Specialized Enduro of Giant Reign 2

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Joscoot
Specialized Enduro of Giant Reign 2

Bericht door Joscoot » vr sep 29, 2006 7:44 am

Joo Bikers,

ik ben nog steeds bezig met het uitzoeken van een mtb. Na veel lezen op verschillende fora en na veel internet shops bezocht te hebben, heb ik twee bikes gevonden die mij geschikt lijken. Daarvoor zal ik eerst even vertellen wat ik verwacht van de bike.

Ik wil een bike waarmee ik goed door de nederlandse bossen kan rijden. Dit zal ik het meeste doen op zondagen. Op vakantie in frankrijk/oostenrijk/zweden/finland moet de fiets ook goed presteren. Ook wil ik een paar keer per jaar naar het mtb park in Winterberg. Als dit goed bevalt ga ik er zeker vaker heen. Ik heb ook al gelezen dat er in Groningen een park is. Daar ga ik natuurlijk ook biken als ik bij mijn opa en oma op bezoek ben. Dan wordt dat ook is wat leuker :P Ik wil ook met mijn bike kunnen jumpen. Ik denk hierbij aan sprongen van 1 tot maximaal 3 meter.

Ik denk dat ik voor mijn voorkeur een freeride/allmountain mtb nodig heb. Ik wil er 1500 tot 2000 euro aan uitgeven. Het moet een nieuwe fiets zijn.

De Specialized Enduro en de Giant Reign 2 leken mij de beste opties. Dit zijn allebei FS fietsen met 130 en 140mm vork. Ik weet verder niet zo goed welke fiets de beste onderdelen heeft, hier heb ik van nodig van de kenners! Ook wil ik graag weten of deze twee fietsen een goede keus zijn voor mij doeleinden? Als iemand nog een andere suggestie heeft, hoor ik het graag.

Hier de specs van beide fietsen.

Giant Reign 2

Afbeelding

Model: REIGN 2
Framematen: XS/15, S/16, M/18, L/20, XL/21.
Frame: AluxX Butted aluminium 6" Travel
Voorvork: Manitou Nixon Elite
Shifters: Shimano Deore LX
Voor derailleur: Shimano Deore LX
Achterderailleur: Shimano Deore XT
Crankset: RaceFace Ride XC
Cassete: SRAM PG950 9Sp
Rem hendels : Hayes HFX-9
Remmen : Hayes HFX-10
Naven: DT Cerit Disc
Velgen: DP20
Banden: Hutchinson Bulldog
Zadel: WTB Rocket V
Zadelpen: Race Face Evolve
Stuur- / stuurpen: Race Face Evolve
Pedalen: Time Atac Alu
Achterdemper: Manitou Swinger 3-Way Air
Balhoofdstel: Intergrated
Beschikbare kleuren: Thai Groen
Gewicht +/- Kg: 15.25 Kg

Specialized Enduro

Afbeelding

FRAME A1 Premium Aluminum, ORE TT and DT, low center of gravity Enduro FSR frame, forged HT, pierced seattube, sealed cartridge bearings, ISCG mount, two forward shock mounts for geometry adjustment, replaceable derailleur hanger, derailleur guard, 140mm travel

REAR SHOCK Fox DHX Air 3.0, external rebound adjustment, twin sleeve, 8.5"x2.25"

FORK Marzocchi All Mountain SL, coil spring, air assist, external rebound adjustment, 130mm travel, alloy steerer

HEADSET 1 1/8 threadless, 13mm insertion alloy cups, sealed cartridge bearing

STEM 3D forged CNC machined, 4-bolt face plate, 31.8mm OS clamp, 8 degree rise

HANDLEBARS Specialized Enduro Mid Rise, 6066 alloy, 31.8 OS bar, 640mm width

GRIPS Specialized MTB grip, black/grey

FRONT BRAKE Hayes Sole hydraulic disc, 8" V-cut rotor

REAR BRAKE Hayes Sole hydraulic disc, 7" V-cut rotor

BRAKE LEVERS Hayes Sole with BFL lever

FRONT DERAILLEUR Shimano M-580 LX, 34.9mm clamp, top swing, dual pull

REAR DERAILLEUR SRAM X-9, mid cage

SHIFT LEVERS SRAM X-7 Trigger, 9-speed

CASSETTE Shimano HG-50, 9-speed, 11-34t

CHAIN SRAM PC-971 with Power Link

CRANKSET Custom Truvativ Stylo with Black Spire Stinger shift guide

CHAINRINGS 24S/36S/alloy guard

BOTTOM BRACKET Truvativ GXP, sealed outboard cartridge bearing, 73mm shell

RIMS Custom Sun SOS, 26", with eyelets

FRONT HUB Specialized Stout disc, sealed cartridge bearing, high/low flange, 32 hole

REAR HUB Shimano M-525 disc, 32 hole, alloy QR with RD protecter

SPOKES 2.0 stainless, black, brass nipples

FRONT TIRE Specialized Enduro, 26x2.3", aramid bead, dual compound, 120 TPI

REAR TIRE Specialized Enduro, 26x2.3", aramid bead, dual compound, 120 TPI

TUBES Specialized presta valve

SADDLE Specialized Enduro, hollow Cro-Mo rails, super light foam

SEAT POST 2014 butted Alloy, black, 30.9x350/400mm

SEAT BINDER 7050 hard annodized alloy collar with QR, 34.9mm clamp ID, black

NOTES Chain stay/seat stay protector, derailleur protector, reflectors, owners manual

Ik hoor graag antwoorden op mijn vragen. Alvast bedankt!!!

ELVIS

Bericht door ELVIS » za sep 30, 2006 11:59 am

Specialized for sure in dit geval. Frame en onderdelen gewoon top, goede freeride eigenschappen en schuwt een bikepark ook niet.

stephan

Bericht door stephan » za sep 30, 2006 1:17 pm

de enduro, de giant is minder geschikt voor bikeparken enzo

stephan

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » za sep 30, 2006 1:25 pm

de speci kan bikeparks idd beter aan

wat dacht je van de kona coiler?

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » za sep 30, 2006 2:19 pm

wat dacht je van Canyon?

www.canyon.de

Afbeelding

Superframe en vooral superonderdelen! Staat er nu vanaf 1699 euri incl. DHX air 5.0 en Fox 36 VAN.

Nami

Bericht door Nami » za sep 30, 2006 6:16 pm

Bij die Specialized krijg je wel een mooie kettinggeleider! :D

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » za sep 30, 2006 6:54 pm

Nami schreef:Bij die Specialized krijg je wel een mooie kettinggeleider! :D
voor een paar tientjes extra zit die ook op een andere bike ;)

Nami

Bericht door Nami » zo okt 01, 2006 12:20 pm

De andere bikes hebben 3 tandbladen voor. Ik heb zelf nog nooit een kettinggeleider gezien die geschikt is voor 3 bladen...

MasterDisaster

Bericht door MasterDisaster » zo okt 01, 2006 12:42 pm

Nami schreef:De andere bikes hebben 3 tandbladen voor. Ik heb zelf nog nooit een kettinggeleider gezien die geschikt is voor 3 bladen...
Zo lastig is een kettingblad verwijderen niet :)

Nami

Bericht door Nami » zo okt 01, 2006 12:56 pm

oja... :angelnot:

dobbel our zero

Bericht door dobbel our zero » zo okt 01, 2006 2:21 pm

Nami schreef:De andere bikes hebben 3 tandbladen voor. Ik heb zelf nog nooit een kettinggeleider gezien die geschikt is voor 3 bladen...
je hebt/had ze wel van truvativ

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » zo okt 01, 2006 3:35 pm

die van truva is maar voor 2 tandbladen

Loeky

Bericht door Loeky » zo okt 01, 2006 6:37 pm

Santa Cruz schreef:wat dacht je van Canyon?

www.canyon.de

Afbeelding

Superframe en vooral superonderdelen! Staat er nu vanaf 1699 euri incl. DHX air 5.0 en Fox 36 VAN.
idd SUPERonderdelen!! maar of het echt zo'n geweldig frame is weet ik niet. Vorige week zaterdag in Winterberg dat fietsje gezien... alleen dan niet meer heel :( . Die kerel kwam daar aangesjokt bij de lift met zn frame doormidden. Hij was gebroken op beide bovenste achtervork poten. En nee, het waren niet de lasnaden, maar echt precies in het midden van de vorkbenen doormidden. Wat ie ermee gedaan heeft weet ik niet, maar zn bike kon t iig niet aan 8) .

(hiermee wil ik niet meteen zeggen dat AL die bikes knake zijn hoor, kan ook sprake zijn geweest van fabrieksfoutje uiteraard...)

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » zo okt 01, 2006 9:48 pm

Loeky schreef:
Santa Cruz schreef:wat dacht je van Canyon?

idd SUPERonderdelen!! maar of het echt zo'n geweldig frame is weet ik niet. Vorige week zaterdag in Winterberg dat fietsje gezien... alleen dan niet meer heel :( . Die kerel kwam daar aangesjokt bij de lift met zn frame doormidden. Hij was gebroken op beide bovenste achtervork poten. En nee, het waren niet de lasnaden, maar echt precies in het midden van de vorkbenen doormidden. Wat ie ermee gedaan heeft weet ik niet, maar zn bike kon t iig niet aan 8) .

(hiermee wil ik niet meteen zeggen dat AL die bikes knake zijn hoor, kan ook sprake zijn geweest van fabrieksfoutje uiteraard...)
o,ok. Dat geeft aan de ene kant natuurlijk wat minder vertrouwen. Aan de andere kant kan elk frame natuurlijk breken. En het is net wat je zegt, wat heeft die gast gedaan? Als je bijvoorbeeld die roadgap daar verkeerd landt kun je elk frame verkloten.

fredo

Bericht door fredo » zo okt 01, 2006 10:23 pm

ik heb ooit eens gelezen dat die canyon's ontworpen worden door een oude ingenieur van bij votec. Dus ik vermoed wel dat die mannen weten waar ze met bezig zijn.

Op de site van bike (duits tijdschrift) stond/staat een verslag van deze bike. Ik herinnering me enkel nog dat ie ondanks zn uiterlijk (ziet er mij toch vrij FR-achtig uit) echt wel voor enduro gemaakt is en niet voor freeride.

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » ma okt 02, 2006 11:15 am

fredo schreef:ik heb ooit eens gelezen dat die canyon's ontworpen worden door een oude ingenieur van bij votec. Dus ik vermoed wel dat die mannen weten waar ze met bezig zijn.

Op de site van bike (duits tijdschrift) stond/staat een verslag van deze bike. Ik herinnering me enkel nog dat ie ondanks zn uiterlijk (ziet er mij toch vrij FR-achtig uit) echt wel voor enduro gemaakt is en niet voor freeride.
Als je echt freeride wil dan moet je ff tot 2007 wachten maar volgens mij zoekt hij 'n all mountain bike.

dirty d

Bericht door dirty d » ma okt 02, 2006 2:15 pm

Wat hierboven vermeld wordt klopt van canyon, het zijn personen die vroeger bij vortec tewerkgesteld waren, de rede waarom ze prijs drukken omdat ze niet met retailers werken. Mijn broef heeft zich pas een xc fiets gekocht van canyon en hij rijdt wedstrijden in de Belgische ardennen, waar fietsen serieus afzien en hij schuwt een gap niet of een jump, hij is er zeer tevereden over, dus is gewoon wat je er van wilt....als je een goede reign wilt denk ik wel dat 2000€ niet zal volstaan...
sx trail 2 2008, jackal

Santa Cruz

Bericht door Santa Cruz » ma okt 02, 2006 6:36 pm

2007 Torque RFX...

Afbeelding

In het voorgaande jaar hebben wij de geboorte van de nieuwe Canyon Torque gevierd. Onze eis was het om een bike te ontwikkelen dat de eigenschappen van een Freerider met toch goede Uphill eigenschappen verenigd. De fietsers moesten de mogelijkheid hebben om ook plekken te bereiken die niet in de directe omgeving van een lift lagen.

Sinds het begin van dit jaar is Bobby Root een lid van de Canyon familie. Deze Extreem Freerider en Wheelykoning liet zich niet de kans ontgaan, bij de doorontwikkeling van de nieuwe Torque-serie zijn eigen Know-How en ervaringen in te brengen. Door de steun van Bobby Root is het mogelijk, dit jaar een nieuwe ontwikkelingsstap van de Torque te presenteren. De nieuwe Torque serie bestaat uit drie categorieën voor verschillende inzetten.

Uit de samenwerking met Bobby Root is de Torque FRX ontstaan – een echte Freerider. Niet alleen de veerweg is bij de FRX van een grotere demensie. Maar ook het het Onepointfive Balhoofd en de achterwielas waarbij net als in de voorvork het Maxle systeem van Rockshox ingezet word. Met de E-thirteen kettinggeleider blijft de ketting ook bij grote sprongen op zijn voorziene plaats.
Of nu bij Slopestyle, in het Bikepark of bij het Soul-Freeriden – op deze fiets zal niet alleen Bobby Root zich kunnen uitleven.

Deze Bike werd ontwikkeld voor de extreem inzet. Freeride puur, zonder een compromis. Wanneer Bobby deze fiets bestijgt en vertrekt voor een terreinrit straalt de fascinatie, die van deze fiets uitgaat van hem af. De Torque FRX – geschapen voor verrukking.

chendy

Bericht door chendy » di okt 03, 2006 9:17 am

Met max. 2000 E koop je in mijn ogen zowieso geen "verkeerde" bike; ik zou voor de Spez gaan. Lijkt mij dat je met 3 bezoekjes aan Winterberg geen vette veerweg nodig zal hebben. Probeer maar eens te xc-en op een bak met (te)veel veerweg en dan ook nog een heavy-weighter... :coffee:
Ik denk dat je liever een bezoekje aan een LBS kan maken en daar eens op een all-mountain mag gaan fietsen. Binnenkort is het uitverkoop v/d overjarige modellen, dus mooie bikes tegen mooie prijzen (een ritje naar S-Tec is zwaar aan te bevelen).
Bigger = better!
my bike

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » di okt 03, 2006 10:49 am

de modellen die ''joscoot''in zijn topic toont zijn sowiezo beide 2006 modellen!
ikzelf heb de Enduro en mijn vriendin de Reign,ik heb dus met beide fietsen gereden(en nog :lol: ),en ik kan me volledig vinden in de redenaties van de meeste reacties in dit topic,de Enduro zou ik zeggen,die is meer allround,lichter en voelt i.m.o. toch veel stijver aan wat je ook een zekerder gevoel geeft,ook vind ik hem beter sturen als de Giant.
Met een setje 2.5 erop een prima Passportes machine en hier in de buurt heb ik er 2.1 opliggen,ideaal voor de (stevige)XC,en klimt echt super!
De Giant pomt wel nòg minder als het FSR-systeem,mijn vriendin is er ook super tevreden over,maar die zul je dan ook niet in het bikepark van winterberg aantreffen.
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Joscoot

Bericht door Joscoot » di okt 03, 2006 3:13 pm

Wooo, bedankt voor de reacties mensen! Hier kan ik wat mee!

De canyon ziet er ook goed uit. Alleen ik vindt het jammer dat hij alleen te bestellen is via Duitsland. Een testrit wordt dus lastig. En dat vind ik wel een vereiste.

Ik nijg op het moment meer naar de Reign. Omdat illuminatastigmata (hoe kom je op die naam?) ook al aangeeft dat het meastro systeem minder bopt dan de FSR. Dit is voor mij wel een belangrijk punt. Want ik Denk toch dat de fiets het meest gebruikt gaat worden in Nederland.

Is het niet mogelijk om met een reign het bike park onveilig te maken? Is het frame daarvoor niet sterk genoeg?

Ik ben trouwens ook naar Roelofsen in Arnhem geweest. Ze konden de enduro 2006 nog bestellen. Er waren er nog een paar beschikbaar. De prijs zal uitkomen rond de 1800.

Bij pedaleur in Doetinchem konden ze de Giant reign 2, 2006 ook nog bestellen. Alleen deze fiets moest dan uit het buitenland komen. De pedaleur hanteerde de vaste adviesprijs. Dus rond de 2200 euro.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » di okt 03, 2006 3:20 pm

t kan wel, maar de reign is gewoon meer xc gericht, dus zal je heel clean moeten rijden en de drops en grote schanzen kan je wel vergeten

en om nou bij elke keer in de bikepark rijden weer onderdelen mollen is ook niet echt bepaald leuk

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » di okt 03, 2006 3:37 pm

Als je toch uit de buurt van Arnhem komt kan je miss ook eens doorrijden naar S-tec

http://www.s-tec-sports.de/

http://www.s-tec-sports.de/media/cases/ ... _gross.jpg

Daar staat die voor €2199
Met die crossmax xl €2499

les alpes

Bericht door les alpes » di okt 03, 2006 6:20 pm

Ik herinner me uit een test in Big Bike dat de Reign-geometrie vrij XC-gericht is.

chendy

Bericht door chendy » wo okt 04, 2006 7:40 pm

Joscoot schreef:...
Ik heb ook al gelezen dat er in Groningen een park is.
...
Als je grootouders daar toch wonen, heb je een goed excuus om eerst even een kijkje te gaan nemen. Misschien dat je met iemand mee kan en mogelijk een 1e run kan "voelen". Toen ik voor het 1st op Bergschehoek een run makte, merkte ik meteen dat ik de verkeerde wielenset en chainguide op mijn B1 heb zitten. En ik ging echt niet hard...

Joscoot schreef:...
Ik wil ook met mijn bike kunnen jumpen. Ik denk hierbij aan sprongen van 1 tot maximaal 3 meter.
...
Drops kan je ook met een HT doen. Alles staat of breekt -letterlijk- met techniek. Of een gebrek aan...

Boppen kan je tegengaan door de lock-out goed in te stellen. Als je 'm keihard wilt: koop een HT. Aan je budget ligt het zeker niet, maar ik ben benieuwd of je al eerder hebt gebiked. En zo ja, wat voor bike heb/had je? Er staat een mooi Giant VT framesetje op te koop-sectie en die kan je heerlijk opbouwen met nieuwe parts. Anders zou ik een redelijke XC kopen en een aparte 4x of dual-fiets om mee te kunnen jumpen/droppen/spelen. Voor rond de 500 E kan je een leuk (gebruikt) dirtfietsje bouwen.

Afbeelding
tip: er staan nog 2 Yeti AS-X @ S-Tec voor 1900 E 8)
Bigger = better!
my bike

Plaats reactie