Ervaringen met Helius ST?

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

raggertje

Bericht door raggertje » ma jan 09, 2006 4:05 pm

oh ja... das mijne:

Afbeelding

GTLTS

Bericht door GTLTS » ma jan 16, 2006 9:11 pm

Ik heb vorig jaar verschillende DH's gereden op zowel een Bass TFR als een Yeti ASX. Ten eerste komt de ASX qua afwerking in geen geval in de buurt van de Nicolai, laat daar geen twijfel over bestaan. De ASX klimt helemaal niet onverdienstelijk. Je hoeft echter niet te verwachten dat je ineens op een klimgeit zit, de vering spreekt daarvoor veel te goed aan. De TFR is veel en veel stugger, klimmen gaat dus beduidend beter. Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd in de afdaling door de ASX. Verder vond ik het nog een hele klus om met de ASX een dual te rijden in tegenstelling tot met de TFR. Kortom ik denk dat je je dus goed moet gaan bedenken wat je er precies mee wil gaan doen. Ik heb, voor dat ik m'n TFR kocht er ook over nagedacht of ik niet beter een ST kon nemen,...maar die dingen komen veel te veel in de buurt van pure DH fietsen (het toeval wil dat ik veel te veel geld heb en me ooit eens op een blauwe maandag een Peeler DH kado heb gedaan). Om even in de hokjessfeer te blijven moet je het denk ik zo een beetje zien;
Bass TFR: DS-->FR
ASX : FR-->DH
Helius ST: FR-->tot de full on Deutsche, Jetzst gaat het los Downhills...

Dit was trouwens de setup (foto iets voordat de Boxxer de geest gaf :cry: )
Afbeelding

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di jan 17, 2006 10:20 am

@GTLTS: bedankt voor je reaktie.
Het verschil tussen de ASX en de Helius ST is precies ook de reden dat ik twijfel over het inzetgebied.

Ik denk dat ik eerst wat bikes ga huren in de bikeparks voordat ik een beslissing neem over het frame, dan weet ik beter wat ik fijn vind en wat niet.

GTLTS

Bericht door GTLTS » di jan 17, 2006 1:47 pm

geen probleem msxx...

Persoonlijk denk ik dat je op verschillende parcours (van DS tot DH) beter uit de voeten kan met een ASX. De ASX is toch wat meer allround. En hoewel die ST dat eigenlijk ookwel pretendeerd te zijn moet je rekening houden met het feit dat het een Nicolai blijft en dus iets meer is dan waarvoor bedoeld.
Alleen, er komt echt niets in de buurt wat betreft de schoonheid van een Nico.

Als ik het mocht zeggen...
Voor DH een ST,... zeker weten...
Voor Allround, FR ook een ST.....een freerider waarmee je kan klimmen is zoooo 2005...

Lynx

Bericht door Lynx » di jan 17, 2006 1:51 pm

msxx schreef:Het verschil tussen de ASX en de Helius ST is precies ook de reden dat ik twijfel over het inzetgebied.

Ik denk dat ik eerst wat bikes ga huren in de bikeparks voordat ik een beslissing neem over het frame, dan weet ik beter wat ik fijn vind en wat niet.
Als je met een beperkt budget zit en toch graag een nieuw Frame wil:
ASX frame + Fox DHX 5.0 --> 899euro http://www.s-tec-sports.de/
Maar een aantal fietsen eerst gaan testen is een goed idee.
gooi je imago weg

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo jan 18, 2006 3:28 pm

Lynx schreef:
msxx schreef:Het verschil tussen de ASX en de Helius ST is precies ook de reden dat ik twijfel over het inzetgebied.

Als je met een beperkt budget zit en toch graag een nieuw Frame wil:
ASX frame + Fox DHX 5.0 --> 899euro http://www.s-tec-sports.de/
Maar een aantal fietsen eerst gaan testen is een goed idee.
Dat zei die zelf op de vorige bladzijde ook al.

Ik weet niet zo goed wat Nicolai biedt maar ik denk dat GTLTS wel een goed verhaal geeft wat betreft de verschillende Nicolai's. Of de Nicolai's mooier zijn afgewerkt is persoonlijk maar er is in ieder geval wel geld in gestoken om ze een bepaalde Nicolai look te geven. Ik vind dat ook wel mooi maar het kost je wel extra geld.

Huren is helemaal geen slecht idee. Je zal waarschijnlijk merken dat de Nicolai's gewoon moeilijk klimmen maar wel stabieler zijn. Ik vond de ASX heel makkelijk te leren kennen en dat was een pluspunt. Ik zou in ieder geval goed nadenken over of je voor een echte DHer gaat of een iets lichtere. Op een echte DHer kunnen parcoursen soms wat saaier worden hier in de buurt. Om echt gebruik van het beestje te maken moet je echt al verder gaan zoals BWB of Morzine. Met een leuke freerider kun je je eigenlijk overal inclusief op de echte DH banen nog goed vermaken.

Nog even dit, een merk als Yeti past volgens mij heel goed naast Nicolai en Turner hoor. Die jongens maken ook al jaren kwalitatief goeie fietsen. Wat de service betreft weet ik het niet, heb zelf nooit contact gehad met Yeti. Yeti heeft in ieder geval ook liefde voor het vak, als je dat soms bedoelt.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo jan 18, 2006 5:23 pm

Wat Niels inderdaad zegt...een DH is voor hier in de buurt wel overkill. En met een DH begin je het toch allemaal iets sneller saai te vinden. Ik heb dit jaar m'n TFR meer aangeraakt dan m'n DH en kon er heel lekker mee uit de voeten, ondanks dat ik met drie bladen, een vrij stugge veer, singletracks en een 151 reed.
Met de ASX hoef je echter absoluut niet bang te zijn dat je tekort gaat komen. Alleen zul je, als je toch wel een beetje een racer bent, soms teveel het gevoel hebben dat je op een freerider zit; het blijft op sommige momenten een iets te compacte fiets...

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do jan 19, 2006 5:28 am

Allemaal bedankt voor de uitgebreide reakties, sommige bevestigen wat ik al dacht, maar soms hoor ik ook andere standpunten. Met argumenten, en daar kan ik wat mee!

De ASX blijft een optie, uiteindelijk heb ik meer aan een freerider die ook geschikt is voor een DH parcours dan andersom.

Ik kan niet wachten om een aantal bikeparken te gaan verkennen en daarna mijn keuze te maken :)

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » do jan 19, 2006 6:28 am

N I E L S schreef: Nog even dit, een merk als Yeti past volgens mij heel goed naast Nicolai en Turner hoor. Die jongens maken ook al jaren kwalitatief goeie fietsen. Wat de service betreft weet ik het niet, heb zelf nooit contact gehad met Yeti. Yeti heeft in ieder geval ook liefde voor het vak, als je dat soms bedoelt.
Ben ik op zich met je eens, maar ASX frames worden inmiddels in Taiwan gemaakt, Turner frames in de states (ook massaprod) en Nicolai per stuk handgemaakt in Duitsland, is wel een verschil natuurlijk. Maar dat zie je ook terug in de prijs :)

schnitzer

Bericht door schnitzer » do jan 19, 2006 7:35 am

niet alles geloven wat ze schrijven van handmade in duitsland
die gasten laten ook stukken uit taiwan komen om ze verder in duisland
inelkaar testeken. en ook die kunnen stuk gaan
dus ik zou niet een frame kopen op die basis van waar het gemaakt word
mijn mening

GTLTS

Bericht door GTLTS » do jan 19, 2006 12:54 pm

@msxx: idd, gewoon lekker gaan testen en rondkijken, een nieuwe fiets
uitzoeken blijft een van de leukste dingen...dus gewoon zo lang
mogelijk rekken.

@Schnitzer: Dat zal best zo zijn, maar elke Nicolai rijder en degenen die
ooit een Nico van dichtbij hebben gezien zullen beamen dat ze
toch echt net een stukje verder gaan dan andere merken:
mooie boutjes, CNC demper-plates en derailleurhangers,
lasnaden, kleuren, stickers, technologie enzovoort, enzovoort.
Je kunt van ze zeggen wat je wil, maar niet dat het een
Taiwan product is. De vraag is of je puur voor de rijeigen-
schappen gaat of toch ook voor de filosofie, de details en uit-
straling van de fiets. Persoonlijk denk ik dat wat dat betreft
maar erg weinig frames een concurrentie vormen voor een
Nicolai.
Daarnaast denk ik ook dat je een Nicolai voor een langere
termijn koopt (misschien wel voor het leven). Veel andere
fietsen zijn toch wel een beetje gebasseerd op een paar
seizoenen. De ASX is bijvoorbeeld voor een semi-DH fiets
best wel licht en de Bass TFR niet echt... De dikte van het alu
van de ASX doet mij enkel vermoeden dat je haar eerder
fataal om een boom heen zal vouwen dan de TFR.
Dus...

N I E L S

Bericht door N I E L S » do jan 19, 2006 2:16 pm

GTLTS schreef:...
Niet onbelangrijk is dat het ook om 7005 en 7020 gaat ipv 6061.
Dat in gedachte valt in verhouding tot de dikte en stevigheid van een Nicolai het gewicht nog wel aardig mee. Maar het gebeurt uiteindelijk toch het meest naast de las.

Ik heb nog geen gebroken of gescheurde ASX gezien en als je ziet voor welke prijs de frames er uit gaan in de US en sinds kort ook hier zou je denken dat ze massaler verkocht worden en abused. Ik zie daar niks van.
Wees niet bang dat je ASX gaat scheuren als je hem op de echte DH gebruikt, ik denk dat de kans niet veel groter is dan met een full on DH frame.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Plaats reactie