorken..
En fabrieks advies word niet voor niets gegeven dat er bij de meeste hardtails globaal een vork van een goeie FR hardtail tot max. een 150 á 160 mm inbouw in mag komen.. met uitzondering op een paar frames als de Banshee Morphine bijvoorbeeld...
Daarom zeg ik, check eerst het advies van de fabriek voor je maximale inbouw voordat je wellicht iets stoms doet!

Helemaal mee eens!zwakker is niet de goede term. (mss wel zwakker voor dubbelkroon, maar niet zwakker in het algemeen) Ze zijn er over het algemeen niet voor gemaakt. Een dubbelkroonsvork geeft je krachten totaal anders door aan je frame. Je krijgt een ander soort wringing, dus verschillende delen worden anders belast.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen enkel frame is dat een dubbelkroons aankan....
Owja.. Blader het forum maar eens rond volgens mij zijn hier genoeg topics over voorbijgegaan..
Groeten Daan
Normal people worry me.
-
-
Het feit is gewoon zo, die NS Bitch is gemaakt om dat soort vorken aan te kunnen, Molotov is meer richting 4x, stop daar die vork in en je kan dag tegen je frame, je garantie en waarschijnlijk je gezondheid zeggen, want lang zal ie 't niet volhouden.
@Reprox, ook al is 't een SC met minder veerweg, 't is nog steeds grote inbouwhoogte dus verneukt alles alsnog.
Dus, conclusie; niet doen en jammer dat je de vork nu al gekocht hebt.
@Reprox, ook al is 't een SC met minder veerweg, 't is nog steeds grote inbouwhoogte dus verneukt alles alsnog.
Dus, conclusie; niet doen en jammer dat je de vork nu al gekocht hebt.
-
Het probleem wat je hebt met een hardtail en zo'n downhill vork is dat de balhoofd hoek te flauw wordt! Sommige hardtails zoals een banshee morphine hebben hier geen last van!
Wanneer je een TE flauwe balhoofd hoek hebt bestaat de kans dat het frame gaat scheuren bij de onderbuis en het balhoofd!
En aangezien elk frame weer een andere geo heeft, verschilt dit per frame!
Wanneer je een TE flauwe balhoofd hoek hebt bestaat de kans dat het frame gaat scheuren bij de onderbuis en het balhoofd!
En aangezien elk frame weer een andere geo heeft, verschilt dit per frame!
Intense 951
-