Kona stab primo 2004 met Floating caliper !!!

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

-=Full-throttle=-
Berichten:519
Lid geworden op:ma mar 18, 2002 5:46 pm
Contacteer:
Kona stab primo 2004 met Floating caliper !!!

Bericht door -=Full-throttle=- » do apr 06, 2006 1:06 pm

Heeey Guy's

Ik ben wat aan het klussen geweest. Dit is mijn resultaat :D

Afbeelding


Maar ik kan hem op de volgende 2 manieren monteren.

Nummer 1
Afbeelding

Nummer 2
Afbeelding

Afbeelding

Maar wat is nu eigenlijk het verschil ?
Ik heb me laten vertellen dat hij zokortmogelijk bij het BB moet zitten voor DH

Ik zie wel verschil als ik hem namelijk op de laagste positie monteer dan beweegt mijn caliper meer dan mijn achterbrug beweegt dan naar voor.
als je kijkt naar het plaatje is het ook logies want de afstand wordt groter.

als ik hem op de hogere stand zet dan blijft de caliper mooi stil staan.

wat is nu beter? heeft iemand een idee waar ik daar meer info over kan vinden?

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » do apr 06, 2006 1:20 pm

de bedoeling van het floating rem gebeuren is dat het remmen geen invloed meer heeft op de veerwerking, daarvoor is het het beste om hem op de hoge positie te hebben voor de beste werking, de caliper moet op dezelfde plek blijven staan, terwijl de achterbrug in en uitveert.
shoot me again, I ain't dead yet

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » do apr 06, 2006 1:21 pm

Dat ziet er wel vet uit! Mooie fiets man!
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

-=Full-throttle=-
Berichten:519
Lid geworden op:ma mar 18, 2002 5:46 pm
Contacteer:

Bericht door -=Full-throttle=- » do apr 06, 2006 2:03 pm

maar waarom heeft Fabien Barel

hem dan wel onder zitten??

kijk maar :

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door -=Full-throttle=- op do apr 06, 2006 2:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » do apr 06, 2006 2:08 pm

Misschien eens aan de mannen van Brake Therapy vragen?
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do apr 06, 2006 2:25 pm

Fabien heeft em laag om juist met de achterrem de achterkant wat harder te laten bijten en de fiets wat firmer aan te laten voelen in bochten...

DH-race gaat om snelheid, niet om optimaal benutten van veerweg.

Overigens heeft ie ook maar een 160 of 180 schijf aan de achterkant...

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » do apr 06, 2006 2:34 pm

Steelboy schreef:...
Aan de foto's te zien is dat een 200mm volgens mij.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Bittah Pupil
Berichten:278
Lid geworden op:di mei 10, 2005 2:48 pm
Locatie:Echt, Limburg

Bericht door Bittah Pupil » do apr 06, 2006 2:41 pm

Kan dergelijk 'floating caliper' op elke MTB worden toegepast, bijvoorbeeld ook op een Yeti AS-X?

Zo ja, bestaan er speciale versies voor of moet ik zelf iets maken.

-=Full-throttle=-
Berichten:519
Lid geworden op:ma mar 18, 2002 5:46 pm
Contacteer:

Bericht door -=Full-throttle=- » do apr 06, 2006 4:03 pm

zelf maken is de oplossing

lekker goedkoop!!

heb ik ook gedaan voor een deel ;)

Gebruikersavatar
DESL
Berichten:1860
Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
Locatie:Her en der

Bericht door DESL » do apr 06, 2006 4:47 pm

Ff doorbijten, maar doe er je voordeel mee :coffee:


If you want a rigorous technical discussion of this topic go to MTB Review forums and search for posts by "Steve from JH". He has posted on many topics but there was considerable discussion about 6 months ago on the Turner Forum about braking of the Horst link Turner vs. the new "Kona" Turner, and floating brakes were also discussed.

1. Due to the high center of gravity on a bike, braking forces cause an unloading of the rear suspension and an increased loading of the front suspension.

2. Almost all rear suspension designs cause some compression forces on the rear suspension when the rear brake is applied which will counteract some of the rear extension described above. The higher the single pivot the more compression there will be. The amount of compression on a multi-pivot (or a floating brake set-up) is determined by drawing a line from the rear contact patch to the instant center of the linkage. The steeper the line the more compression.

3. Most floating brakes are set up with a near parallel linkage which will cause less compression of the rear suspension but MORE compression of the front suspension. Bikes with 4 bar linkages with near parrallel top and bottom linkages like the Ellsworth and the Demo will also display this trait. Fabian Barrel (World Champion) actually sets up his floating brake in a crossed configuration to give MORE REAR compression than a standard Kona single pivot. He must feel that he likes the rear suspension compression to keep the bike low and not pitching forward. Note that on the new Kona Stab's there are 2 mounting points for the floating brake to get the parralel non compressing position and the crossed compressing position. Very few Pros are running a floating brake.

4. What most people feel that they are calling "Brake Jack" is that when braking hard most of the mass is transfered to the front suspension and therefore the rear suspension is now lightly loaded and is now over sprung and over damped, and therefore rides rough. This is regardless of the suspension or floating brake design. The best defense against this is to have a long travel bike set up with a soft suspension, keep your weight as far back and as low as possible without compromising handling, and to perform as much braking as possible when the terrain is smooth and with good traction and to let the bike run through the rough stuff as much as possible.

5. In all cases when the trail gets steep the combination of the unloading of the rear suspension due to the grade and the braking mass shift means that there is a very limited amount of traction available at the rear wheel. This means that the rear braking forces are small and the differences between different rear suspension designs or the addition of a floating brake are very small.

6. There is an effect created by the rotation of the disc relative to the caliper when the suspension is compressed. At higher speeds the rotaiton rate of the rear wheel is too high for this effect to be significant. At very slow speeds when decending through roots and rock gardens a floating brake or parrallel 4-bar design may benifit from this effect enough to be a noticeable improvement.




Wel geinige discussie i.v.m. dit onderwerp voor als je 'm nog niet kende.
:argue:
http://vpfree.pinkbike.com/bb/viewtopic ... 31642edf29
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

-=Full-throttle=-
Berichten:519
Lid geworden op:ma mar 18, 2002 5:46 pm
Contacteer:

Bericht door -=Full-throttle=- » do apr 06, 2006 7:20 pm

Mooi man! waar haal je die info toch vandaan echt vet
Net wat ik zocht! :o

Nu snap ik ook waarom Fabien met de link naar onderen rijdt.
Dit geeft hem meer downforce op zijn achter wiel waardoor hij een beter wegligging heeft.

Ga het van het weekend eens testen kijken wat er nu anders is.

Ironhorse Erik
Berichten:409
Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
Locatie:Vianen
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » do apr 06, 2006 7:48 pm

een goede bike heeft zon ding helemaal niet nodig.

8)

pZyteX
Berichten:1036
Lid geworden op:do apr 25, 2002 6:36 pm

Bericht door pZyteX » do apr 06, 2006 7:54 pm

dat is echt complete onzin

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » vr apr 07, 2006 8:50 am

Ironhorse Erik schreef:een goede bikeR ! heeft zon ding helemaal niet nodig.

8)
zo klopt hij wel.

8)
shoot me again, I ain't dead yet

Gebruikersavatar
Goofy @ Team SoliD
Berichten:1238
Lid geworden op:do jun 05, 2003 10:17 am
Locatie:omg. Sittard
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » vr apr 07, 2006 9:20 am

tsjah.. nu mijn bike nog :)
TS

Space Man Spiff
Berichten:834
Lid geworden op:di apr 01, 2003 4:29 pm
Locatie:Mount Sint Annen

Bericht door Space Man Spiff » vr apr 07, 2006 5:06 pm

legt ies in uw eigen woorden uit hoe da macheert, goofy

Ironhorse Erik
Berichten:409
Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
Locatie:Vianen
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » vr apr 07, 2006 6:55 pm

Een bike waarin in het ontwerp rekening is gehouden met remkrachten tijdens inveren is 100x beter dan een bike waarbij de draaipunten dusdanig zijn gekozen dat je dus concessies doet aan je remvermogen en dan maar een stangetje erop bout om het weer goed te krijgen. Dat noemt men in de grote boze mensen wereld "sub-optimaal".

Spreek eens met Mave die kan je daar uren over vertellen.

Wat pas onzin is is een peperdure bike kopen, niet kunnen fietsen, en dan zeggen dat het aan je fiets ligt (ff offtopic)

Maar goed nu spreek ik half DP aan geloof ik.

:bandana:

E

Space Man Spiff
Berichten:834
Lid geworden op:di apr 01, 2003 4:29 pm
Locatie:Mount Sint Annen

Bericht door Space Man Spiff » vr apr 07, 2006 7:14 pm

Ironhorse Erik schreef:Een bike waarin in het ontwerp rekening is gehouden met remkrachten tijdens inveren is 100x beter dan een bike waarbij de draaipunten dusdanig zijn gekozen dat je dus concessies doet aan je remvermogen en dan maar een stangetje erop bout om het weer goed te krijgen. Dat noemt men in de grote boze mensen wereld "sub-optimaal".

Spreek eens met Mave die kan je daar uren over vertellen.

Wat pas onzin is is een peperdure bike kopen, niet kunnen fietsen, en dan zeggen dat het aan je fiets ligt (ff offtopic)

Maar goed nu spreek ik half DP aan geloof ik.

:bandana:

E
meer dan de helft hahahhaahah

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » vr apr 07, 2006 7:48 pm

En we zijn er trots op! :lol:
Juist voor meningen als dit heb ik een M3 gekocht, lekker posen totdat ik er bij neerval! :arms:
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Ironhorse Erik
Berichten:409
Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
Locatie:Vianen
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » vr apr 07, 2006 8:18 pm

Posen ok
Maar wees aub niet bang om op den bek te gaan.

NIet in een discussie en niet op de fiets.

LOL

E

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » vr apr 07, 2006 9:04 pm

Ironhorse Erik schreef:Posen ok
Maar wees aub niet bang om op den bek te gaan.

NIet in een discussie en niet op de fiets.

LOL

E
:D

Met een duurdere bak zul je in den beginne altijd bang zijn dat je er een deuk in maakt. Kritiek geven is altijd makkelijker dan ontvangen natuurlijk!

Maareh, ontopic!
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » vr apr 07, 2006 9:08 pm

Ironhorse Erik schreef:Een bike waarin in het ontwerp rekening is gehouden met remkrachten tijdens inveren is 100x beter dan een bike waarbij de draaipunten dusdanig zijn gekozen dat je dus concessies doet aan je remvermogen en dan maar een stangetje erop bout om het weer goed te krijgen. Dat noemt men in de grote boze mensen wereld "sub-optimaal".

Spreek eens met Mave die kan je daar uren over vertellen.

Wat pas onzin is is een peperdure bike kopen, niet kunnen fietsen, en dan zeggen dat het aan je fiets ligt (ff offtopic)

Maar goed nu spreek ik half DP aan geloof ik.

:bandana:

E
ja, maar dan beperk je wel weer het aantal veer systemen als je daar op gaan designen, en er zijn daar al niet zoveel van...
systemen met 1 draaipunt hebben er gewoon aardig wat last van
horstlink systemen hebben er nauwelijks last van.
VPP ongeveer net als systemen met 1 draaipunt.
de VPP consorten weet ik zo niet, kan verschillen
URT systemen met zoveel als systemen met 1 draaipunt, maar die worden niet meer gemaakt in de mountainbike wereld.

En ik zie de bedrijven die het ene systeem gebruiken nog niet zomaar overstappen op het andere vanwege die reden, grote boze mensen wereld of niet...
shoot me again, I ain't dead yet

Space Man Spiff
Berichten:834
Lid geworden op:di apr 01, 2003 4:29 pm
Locatie:Mount Sint Annen

Bericht door Space Man Spiff » zo apr 09, 2006 10:36 pm


Daniel air
Berichten:1267
Lid geworden op:zo sep 28, 2003 7:48 pm
Locatie:Oss

Bericht door Daniel air » ma apr 10, 2006 4:41 pm

Ironhorse Erik schreef:Een bike waarin in het ontwerp rekening is gehouden met remkrachten tijdens inveren is 100x beter dan een bike waarbij de draaipunten dusdanig zijn gekozen dat je dus concessies doet aan je remvermogen en dan maar een stangetje erop bout om het weer goed te krijgen. Dat noemt men in de grote boze mensen wereld "sub-optimaal".

Spreek eens met Mave die kan je daar uren over vertellen.

Wat pas onzin is is een peperdure bike kopen, niet kunnen fietsen, en dan zeggen dat het aan je fiets ligt (ff offtopic)

Maar goed nu spreek ik half DP aan geloof ik.

:bandana:

E
Als jij alles zo goed weet van fietsen snap ik niet dat je niet gewoon een
goed frame hebt gemaakt in plaats van die bombproof rommel.

Gebruikersavatar
Goofy @ Team SoliD
Berichten:1238
Lid geworden op:do jun 05, 2003 10:17 am
Locatie:omg. Sittard
Contacteer:

Bericht door Goofy @ Team SoliD » di apr 11, 2006 10:03 am

Amen Daniel..
TS

Plaats reactie